Тема: Алгоритми із розгалуженою структурою.
Мета:
Тип заняття – практична робота.
Обладнанняя - ПК, мультимедійне обладнання, навчальна презентація, роздатковий матеріал.
Література
Хід заняття:
Організаційна частина:
«У» - усміхненими,
«С» - спокійними,
«П» - прогресивними,
«І» - ініціативними,
«Х» - хоробрими.
Генрі Форд говорив: «Збиратися разом – це початок, Триматися разом – це прогрес, Працювати разом – це успіх». Іншими словами, я бажаю Вам УСПІХУ!
Перевірка виконання домашнього завдання
Алгоритм – це точно визначена інструкція, послідовно застосовуючи яку до вихідних даних, можна отримати розв'язок задачі.
Основні властивості алгоритму: дискретність, зрозумілість, детермінованість, масовість, результативність, правильність.
Можливість застосування алгоритму до будь-яких вхідних даних задач виділеного класу називається властивістю масовості.
Нескінченний процес в інформатиці називається зацикленням. (властивість результативність)
Способи запису алгоритмів: словесний, графічний, псевдокод, програма.
Графічне зображення логічної структури алгоритму, у якому кожний етап процесу переробки даних подається у вигляді геометричних фігур називається блок-схемою.
Блок-схему придумав математик, який ілюстрував блок-схемою модель зіткнення ядерних частинок при розробці Манхетенського проекту, звали його Джон фон Нейман.
Алгоритми будь-якого рівня складності можуть містити три основні структури: лінійну, розгалужену й циклічну.
Інструкції виконуються послідовно в порядку їх запису у лінійних алгоритмах.
Виправити помилки в коді програми.
Даєте відповідь на запропоновані запитання “так” або “ні”. При відповіді “так” в зошитах малюєте відрізок, а при відповіді “ні” - куточок. Кожну наступну відповідь домальовуєте до попередньої.
1. Якщо в трикутнику два кути прямі, то він прямокутний. (Ні)
2. Якщо натуральне число ділиться на 2 без остачі, воно парне. (Так)
3. Україна розміщена в Європі. (Так)
4. Леся Українка - автор "Кобзаря". (Ні)
5. Мишка – пристрій для виведення інформації. (Ні)
6. При роботі за комп’ютером відстань до екрана має бути 50-70 см.(Так)
7. Слово школа – дієслово.
8. Якщо число ділиться на 10, то воно ділиться - на 5. (Так)
9. Дніпро ділить Україну на Лівобережну та Правобережну. (Так)
Оцініть себе самі (Слайд 7)
Що нагадує отриманий графік? Так, кардіограму. Ви склали її правильно, значить серце в нормі, настрій хороший і ви готові до заняття.
Ми з вами продовжуємо розглядати алгоритми. З алгоритмами пов'язане все наше життя. Сьогодні ми познайомимось ще з однієї із базових алгоритмічних структур. З якою саме нам допоможе визначитися наступний слайд.
Висновок: Ситуації, коли, залежно від того, чи виконується умова, треба приймати різні рішення або виконувати різні дії, трапляються часто. Таку ситуацію в алгоритмах називають розгалуженням.
Викладач оголошує тему заняття.
Тема заняття: Практична робота «Алгоритми із розгалуженою структурою».
Пояснення викладача з елементами демонстрування презентації
Команду розгалуження для зміни порядку дій у алгоритмі запропонувала ще 150 років тому донька Дж. Байрона, Ада Лавлейс, яка вважається першою програмісткою в світі. Її ідеї реалізували лише через 100 років. Так виникли алгоритми з розгалуженнями.
Розгалуження - це така форма організації дій, при якій в залежності від виконання або невиконання деякої умови здійснюється одна, або інша послідовність дій.
Існують три типи розгалуження: одноальтернативне (неповне галуження), двоальтернативне (повне галуження) і багатоальтернативне (вибір, варіант).
Одноальтернативне розгалуження
Одноальтернативне розгалуження виконується так. Перевіряється Умова, і якщо вона істинна (True), то виконується Оператор 1. Інакше буде виконуватися оператор, який розташовано безпосередньо за оператором розгалуження.
У мові Python цей тип розгалуження реалізується оператором умовного переходу в неповній формі:
У наведеному фрагменті (приклад 1) умовою є логічний вираз x>4. Якщо він має значення True, то обчислюється значення виразу y = 2 * x + 5, потім — виразу z = y + x * x. Після завершення їх обчислення буде виконуватися оператор, який розташовано безпосередньо за оператором умовного переходу.
Якщо ж логічний вираз x>4 має значення False, вказані вирази не обчислюються, а управління буде одразу передано оператору, що слідує за оператором умовного переходу.
Звернемо увагу на те, що в наведеному прикладі в операторі умовного переходу міститься блок із двох операторів, який починається після чотирьох пробілів.
Двоальтернативне розгалуження
Двоальтернативне розгалуження виконується так: перевіряється Умова і, якщо вона має значення True, то виконується Оператор 1. Інакше виконується Оператор 2.
У мові Python цей тип розгалуження реалізується оператором такої структури:
Багатоальтернативне розгалуження
У цьому типі розгалуження реалізується розгалуження з багатьма варіантами вибору.
Вираз B повинен мати ціле значення. Якщо його значення дорівнює одиниці, виконується Оператор 1, якщо вираз має значення два, виконується Оператор 2, а якщо три — Оператор 3. Після виконання одного з цих операторів виконується Оператор, що міститься після оператора багатоальтернативного розгалуження.
У випадку якщо вираз В не дорівнює жодному з перелічених значень, одразу виконується Оператор.
У мові Python розгалуження за багатьма варіантами вибору реалізується оператором такої структури:
Задача. Скласти блок – схему для наступної задачі. Ввести будь-яке значення х і обчислити значення функції у(х), яка задана формулою
Задача.Скласти блок – схему для наступної задачі:
5. Перевірка знань (дидактична гра):
Використовується ігровия тестовий ресурс Learningapps.
Завдання доступні за посиланням:
https://learningapps.org/view6795038
https://learningapps.org/view6317706
6. Підведення підсумків:
- «Кошик ідей» зібрати у Кошик те, про що дізналися на занятті.
аналіз діяльності студентів у процесі всього заняття (заохочення, подяку за активну участь);
- аналіз причин помилок, зроблених на занятті, та засобів їх усунення;
- повідомлення та обґрунтування оцінок;
- домашнє завдання (оформити звіт).