Календарно-тематичне планування навчального матеріалу «Біологія», 6 клас на І семестр
70 годин – 2 години на тиждень, із них 6 годин – резервні
Програма: Навчальна програма з біології для 6–9 класів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.
|
Підручник: Біологія: підруч. для 6 кл.загальноосвіт.навч.закл. / І.Ю.Костіков та ін. – К.: «Освіта», 2014. – 256 с.: іл.
|
|||||
|
||||||
|
I семестр |
II семестр |
Всього за рік |
|||
Контрольні роботи |
1 |
|
|
|||
Лабораторних досліджень |
5 |
|
|
|||
Дослідницьких практикумів |
2 |
|
|
|||
Практичних робіт |
2 |
|
|
|||
Проєктів |
1 |
|
|
|||
№ п/п |
Дата за планом |
Фак-тична дата |
Зміст уроку |
Знаннєвий компонент |
Діяльнісний компонент |
Предметні компетентності |
Ключові компетентності |
Наскрізні змістові лінії |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
Вступ (3 год) |
||||||||
1 |
|
|
Інструктаж з БЖД Біологія - наука про життя. Основні властивості живого. |
ОП: біологія, основні властивості живого
|
Знання правил поводження у кабінеті біології. |
Вивчити поняття «біологія», основні ознаки живого, значення біологічних знань для людини. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
2
|
|
|
Різноманітність життя (на прикладах представників основних груп живої природи). Поняття про віруси |
ОП: рослини, тварини, гриби, бактерії, віруси |
Розрізняє основні групи живих організмів |
Вивчити основні групи живих організмів, відмінності між ними, особливості вірусів. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
3 |
|
|
Науки, що вивчають життя. Методи біологічних досліджень організмів |
ОП: ботаніка, мікологія, зоологія, вірусологія, мікробіологія, фізіологія, генетика, цитологія, морфологія, анатамія, експеримент, спостереження |
Називає основі біологічні науки, практикує метод спостереження біологічних обєктів |
Вивчити основні біологічні науки та методи біологічних досліджень. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
Тема 1. Клітина ( 9 год.) |
||||||||
4 |
|
|
Клітина - одиниця живого. Історія вивчення клітини. Основні положення клітинної теорії. |
ОП: клітина, цитоплазма, цитологія, клітинна теорія |
Обгрунтовує судження, що клітина – цілісний об’єкт живої природи; усвідомлює внесок учених у розвиток знань про клітину |
Вивчити основні історичні етапи відкриття та дослідження клітин, основні ознаки клітини як структурно-функціональної одиниці живого |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
5 |
|
|
Збільшувальні прилади (лупа, мікроскопи). Практична робота №1 Будова світлового мікроскопа та робота з ним. Інструктаж з БЖД |
ОП: мікроскоп, лупа, мікроскопія, мікропрепарат |
Уміє налаштувати шкільний оптичний мікроскоп та отримати чітке зображення мікроскопічного об’єкта; виготовляти прості мікропрепарати рослинних клітин. Знає правила БЖД під час виконання практ.роб. |
Вивчити будову світлового мікроскопа та правила роботи з ним. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
6 |
|
|
Загальний план будови клітини |
ОП: клітинна мембрана, цитоплазма, ядро, мітохондрії, рибосоми, ДНК |
Розпізнає на моделях, фотографіях клітини та їхні складові частини |
Вивчити загальницй план будови клітини, основні її органели |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
7 |
|
|
Практична робота № 2 Виготовлення мікропрепаратів шкірки луски цибулі та розгляд її за допомогою оптичного мікроскопа. Інструктаж з БЖД |
ОП: тимчасові препарати, ядро, цитоплазма, вакуоля, клітинна стінка |
Виготовляє тимчасові мікропрепарати, працює з мікроскопом. Знає правила БЖД під час виконання практ.роб. |
Вивчити загальницй план будови рослинної клітини (на прикладі клітин луски цибулі) вміти розрізняти її основні складові під мікроскопом. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
8 |
|
|
Спільні риси будови рослинної та тваринної клітини. |
ОП: клітинна мембрана, цитоплазма, ядро, мітохондрії, рибосоми, ДНК, лізосома, дихання |
Розпізнає на моделях, фотографіях клітини тварин та рослин , їхні складові частини. Називає спільні ознаки клітин рослин та тварин |
Вивчити спільні риси будови клітин рослин і тварин |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
9 |
|
|
Лабораторне дослідження №1 Будова клітини (листка елодеї, горобини і інш.) Інструктаж з БЖД |
ОП: тимчасовий, постійний мікропрепарат, ядро, вакуоль, хлоропласт, клітинна оболонка, цитоплазма |
Виготовляє тимчасові мікропрепарати, працює з мікроскопом. Знає правила БЖД під час виконання практ.роб. |
Вивчити загальний план будови рослинної клітини (на прикладі клітин листка елодеї), вміти розрізняти її основні складові під мікроскопом. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
10 |
|
|
Відмінні риси будови рослинної та тваринної клітини |
ОП: хлоропласти, вакуоля, клітинна оболонка, фотосинтез, автотрофи |
Розпізнає на моделях, фотографіях клітини тварин та рослин , їхні складові частини. Називає відмінні ознаки клітин рослин та тварин |
Вивчити відмінні риси будови клітин рослин і тварин |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
11 |
|
|
Ріст і поділ клітин |
ОП: клітинний цикл, стадія росту, стадія поділу, хромосома |
Характеризує процес росту і поділу клітин, усвідомлює його важливість для організмів |
Вивчити стадії клітинного циклу і процеси які відбуваються під час нього. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
12 |
|
|
Узагальнення знань з теми «Клітина» |
ОП за темою «Клітина» |
Узагальнює знання про клітини рослин і тварин, називає їх складові, порівнює між собою, характеризує основні процеси життєдіяльності клітин (ріст, поділ, дихання, фотосинтез)
|
Систематизувати отриманні знання з будови та функцій клітин рослин та тварин |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
Тема 2. Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності (9 год.)
|
||||||||
13 |
|
|
Бактерії — найменші одноклітинні організми. Будова, поширення, розмноження бактерій. |
ОП: бактерії, прокаріоти, джгутики, анабіоз, |
Розпізнає на моделях та фотографіях бактерій, називає їх середовища існування |
Вивчити будову бактерій, особливості їх поширення та процесів життєдіяльності. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
14 |
|
|
Значення бактерій в житті людини та їх роль у природі. Міні-проєкт: «Чому скисає молоко?», «Корисний йогурт». |
ОП: токсини, епідемія, пандемія,молочнокислі бактерії, біфідобактерії, гетеротрофи, автотрофи, паразитизм, симбіоз |
Усвідомлює: роль бактерій у екосистемах ; небезпеку бактеріальних хвороб; користь бактерій у с/г та збереженні здоровя людини |
Вивчити різні групи бактерій (корисні та шкідливі), поглибити знання про роль бактерій у природі |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
15 |
|
|
Одноклітинні зелені водорості – хлорела, хламідомонада. Діатомові водорості. |
ОП: одноклітинні організми, еукаріоти, нестатеве, статеве розмноження, зигота, спора
|
Описує середовищне існування, будову одноклітинних зелених та діатомових водоростей |
Вивчити будову та особливості життєдіяльності хлорели, хламідомонади, деяких діатомових водоростей |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
16 |
|
|
Одноклітинні твариноподібні організми – евглена, амеба, інфузорія. |
ОП: псевдоніжки, фагоцитоз, скоротлива вакуоль, статевий процес, міксотрофи |
Описує середовищне існування, будову одноклітинних твариноподібних організмів |
Вивчити будову та особливості життєдіяльності евглени, амеби, інфузорії |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
17 |
|
|
Лабораторне дослідження №2 Спостереження інфузорій. Інструктаж з БЖД |
ОП: війки, скоротливі вакуолі, травні вакуолі, ядро велике, ядро мале |
Дотримується правил роботи з мікроскопом та правил БЖД, працює з мікроскопом |
Вивчити будову одноклітинного твариноподібного організму (на прикладі інфузоріїтуфельки) |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
18 |
|
|
Паразитичні одноклітинні організми. |
ОП: паразит, дизентерія, малярія |
Розпізнає на фотографіях, ілюстраціях паразитичних одноклітинних організмів, усвідомлює їх небезпеку для здоровя людини |
Вивчити будову та процеси життєдфіяльності паразитичних одноклітинних, заходи профілактики паразитарних захворювань |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
19 |
|
|
Вольвокс- колоніальний організм. Багатоклітинні організми (ульва). |
ОП: колоніальний організм, багатоклітинний організм, слань, ризоїди |
Розпізнає на фотографіях, ілюстраціях колоніальний організм (вольвокс), багатоклітинний організми (ульва), порівнює іх з одноклітинними організмами |
Вивчити будову та особливості життєдіяльності вольвокса і ульви |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
20 |
|
|
Багатоклітинні організми (губки). |
ОП: багатоклітинні організми, губки, спеціалізація клітин , репродуктивні (статеві клітини), устя |
Розпізнає на фотографіях, ілюстраціях губки, порівнює іх з одноклітинними та колоніальними організмами, висловлює судження про пристосувальне значення переходу організмів до багатоклітинності |
Вивчити будову та особливості життєдіяльності губок |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
21 |
|
|
Контрольна робота № 1 «Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності». |
Оперує ключовими поняттями теми. |
Демонструє рівень засвоєння матеріалу та набутих умінь та навичок |
Перевірити рівень підготовки учнів з теми відповідно до програмних вимог: рівень теоретичних знань, понять та їх розуміння і використання; перевірити рівень набутих умінь і сформованих навичок; оцінити рівень навчальних досягнень учнів з вивченої теми.
|
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
Тема 3. Рослини (21 год.) |
||||||||
22 |
|
|
Рослина – живий організм. Фотосинтез, дихання, живлення рослин. |
ОП: рослини, автотрофи, фотосинтез, дихання, транспірація, мінеральне живлення |
Характеризує рослину як живий автотрофний організм та його особливості життєдіяльності. Оцінює значення фотосинтеза. |
Вивчити особливості життєдіяльності рослин як живих автотрофних організмів. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
23 |
|
|
Будова рослин: тканини, органи. |
ОП: вегетативні органи, генеративні органи, пагін, корінь, тканини рослин (твірні і постійні) |
Розрізняє вегетативні та генеративні органи на ілюстраціях та фотографіях Характеризує основні органи і тканини рослин. |
Вивчити основні тканини і органи рослин, їх функції, |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
24 |
|
|
Корінь: будова та основні функції |
ОП: корінь, кореневий чохлик, кореневий волосок, зони кореня (поділу, розтягу, всмоктування, провідна)
|
Характеризує будову кореня, розрізняє зони кореня на ілюстраціях. |
Вивчити будову та функції кореня як вегетативного органа рослин |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
25 |
|
|
Лабораторне дослідження № 3 Будова кореня. Інструктаж з БЖД |
ОП: кореневий чохлик, кореневий волосок, зони кореня (поділу, розтягу, всмоктування, провідна), бічні корені, транспорт речовин |
Дотримується правил роботи з мікроскопом та правил БЖД, працює з мікроскопом, фіксує результати досліджень будови кореня |
Дослідити будову кореня на мікропрепаратах. Встановити залежність будови кореня і функцій, які він виконує |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
26 |
|
|
Різноманітність і видозміни коренів. |
ОП: коренева система, кореневі бульби, корені-присоски, повітряні корені, дихальні корені, опорні корені, коренеплід |
Висловлює судження про видозміни коренів рослин і їх значення |
Вивчити різноманітність кореневих систем рослин , їх видозміни. Встановити біологічне значення видозмін коренів. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
27 |
|
|
Пагін: будова та основні функції Дослідницький практикум № 1 Спостереження за розвитком пагона з бруньки. Інструктаж з БЖД |
ОП: пагін, конус наростання, брунька, вузол, міжвузля, листкова пазуха |
Описує складові пагона, різноманітність пагонів, наводить приклади.
|
Вивчити будову та функції пагона, розрізняти різні типи пагонів. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
28 |
|
|
Лабораторне дослідження № 4 Будови пагона. Інструктаж з БЖД |
ОП: стебло, листки, вузли, міжвузля, брунька, деревянисті, травянисті стебла, типи стебел (прямостоячі, виткі, повзучі, сланкі, чіпкий) |
Дотримується правил БЖД, працює з зразками пагонів рослин,, фіксує результати досліджень будови кореня |
Дослідити будову пагона на гербарних чи живих зразках рослин. Визначити типи стебел у запропонованих рослин. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
29 |
|
|
Лабораторне дослідження № 5 Будова бруньки. Інструктаж з БЖД |
ОП: покривні луски, вегетативна/генеративна брунька, конус наростання |
Дотримується правил БЖД, досліджує будову різних типів бруньок за фотографіями , ілюстраціями; фіксує результати досліджень будови бруньок |
Дослідити зовнішню та внутрішню будову різних типів бруньок рослин. Визначити різницю між вегетативними та генеративними бруньками. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
30 |
|
|
Стебло: будова, функції. Дослідницький практикум № 2 Транспорт речовин по рослині. Інструктаж з БЖД |
ОП: стебло, деревина, камбій, луб, серцевина, корок |
Характеризує будову стебла у зв’язку з функціями. Практикує дослідження будови органів рослини та досліди, що підтверджують основні процеси життєдіяльності рослин;; |
Вивчити будову та функції стебла рослин. Навчитися планувати власні спостереження за життєдіяльністю рослини (транспорт речовин); Спрогнозувати результати власних спостережень. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
31 |
|
|
Листок: зовнішня будова. |
ОП: листок, основа листка, черешок, листкова пластинка, прилистки, жилка, листкорозміщення, листопад |
Характеризує зовнішню будову листка, розрізняє на фотографіях, ілюстраціях основні частини листка, різні види листків, типи жилкування |
Вивчити зовнішню будову листка рослин, різні види листків, типи жилкування. Ознайомитися з явищем листопада та його значенням в житті рослин. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
32 |
|
|
Листок: внутрішня будова, функції. |
ОП: шкірочка листка, кутикула, продих, продихова щілина, основна тканина листка (губчаста, стовпчаста). |
Характеризує внутрішню будову та функції листка. Аналізує роль листка у фотосинтезі та транспірації |
Вивчити внутрішню будову та функції листка рослин. Встановити взаємозвязок між будовою та функціями які виконує листок. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |