Урок №49 Дата: 10.09.2021р.
Тема: Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин.
Мета уроку:
Навчальна: розширити знання учнів про розмноження тварин та їх форми; удосконалити вміння учнів установлювати форми розмноження тварин та характеризувати їх;
Розвиваюча: розвивати вміння порівнювати, аналізувати, узагальнювати, робити висновки; виділення рис відмінності у різних типах розмноження; розвивати навички самостійно працювати з текстом та малюнками підручника; уміння спостерігати та робити відповідні висновки; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення;
Виховна: прищеплювати любов до живої природи.
Обладнання і матеріали: таблиці, малюнки, фотографії, презентація та відео, що ілюструють способи розмноження тварин, зошит, підручник.
Міжпредметні зв’язки: географія, медицина, екологія.
Ключові терміни: розмноження, статеве, нестатеве.
Методи і методичні прийоми: складання схем, пояснення, дослідницький, пошуковий, психологічне розвантаження.
Форми роботи на уроці: групова, індивідуальна.
Очікувані результати: оперує термінами: статеве та нестатеве розмноження; називає: основні переваги та недоліки різних видів розмноження.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний етап
Подивіться у віконце,
Як блищить на дворі сонце.
Один одному всміхніться,
Веселіше, не журіться.
А тепер часу негаймо,
Працювати починаймо.
ІІ. Актуалізація знань і вмінь учнів. А почнемо ми наш урок з того, що перевіримо, як ви засвоїли матеріал попередньої теми.
Вправа «Біологічна розминка»
1. Скільки існує царств в живій природі
2. Яке царство ми з вами вивчаємо?
3. Які властивості мають живі організми?
4. Які властивості ми з вами вивчили?
Вправа «Упорядкуй схему».
Учитель. Заповни прогалини в схемі.
Центральна нервова система тварин представлена
Вправа «Втрачене слово».
Учитель. Пропоную 4 учням текст, в якому потрібно вставити пропущені слова.
Всіх тварин поділяють на _____________ та хребетні. В залежності від складу хребта, риби поділяють на ____________ та _____________. Риби дихають _________. Тіло риб вкрите __________. Наземні тварини дихають ____________ і ____________.
В залежності від способу харчування всіх тварин поділяють на____________, _____________ та ________________.
Амфібії і рептилії відрізняються між собою тим, що _____________.
Вправа «Біологічний диктант»
1. Як називаються найменші кровоносні судини…
2. Скільки є кіл кровообігу…
3. Кров, яка насичена киснем називається…
4. Нервова система тварин представлена…..
5. Яке значення лейкоцитів…
6. Як називається центральний орган кровоносної системи…..
7. Чим дихають рептилії…..
8. Газообмін – це….
9. Нирки – це орган ______________системи.
10. Чим вкрите тіло риб ….
11. Зоологія – це наука…
12. Легені – це парний орган? ….
Проведемо взаємоперевірку виконаного завдання. Обміняйтеся картками з вашим сусідом по парті. Перевірте за допомогою слайду правильність закінчених речень, порахуйте та запишіть кількість набраних балів.
Всі роботи здають.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель.
Часто ви бачили , що в кішки з'явилися кошенята, в курки курчата, спостерігали за маленькими ластівками, які виглядають із гнізда. Звичайно, всі живі організми, в тому числі і тварини здатні розмножуватись.
Проблемне запитання:
Давайте ми з вами пригадаємо, а що ж таке розмноження? Які форми розмноження ви знаєте?
Відповіді учнів.
Так, все вірно. Саме розмноження та його види ми вивчатимемо сьогодні на уроці.
ІV. Повідомлення теми, визначення з учнями мети і завдань уроку
Учитель.
Сьогодні ви маєте можливість показати вміння працювати в команді, разом отримати знання з теми «Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин». Відкриємо робочий зошит і поставимо дату уроку та запишемо тему нашого уроку.
Якби ви сформулювали мету нашого уроку?
Що ми повинні зробити на сьогоднішньому уроці?
Отже, мета нашого уроку: сформувати знання про розмноження; розглянути його види та охарактеризувати їх.
Вправа «Очікування»
Учитель. У вас на парті лежать стікери. Напишіть на них коротко, що ви очікуєте дізнатися на уроці.
V. Вивчення нового матеріалу
Вправа «Асоціативний кущ»
Запитання до учнів: Як ви уявляєте собі, що таке розмноження?
Відповіді учнів.
Робота з зошитом (записуємо , що таке розмноження)
Розмноження - здатність живих організмів відтворювати собі подібних, залишати після себе нащадків.
Розповідь учителя
Завдяки розмноженню забезпечується безперервність поколінь організмів, батьківські форми передають нащадкам певну спадкову інформацію.
В одних випадках спадкова інформація передається майже повністю і особини дочірнього покоління є точною копією материнського організму, в інших випадках нащадки певним чином відрізняються за набором спадкової інформації, що зумовлює мінливість виду.
Але як би там не було тварини залишають після себе нащадків, завдяки різним типам розмноження, тож давайте розглянемо які існують форми розмноження тварин в природі.
Учитель. Ми з вами пригадали, що розмноження поділяється на два види: статеве і нестатеве.
Статеве розмноження відбувається за рахунок злиття двох статевих клітин; коли чіткий розподіл на чоловічу і жіночу статті.
Нестатеве розмноження –розмноження за допомогою нестатевих клітин, характерно для одноклітинних тварин найпростіших, кишковопорожнинних.
Запитання до учнів: Яка ж різниця між статевим і нестатевим розмноженням?
1 група: Статеве розмноження та його особливості.
2 група: Нестатеве розмноження, його види та особливості.
3 група: Біологічна роль розмноження
(Підготовка учнів. Перегляд відеофрагмента)
Запитання до учнів:
Можливо є доповнення учнів з інших груп?
Доповнення учнів.
Запитання до учнів:
Чи правда, що є тварини, які протягом життя можуть змінювати стать?
Але серед багатоклітинних тварин є тварини гермафродити? Що це за тварини? Наведіть приклади.
Самостійна робота з підручником. ( Наприклад: креветки, риби –чистильники, жаби, кільчасті черви)
Вправа «Мисливець за словами» Злови всіх тварин.
Акваріум, слон, стіл, бочка, ящірка, асфальт, окуляри, кінь, удав, курка, шафа, вилка, кава, замок, паркан, заєць, яблуко, мавпа, килим, корова, автобус, верблюд, коза, ваза, крокодил, ліхтарик, ланцюг, хом’як, буряк, вертоліт, восьминіг.
V. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
Перегляд відео-фрагменту «Залицяння у тварин, або дошлюбна поведінка»
Вправа «Не помились»
Учитель називає тварину, учні вказують, до якого класу вона належать і визначають особливості розмноження цієї тварини:
Ящірка– Плазуни -статево
Гідра –Кишковопорожнинні - нестатево
Карась – Кісткові риби - статево
Ведмідь - Ссавці - статеве
Ластівка – Птахи -статево
Інфузорія –туфелька- Губки - нестатеве
Вправа «Поміркуйте»
Розгляньте зображення тварин. Розподіліть їх на дві групи за формою розмноження (статеве, нестатеве). Гідра, інфузорія -туфелька, морська зірка, собака, , бджола, голуб, лисиця, кіт.
Гра «Світлофор»
Учитель. У вас на партах лежать кружечки червоного, зеленого та жовтого кольорів. Я зачитую незакінчене твердження, а ви його маєте продовжити. Піднятий зелений кружечок означає, що ви готові відповісти, червоний – відповіді не знаєте, жовтий – вагаєтеся.
Твердження:
VI. Надання та пояснення домашнього завдання
Обов’язкове:
Творче ( за бажанням, на вибір): Користуючись інтернетом, або зробити самостійно фото на тему «Турбота тварин про своє потомство».
VІІ. Підсумки уроку. Учитель. Запитання до учнів:
І. Чому ви навчилися на уроці? ІІ. Чи можуть такі знання вам знадобитися в житті?
Рефлексія
Гра «Кольоропис»
Кожна емоція має свій колір: радість – червоний; спокій – зелений; задоволення – жовтий; страх, заздрість, сум – чорний. У вас на партах лежать малюнки різнокольорових яблук. В залежності, які емоції у вас від сьогоднішнього уроку, оберіть колір плоду та напишіть свої враження від уроку. І такими плодами ми оживимо наше деревце. Хай же в нашому житті переважають червоні та зелені кольори!
1