Урок " Загальна характеристика Павукоподібних"

Про матеріал

Розробка уроку передбачає вивчення загальної характеристики павукоподібних. В ході уроку використовуються і демонстрація вологих препаратів павуків, і фото найрізноманітніших представників , а також відеофрагменти про ловчі сітки. на закріплення матеріалу використовуються різноманітні цікаві прийоми.

Перегляд файлу

Тип Членистоногі.

 

Тема уроку: Клас Павукоподібні. Загальна характеристика класу.

Мета уроку:
Освітня. Продовжити формувати знання учнів про різноманітність членистоногих тварин; ознайомити із загальною характеристикою представників классу Павукоподібні; дати поняття “арахнологія”, “хеліцери”, “педипальпи”.
Розвиваюча. Розвивати уміння виділяти головне, суттєве у матеріалі, що вивчається; уміння спостерігати, логічно мислити та робити відповідні висновки; розвивати пам’ять, увагу, уяву.
Виховна. Виховувати бережливее ставлення до оточуючого середовища та живихорганізмів, як іживуть навколо нас.
Тип уроку. Комбінуючий.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, фотокартки, вологі препарати, мультимедійний проектор, екран , ноутбук,
Основніпоняття та терміни: арахнологія,  ловча сітка, павутинні залози, хеліцери, ногощупальця, педипальпи, статевий диморфізм, гіподерма.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент: привітання ,налаштування на позитивний настрій на уроці.


І. Актуалізація опорних знань .

Ефект чистої дошки, 5 -7 хв(На дошці записані питання, учням пропонується обрати одне на вибір, після чого питання витираються)

  1. Назвати і показати на таблиці системи внутрішніх органів ракоподібних на прикладі річкового рака.
  2. Розкажіть про будову і функції дихальної та кровоносної системи ракоподібних.
  3. Як відбувається живлення і виділення у річкового рака.
  4. Що являє собою нервова система та органи чуття у річкового рака?
  5. Як розмножуються річкові раки?
  6. Які тварини належать до ряду Десятиногі раки? Який спосіб життя вони ведуть?
  7. Розкажіть про життєвий циклі способи розмноження дафнії?
  8. Розкажіть про найдрібніших ракоподібних. До яких рядів вони належать?

Наша дошка чиста і тому ми можемо переходити до вивчення нової теми, але перш, ніж оголосити тему уроку,  б хотіла розказати одну легенду.

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Арахна - старогрецька лідійскаядівчина, дочка Идмона. На усю Лідію славилася Арахна своїм мистецтвом ткати. Гордилася вона, що немає ї й рівної в цьому умінні. Одного разу вигукнула Арахна: "Нехай приходить сама воячка і умілець Афіна Паллада змагатися зі мною! Не перемогти їй мене"!
Афіна явилася до неї у вигляді сивої згорбленої старої і намагалася відрадити від цієї затії. Але гордістьАрахни перевершила здоровий глузд. Тоді прийняла богиня свій істинний вигляд і почалося змагання.
Афіна зображувала на покривалі свою суперечку з Посейдоном за владу над Аттікою. Посейдон ударив своїм тризубцем в скелю і хлинуло джерел оживої води. Афіна ж встромила свій спис в землю, і воно перетворилося на священе маслинове дерево. Боги присудили перемогу Афіні, визнавшиїї дар Аттіці ціннішим. Від тоді місто-держава Афіни носить ім'я богині і знаходиться під її заступництвом.
Арахна ж виткала на своєму покривалі сцену з життя богів, зображує їх на Олімпі, що влаштували оргію і одержимих людськими пристрастями.
Верхом досконалост ібула робота Арахни, вона не поступалася по красі роботі Афіни, але в зображеннях її було неповажний виклик богам Олімпу. Тому перемога булла присуджена Афіні. У гніві перетворила Афіна дівчину на павука сказавши при цьому: "Ти так гордишся своїм умінням ткати? Ну так роби ж це усе життя"!

(діти повинні назвати про кого йде мова)

Оголошення теми, завдань уроку (плакат - павутинка, саджаю павучків на павутину на дошці)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

План.

  1. Кількість видів та місце існування.
  2. Ознаки зовнішньої будови
  3. Ловильна сітка. Павутина.(перегляд відео фрагменту 4 хв)
  4. Внутрішня будова і розмноження павуків.(споживання їжі відео фрагмент 2 хв)

- кількість видів – 70 000, які поширені переважно на суходолі;
- поділ тіла на головогруди та черевце;
- шість пар кінцівок на головогрудях: перша пара - хеліцери, друга - педипальпи абр ногощупальця і 4 пари ходильних ніг;
- наявність видозмінених кінцівок - павутинних бородавок та легеневих мішків на черевці;
- характеристика ловильної сітки;
- покриви тіла – одношаровий епітелій – гіподерма. Ці клітини епітелію утворюють кутикулу, яка має три шари: поверхневий – тонкий, забарвлений пігментом, формується із жироподібної речовини, що перешкоджає випаровуванню води, середній прозорий, внутрішній – товстий, утворений хітином;
- системи внутрішніх органів;
- розмноження і розвиток.( в процесі викладення матеріалу діти заповнюють зошит)

ІV. Закріплення навчального матеріалу.

«Спіймай помилку»

«Одного разу павучок – хрестовичок, втомлений після роботи, сидів на листячку і грівся на сонечку. Чи проста це справа – виткати ловчу сітку хеліцерами?! Двома складними очима він милувався результатами своєї роботи і від задоволення ворушив вусиками. Раптом його увагу привернула муха, що потрапила в павутину. З усіх десяти ходильних ніг він кинувся до жертви. Павучок вже уявляв, як своїми гострими хеліцерами буде відривати шматочки смачної страви, й, не поспішаючи, жувати. Але на нього чекало розчарування: доки він долав усі перешкодина шляху дог павутини, муха вирвалась і полетіла. Від злості він клацнув хвостом, від гніву його гемолімфа почала швидше рухатись замкненою кровоносною системою. Вдихнувши повними грудьми свіже повітря через зябра, він вирішив заспокоїтись і почекати нову жертву.»

Використання прийому «Кубик Блуму» (на гранях написано: Чому…., Поясни…,Назви…, встанови  зв‘язок…., дай визначення…, Поділись…)(можна використати звичайний кубик – рубик )

Чому:

  1. Павуків відносять до членистоногих?
  2. Павук не потрапляє до своєї ловчої сітки?
  3. Павук харчується напіврідкою їжею?
  4. Всі павуки – хижаки?

Поясни:

  1. Відмінності в зовнішній будові між павукоподібними і ракоподібними
  2. Поняття хеліцери
  3. Ознаки пристосування павукоподібних до існування на суходолі
  4. Чим різняться між собою органи зору павукоподібних та ракоподібних?

Назви:

  1. Відділи тіла павуків та органи, які має кожен з цих відділів
  2. Системи внутрішніх органів павуків
  3. Складові опорно – рухової системи павуків
  4. Органи, які продукують павутину.

Дай визначення:

  1. арахнологія
  2. гемолімфа
  3. хеліцери
  4. ногощупальця

Встанови зв‘язок:

  1. між будовою травної системи та її функціями
  2. зовнішньою будовою та середовищем існування
  3. між будовою дихальної системи та її функціями

 

 

Поділись:

  1. Своїми знаннями стосовно способу життя павуків
  2. Своїми власними спостереженнями, за представниками павукоподібних, якщо вони є.
  3. Власним відношенням до цих тварин і чому.

 

Біологічний диктант.
1.  Чим вкрите тіло членистоногих? (шкіра, раковина, хітин, кутикула).
2. На які відділи тіла поділене тіло у павука? (голова, груди, головогруди, черевце, хвіст, кінцівки).
3. Скільки пар ходильних ніг у павука?(3,4,5,6).
4. Де знаходиться отруйний кігтик у павука? ( нога, хвіст, ногощелепи,павутинна бородавка).
5. Як називається шлунок у павука? (жувальний, смоктальний,цідильний).
6. Яка форма серця у павука?(трубочка,кільце, двохкамерне, п’ятикутний мішечок).
7.  Що служить органом дихання у павука?(шкіра, зябра, легені, трахеї).
8. Скільки пар очей у павука?(одна, дві, три, чотири).
9.Які органи чуттів наявні у павука?(зору, дотику, слуху, нюху, рівноваги.).
10. Яким способом розмножуються павуки?(брунькування, відкладання яєць, метання ікри, живородіння).

VІ. Підведенняпідсумків уроку.(виставлення балів за урок)

VІІ. Надання та поясненнядомашньогозавдання.

  1. Вивчити § 22
  2. Підготувати повідомлення про представників ряду Павуки, ряду Скорпіони, ряду Кліщи.
  3. Пофантазуйте на тему «Чому люди бояться павуків?»

 

docx
Додано
11 липня 2018
Переглядів
1402
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку