Конспект уроку до теми : Дихальна система
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Фронтальне опитування
— Наведіть приклади своїх улюблених харчових продуктів рослинного і тваринного походження. З’ясуйте, чи достатню кількість води ви вживаєте впродовж дня.
— Доведіть, що потрібно вживати різноманітну їжу.
— Пофантазуйте: уявіть, що ви спілкуєтеся зі своїм апетитом. Розпитайте, чи йому смакує корисна їжа?
— Яких правил правильного харчування ви дотримуєте? Складіть правильне меню для своєї родини на робочий і вихідний дні.
2. Бесіда
— З чого складається організм людини? (З органів)
— Наведіть приклади органів.
— Яка наука вивчає роботу органів? (Фізіологія)
— Як діють усі органи в організмі? (Разом і злагоджено)
— Що утворюють органи, які виконують спільну роботу? (Систему органів)
— Які органи й системи ви знаєте? (На дошці розташовані закриті картки. Коли учні називають системи органів, вчитель відкриває їх.)
СКЕЛЕТ І М’ЯЗИ
ОРГАНИ ЧУТТЯ
НЕРВОВА СИСТЕМА
ОРГАНИ ТРАВЛЕННЯ
ОРГАНИ КРОВООБІГУ
ОРГАНИ ДИХАННЯ
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроді ви дізнаєтеся про будову органів дихання й попередження їх захворювань.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 26 - 30)
— Пригадайте! Що таке повітря? Який склад воно має?
— Який газ необхідний для дихання? Роздивіться малюнки на с. 27. Назви яких органів дихальної системи ви знаєте?
— Людина вдихає повітря носом. Там воно частково очищається від пилу і мікроорганізмів та зігрівається. З носової порожнини через носоглотку, гортань, трахею та бронхи повітря потрапляє в легені. Усі ці органи утворюють дихальну систему. Вона забезпечує організм киснем і допомагає виводити з організму вуглекислий газ. Як це відбувається?
Трахея і бронхи схожі на трубочки. Кожен з бронхів з’єднується з однією легенею. Легені складаються з величезної кількості маленьких пухирців. У стінках цих пухирців постійно рухається кров. Коли свіже повітря заповнює пухирці, кров бере з повітря кисень, а віддає вуглекислий газ. (Вуглекислий газ утворюється під час роботи всіх органів тіла.) Потім кров несе кисень до кожного органа. Повітря, яке залишилося в легенях, у якому вже мало кисню і багато вуглекислого газу, ми видихаємо.
— Поміркуйте! Чому не можна розмовляти під час споживання їжі?
— Для чого потрібне дихання?
— Запам’ятайте! Органи дихання потрібно берегти.
— Яких правил потрібно дотримувати, щоб уникнути захворювань?
— Для здоров’я людини дуже важлива чистота повітря. Як її досягти? Насамперед слід робити щоденне вологе прибирання приміщень. Треба регулярно провітрювати свою кімнату і клас.
Бережіть свою дихальну систему! Для цього займайтеся фізкультурою. Пам’ятайте: правильна постава поліпшує дихання. Не пийте холодну воду, особливо після рухливих ігор. У сильні морози на вулиці дихайте лише через ніс, голосно не розмовляйте. Якщо захворіли, не дихайте в обличчя людини, з якою розмовляєте. Коли кашляєте або чхаєте, прикривайте рот і ніс хустинкою.
Висновки
✵ Дихальна система забезпечує організм киснем.
✵ Дихальну систему треба берегти.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Цікаво знати!
— Як побудовано легені? Легені — великі м’які органи. Вся легеня оточена м’яким покриттям, яка має назву «плевра». У легені є маленькі пухирці, і саме сюди повітря надходить з бронхів, причому необхідні гази використовуються, а непотрібні — виштовхуються. Ці маленькі пухирці називають альвеолами.
2. Практичне завдання
— Поклади руку на груди і полічи кількість вдихів і видихів за 1 хвилину, коли сидиш, і після десяти присідань. Коли ти дихаєш частіше?
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Прочитайте сторінки Книги важливих знань про дихальну систему на с. 28.
— Які органи утворюють дихальну систему?
— Яку будову мають легені?
— Що відбувається в легенях під час дихання?
— Як треба дбати про органи дихання?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ