Дата____________
Конспект уроку для учнів 6 класу з інтегрованого курсу за підручником «Здоров’я, безпека та добробут». Автори: Т. Воронцова, В. Пономаренко, І. Лаврентьєва, Олена Хомич, Н. Андрук
Тема. Природа і технічний прогрес
Мета: навчальна – сприяти усвідомленню взаємозв'язку між природою і здоров'ям людини, з'ясувати як природні фактори (повітря, вода, сонце, ліси) впливають на фізичне та психічне здоров'я; розвиваюча – розвивати навики здорового способу життя, використовуючи природні ресурси для підтримання фізичної активності та харчування, розвивати екологчну грамотність; виховна - сприяти розумінню важливості охорони природи і дбайливого використання її ресурсів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Форми та методи роботи: бесіда, вправи «Ланцюжок», «Міні-інтерв'ю», дослідження, робота в групах, робота з підручником.
Обладнання: ілюстрації
Хід уроку
І. Організаційний етап
Вправа «Міні –інтерв’ю»
-Яким був попередній урок?/Цікавим…/
- Якою була перерва?/Веселою…/
- З яким настроєм ви прийшли на урок?/Гарним…./
- Яка зараз повинна бути атмосфера на уроці, щоб ви могли засвоїти нову тему?/Робоча/
Отже, давайте створимо таку робочу атмосферу.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Неможливо уявити існування людини поза природним середовищем. Адже це — повітря, яким дихаємо; вода, яку п’ємо; земля, яка нас годує, на якій зводимо житло і яка дає все інше для життя.
Проблемне питання:
- Яке значення має повітря для живих організмів (людей, тварин, рослин)?
- Яку роль відіграє вода в житті людини, тварин, рослин?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Чи знаєте ви, що без води людина може прожити лише кілька днів, а без їжі — кілька тижнів? А скільки можна прожити без повітря?
Дослідження
За допомогою годинника із секундною стрілкою виміряйте час, на який можете затримати дихання. Скільки витримуєте: 30 секунд, 1 хвилину чи, як досвідчений пірнальник, 2-3 або навіть 4 хвилини? Та в будь-якому разі без повітря ви не витримаєте і 5 хвилин.
Отож, наше життя і здоров'я тісно взаємопов'язане із природнім середовищем.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Деякі природні чинники можуть негативно впливати на життя і здоров’я людини.
Завдання: записати в зошит природні чинники, які негативно впливають на життя і здоров'я людини.
Робота з підручником: розгляньте мал. 20 с.40, назвіть небезпеку природного середовища (пожежі, ураження електричним струмом, небезпеки на дорогах і транспорті, хімічні опіки та отруєння, аварії на промислових підприємствах) та її наслідки для людини, тварин та рослин.
2. Розвиток технологій
Для людей завжди недостатньо того, що дає природа. В усі часи люди намагалися зробити своє життя зручнішим, комфортнішим, створюючи своє техногенне середовище. Наприклад, було винайдено багато приладів, які допомагають рятувати життя людей, — біопринтер, рентгенапарат, штучні органи, досконалі протези та ін.
Бесіда:
- Які винаходи людства, що покращили наше життя, ви знаєте? Якими найчастіше користуєтеся?
- Як ці винаходи змінили наше життя?
- Чи є негативний вплив цих винаходів на наше життя? Якщо так, то який?
Майже всі досягнення людства мають зворотний бік.
Робота з підручником: розгляньте мал. 22 та опрацювавши матеріал, доповніть небезпеки, пов’язані з цими досягненнями.
3.Добробут наступних поколінь
Наша Земля не має достатньо ресурсів, щоб переробити та знешкодити всі відходи життєдіяльності людства внаслідок технічного прогресу. Тому люди самі мають дбати про зменшення кількості відходів та їх переробку. Для цього будують сміттєпереробні та сміттєспалювальні заводи, здійснюють прибирання місцевості, річок.
Ви також можете подбати про зменшення кількості сміття. Для цього пригадайте правило 3R: reduce — зменшити, reuse — повторно використовувати, recycle — переробляти.
V. Узагальнення та систематизація знань
Робота в групах
По завершенню групи презентують свої роботи.
Вправа «Ланцюжок»
Кожен учень називає яким чином можна зменшити кількість сміття на планеті (відповіді не мають повторюватися)
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія
Вправа «Світлофор»
Кожен учень має картки трьох кольорів світлофора. Картка зеленого кольору означає розуміння , жовтого - неповне розуміння, червоног - нерозуміння матеріалу. Після сигналу учитель з'ясовує: що зрозуміли?
VIІ. Домашнє завдання. Знати теоретичний матеріал §7, підготуйте повідомлення про одне з досягнень технічного прогресу, яке рятує життя та здоров’я людей.