Конспект уроку. "Богдана Матіяш. «Єва і білосніжна квітка лілії». Незвичайні перетворення напередодні Різдва. Тема добра, милосердя та винагорода за них"

Про матеріал
Даний урок розроблений за Модельною навчальною програмою «Українська література. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Яценко Т.О., Качак Т.Б., Кизилова В.В., Пахаренко В.І., Дячок С.О., Овдійчук Л.М., Слижук О.А., Макаренко В.М., Тригуб І.А.) за підручником Яценко Т.О., Пахаренко В.І., Слижук О.А. Українська література: підручник для 6-го класу закл. загальн. середн. освіти. К.: Видавничий дім «Освіта», 2023р. Учасники освітнього процесу отримають інформацію про письменницю і її творчість; знатимуть зміст різдвяної казки, визначатимуть тему та ідею твору; висловлюватимуть власну думку з приводу прочитаного; характеризуватимуть героїв твору.
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України

КЗ «Опорний заклад загальної середньої освіти «Престиж»

Гуляйпільської міської  ради

 

 

 

 

 

Богдана Матіяш. «Єва і білосніжна квітка лілії». Коротко про письменницю. Характер Єви, її дивовижні здібності. Незвичайні перетворення напередодні Різдва. Тема добра, милосердя та винагороди за них. Ідея різдвяної казки»

 

 

                                                                              Конспект  уроку з української      літератури в 6-А класі

                                                                                 учителя української мови та літератури

КЗ ««Опорний заклад загальної

 середньої освіти «Престиж»

Гуляйпільської міської  ради

Григорової Н. М.

 

 

 

 

Гуляйполе 2024

 

 ТЕМА:  Богдана Матіяш. «Єва і білосніжна квітка лілії». Коротко про письменницю. Характер Єви, її дивовижні здібності. Незвичайні перетворення напередодні Різдва. Тема добра, милосердя та винагороди за них. Ідея різдвяної казки. ТЛ: різдвяна казка, різдвяна повість-казка.

    ЦІЛЬ УРОКУ:  познайомити учнів   із біографією та творчістю сучасної української письменниці Богдани Матіяш; прочитати та проаналізувати казку «Єва та білосніжна квітка лілії» із книги «Казки Різдва»; розкрити образи та символи твору, з’ясувати їх значення; розвивати навички виразного читання, уміння виразно й усвідомлено читати літературні твори, коментувати відчуття, висловлені в цих творах, співвідносити їх із власними; виховувати почуття вдячності, віри в дива, добро.

Формування групи компетентностей

 Предметні:

-         комунікативно-мовленнєва – удосконалювати вміння висловлювати власні думки компетентність спілкування державною мовою. Спілкування під час пояснення нового матеріалу, уміння відтворювати прочитане, висловлювати власну думку;

-         власне читацька – сприяти розвитку вмінь, давати особистісну оцінку прочитаному; давати характеристику героям;

-         формувати вміння і навички визначати й аргументувати оцінне ставлення до прочитаного; аналізувати та робити висновки, формувати асоціативне та логічне мислення;

-         особистісна – формувати вміння виявляти творчу самостійність, організовувати власну діяльність.

Ключові :

-         соціальна та громадянська компетентності для розуміння християнських традицій та толерантне ставлення до звичаїв інших народів;

-         екологічна грамотність і здорове життя. Саме вони допомогли героїні досягти мети та отримати винагороду .

-         самоосвіти та розвитку для сприяння розвитку навичок самостійно працювати з різними джерелами інформації.

Очікувані результати:  учасники освітнього процесу отримають інформацію про письменницю і її творчість; знатимуть зміст різдвяної казки, визначатимуть тему та ідею твору; висловлюватимуть власну думку з приводу прочитаного; характеризуватимуть героїв твору.

Обладнання: портрет письменниці, текст твору, мультимедійний супровід, ілюстрації до казки.

 Випереджувальні завдання:

  1. Прочитати казку Б. Матіяш «Єва і білосніжна квітка лілії».
  2. Намалювати ілюстрації до твору.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методи і форми роботи: «незакінчене речення», вправи «усмішка по колу»,  «асоціативний кущ», «мозковий штурм», «ментальна карта», бесіда, словникова робота, спостереження над текстом.

                                                      Різдво!.. Ви чуєте? Лишень від звуків цього                         чарівного слова у небі починають співати невидимі дзвіночки, і здається, що от-от станеться дещо казкове. Ви чуєте?

                                                                                                        О. Дерманський

                                              ХІД УРОКУ

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
  1. Слово вчителя.

Доброго дня! Сподіваюся, що ви почуваєте себе комфортно й

 готові подорожувати у світ казки.

  1. З’ясування емоційного стану школярів.

Діти, який у вас настрій на уроці?

Вправа «Усмішка по колу»

Візьміться за руки. Подивіться мені в очі, а тепер погляньте один на одного, усміхніться. Побажайте один одному чогось доброго, світлого, бо саме з промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях, ми розпочнемо наш сьогоднішній урок.

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

Чи замислювалися ви про значення мови в житті людини?

Пригадайте твір Лесі Українки «Лелія» про дивовижних казкових ельфів, що живуть у квітах. Яке диво сталося з Павлусем?

  1. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ.
  2. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ.
  1. Вступне слово вчителя.

Казка – це той жанр епосу, з яким ознайомлюється кожна дитина в ранньому віці. Чи не так? Казка робить життя кращим, фантастичним, допомагає вірити в диво і вчить його творити самому. Хто з нас не чекає Миколая? Хто з нас не вірить у диво чи, може, не любить Різдво? Таких немає, бо в цей день усі щасливі, а святковий настрій передається уже з першим церковним дзвоном.

    На Різдво ми радіємо не тільки власним подарункам, а й даруємо щастя своїм рідним і близьким.

   Сьогодні ми здійснимо подорож до королівських садів дівчинки Єви, де навіть на Різдво квітнуть білосніжні лілії і трапляються справжні дива.

  1.               Біографія Б. Матіяш. Перегляньте фрагмент відеоуроку за посиланням https://youtu.be/cn1P9nWln8U?si=kWcozIET4n04Ig9n  . Дайте відповідь на наступні питання:
  1. У якому навчальному закладі навчалася Б. Матіяш?
  2. Коли з’явилася збірка «Казки Різдва»?
  3. Яка улюблена письменниця Богдани Матіяш?

3.Словникова робота.

Дати визначення поняття « різдвяна казка», «літургія», «вертеп».

4.Робота з текстом різдвяної казки.

Виразно читаємо уривки казки, коментуємо почуте, висловлюємо власну думку з приводу прочитаного.

  1.               Образ Єви:
  • Який надзвичайний дар мала дівчинка?
  • Доведіть, що для Єви настало найгарніше Різдво в її житті.
  • Кому завдячує дівчинка своїм чудесним зціленням?
  1.         Метод «Ментальна карта».

Підібрати риси характеру головної героїні казки .

5. Тема твору: розповідь про різдвяне диво: дівчинка Єва, подарувавши білу квітку лілії Богородиці,  отримує  голос.

 Ідея: уславлення доброти, віри, терплячості, любові, дотримання свого слова.

Основна думка: найбільша радість часто приходить після найбільшого смутку і туги.

Жанр: казка

6.Образ-символ.

  Лілія – у християнській культурі біла лілія є символом чистоти. Вона традиційно трапляється на картинах та іконах поряд із Богородицею або ж у зображеннях свята Благовіщення.

      До того ж біла квітка лілії є емблемою Діви Марії. Архангел Гавриїл був посланий Богом у місто Назарет до Пресвятої Діви Марії з радісною звісткою, що Господь обрав її бути Матір`ю Спасителя світу, за переказами, у своїх руках він тримав саме білу лілію. 

Лілія  також виступає символом трьох чеснот: віри, надії і милосердя. Така лілія символізує єдність розуму, душі і тіла.

Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ» до слова «лілія»: білосніжна, запашна, гарна, християнський символ, символ чистоти.

6. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.

1. Вправа «Мозковий штурм». Яке враження справила на вас різдвяна історія про Єву?

2. Виконати тести.

1. Хто допоміг Єві здійснити мрію?

А) батьки;

Б) друзі;

В) Богородиця;

Г) садівник.

2. Яку квітку Богородиці Єва принесла на Різдво?

А) троянду;

Б) ромашку;

В) лілію;

Г) чорнобривці.

3. 3. У королівському парку Єва:

А) спілкувалася з рослинами та тваринам;

Б) доглядала за кущами та  квітам;

В) годувала звірят та птахів, що жили у парку;

Г) зустрічалася з друзями.

4. Хто якось сказав Єві, що вона розуміє мову всього живого саме тому, що не може говорити до людей?

А) старий сич;

Б) старий дуб;

В) тремкий малий соловейко;

Г) садівник.

5. Що пообіцяла Єва Богородиці?

А)  на Різдво принесе їй  білу  лілію;

Б)  розповідатиме їй про свої сни;

В) буде за нею доглядати;

Г) буде слухняною.

6. . Визнач жанр твору «Єва і білосніжна квітка лілії».

А) різдвяна казка;

Б) різдвяна пісня;

В) різдвяна притча;

Г) різдвяне оповідання.

7. ПІДСУМОК УРОКУ.

Мікрофон.

Що тобі найбільше подобається в характері Єви? Чи хотілося б тобі подружитися з нею?

  1.               РЕФЛЕКСІЯ

 

Сьогодні я дізнався/лася... .

 Мені було корисно дізнатися... .

           Я виконував/ла завдання... . 

           Мене здивувало, що... .

           Я навчився/лася... . 

           Я розповім батькам... .

            Я зміг... . Я змогла…..

 

  1.               ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
  1. Підручник с. 97-106, читати, дати розгорнуті відповіді на питання, скласти сенкан до слова «Різдво».
  2. Підготувати розповідь про святкування Різдва у вашій родині.
docx
Додано
28 січня
Переглядів
580
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку