19 липня о 18:00Вебінар: Реалізація національно-патріотичного проекту в закладах дошкільної та середньої освіти

Конспект уроку біології для 7 класу по темі "Різноманітність рептилій. Роль рептилій у природі та значення в житті людини"

Про матеріал

Конспект уроку біології для 7 класу по темі "Різноманітність рептилій. Роль рептилій у природі та значення в житті людини". Відповідає оновленій програмі 2017 року.

Перегляд файлу

Біологія. 7 клас

                                                                                                 Дата проведення: __________

Тема. Різноманітність рептилій. Роль рептилій у природі та значення в житті людини

Мета: розглянути різноманітність рептилій, риси пристосованості їх до різних середовищ та способів життя, з’ясувати роль рептилій в природі та значення в житті людини; розвивати спостережливість, увагу, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, порівнювати біологічні об’єкти, розвивати комунікабельність, вміння співпрацювати; здійснювати екологічне виховання.

 Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: малюнки та фотографії плазунів, модель «Черепаха», таблиця «Плазуни», мультимедійний комплекс.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Сьогоднішній наш урок пройде під девізом:

«…Збережи, де стоїш, де живеш, на відстані погляду й голосу, хоч би на відстані простягненої руки!»

                                                                                                          Екологічний маніфест

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

Прийом «Світлофор»

Вчитель озвучує твердження, а учні в разі згоди з ним  піднімають зелені картки; якщо вважають, що твердження неправильне – червоні.

  1. Тіло рептилій має голову, тулуб, хвіст та чітко виражену шию. (зелена картка)
  2. Переважна більшість розмножується відкладанням яєць, які мають великий запас поживних речовин. (зелена картка)
  3.  Розмноження відбувається у воді. (червона картка)
  4. Кінцівки рептилій розташовані з боків тулуба. (зелена картка)
  5. Покриви тіла рептилій завжди зволожені, бо шкіра має слизові залози. (червона картка)
  6. Покриви тіла представлені роговими лусками, щитками, пластинками. (зелена картка)
  7. Рептилії не здатні підтримувати постійну температуру тіла. (зелена картка)
  8. Рептилії мають непрямий розвиток. (червона картка)
  9.  Рептилії час від часу скидають верхній покрив тіла (линяють). (зелена картка)
  10.  Активні протягом всього року. (червона картка)
  11. Для всіх рептилій характерне легеневе дихання. (зелена картка)
  12.  Яйця рептилій мають додаткові захисні оболонки. (зелена картка)

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Прийом «Дивуй»

А чи знаєте ви, що...

Сучасні рептилії (плазуни) за всієї їхньої різноманітності є жалюгідним нечисленним залишком колись процвітаючої групи тварин. Виняткового розквіту вони досягли 300 млн. років тому. У мезозойську еру плазуни панували на суходолі, в повітрі й навіть у безмежних водних просторах. Не випадково цю еру називають століттям ящерів.

Вони були представлені як гігантами до 30 метрів завдовжки й масою до 500 центнерів, так і невеликими тваринками. Серед них були найбільші наземні тварини. Більших за них історія Землі не знала.

За характером живлення серед них були як рослиноїдні (найбільший – брахіозавр), так і хижаки (найбільший – тиранозавр-рекс (маса 12 т., рухався на двох кінцівках).

Похолодання клімату 70-90 млн. років тому та збільшення кількості видів теплокровних ссавців призвело до вимирання більшості рептилій.

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Вчитель повідомляє тему та мету уроку. Учні записують тему в зошити.

Вчитель: «Давайте спробуємо сформулювати завдання нашого уроку». Учні висловлюють свої припущення щодо завдань уроку на основі раніше вивчених груп тварин. Вчитель систематизує пропозиції учнів.

V. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Поділ рептилій на групи – розповідь вчителя

Схема на дошці:

                                                      Плазуни

 К-ть   ≈6 тис.                             31                            225                               1                                    вимерлі

видів

     Лускаті                Крокодили           Черепахи              Дзьобоголові*           Динозаври*

  • Ящірки                                                                          ● Гатерія
  • Змії
  • Хамелеони

 

  1.  Повідомлення вчителя

Сьогодні ми здійснимо уявну подорож до володіння під назвою «Рептилія». Щоб дістатися туди, ми змушені будемо пройти декілька пропускних пунктів. На кожному з них нас чекає прискіпливий контроль знань особливостей будови, способу життя та різноманітності певної групи рептилій. У разі нашої успішної діяльності нам відкриються секрети загадкового володіння «Рептилія».

Давайте об’єднаємося у пошуково-дослідницькі групи:

І група ─ «Ящірки»;

ІІ група ─ «Змії»;

* не для запам’ятовування

ІІІ група ─ «Хамелеони»;

ІV група ─ «Черепахи»;

V група ─ «Крокодили».

 Ви отримуєте «Дослідницький лист», слідуючи завданням якого готуєтеся пройти відповідний пропускний пункт (вчитель роздає картки із завданнями кожній групі). 

«Дослідницький лист»:

«Шановні природодослідники! Використовуючи матеріал підручника, з’ясуйте:

1. В якому середовищі мешкають представники досліджуваної вами групи рептилій.

 2. Які в них є пристосування до життя в цьому середовищі.

3. Які представники цієї групи (найбільш поширені в світі; які мешкають в Україні; найбільш цікаві (випереджувальне завдання)).

Звіт про виконану роботу оформіть у вигляді відповідних пунктів таблиці «Різноманітність рептилій»:

Групи

Середовище існування

Риси пристосованості до середовища життя

Представники

1. Лускаті:

а) ящірки;

б)  змії;

в) хамелеони

 

 

 

2. Черепахи

 

 

 

3. Крокодили

 

 

 

   На опрацювання матеріалу підручника вам дається 7 хвилин».

  1. Звіт малих творчих груп про виконану роботу:
  1. Ящірки.

Прийом «Дивуй»

А чи знаєте, що зараз на Землі мешкають літаючі ящірки? Ні, не динозаври! Сучасні літаючі дракони мешкають на Малайських островах та у Східній Індії. Ці маленькі деревні ящірки мають дуже гарне забарвлення. У спокійному стані цей маленький літун зовсім непримітний. Але як тільки він побачить пролітаючу поряд комаху, стрімко стрибає з гілки… І, о диво! В нього з’являються крила, які несуть його на комаху. Вполювавши її, літаючий дракон приземляється на гілку. Крила зникають. Де ж беруться «крила»? Декілька пар ребер (5-6) видовжені та можуть відходити в сторони, натягуючи шкіру, що зібрана в складки. Демонстрування фото чи проекція на екран.

Найбільшими ящірками є комодоські варани, довжина яких може сягати 3,6 м. Мають винятково чутливий нюх. Запах мертвечини відчувають за декілька кілометрів. Можуть полювати навіть на буйволів. В пряму сутичку з цими сильними та агресивними ссавцями не вступають, а просто кусають декілька разів. Слина варанів містить величезну кількість бактерій. Отож, після укусу варана у жертви розвивається зараження крові, що призводить до її загибелі. Через декілька днів на запах гниючої плоті збігаються варани, влаштовують бійки за ласий шматок їжі. Дорослий варан ударом хвоста може збити з ніг оленя. Варани ─ канібали. Тому молоді особини змушені до 3-річного віку жити на деревах, уникаючи зустрічі з дорослими родичами. Місцеві жителі недолюблюють варанів, тому що час від часу ті на цвинтарах розорюють поховання померлих людей.  Демонстрування фото чи проекція на екран.

У Мексиці живуть ящірки-отрутозуби. Їхній укус  смертельно отруйний для дрібних тварин. Для людини ─ дуже болючий, інколи смертельний. Техніка полювання отрутозуба така ж, як і у отруйних змій: укус, потім переслідування жертви. Демонстрування фото чи проекція на екран.

  1. Змії.

Прийом «Дивуй»

Є легенди, про те що змії можуть гіпнотизувати. Очевидно через їх непорушний погляд. Говорять, що загіпнотизовані жаби самі заповзають в рот гадюці чи вужу. Однак, це не зовсім так. Виявляється, вуж і гадюка зачаюються, розкривають пащу, висовують довгий кінчик язика та дуже швидко ним рухають. Жаба, слідуючи своєму інстинкту ловити все рухоме, кидається на «здобич». І опиняється в пащі змії.

Найдовші та найбільші змії: південноамериканський водяний удав анаконда, південноазіатський сітчастий пітон (довжина тіла до 12 м). Демонстрування фото чи проекція на екран.

Існують ямкоголові змії, що мають «прилад нічного бачення». Вони здатні відчувати тепло гризуна на відстані до 20-30 см, якщо різниця температур тіла тварини та навколишнього середовища становить всього 0,2 °С.

  1. Хамелеони.

Прийом «Дивуй»

Всім відома здатність хамелеонів миттєво змінювати забарвлення шкіри, рухати правим та лівим оком незалежно. Але не всі знають, що хамелеони мають п’ять кінцівок! Роль додаткової кінцівки відіграє хвіст, який дуже гнучкий та здатний обкручуватись навколо гілок, допомагаючи утримувати тіло. Довжина язика хамелеона становить половину довжини тіла тварини. Ним він і здобуває їжу, вистрелюючи липким «батогом» в проповзаючих поряд комах.

  Найменшими серед рептилій є мадагаскарські хамелеони, розміри тіла яких всього 2 – 3 см. Демонстрування фото чи проекція на екран.

  1. Крокодили.

Прийом «Дивуй»

Існує легенда про те, що крокодили плачуть за своїми жертвами. Дійсно, у крокодилів з очей виділяється рідина. Але ніякого відношення до співчуття чи жалю вона не має. З біологічної точки зору «плач» крокодила ─ це виділення надмірної кількості солі, яку нирки цієї тварини не змозі вчасно вивести з організму.

  1. Черепахи.

Під час звіту груп інші учні заповнюють відповідні пункти таблиці «Різноманітність рептилій».

  1. Розповідь вчителя про представника ряду Дзьобоголові – гатерію (живу викопну).

Гаттерия или туатара (лат. Sphenodon punctatus) (англ. Tuatara)Реліктова тварина, яка жила ще за часів існування динозаврів. Вік життя ─ 100-200 років. Ареал поширення дуже обмежений: дрібні острови Нової Зеландії. Ця істота найпримітивніша серед сучасних плазунів. Вражає внутрішня будова цієї істоти ─ це суміш змії, черепахи, крокодила, риби та давно вимерлих телеозавра, іхтіозавра, мелагозавра. Гатерія має дивний гребінь на потилиці та спині; важкі складки шкіри на шиї і блискучі очі. Гострі клиноподібні зуби на верхній щелепі та дрібні міцні зуби, які приросли до кістки. Другий ряд зубів росте прямо на піднебінні. Гатерія одинока на Землі: усі її родичі вимерли мільйони років тому.

5. Роль рептилій в екосистемах, їхнє значення у житті людини ─  бесіда, складання узагальнюючої схеми:

                                                  Роль рептилій                            

 

                          у природі                                                 у житті людини

    ☺ланка в ланцюгах живлення               ☺регуляція чисельності комах, гризунів;

використання в їжу (м’ясо, яйця);

☺в медицині для виготовлення ліків;

шкіряні вироби, різноманітні вироби   

                                                                з панцира черепах.                                                                                   

6. Охорона рептилій: розповідь вчителя з елементами бесіди.

Червона книга України:

полоз жовточеревий, гекон кримський, мідянка, ескулапова змія (полоз лісовий), жовтопуз полоз леопардовий, гадюка степова східна, полоз чотирисмуговий.

 Чи згодні ви зі східним виразом: «Вирости дерево, виховай сина, вбий змію»? Чому?

У народі кажуть: «Хто вб’є вужа, тому запишеться сорок гріхів».

VІ.  УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

  1. Вправа «Зоовікторина»
  • Хто хвіст залишає, а від ворога втікає? (ящірка)
  • Куди повзе ─ за собою хату везе? (черепаха)
  • В’ється мотузка, а на кінці головка. (змія)
  • Чи всі ящірки мають ноги? (ні, веретільниця, жовтопуз ─ безногі)
  • Яка роль язика в житті гадюки? (орган дотику, нюху, сприйняття звукових коливань)
  • На емблемі медицини зображена змія. Яка її назва? (ескулапова змія)
  • Чи живуть на території України отруйні змії? (так, гадюка звичайна, гадюка степова східна)
  • Чи є змія з «окулярами»? (так, очкова змія або індійська кобра)
  • Чи може змія проковтнути здобич більшу, ніж діаметр її тіла? (так, у змій нижня щелепа кріпиться на розтяжних зв’язках, що дає можливість відводити донизу нижню щелепу на значну відстань. Також права і ліва частини нижньої щелепи можуть розходитися в сторони)
  1. Прийом «Знайди зайве»

Серед тварин, зазначених у рядках, визначте зайву (відповідь поясніть):

  • Вуж, варан, кобра, удав. (варан-ящірка, інші-змії)
  • Хамелеон, крокодил, тритон, черепаха. (тритон-земноводні, інші-плазуни)
  • Варан, гекон, хамелеон, бісса. (бісса - черепахи, інші - лускаті)
  • Гримучник, вуж, хамелеон, мамба. (хамелеон-хамелеони, інші - змії)
  • Нільський крокодил, леопардовий полоз, кайман, алігатор, гавіал. (леопардовий полоз - змія, інші - крокодили)
  1. Серед давніх рептилій величезних розмірів досягли рослиноїдні форми, для яких характерний водний або напівводяний спосіб життя. Чому?

 VІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Отже, завдяки нашій потужній та злагодженій роботі ми потрапили до володіння «Рептилія». Його мешканці відкрили нам багато своїх секретів, які ми зможемо використати у нашому житті. І давайте у відношенні до цих своєрідних та загадкових мешканців біосфери користуватись принципом Гіппократа: «Не нашкодь».

Прийом «Мікрофон»

Учні відповідають на запитання:

  1. Що найбільше сподобалось на уроці?
  2. Що нового дізналися?
  3. Про що додатково  хотіли б дізнатися?

Вчитель дякує за плідну роботу на уроці.

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати відповідний параграф підручника. «Різноманітність рептилій. Роль рептилій у природі та значення в житті людини».

Випереджальне завдання: підготувати повідомлення «Пристосування птахів до польоту».

 

                                                                                                                                                          

docx
Додано
9 липня 2018
Переглядів
413
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку