Конспект уроку біології для 7 класу на тему: "Риби. Різноманітність кісткових риб".

Про матеріал

Приклад уроку засвоєння нових знань у формі уроку-подорожі.

Даний матеріал допоможе в цікавій формі ознайомити учнів із різноманітністю кісткових риб, їхнім значенням у природі й житті людини; сформувати вміння розпізнавати представників рядів кісткових риб за зовнішнім виглядом; розвивати увагу, кмітливість, логічне мислення, інтерес до вивчення біології; виховувати гуманне ставлення до тварин; довести необхідність збереження рибних багатств.

Перегляд файлу

РИБИ. РІЗНОМАНІТНІСТЬ КІСТКОВИХ РИБ,

ЇХ ЗНАЧЕННЯ У ПРИРОДІ Й ЖИТТІ ЛЮДИНИ

Мета: ознайомити учнів із різноманітністю кісткових риб, їхнім значенням у природі й житті людини;формування вміння розпізнавати представників рядів кісткових риб за зовнішнім виглядом; розвивати увагу, кмітливість, логічне мислення, інтерес до вивчення біології; виховувати гуманне ставлення до тварин; довести необхідність збереження рибних багатств.

Обладнання: таблиці «Зовнішня будова риб», малюнки, слайди, смайлики, музичний запис шуму моря, роздатковий матеріал, ватмани, клей, ножиці, маркери.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форма уроку: урок-подорож.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Психологічне налаштування на роботу.

Вчитель: Перш ніж розпочати урок, з’ясуємо, який у вас настрій. У кожного на парті є смайлики. Виберіть, будь-ласка, той, який відповідає вашому настрою.

                       

     гарний настрій                  нормальний настрій               поганий настрій

 

Я сподіваюся, що на цьому уроці у всіх буде гарний настрій. І, насамперед, давайте посміхнемося один одному і побажаємо успіху.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Вчитель: Сьогоднішній урок відбудеться в незвичайній формі – морської подорожі. Та щоб отримати перепустку на корабель, необхідно відповісти на запитання експрес-тесту.

Експрес-тест

  1. Риби мешкають  у водному середовищі.
  2. Нерест –сезонне явище в житті риб.
  3. Луска і слиз зменшують тертя об воду.
  4. Серце риб двокамерне.
  5. Риби дихають киснем, розчиненим у воді.
  6. Риби ж гермафродитами.
  7. У риб є зовнішнє вухо.
  8. Усі риби – хижаки.
  9. Органи руху риб – плавці.
  10. Органи дихання риб – легені.
  11. Усі риби розмножуються завжди в одному місці.
  12. Усі риби мають плавальний міхур.

 

      Учні здійснюють самоперевірку за ключем

Ключ

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

+

+

+

+

+

-

-

-

+

-

-

-

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Звучить запис шуму моря

Вчитель: Отже, сім фунтів під килим і попутного вітру! Великому кораблеві – велике плавання. На вас чекають різноманітні завдання, а ще ви почуєте й запам’ятаєте багато цікавого, цінного і корисного. Під час подорожі у нас будуть зупинки, на яких перевіримо свої знання, витримку, кмітливість, дружбу, взаємоповагу, вміння спостерігати, аналізувати.

А зараз послухайте вірш Леоніда Полтави:

Є різні риби у воді:

Товсті, тоненькі і худі,

Дрібненькі риби – малюки,

А є й великі – от такі!

Є войовничі із мечами,

Є з довжелезними хвостами,

Є рибки срібні й золоті,

Є дуже мудрі, є й пусті…

Живуть вони в річках і в морі

І все беруться до розмов,

Але ніколи не говорять,

Немов не знають своїх мов.

Як ви думаєте, про яких риб іде мова?

Отже, метою нашої подорожі – ознайомитися з різноманітністю кісткових риб, їхнім значенням у природі й житті людини.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. «Відпливаємо!»

Вчитель: Щоб дослідити і вивчити представників класу Кісткові риби, їх потрібно перш за все знайти. А щоб знайти – потрібно знати їхні ознаки.

Зовнішні ознаки класу Кісткові риби

  • Скелет формується із сполучної тканини: хрящової і кісткової.
  • Зяброва щілина прикрита з боків зябровою кришкою.
  • Є луска з кісткової тканини.
  • Форма тіла більш-менш торпедоподібна в більшості кісткових риб.
  • Тіло зовні розчленоване на голову, тулуб та хвіст.
  • Плавники: парні й черевні , непарні спинний, хвостатий і анальний.
  • Є бічна лінія.
  • Спина темніша.
  •  Аніж боки, а найсвітліша частина тіла – черево.
  • Рот риби, як правило, озброєний зубами.

 

Зупинка «Дослідницька»

Учні поділяються на малі групи. Кожна група за допомогою матеріалу підручника, додаткової літератури, роздаткового матеріалу «проводять дослідження» одного ряду кісткових риб. Учні готують презентацію відповідного ряду у вигляді плакату. Під час захисту презентацій учнів показуються слайди з зображенням представників ряду риб, про який іде мова.

 

2. Фізкультхвилинка «Набираємо швидкості»

Учні повторюють рухи за вчителем.

Риба плаває у морі,

В чистім, синім і солонім.

То пірнає, виринає,

То в пісочку зариває.

Виринай-но, рибко, швидко,

Розсипай нам срібні бризки,

Щоб зловить нам карася,

Карася як порося.

Зупинка «Плутанина»

Учні отримують картки з словами. У словах переплутані літери. Необхідно відновити назви риб. Враховується правильність і швидкість.

Слова

Відповіді

Знаас

Сазан

Тореес

Осетер

Арьсак

Карась

Дукса

Судак

Сіктар

Тріска

Алгбіу

Білуга

Бовал

Вобла

Варегюс

Севрюга

Уньок

Окунь

Раньяпі

Піранья

 

Запитання. До якого ряду відносяться кожна із цих риб?

3. Хвилинка цікавинок «Спокійне плавання»

Повідомлення учнів, які вони готували вдома.

  • Піраньї  схожі на маленьких бульдогів. Ці мешканці амазонських вод нападають на велику рибу і ссавців. Збираючись у великі зграї, піраньї за лічені хвилини залишають від жертви лише обгризений кістяк.
  • Деякі риби не тільки плавають, але й літають. У цих риб, що населяють верхні шари тропічних морів, грудні плавці завдовжки як усе тіло. Стартують летючі риби з води на швидкості 30 км/год. і пролітають у повітрі до 50 м на невеликій висоті.
  • Японські дослідники зібрали багато фактів, що підтверджують активну роль риб у прогнозуванні землетрусів. Риби дуже добре відчувають зміни погоди. Рибалки знають, що коли незабаром буде шторм, риба заздалегідь пливе у глибини морів і океанів. Як же вони відчувають наближення бурі? Учені встановили, що при сильному вітрі, вдаряючись об хвилі, то стискується, то розширюється. У результаті виникають ультразвуки, які добре вловлюються рибами, але їх на відчуває людина.
  • Прикмети та повір’я про риб.
  •           Риба не клює перед дощем.
  •           Гарний улов риби – до врожаю хліба.
  •           Риба вискакує із води і ловить комах – на  негоду.
  •           На Благовіщеня добрий улов риби.
  •           На молодику риба клює.
  •           На невід не можна ставити і полювати бо риба не буде ловитись.

Зупинка «Кмітлива»

Розв’язування задач на кмітливість і швидкість.

Задача 1. Визначте тривалість життя названих риб, якщо відомо, що білуга може дожити до 100 років,тріска – у 4 рази менше, а тривалість життя сома дорівнює різниці між тривалістю життя білуги і тріски.

Задача 2. Лосось  викидає ікру у верхів’ях північних річок, долаючи іноді до 2 тис. км. проти течії (швидкість течії річки – 6 км/год.) Скільки часу він іде на нерест, якщо пливе зі швидкістю 10 км/год.?

Задача 3. Установіть чемпіона з плавання серед названих прісноводних риб, якщо відомо, що карась плаває зі швидкістю 13 км/год., мурена – на 6 км/год., швидше, щука – на 11 км/год., повільніше, ніж карась і мурена разом, а форель – на 11 км/год., швидше, ніж щука.

4. «Пливемо! Пливемо!»

Релаксація 3 хв.

Вчитель. Після напруженої праці необхідно  відновити розумові сили. Послухайте запис звуків води, шуму моря, адже музика допомагає розслабитися. Відчуйте подих вітру, коливання морських хвиль.

Зупинка «Зосереджувальна»

Вчитель. Всі відпочили, відновили сили, тож тепер зосередьтеся і спробуйте визначити, яке значення мають кісткові риби в природі  та житті людини.

Вправа «Мікрофон»

Діти по черзі наводять приклади значення кісткових риб, передаючи «мікрофон».

V. Закріплення нових знань.

Зупинка рибалки

Учитель показує вирізані із паперу фігурки риб: «Виберіть ту рибку, яку б ви хотіли спіймати. На кожній рибці є завдання, які вам потрібно вирішити.»

Завдання «Продовж цей ряд».

  • Карась, лин…
  • Осетер, шип…
  • Оселедець, шпрот…
  • Ставрида, тунець…

Завдання «Розшифруй прислів’я».

  • Риба – юшка дешева погана. (Дешева риба – погана юшка)
  • Берег крутий так хороша, риба. (Риба хороша, так берег крутий)
  • Людина – де краще шукає де глибше, а риба. (Риба шукає де глибше, а людина – де краще).

VІ. Рефлексія, підсумок уроку

Зупинка «Пристань»

Вчитель. От і завершилась наша подорож. Виберіть, будь-ласка, смайлики, які відповідають вашому теперішньому настрою.

Учні визначають моменти уроку, які вплинули на покращення чи погіршення їхнього настрою. Учитель визначає  найобізнанішого та найактивнішого учня, проводить мотивацію й оцінювання знань.

VІІ. Домашнє завдання

  1. Вивчити відповідний § підручника.
  2. Пояснити прислів’я: «На те й щука в морі, щоб карась на дрімав», «Почувається, як риба у воді».

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Хорольська Наталя Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 листопада 2018
Переглядів
9489
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку