Планування з біології 6 клас

Про матеріал
Календарно-тематичне планування навчального матеріалу «Біологія», 6 клас на І семестр навчального року.
Перегляд файлу

 

 

 

Календарно-тематичне планування навчального матеріалу «Біологія», 6 клас на І семестр

70 годин – 2 години на тиждень, із них 6 годин – резервні

 

Програма:

Навчальна програма з біології для 6–9 класів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.

 

 

Підручник:

Біологія: підруч. для 6 кл.загальноосвіт.навч.закл. / І.Ю.Костіков та ін. – К.: «Освіта», 2014. – 256 с.: іл.

 

 

 

I семестр

II семестр

Всього за рік

Контрольні  роботи

1

 

 

Лабораторних  досліджень

5

 

 

Дослідницьких  практикумів

2

 

 

Практичних робіт

2

 

 

Проєктів

1

 

 

 

 

п/п

Дата за планом

Фак-тична дата

Зміст уроку

Знаннєвий

компонент

Діяльнісний

компонент

Предметні компетентності

Ключові компетентності

Наскрізні змістові лінії

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Вступ (3 год)

1

 

 

Інструктаж з БЖД

Біологія - наука про життя.

Основні властивості живого.

ОП: біологія,  основні властивості живого

 

Знання правил поводження у кабінеті біології.

Вивчити поняття «біологія», основні ознаки живого,  значення біологічних знань для людини.

- к. у природничих  науках і технологіях;

- спілкування державною мовою;

- уміння навчатися впродовж життя

- здоров’я і безпека;

- громадянська відповідальність;

- екологічна безпека та сталий розвиток

2

 

 

 

Різноманітність життя (на прикладах представників основних груп живої природи). Поняття про віруси

ОП: рослини, тварини, гриби, бактерії, віруси

Розрізняє основні групи живих організмів

Вивчити  основні групи живих організмів, відмінності між ними, особливості вірусів.

- к. у природничих  науках і технологіях;

- спілкування державною мовою;

- уміння навчатися впродовж життя

- здоров’я і безпека;

- громадянська відповідальність;

- екологічна безпека та сталий розвиток

3

 

 

Науки, що вивчають життя.

Методи біологічних досліджень організмів

ОП: ботаніка, мікологія, зоологія, вірусологія, мікробіологія, фізіологія, генетика, цитологія, морфологія, анатамія, експеримент, спостереження

Називає основі біологічні науки, практикує  метод спостереження біологічних обєктів

Вивчити основні біологічні науки та методи біологічних досліджень.

-  к. у природничих  науках і технологіях;

- спілкування державною мовою;

- уміння навчатися впродовж життя

- здоров’я і безпека;

- громадянська відповідальність;

- екологічна безпека та сталий розвиток

Тема 1. Клітина ( 9 год.)

4

 

 

Клітина - одиниця живого.  Історія вивчення клітини.

Основні положення клітинної теорії.

ОП: клітина,  цитоплазма, цитологія, клітинна теорія

Обгрунтовує судження, що

клітина – цілісний об’єкт живої природи; усвідомлює внесок учених у розвиток знань про клітину

Вивчити основні історичні етапи  відкриття та дослідження клітин, основні ознаки клітини як структурно-функціональної одиниці живого

-  к. у природничих  науках і технологіях;

- спілкування державною мовою;

- уміння навчатися впродовж життя

- здоров’я і безпека;

- громадянська відповідальність;

- екологічна безпека та сталий розвиток

5

 

 

Збільшувальні прилади (лупа, мікроскопи).

Практична робота №1 Будова світлового мікроскопа та робота з ним.

Інструктаж з БЖД

ОП: мікроскоп, лупа, мікроскопія, мікропрепарат

Уміє налаштувати шкільний оптичний мікроскоп та отримати чітке зображення мікроскопічного об’єкта;

виготовляти прості мікропрепарати рослинних клітин. Знає правила БЖД під час виконання практ.роб.

Вивчити будову світлового мікроскопа та правила роботи з ним.

-  к. у природничих  науках і технологіях;

- спілкування державною мовою;

- уміння навчатися впродовж життя

- здоров’я і безпека;

- громадянська відповідальність;

- екологічна безпека та сталий розвиток

6

 

 

Загальний план будови клітини

ОП:  клітинна мембрана, цитоплазма, ядро, мітохондрії, рибосоми,  ДНК

Розпізнає на моделях, фотографіях клітини та їхні складові частини

Вивчити загальницй план будови  клітини, основні її органели

-  к. у природничих  науках і технологіях;

- спілкування державною мовою;

- уміння навчатися впродовж життя

- здоров’я і безпека;

- громадянська відповідальність;

- екологічна безпека та сталий розвиток

7

 

 

Практична робота

№ 2 Виготовлення мікропрепаратів шкірки луски цибулі та розгляд її за допомогою оптичного мікроскопа.

Інструктаж з БЖД

ОП: тимчасові препарати, ядро, цитоплазма, вакуоля, клітинна стінка

Виготовляє тимчасові мікропрепарати, працює з мікроскопом.  Знає правила БЖД під час виконання практ.роб.

Вивчити загальницй план будови рослинної клітини (на прикладі клітин луски цибулі) вміти розрізняти її основні складові під мікроскопом.

-  к. у природничих  науках і технологіях;

- спілкування державною мовою;

- уміння навчатися впродовж життя

- здоров’я і безпека;

- громадянська відповідальність;

- екологічна безпека та сталий розвиток

8

 

 

Спільні риси будови рослинної та тваринної клітини.

ОП:  клітинна мембрана, цитоплазма, ядро, мітохондрії, рибосоми,  ДНК,  лізосома, дихання

Розпізнає на моделях, фотографіях клітини тварин та рослин , їхні складові частини. Називає спільні ознаки клітин рослин та тварин

Вивчити спільні риси будови клітин рослин і тварин

-  к. у природничих  науках і технологіях;

- спілкування державною мовою;

- уміння навчатися впродовж життя

- здоров’я і безпека;

- громадянська відповідальність;

- екологічна безпека та сталий розвиток

9

 

 

Лабораторне дослідження №1 Будова клітини (листка елодеї, горобини і інш.)

Інструктаж з БЖД

ОП: тимчасовий, постійний мікропрепарат, ядро, вакуоль, хлоропласт, клітинна оболонка, цитоплазма

Виготовляє тимчасові мікропрепарати, працює з мікроскопом.  Знає правила БЖД під час виконання практ.роб.

Вивчити загальний план будови рослинної клітини (на прикладі клітин листка елодеї),  вміти розрізняти її основні складові під мікроскопом.

-  к. у природничих  науках і технологіях;

- спілкування державною мовою;

- уміння навчатися впродовж життя

- здоров’я і безпека;

- громадянська відповідальність;

- екологічна безпека та сталий розвиток

10

 

 

Відмінні риси будови рослинної та тваринної клітини

ОП: хлоропласти, вакуоля, клітинна оболонка, фотосинтез, автотрофи

Розпізнає на моделях, фотографіях клітини тварин та рослин , їхні складові частини. Називає відмінні ознаки клітин рослин та тварин

Вивчити відмінні риси будови клітин рослин і тварин

-  к. у природничих  науках і технологіях;

- спілкування державною мовою;

- уміння навчатися впродовж життя

- здоров’я і безпека;

- громадянська відповідальність;

- екологічна безпека та сталий розвиток

11

 

 

Ріст і поділ клітин

ОП: клітинний цикл, стадія росту, стадія поділу, хромосома

Характеризує процес росту і поділу клітин, усвідомлює його важливість для організмів

Вивчити стадії клітинного циклу і процеси які відбуваються під час нього.

-  к. у природничих  науках і технологіях;

- спілкування державною мовою;

- уміння навчатися впродовж життя

- здоров’я і безпека;

- громадянська відповідальність;

- екологічна безпека та сталий розвиток

12

 

 

Узагальнення знань з теми «Клітина»

ОП за темою «Клітина»

Узагальнює знання про  клітини рослин і тварин, називає їх складові, порівнює між собою, характеризує основні процеси життєдіяльності клітин (ріст, поділ, дихання, фотосинтез)

 

Систематизувати отриманні знання з будови та  функцій клітин рослин та тварин

-  к. у природничих  науках і технологіях;

- спілкування державною мовою;

- уміння навчатися впродовж життя

- здоров’я і безпека;

- громадянська відповідальність;

- екологічна безпека та сталий розвиток

Тема 2. Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності (9 год.)

 

13

 

 

Бактерії — найменші одноклітинні організми. Будова, поширення, розмноження бактерій.

ОП: бактерії, прокаріоти, джгутики, анабіоз,

Розпізнає  на моделях та  фотографіях бактерій, називає їх середовища існування

Вивчити будову бактерій, особливості їх поширення та процесів життєдіяльності.

-  к. у природничих  науках і технологіях;

- спілкування державною мовою;

- уміння навчатися впродовж життя

- здоров’я і безпека;

- громадянська відповідальність;

- екологічна безпека та сталий розвиток

14

 

 

Значення бактерій в житті людини та їх роль у природі.

Міні-проєкт: «Чому скисає молоко?», «Корисний йогурт».

ОП: токсини, епідемія, пандемія,молочнокислі бактерії, біфідобактерії, гетеротрофи, автотрофи, паразитизм, симбіоз

Усвідомлює: роль бактерій у екосистемах

; небезпеку бактеріальних хвороб; користь бактерій у с/г та збереженні здоровя людини

Вивчити різні групи бактерій (корисні та шкідливі), поглибити знання про роль бактерій у природі

-  к. у природничих  науках і технологіях;

- спілкування державною мовою;

- уміння навчатися впродовж життя

- здоров’я і безпека;

- громадянська відповідальність;

- екологічна безпека та сталий розвиток

15

 

 

Одноклітинні зелені водорості – хлорела, хламідомонада. Діатомові водорості.

ОП: одноклітинні організми, еукаріоти, нестатеве, статеве розмноження, зигота, спора

 

Описує середовищне існування, будову одноклітинних зелених та діатомових водоростей

Вивчити будову та особливості життєдіяльності хлорели, хламідомонади, деяких діатомових водоростей

-  к. у природничих  науках і технологіях;

- спілкування державною мовою;

- уміння навчатися впродовж життя

- здоров’я і безпека;

- громадянська відповідальність;

- екологічна безпека та сталий розвиток

16

 

 

Одноклітинні твариноподібні організми – евглена, амеба, інфузорія.

ОП: псевдоніжки, фагоцитоз, скоротлива вакуоль, статевий процес, міксотрофи

Описує середовищне існування, будову одноклітинних твариноподібних організмів

Вивчити будову та особливості життєдіяльності евглени, амеби, інфузорії

-  к. у природничих  науках і технологіях;

- спілкування державною мовою;

- уміння навчатися впродовж життя

- здоров’я і безпека;

- громадянська відповідальність;

- екологічна безпека та сталий розвиток

17

 

 

Лабораторне дослідження №2 Спостереження інфузорій. Інструктаж з БЖД

ОП: війки, скоротливі вакуолі, травні вакуолі, ядро велике, ядро мале

Дотримується правил роботи з мікроскопом та правил БЖД, працює з мікроскопом

Вивчити будову одноклітинного твариноподібного організму (на прикладі інфузоріїтуфельки)

-  к. у природничих  науках і технологіях;

- спілкування державною мовою;

- уміння навчатися впродовж життя

- здоров’я і безпека;

- громадянська відповідальність;

- екологічна безпека та сталий розвиток

18

 

 

Паразитичні одноклітинні організми.

ОП: паразит, дизентерія, малярія

Розпізнає на фотографіях, ілюстраціях паразитичних одноклітинних організмів, усвідомлює їх небезпеку для здоровя людини

Вивчити будову та процеси життєдфіяльності паразитичних одноклітинних, заходи профілактики паразитарних захворювань

-  к. у природничих  науках і технологіях;

- спілкування державною мовою;

- уміння навчатися впродовж життя

- здоров’я і безпека;

- громадянська відповідальність;

- екологічна безпека та сталий розвиток

19

 

 

Вольвокс- колоніальний організм. Багатоклітинні організми (ульва).

ОП: колоніальний організм, багатоклітинний організм, слань, ризоїди

Розпізнає на фотографіях, ілюстраціях колоніальний  організм (вольвокс), багатоклітинний організми (ульва), порівнює іх з одноклітинними організмами

Вивчити будову та особливості життєдіяльності вольвокса і ульви

-  к. у природничих  науках і технологіях;

- спілкування державною мовою;

- уміння навчатися впродовж життя

- здоров’я і безпека;

- громадянська відповідальність;

- екологічна безпека та сталий розвиток

20

 

 

Багатоклітинні організми (губки).

ОП:  багатоклітинні організми, губки, спеціалізація клітин , репродуктивні (статеві клітини), устя

Розпізнає на фотографіях, ілюстраціях губки, порівнює іх з одноклітинними та колоніальними організмами, висловлює судження про  пристосувальне значення переходу організмів до багатоклітинності

Вивчити будову та особливості життєдіяльності губок

-  к. у природничих  науках і технологіях;

- спілкування державною мовою;

- уміння навчатися впродовж життя

- здоров’я і безпека;

- громадянська відповідальність;

- екологічна безпека та сталий розвиток

21

 

 

Контрольна робота № 1  «Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності».

Оперує ключовими поняттями теми.

Демонструє рівень засвоєння матеріалу та набутих умінь та навичок

Перевірити рівень підготовки учнів з теми відповідно до програмних вимог: рівень теоретичних знань, понять та їх розуміння і використання; перевірити рівень  набутих умінь і сформованих навичок; оцінити рівень навчальних досягнень учнів з вивченої теми.

 

-  к. у природничих  науках і технологіях;

- спілкування державною мовою;

- уміння навчатися впродовж життя

- здоров’я і безпека;

- громадянська відповідальність;

- екологічна безпека та сталий розвиток

Тема 3. Рослини  (21 год.)

22

 

 

Рослина – живий організм. Фотосинтез, дихання, живлення рослин.

ОП: рослини, автотрофи, фотосинтез, дихання, транспірація, мінеральне живлення

Характеризує рослину як живий автотрофний організм  та його особливості життєдіяльності. Оцінює значення фотосинтеза.

Вивчити особливості життєдіяльності  рослин як живих автотрофних організмів.

-  к. у природничих  науках і технологіях;

- спілкування державною мовою;

- уміння навчатися впродовж життя

- здоров’я і безпека;

- громадянська відповідальність;

- екологічна безпека та сталий розвиток

23

 

 

Будова рослин: тканини, органи.

ОП: вегетативні органи, генеративні органи, пагін, корінь, тканини рослин  (твірні і постійні)

Розрізняє вегетативні та генеративні органи на ілюстраціях та фотографіях

Характеризує основні органи і тканини рослин.

Вивчити основні тканини і органи рослин, їх функції,

-  к. у природничих  науках і технологіях;

- спілкування державною мовою;

- уміння навчатися впродовж життя

- здоров’я і безпека;

- громадянська відповідальність;

- екологічна безпека та сталий розвиток

24

 

 

Корінь: будова та основні функції

ОП: корінь, кореневий чохлик, кореневий волосок, зони кореня (поділу, розтягу, всмоктування, провідна)

 

Характеризує будову кореня, розрізняє  зони кореня на ілюстраціях.

Вивчити будову  та функції кореня як вегетативного органа рослин

-  к. у природничих  науках і технологіях;

- спілкування державною мовою;

- уміння навчатися впродовж життя

- здоров’я і безпека;

- громадянська відповідальність;

- екологічна безпека та сталий розвиток

25

 

 

Лабораторне дослідження № 3 Будова кореня. Інструктаж з БЖД

ОП: кореневий чохлик, кореневий волосок, зони кореня (поділу, розтягу, всмоктування, провідна), бічні корені, транспорт речовин

Дотримується правил роботи з мікроскопом та правил БЖД, працює з мікроскопом, фіксує результати досліджень будови кореня

Дослідити будову кореня на мікропрепаратах. Встановити залежність будови кореня і функцій, які він виконує

-  к. у природничих  науках і технологіях;

- спілкування державною мовою;

- уміння навчатися впродовж життя

- здоров’я і безпека;

- громадянська відповідальність;

- екологічна безпека та сталий розвиток

26

 

 

Різноманітність і видозміни коренів.

ОП: коренева система, кореневі бульби, корені-присоски,  повітряні корені, дихальні корені, опорні корені, коренеплід

Висловлює судження про видозміни коренів рослин і їх значення

Вивчити різноманітність кореневих систем рослин , їх видозміни. Встановити біологічне значення видозмін коренів.

-  к. у природничих  науках і технологіях;

- спілкування державною мовою;

- уміння навчатися впродовж життя

- здоров’я і безпека;

- громадянська відповідальність;

- екологічна безпека та сталий розвиток

27

 

 

Пагін: будова та основні функції

Дослідницький практикум № 1 Спостереження за розвитком пагона з бруньки. Інструктаж з БЖД

ОП: пагін, конус наростання, брунька, вузол, міжвузля, листкова пазуха

Описує складові пагона, різноманітність пагонів, наводить приклади.

 

Вивчити будову та  функції пагона, розрізняти  різні типи пагонів.

-  к. у природничих  науках і технологіях;

- спілкування державною мовою;

- уміння навчатися впродовж життя

- здоров’я і безпека;

- громадянська відповідальність;

- екологічна безпека та сталий розвиток

28

 

 

Лабораторне дослідження № 4 Будови пагона. Інструктаж з БЖД

ОП: стебло, листки, вузли, міжвузля, брунька, деревянисті, травянисті стебла,  типи стебел (прямостоячі, виткі, повзучі, сланкі, чіпкий)

Дотримується правил БЖД, працює з зразками пагонів рослин,, фіксує результати досліджень будови кореня

Дослідити будову пагона на гербарних чи живих зразках рослин. Визначити типи стебел у запропонованих рослин.

-  к. у природничих  науках і технологіях;

- спілкування державною мовою;

- уміння навчатися впродовж життя

- здоров’я і безпека;

- громадянська відповідальність;

- екологічна безпека та сталий розвиток

29

 

 

Лабораторне дослідження № 5 Будова бруньки. Інструктаж з БЖД

ОП: покривні луски, вегетативна/генеративна брунька,  конус наростання

Дотримується правил БЖД, досліджує будову різних типів бруньок  за фотографіями , ілюстраціями; фіксує результати досліджень будови бруньок

Дослідити зовнішню та внутрішню будову різних типів бруньок рослин. Визначити різницю між вегетативними та генеративними бруньками.

-  к. у природничих  науках і технологіях;

- спілкування державною мовою;

- уміння навчатися впродовж життя

- здоров’я і безпека;

- громадянська відповідальність;

- екологічна безпека та сталий розвиток

30

 

 

Стебло: будова, функції.

Дослідницький практикум № 2 Транспорт речовин по рослині.

Інструктаж з БЖД

ОП: стебло, деревина, камбій, луб, серцевина, корок

Характеризує будову стебла у зв’язку з функціями.

Практикує дослідження будови  органів рослини та досліди, що підтверджують основні процеси життєдіяльності рослин;;

Вивчити будову та функції стебла рослин.

Навчитися планувати  власні спостереження за життєдіяльністю рослини (транспорт речовин);

Спрогнозувати  результати власних спостережень.

-  к. у природничих  науках і технологіях;

- спілкування державною мовою;

- уміння навчатися впродовж життя

- здоров’я і безпека;

- громадянська відповідальність;

- екологічна безпека та сталий розвиток

31

 

 

Листок: зовнішня будова.

ОП: листок, основа листка, черешок, листкова пластинка, прилистки, жилка, листкорозміщення, листопад

Характеризує зовнішню будову листка, розрізняє на фотографіях, ілюстраціях  основні частини листка, різні види листків, типи жилкування

Вивчити зовнішню будову листка рослин, різні види листків, типи жилкування. Ознайомитися з явищем листопада та його значенням в житті рослин.

-  к. у природничих  науках і технологіях;

- спілкування державною мовою;

- уміння навчатися впродовж життя

- здоров’я і безпека;

- громадянська відповідальність;

- екологічна безпека та сталий розвиток

32

 

 

Листок: внутрішня будова, функції.

ОП: шкірочка листка, кутикула,  продих, продихова щілина, основна тканина листка (губчаста, стовпчаста).

Характеризує внутрішню будову та функції листка.

Аналізує роль листка у фотосинтезі та транспірації

Вивчити внутрішню будову та функції  листка рослин. Встановити взаємозвязок між будовою та функціями які виконує листок.

-  к. у природничих  науках і технологіях;

- спілкування державною мовою;

- уміння навчатися впродовж життя

- здоров’я і безпека;

- громадянська відповідальність;

- екологічна безпека та сталий розвиток

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, 6 клас, Планування
Додано
1 грудня 2022
Переглядів
988
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку