Розробка уроку передбачає вивчення загальної характеристики павукоподібних. В ході уроку використовуються і демонстрація вологих препаратів павуків, і фото найрізноманітніших представників , а також відеофрагменти про ловчі сітки. на закріплення матеріалу використовуються різноманітні цікаві прийоми.
Тип Членистоногі.
Тема уроку: Клас Павукоподібні. Загальна характеристика класу.
Мета уроку:
Освітня. Продовжити формувати знання учнів про різноманітність членистоногих тварин; ознайомити із загальною характеристикою представників классу Павукоподібні; дати поняття “арахнологія”, “хеліцери”, “педипальпи”.
Розвиваюча. Розвивати уміння виділяти головне, суттєве у матеріалі, що вивчається; уміння спостерігати, логічно мислити та робити відповідні висновки; розвивати пам’ять, увагу, уяву.
Виховна. Виховувати бережливее ставлення до оточуючого середовища та живихорганізмів, як іживуть навколо нас.
Тип уроку. Комбінуючий.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, фотокартки, вологі препарати, мультимедійний проектор, екран , ноутбук,
Основніпоняття та терміни: арахнологія, ловча сітка, павутинні залози, хеліцери, ногощупальця, педипальпи, статевий диморфізм, гіподерма.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент: привітання ,налаштування на позитивний настрій на уроці.
І. Актуалізація опорних знань .
Ефект чистої дошки, 5 -7 хв(На дошці записані питання, учням пропонується обрати одне на вибір, після чого питання витираються)
Наша дошка чиста і тому ми можемо переходити до вивчення нової теми, але перш, ніж оголосити тему уроку, б хотіла розказати одну легенду.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Арахна - старогрецька лідійскаядівчина, дочка Идмона. На усю Лідію славилася Арахна своїм мистецтвом ткати. Гордилася вона, що немає ї й рівної в цьому умінні. Одного разу вигукнула Арахна: "Нехай приходить сама воячка і умілець Афіна Паллада змагатися зі мною! Не перемогти їй мене"!
Афіна явилася до неї у вигляді сивої згорбленої старої і намагалася відрадити від цієї затії. Але гордістьАрахни перевершила здоровий глузд. Тоді прийняла богиня свій істинний вигляд і почалося змагання.
Афіна зображувала на покривалі свою суперечку з Посейдоном за владу над Аттікою. Посейдон ударив своїм тризубцем в скелю і хлинуло джерел оживої води. Афіна ж встромила свій спис в землю, і воно перетворилося на священе маслинове дерево. Боги присудили перемогу Афіні, визнавшиїї дар Аттіці ціннішим. Від тоді місто-держава Афіни носить ім'я богині і знаходиться під її заступництвом.
Арахна ж виткала на своєму покривалі сцену з життя богів, зображує їх на Олімпі, що влаштували оргію і одержимих людськими пристрастями.
Верхом досконалост ібула робота Арахни, вона не поступалася по красі роботі Афіни, але в зображеннях її було неповажний виклик богам Олімпу. Тому перемога булла присуджена Афіні. У гніві перетворила Афіна дівчину на павука сказавши при цьому: "Ти так гордишся своїм умінням ткати? Ну так роби ж це усе життя"!
(діти повинні назвати про кого йде мова)
Оголошення теми, завдань уроку (плакат - павутинка, саджаю павучків на павутину на дошці)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
План.
- кількість видів – 70 000, які поширені переважно на суходолі;
- поділ тіла на головогруди та черевце;
- шість пар кінцівок на головогрудях: перша пара - хеліцери, друга - педипальпи абр ногощупальця і 4 пари ходильних ніг;
- наявність видозмінених кінцівок - павутинних бородавок та легеневих мішків на черевці;
- характеристика ловильної сітки;
- покриви тіла – одношаровий епітелій – гіподерма. Ці клітини епітелію утворюють кутикулу, яка має три шари: поверхневий – тонкий, забарвлений пігментом, формується із жироподібної речовини, що перешкоджає випаровуванню води, середній прозорий, внутрішній – товстий, утворений хітином;
- системи внутрішніх органів;
- розмноження і розвиток.( в процесі викладення матеріалу діти заповнюють зошит)
ІV. Закріплення навчального матеріалу.
«Спіймай помилку»
«Одного разу павучок – хрестовичок, втомлений після роботи, сидів на листячку і грівся на сонечку. Чи проста це справа – виткати ловчу сітку хеліцерами?! Двома складними очима він милувався результатами своєї роботи і від задоволення ворушив вусиками. Раптом його увагу привернула муха, що потрапила в павутину. З усіх десяти ходильних ніг він кинувся до жертви. Павучок вже уявляв, як своїми гострими хеліцерами буде відривати шматочки смачної страви, й, не поспішаючи, жувати. Але на нього чекало розчарування: доки він долав усі перешкодина шляху дог павутини, муха вирвалась і полетіла. Від злості він клацнув хвостом, від гніву його гемолімфа почала швидше рухатись замкненою кровоносною системою. Вдихнувши повними грудьми свіже повітря через зябра, він вирішив заспокоїтись і почекати нову жертву.»
Використання прийому «Кубик Блуму» (на гранях написано: Чому…., Поясни…,Назви…, встанови зв‘язок…., дай визначення…, Поділись…)(можна використати звичайний кубик – рубик )
Чому:
Поясни:
Назви:
Дай визначення:
Встанови зв‘язок:
Поділись:
Біологічний диктант.
1. Чим вкрите тіло членистоногих? (шкіра, раковина, хітин, кутикула).
2. На які відділи тіла поділене тіло у павука? (голова, груди, головогруди, черевце, хвіст, кінцівки).
3. Скільки пар ходильних ніг у павука?(3,4,5,6).
4. Де знаходиться отруйний кігтик у павука? ( нога, хвіст, ногощелепи,павутинна бородавка).
5. Як називається шлунок у павука? (жувальний, смоктальний,цідильний).
6. Яка форма серця у павука?(трубочка,кільце, двохкамерне, п’ятикутний мішечок).
7. Що служить органом дихання у павука?(шкіра, зябра, легені, трахеї).
8. Скільки пар очей у павука?(одна, дві, три, чотири).
9.Які органи чуттів наявні у павука?(зору, дотику, слуху, нюху, рівноваги.).
10. Яким способом розмножуються павуки?(брунькування, відкладання яєць, метання ікри, живородіння).
VІ. Підведенняпідсумків уроку.(виставлення балів за урок)
VІІ. Надання та поясненнядомашньогозавдання.