Тема уроку: Чисті речовини та суміші
Мета уроку:
*сформувати уявлення про різницю між чистими речовини й суміші;
*вміння розрізняти чисті речовини та сумішій виокремлювати деякі речовини із сумішей;
* виховувати спостережливість, уважність, допитливість, акуратність.
Формування предметних компетентностей:
* пояснює поняття «чиста речовина» і «суміш»;
* вміє відрізнити чисту речовину від суміші;
* продовжує знайомство з методикою проведення хімічного експерименту;
* пояснити правила безпеки під час роботи в кабінеті хімії
Формування ключових компетентностей:
саморозвитку й самоосвіти - створення проблемних ситуацій, уміння розв’язувати завдання;
інформаційної – відпрацювання вмінь робити висновки й узагальнення;
соціально-трудової – вміння, спираючись на отримані знання, самостійно працювати, розвивати гнучкість отриманих знань; комунікативної – вміння працювати в групі.
Тип уроку: комбінований урок
Методи та прийоми:
*інформаційно-рецептивний: словесний, наочний (демонстрація роздаткового матеріалу), розповідь, бесіда
* інтерактивні: ігри, тести
*пошукові: групові та індивідуальні форми роботи, взаємопов’язані запитання.
Міжпредметні зв’язки: природознавство,фізика
Форми організації навчальної діяльності: фронтальна, індивідуальна, парна
Наскрізні змістові лінії
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення необхідності збереження навколишнього середовища)
Здоров’я і безпека (сприяє усвідомленню значення матеріалу для зміцнення здоров’я)
Обладнання: підручник, таблиці, зошити.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Створення сприятливої атмосфери
Перед кожним учнем розкладені кольорові пелюстки (виготовлені із картону) Пропонується узяти в руки той колір, який дітям сьогодні більше до вподоби.
Підсумки :
Червоний |
Піднесеність |
Оранжевий |
Радість |
Зелений |
Спокій |
Синій |
Сум |
Фіолетовий |
Тривожність |
Чорний |
Незадоволення |
Білий |
Складно визначитись |
Мотивація навчальної діяльності
Вправа «Мозковий штурм»
Що відбулося, коли до води додали йод? Яке явище обумовило поширення забарвлення в склянці води? (Дифузія) Як правильно назвати речовину, що утворилася в склянці після досліду? Вода? Чи має вода колір? Йод? А який колір був у йоду до досліду?
ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку (евристична бесіда)
Усі тіла живої та неживої природи , які оточують нас, складаються з
речовин. Нагадайте, що називається речовиною?
(Орієнтована відповідь учня Речовина - це сукупність структурних частинок із характерною для них масою і властивостями.)
Запис в зошит: Дата, Тема уроку.
Мету уроку та основні завдання формулюємо разом з учнями та доповнюється в разі потреби.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Поняття про чисті речовини і суміші
Поміркуйте: Чи трапляються в природі чисті речовини?
У природі речовини в індивідуальному стані – чисті речовини - практично не зустрічаються. Вони змішані одна з одною й утворюють суміші. Сумішами є морська вода, газована вода, молоко та сік, граніт і сталь.
Коли хіміки говорять про якусь речовину, мається на увазі, що вона є чистою й складається із частинок одного виду. Але на практиці ідеально чисту речовину отримати неможливо.
Чиста речовина – це індивідуальна речовина, яка складається тільки з однакових частинок і не містить домішок інших речовин |
Суміш – це сукупність різних чистих речовин. Суміш складається із частинок різних речовин. |
Приклад дистильована вода, алмаз, кисень, вуглекислий газ, гірський кришталь, крейда, сода, цукор, сірка, кухонна сіль. |
Приклад повітря, молоко, граніт, річкова та морська вода, грунт, нафта, чай, газована вода,дим, природний газ. |
|
|
Поняття про однорідні і неоднорідні суміші
У багатьох випадках ми не можемо розрізнити окремі речовини в складі суміші. Так, ми не помічаємо, що повітря – це суміш декількох газоподібних речовин. На вигляд не можна визначити, що молоко – суміш різних речовин, що більшість металевих предметів зроблена із сплавів, а не із чистих металів.
Однорідні Суміші, в яких частинки речовин дуже дрібні і їх не можна виявити спостереженням за допомогою оптичних приладів (мікроскоп) |
Неоднорідні Суміші, в яких частинки речовин можна виявити спостереженням, побачити неозброєним оком або через мікроскоп. |
Приклади: Повітря, розчин цукру у воді, сплав золота з міддю, розчин спирту, оцет |
Приклади: Молоко, суміш води і крейди, грунт, граніт, вода і пісок. |
ІV. Осмислення, первинна перевірка розуміння й корекція засвоєння нових знань
Робота з робочим зошитом Хімія 7 клас: робочий зошит: до підруч. Олексія Григоровича, Олександра Недоруба. – Х. : Вид-во «Ранок», 2024. – 80 с.
Завдання 1.
Випишіть із переліку окремо назви сумішей і чистих речовин (кисень, річкова вода, водопровідна вода, мінеральна вода, повітря, дистильована вода, кухонна сіль, цукор, бензин, кров, зубна паста, золото, попіл) |
|
Чиста речовина |
Суміш |
Орієнтована відповідь учня: кисень, дистильована вода, кухонна сіль, цукор, золото |
Орієнтована відповідь учня: річкова вода, водопровідна вода, мінеральна вода, повітря, бензин, кров, зубна паста, попіл |
Завдання 2.
Доповніть таблицю прикладами однорідних сумішей відповідно до агрегатного стану речовин у сумішах.
Аргегатний стан речовин у суміші |
Приклади |
|
Неоднорідних сумішей |
Однорідних сумішей |
|
Твердий - твердий |
Граніт |
|
Рідкий - твердий |
Грунт |
|
Рідкий - рідкий |
Молоко |
|
Газоподібний - твердий |
Дим |
|
Газоподібний - рідкий |
Туман |
|
Газоподібний- газоподібний |
Неможливий |
|
Завдання 3.
На малюнках зображені моделі простих і складних речовин, а також їхніх сумішей. Визначте, що зображено на кожному малюнку.
Орієнтована відповідь учня:
А) Молекула кисню (О 2) – проста речовина.
Б) Суміш молекул кисню (О2) і водню(Н 2) – суміш.
В) Молекула вуглецю (С) – проста речовина.
Г) Молекули вуглекислого газу (СО2) – складна речовина.
Д) Молекули метану (СН4) – складна речовина.
Е) Молекули води (Н2О і О2) – суміш.
Завдання 4. Зафарбуйте чисті речовини синім кольором, суміші – червоним.
V.РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮЮЧИЙ ЕТАП
1. Підведення підсумків уроку
2. Рефлексія
Сходи успіху
Учні беруть аркуш паперу та малюють на ньому сходи (мінімум – 3). Далі кожну сходинку необхідно підписати.
Приклади (з нижньої до верхньої сходинки):
3. Інформування про домашнє завдання