Конспект уроку на тему: «Індія. Загальний огляд»
Мета уроку: показати роль Індії у світі, дати загальну характеристику економіко-географічного положення, господарства, населення; розвивати вміння учнів аналізувати, зіставляти, узагальнювати і робити висновки; сприяти вихованню ділових якостей учнів, їх толерантності, вміння діяти в нетрадиційних ситуаціях.
Тип уроку: урок-брифінг
Обладнання: прапор, герб Індії, таблиці, політична карта світу, презентація.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Студенти об'єднані в 4 групи. Парти стоять по колу. На дошці напис: «Індія. Загальний огляд». Перед початком уроку грає сучасна індійська музика. 3 групи – комісії, 1 група – секретаріат.
ІІ. Основна частина
Перегляд кінофрагменту «Гімн Індії».
Учитель. Ви прослухали державний гімн Індії, у якому віддана дань різним релігіям. Звертаючись до священної сили, до «Вершителя долі Індії», поет гімну говорить: «Заклик твій дійде до індусів, буддистів, сикхів, джайнів, парсів, мусульман і християн. І всі вони прийдуть, зберуться навколо твого трону, сплетуть вінок любові в твою честь».
Політолог. Як сказано в енциклопедії, брифінг - це зустріч офіційних осіб з представниками ЗМІ, на якій коротко викладають позицію уряду, її представників з певних питань. Виробляють певні рішення.
Державний прапор Індії (затверджений конституційною асамблеєю 22 липня 1947 року) горизонтальний, триколірний: шафрований зверху, білий посередині і темно-зелений знизу - у рівних пропорціях. Співвідношення ширини і довжини прапора - один до трьох; у центрі білої смуги - колесо «чакра» темно-синього кольору. Його діаметр приблизно відповідає ширині білої смуги і має 24 спиці. Чакра - колесо закону Дхарми (Доброчинності), що символізує поступальний рух країни. Державний герб Індії представляє собою копію Левової капітелі.
Державний герб символізує прихильність сучасної Індії її стародавнім принципам миру і доброї волі. На капітелі - чотири леви, які сидять спиною один до одного. Повздовж окружності капітелі розташовані зображення чотирьох звірів-хранителів чотирьох країн світу: лев - на півночі, слон - на сході, кінь - на півдні, бик - на заході.
Державний гімн Індії - національна пісня «Джанаганамана» («Душа народу»), слова і музику до якої написав Рабіндранат Тагор. Вперше гімн виконаний 29 грудня 1911 року.
Учитель. Тема нашого заняття-брифінгу «Індія. Загальний огляд». У брифінгу беруть участь: політолог; головний еколог; демограф країни; міністр закордонних справ; економіст у галузі промисловості; менеджер агропромислового комплексу.
Питання ставитимуть представники ЗМІ.
На брифінгу працює секретаріат. Його завдання - фіксувати доповіді, підвести підсумки брифінгу, прийняти рішення.
Прошу дотримуватись регламенту та протоколу проведення брифінгу:
- ставити питання чітко, відповідати коротко, конкретно;
- доповідача не перебивати;
- дякувати за відповідь.
Час починати наш брифінг. Просимо ставити питання.
Кореспондент телеканалу «ІCTV». У мене питання до політолога. Розкажіть, будь ласка, про місце Індії у світі. Як ви охарактеризуєте її економіко-географічне положення? Дякую.
Політолог. Перш за все я хочу коротко вас ознайомити з історією держави та її народу. Переважно більшість індійців належить до двох великих груп: індоарійців і дравідів.
Індоарійці, світліші, населяють північ Індії.
Дравіди ще 4500 р. тому в долині Інду заснували найрозвинутішу на той час цивілізацію. Арійські племена прийшли із степів Євразії 3500 р. тому. Вони поступово витісняли дравідів на південь, змішуючись з ними. Тому на півдні живуть індійці темнішого кольору шкіри, нащадки дравідів.
Наша країна - найдавніша цивілізація, яка збагатила все людство своїми досягненнями. Ще з XV ст. Індію колонізували портуґальці, іспанці, французи і нарешті англійці, які отримали перемогу над суперниками в ході тривалих війн. До 1947 року (майже 200 років) Індія була сировинним придатком Британської імперії. Цим і пояснюють низький рівень розвитку країни. Після проголошення незалежності в 1947 р. країна зробила значний крок уперед у своєму розвитку.
Це федеративна республіка в складі Британської Співдружності.
Що ж приваблювало європейців в Індії? У давні часи Індія була для європейців дивовижно багатою країною. Довго шукали шлях до цієї країни Васко да Ґама, Афанасій Нікітін, Христофор Колумб.
Республіка Індія розташована в Південній Азії на півострові Індостан. Вона нагадує трикутник, що відгороджений від Азії гірськими системами Гіндукушу та Гімалаїв.
Омивається водами Індійського океану. До її складу входять численні острови: Лаккадівські, Андаманські, Нікобарські.
Межує з Пакистаном, Афганістаном, Китаєм, Непалом, Бутаном, Бангладешем, М'янмою. З ними Індія має багато спільного, але складні взаємини між ними зумовлені релігійною ворожнечею. Через Індію проходять міжнародні торговельні шляхи, що з'єднують Азію, Європу, Африку, Австралію. Це впливає на те, що Індія має багато торговельних партнерів.
Кореспондент газети «Аргументи і факти». Моє запитання до головного еколога країни. Дайте оцінку природним умовам та ресурсам країни. Дякую.
Еколог. Велика частина території Індії - рівнини і плоскогір'я, на півночі знаменита Індо-Ґанська низовина, в центральній частині - Деканське плоскогір'я, а на півночі Гімалаї. Корисні копалини різноманітні і значні. Індія має великі запаси залізної руди, марганцевої руди, кам'яного вугілля, золота, коштовного каміння. Клімат мусонний, субекваторіальний. Це значить, що вологий сезон чергується з сухим. Опадів випадає до 3000 мм. Є пустеля Тар, де опадів менше 100 мм, і місцевість Черапунджі, де випадає до 20 000 мм опадів. Середньорічні температури - +18 °С на півночі, +24 °С на півдні. Ґрунти мають високу родючість. Найбільші річки - Ґанґ, Інд, Брахмапутра. У сезон дощів рівень води в них підвищується більш як на 10 м, що приводить до катастрофічних наслідків. Індійське прислів'я попереджає: «На березі річки жити - цілий рік поневірятись». Висока вода за кілька діб може перетворити квітучі поля на суцільне море. Річка Ґанґ здавна вважалась священною. В її водах проводять численні ритуали. Цікаво, що дослідження показали: у верхів'ях річки у воді збудники холери і малярії гинуть за чотири години, а органічні речовини розкладаються в 25 разів швидше, ніж у будь якій іншій річці Перемінно-вологі ліси, що були вздовж узбережжя материка, вирубані. Ліси збереглись лише у гірських районах Індії. У цілому природно-ресурсний потенціал Індії багатий, але є чимало складних проблем.
Кореспондент газети «Географія». Маю питання до демографа країни. Ознайомте нас, будь ласка, із соціальними проблемами Індії, проблемами населення
Демограф. Індія - друга країна світу за кількістю населення після Китаю. Вже зараз кількість населення перевищує мільярдний рубіж і продовжує швидко зростати. Демографічна політика: скорочення народжуваності, що проходить під девізом «Нас двоє - нам двох »дає незначні результати. Причини: затурканість населення, архаїчні традиції, економічна необхідність великої сім'ї в сільській місцевості. Поняття «індійці»об'єднує кілька спільнот. Зараз в Індії нараховують до 500 різних мов. Але об'єднує в одне ціле усвідомлення спільності історичної спадщини, загальні культурні риси, історичні пам'ятки - мавзолеї, храми, мечеті, палаци тощо. Три четвертих населення живе в сільській місцевості. Типове село - це розміщені впритул одна до одної будівлі з глини і соломи. Підлога в них земляна, хатнє начиння мізерне. Єдиною комунальною зручністю є громадський колодязь у центрі села і школа на 2-3 кімнати. Сучасні зміни на селі відбуваються дуже повільно. Величезна кількість сільського населення - найважливіша ознака сучасної Індії, що свідчить про відсталість. У містах проживає лише чверть населення, але кількість його швидко зростає. Для Індії характерна псевдоурбанізація. На околицях спостерігається хаотичне нагромадження примітивних халуп або просто візків чи тентів. Найбільшими містами є Колката, Делі, Ченнаї. Проблеми населення ускладнюються тим, що індійське суспільство ще досі поділене на касти, які визначають статус і заняття людини з дня її народження. Кастова система заборонена, засуджена державою, але освячена індуїзмом, яка регулює сімейне життя і відносини в суспільстві. Все ж таки за великого безробіття трудові ресурси значні. Переважає некваліфікована робоча сила. 300 млн осіб живуть за межами бідності. Найпоширенішою мовою є хінді. Нею розмовляють 2/5 населення. Вона проголошена офіційною мовою. Другою державною мовою є англійська, якою говорять тільки 2 % населення, це переважно заможні й освічені люди, студенти вищих навчальних закладів.
Кореспондент журналу «Географія». Мене цікавить питання економічного розвитку країни. Дякую.
Економіст. Індія - аграрно-індустріальна країна, що розвивається. За абсолютними розмірами ВНП входить до числа перших країн світу. Однак з розрахунку на душу населення посідає 138 місце у світі. Тобто відноситься до відсталих країн. Структура господарства теж є відсталою. Із галузей промисловості досить розвинутою є гірничодобувна. На основі видобутку вугілля та руд розвивається чорна металургія, що виплавляє сталь і чавун. Алюмінієві та мідні руди є сировиною для кольорової металургії. Багатством країни залишаються родовища золота, алмазів, рубінів, сапфірів, смарагдів. Електроенергію виробляють здебільшого на ГЕС. Здавна розвинена легка промисловість: взуттєва, джутова, бавовняна. За виробництвом цукру посідає одне з перших місць у світі. Усі ці галузі характеризують Індію як країну 3-го світу. В ХХ-му ст. з'явились підприємства, що виробляють автомобілі, судна, двигуни, літаки, проводять атомні і космічні дослідження. У країні значне місце посідає кустарне і дрібне виробництво. Це пережиток доіндустріальної епохи, що зберігся через дешеву робочу силу та дуже низьку купівельну спроможність населення. Індійські кустарі відомі тонкими шовками, килимами, ювелірними виробами тощо. Головне призначення кустарів - задоволення повсякденних потреб населення. У всій промисловості частка кустарного виробництва становить четверту частину, в ньому зайнята велика кількість населення.
Менеджер АПК. Головне місце в господарстві країни продовжує посідає сільське господарство. Його частка в ВНП ЗО %, в ньому зайнято 65% населення. Відповідно в обробній промисловості - 18% ВНП. У сільському господарстві різко переважає рослинництво. У долинах річок вирощують рис. Важливими культурами також є пшениця, просо, кукурудза. Арахіс вирощують як олійну культуру. Великі посівні площі знаходяться на Деканському плоскогір'ї, де родючі вулканічні породи зайняті під бавовник, на узбережжі вирощують цукрову тростину. На терасових схилах Гімалаїв вирощують чайний кущ. Відомо до 300 сортів індійського чаю. Країна багата на різноманітні прянощі - чорний перець, імбир, гвоздику, кардамон. Індія - лідер по вирощуванню манго й бананів. Тут найбільше в світі поголів'я великої рогатої худоби. Проте м'ясо заборонено споживати релігією, а корова є священною твариною. В Індії вирощують джут. із стебла її виробляють міцне волокно, а з нього - мотузки, канати, добротну мішковину та грубі тканини, з яких шиють спецодяг. Сама рослина вередлива, тож мало країн, де її вирощують. Не зважаючи на ряд позитивних зрушень, для більшості селян, як і 3000 р. тому, знаряддям праці є дерев'яне рало, серп, паливом - гній і солома, транспортом - віл або буйвіл, формою торгівлі - бартер. Третина сільських жителів не має землі і є наймитами. Великим досягненням країни стала «зелена революція». Були впроваджені високоврожайні культури, збудовані сучасні іригаційні системи. Завдяки цьому країна збільшила виробництво зерна, ліквідувала загрозу голоду і забезпечила себе продовольством, хоч рівень його споживання залишився низьким. Два три врожаї рису отримують завдяки зрошенню. За розмірами зрошувальних систем Індія з Китаєм посідають перші місця у світі.
Кореспондент телеканалу «1+1». Хочу почути відповідь на запитання: «Як розвиваються зв'язки Індії з іншими країнами?» Дякую.
Міністр закордонних справ. Для Індії характерна слабка участь у МПП і відстала структура товарообігу. В експорті головна роль належить текстильним виробам та готовим швейним (20 %), коштовне каміння та ювелірні вироби (18%), сільськогосподарським і продовольчим товарам (16%). Експорт машин невеликий, близько 7%. Індія вивозить руди, ліки. На її частку припадає 21% світового експорту чаю. Країна має багато спільного з новими індустріальними країнами: вона не тільки постійно нарощує експорт елементарних промислових товарів, але й досягла помітних успіхів у виробництві обчислювальної техніки. В імпорті перші місця посідають залізна руда, машини, прилади, продукти хімії, добрива. Найбільші торговельні партнери Індії: СІЛА, Японія, ФРН, Великобританія, Китай, Росія. Частка Індії у зовнішньоторговельному обігу України становить 0,8 %. Індія продає Україні бавовняні тканини, вироби з джуту і сам джут, чай, каву, спеції, рибу, морепродукти, ліки. Індія зацікавлена в купівлі українських турбін, підшипників, підйомно-транспортного устаткування, мінеральних добрив, сільськогосподарських машин. Зв'язки з іншими країнами треба розширювати. Індія має різноманітне і багате природне середовище. Тут багато культурних пам'яток світового значення. Проте туризм розвинений порівняно слабо: місцевий - внаслідок бідності населення, міжнародний - через відсутність відповідної інфраструктури.
Учитель. Час на запитання вичерпано. Брифінг продовжує свою роботу в комісіях. Вони визначатимуть подальший шлях розвитку Індії. У комісіях беруть участь представники Індії, члени посольств країн Азії.
Працює три комісії з проблемних питань.
Комісія 1. Подальший демографічний розвиток. У її складі: демограф та еколог Індії, а також представники Китаю і Камбоджі.
Комісія 2. Шляхи подальшого розвитку економіки. Члени комісії: економіст, менеджер АПК, представники Японії та Сінґапуру.
Комісія 3. Можливі зв'язки Індії з Україною. До комісії входять політолог, міністр закордонних справ, представники країн Пакистану, Лаосу та України.
Свої напрацювання комісії направляють до секретаріату. Секретар ознайомить вас з висновками комісій.
Секретар. Висновки першої комісії, що розробляла шляхи подолання демографічної кризи:
Щоб дотримуватись державної політики по регулюванню народжуваності, в першу чергу потрібно
1. Проводити роз'яснювальну роботу серед населення.
2. Підняти рівень життя населення.
3. Ввести обов'язкову середню освіту.
4. Показати переваги вищої освіти.
5. Проводити боротьбу з кастовою залежністю.
Висновки другої комісії, яка пропонує шляхи подальшого розвитку господарства Індії:
1. Вчити трудові ресурси, щоб були висококваліфіковані робітники.
2. Будувати сучасні підприємства з високотехнічним обладнанням, що випускатимуть на-укоємну продукцію.
3. Створити сучасні переробні підприємства і підприємства легкої промисловості у сільській місцевості, де є багато безробітних і безземельних селян.
4. Більше рекламувати свою країну. Вирішувати проблеми спільно з країнами-сусідами, з якими виникли непорозуміння на релігійнійному ґрунті.
5. У сільському господарстві рекомендуємо збільшити випуск дешевої сільськогосподарської техніки, щоб забезпечити бідного селянина і замінити дерев'яну соху і рало.
6. Побудувати дамби, які могли б затримувати води річок, що розливаються і гублять значну частину врожаю. Провести світло і газ до сіл. Побудувати дороги.
Третя комісія подала розроблені заходи про можливі зв'язки з Україною.
1. Україна й Індія повинні розширити свої ринки між собою.
2. Україна може допомагати будувати соціальні заклади на селі, а також промислові підприємства.
3. Продавати ракетоносії, оскільки Індія запускає супутники.
4. Виробляти для Індії турбіни для ГЕС. Продавати великовантажні автомобілі «Краз», вони добре долають бездоріжжя
5. Здійснювати культурний обмін, поширювати туристичні зв'язки.
Учитель. Спираючісь на розроблені шляхи подальшого розвитку Індії, секретаріат прийме рішення брифінгу і підіб'є підсумок уроку. Поки секретаріат працює, роботу в комісіях продовжується. Представники комісій підготували нам певну інформацію.
Перша комісія підготувала нам кольорову асоціацію про Індію.
Член комісії. Весь контур Індії ми зафарбували в зелений колір, як символ «зеленої революції», яка пройшла в країні і врятувала її населення від голоду. Північний захід ми позначили жовтим кружечком як символ зернових культур. Це «пшенична житниця» країни. Тут вирощують 2/3 пшениці, 1/4 - бавовнику, 1/2 - цукрової тростини країни. 2/5 зрошуваних площ країни знаходяться на північному заході. Північний схід ми відмітили чорним кружечком. Це район, де добувають 3/4 вугілля, 2/3 залізної руди. Тут виплавляють значну частину металу. Крім того, розвинуте важке машинобудування. Це «Індійський Рур». Центр країни позначили темно-зеленим кольором. У цій частині значні площі джунглів, промисловість розвинена слабо. Захід - найрозвинутіша частина Індії. Це велика промислова зона, вона виробляє 1/3 вартості фабрично-заводського сектору. Найбільший виробник рису, проса, головний постачальник бавовнику. Тому захід позначено великим червоним кружечком і кружечком білого кольору. Південь - це «силіконове плоскогір'я» країни. Тут зосереджено наукоємне та сучасне виробництво. Виробляють верстати, електронні прилади, літаки, ракети, автомобілі. Вирощують рис, просо, бавовник, цукрову тростину, арахіс, тютюн. Тож цей район ми позначили темно-червоним кружечком.
Північна частина відмічена біло-блакитним кольором. Це символізує засніжені вершини Гімалайських гір.
Учитель. Друга комісія ознайомить нас із складеним сенканом (сенкан - це:
Індія.
Велика, незвичайна.
Розвивається, працює, вдосконалюється.
Має потенціал для майбутнього.
Країна.
Учитель. Третя комісія підготувала нам розповідь про найзнаменитішу споруду країни - Тадж Махал.
Тадж Махал - монумент, розташований за два кілометри від міста Аґра, на березі річки Джамна. Збудований імператором Шах Джахан Мугалом як мавзолей для своєї перської дружини Мумтаз Махал (в дівоцтві Арумад Вану Бегум), також відомої як Мутмаз-Ул-Замані, племінниці впливового царедворця при дворі індійського правителя. Будівництво зайняло 23 роки (з 1630 по 1652 рік). Слова Тадж і Махал походять з мови урду. Тадж на урду означає «корона» або «діадема». Махал означає «палац, будинок або особняк». За іншою теорією, назва Тадж Махал походить від «Тейо Махалая», назви бога Шиви мовою хінді. Висота Тадж Махала з маківкою досягає 74 м. В його основі лежить квадратна платформа зі сторонами понад 95 м. По кутах мавзолею розташовані чотири мінарети. Стіни викладені полірованим мармуром, зовні в деяких місцях доповнені червоним піщаником. У вікнах та арках - ажурні решітки. Склепінчасті переходи розписані сурами з Корану, арабськими літерами. Більшість дослідників вважають, що Тадж Махал побудовано з матеріалів, які привозили з усієї Індії і Азії. Для транспортування будівельних матеріалів використовували понад 1000 слонів. Білий мармур привозили з Раджастану, яшму з Педжабу, нефрит і гірський кришталь з Китаю. Бірюзу завозили з Тібету, лазур з Афганістану, сапфіри з Шрі Ланки, сердолік з Аравії. У будівництві брало участь до 20 000 робітників. Ім'я архітектора невідоме, але поширена думка, що в розробці проекту брали участь найкращі архітектори Індії та інших країн Сходу. Не виключено, що одним з авторів був сам Шах Джахан, який мав високий художній смак. Навколо Тадж Махала Шах Джахан висадив сад, причому сам мавзолей знаходиться на початку саду. У центрі саду є мармурове водоймище. Уздовж зрошувального каналу з фонтанами висажені кипариси. Напроти Тадж Махала, на іншому березі Джамни, Шах Джахан хотів побудувати ще одну гробницю, для себе, тієї ж форми, що й Тадж Махал, але з чорного мармуру. Обидва мавзолеї повинні буди з'єднуватись мостом. Та після того як син Ауранг- зеб усунув імператора від влади, ці плани не були втілені в життя. Після смерті Шаха Джахана поховали в одному склепі з Мумтаз Махал. На їхніх могилах лежать плити, прикрашені орнаментом із золота та срібла.
Учитель. Дякуємо членам комісії за цікаву інформацію . час минув. Надаємо слово секретаріату.
Член секретаріату. Спираючись на розроблені комісією шляхи подальшого розвитку Індії, ми виділили основні проблеми країни: демографічну, продовольчу, необхідність подолання відсталості країни, боротьбу з безграмотністю, недостатність зв'язків з іншими країнами, зокрема з країнами-сусідами. Проблеми потребують негайного вирішення, тому представникам країни треба прийняти до уваги розроблені комісіями шляхи подальшого розвитку. Представникам засобів масової інформації постійно висвітлювати ці питання в періодичній пресі, телепередачах.
ІІІ. Підсумок уроку
Учитель. Брифінг дійшов кінця. Треба підбити підсумок його роботи. До проекту готувались два тижні, задіяний був увесь клас. Писали та друкували доповіді, рішення, таблиці. Члени секретаріату весь час слідкували за підготовкою до уроку і участю учнів у брифінгу. Тому вони дадуть оцінку кожному учневі.