Тема: Біологія – наука про життя. Основні властивості живого
Мета: формувати знання учнів про біологію як науку, що вивчає живі організми, її завдання та значення біологічних знань в житті людини, активізувати знання про живу природу; розвивати уміння логічно мислити та давати розгорнуті відповіді на запитання, наводити приклади застосування біологічних знань у медицині, сільському господарстві, у справі охорони природи; сприяти вихованню бережливого ставлення до навколишнього середовища.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: робочі зошити, підручник.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання, налаштування учнів до роботи, перевірка готовності, інструктаж роботи на уроці.
ІІ. Актуалізація знань учнів
Природа – це гармонійне поєднання живих та неживих компонентів, що в результаті народжує диво, частиною якого є людина. А людині притаманна жага до знань. Одна з найскладніших та найважливіших наук, що намагається осягнути людство – це біологія, яку ми з вами починаємо сьогодні вивчати. Кожен урок ми будемо одна за одною гортати сторінки цієї чудової науки і відкривати її таємниці. В попередніх класах ви вже ознайомились із природничими науками, до яких належить і біологія.
Вправа «Точка опори»
Використовуючи знання із курсу природознавства, дайте визначення науці біології .
ІІІ. Мотивація. Оголошення теми і мети уроку
Світ живих організмів надзвичайно різноманітний, дивовижний і досконалий. Тому він завжди цікавив людей. Перші відомості про живі організми почала нагромаджувати ще первісна людина. Жива природа давала їй їжу, матеріал для одягу й житла. Уже в давні часи людина не могла обійтися без знань про властивості рослин, місця їх зростання, поширення і звички тварин, на яких вона полювала, про хижих тварин і отруйні рослини, які могли загрожувати її життю.
Пам’ятки доісторичних культур свідчать, що ще до початку нашої ери людство зібрало величезний багаж знань з біології. І вони носять не лише академічний характер, а мають величезне практичне значення. Наше завдання сьогодні – з’ясувати що є предметом біології та в чому полягає значення біологічних знань для людини.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Біологія, як і будь-яка наука, щось вивчає, досліджує має предмет свого вивчення. Давайте з’ясуємо кого саме вивчає біології.
Технологія « Мозковий штурм».
Учні з’ясовують що вивчає біологія.
Робота супроводжується презентацією
Земля – це єдина відома на сьогодні планета, на якій існує життя.
Нашу планету населяють різноманітні живі істоти: великі і дрібні, повзаючі та плаваючі, хижі та рослиноїдні.
Вони зустрічаються в ґрунті і на його поверхні, у воді і в повітрі, на живих істотах і в середині них.
Усе живе, що населяє Землю, вивчає наука біологія ( біос – життя, логос- вчення, наука).
Біологи вивчають організми, щоб відповісти на
питання:
Вчених також цікавить, корисні чи шкідливі
організми для людей.
Кожну з груп організмів вивчає окрема біологічна наука:
Анатомія вивчає будову організмів, а фізіологія – процеси життєдіяльності.
Є багато інших біологічних наук.
Виникла біологія дуже давно; вже давні вчені (Арістотель, Теофраст та ін.) замислювалися над процесами, що відбуваються у живій природі і намагалися пояснити їх.
Назву науки запропонували у 1802 році французький вчений Жан Батист Ламарк та німецький дослідник Готфрід Рейнхольд Тревіранус.
Перегляд відеоматеріалу:
https://www.youtube.com/watch?v=cCbW4dlcEeI
V.Закріплення вивченого матеріалу
Вправа «Експрес - тест»
1. Біологія – це наука, що вивчає:
а) мінерали; б) живі істоти; в) хімічний склад води; г) газовий склад повітря.
2. Термін «біологія» запропонував:
а) Теофраст; б) Ламарк; в) Арістотель.
3. Життя рослин вивчає:
а) зоологія; б) мікробіологія; в) ботаніка; г) екологія.
4. Зв’язки між організмами вивчає:
а) екологія; б) мікробіологія; в) зоологія; г) ботаніка.
5. Біологія- це:
а) одна наука про природу; б) система наук, що досліджують живу природу; в) всі науки про природу; г) всі науки про живу природу.
6. Живі організми зустрічаються:
а) в ґрунті та у воді; б) у воді та на поверхні ґрунту; в) в повітрі, воді, ґрунті; г) скрізь.
7. Які із зображених на малюнку об`єктів вивчає біологія?
------- -------- ------- -------
8. Знання біологічної науки застосовують у:
а) пароплавстві; б) металургії; в) медицині; г) літературі.
9. З давньогрецьких учених біологією цікавився:
а) Ж. Б. Ламарк; б) Г.Р. Тревіранус в) Арістотель; г) Леонардо да Вінчі
10. Об’єктом біологічних дослідженнь є:
а) небесні тіла, материки, речовини;
б) рослини, тварини, гриби, мікроорганізми.
в) властивості та перетворення речовин;
г) будову та життєдіяльність живих організмів.
VII. Підсумки уроку. Домашнє завдання
Отже давайте разом з вами сформулюємо висновки, наука біологія-це…., що сьогодні цікавого ми з вами дізналися?