Свято зустрічі птахів
Мета: розширити знання учнів про стан природи весною на прикладі повернення птахів до своїх гнізд; показати значення птахів у житті людини; ознайомити їх з давнім звичаєм українського народу – із зустріччю птахів із вирію; формувати переконливість учнів у необхідності допомагати і охороняти птахів, їх гнізда; залучати учнів до наукової творчості; виховувати почуття відповідальності, любові й турботи про птахів.
Обладнання: інтерактивна дошка, презентація «Ми летимо до вас»
Форма проведення заходу: літературно-музична композиція
Хід:
Звучить музика «Весна»
Ведучий 1: Весна крокує по дворах
У променях тепла і світла!
Сьогодні свято є у нас!
Свято птахів і нам приємно це!
Ведучий 2: Ми всіх вітаємо у цій залі, на нашому святі «День птахів». Сьогодні як ніколи, сильна могутня людина. Вона освоює космос, цікавиться: чи є життя на інших планетах. Людина давно назвала звірів і птахів молодшими братами.
Ведучий 1. Від синього моря, із теплого краю, під сонцем, під зірками, і в темряві вперто летіла пташина зграя. Додому, швидше в свій Юр’ївський край. А тут вже від сонця, сміючись і граючи, струмує гарячих променів хвиля. І ми, звичайно ж, розуміємо – за всіма прикметами прийшла весна!
Танок «Веселі пташенята»
Ведучий 1: Перші весняні промені сонця пригрівають землю, швидкі струмочки знову співають свою пісню. З вирію повертаються на Батьківщину наші пернаті друзі. Гостинно зустріти їх – наш почесний обов’язок. І саме сьогодні це свято ми присвячуємо їм.
(На сцену вибігають діти у костюмах пташок)
Горобець: Ура! Ура! Сьогодні в школі свято – День птахів!
Сорока: Як радісно, дочекалися!
Синичка: Добре, що і в нас один раз у році буває наше свято!
Шпак: Люди турбуються про нас, зробили мабуть нам нові будиночки, або відремонтували наші старі оселі.
Горобець: Від світанку до заходу –
Ось робочий день пернатих!
Рано сонечко встає і за собою нас в зарання кличе.
Синиця: Люди добрі, прокидайтесь, на роботу поспішайте!
Ведучий 2: Що ж пернаті друзі, ми раді вас вітати і, звичайно, зустрічати.
(На сцену виходять 2 дівчинки і Природа)
І дівчина: Спитала пташка в сонця
В прозорій вишині:
Де краще жить мені?
ІІ дівчина: А сонце усміхнулось:
Ми як одна сім’я:
Коли щасливі птахи,
Коли щасливі квіти,
Коли щасливі діти,
Щаслива з ними я.
Природа: Не забувай ні ти, ні ти, що ти – людина –
Зеленої радості творець,
Для тебе вірність лебедина,
Для тебе пісня солов’їна,
Природи мудрої вінець.
І дівчина: Природа рідна – наша втіха,
То ж ніколи не знай від нас лиха!
Пісня «Про Україну»
Юннат 1: Настала весела пора року – весна. Все оживає від зимової сплячки. З далеких країв повертаються наші пернаті друзі – птахи. І ми їх радо зустрічаймо!
Юннат 2: Вже весна прийшла в оселі,
Розквіта рясний садок.
І летять, летять веселі
Зграї рідкісних пташок,
Швидше, любі, прилітайте!
Юннат 3: Із весною привітайте і лісочки, і поля.
Ми вже хати збудували на деревах, в гілочках,
Щоб ви нам пісні співали,
Щоб ловили ви комах.
Юннат 4: І ми їх зустрінемо, он скільки будиночків приготували.
Вчитель: Я прошу всіх учнів, які виготовляли і будували будиночки вийти. З словами вдячності до вас звертаюсь я і, звичайно, наші пернаті друзі. Ми дякуємо вам за турботу до птахів.
(Вручення сувенірів)
Вправа «Асоціаційний кущ»
Учень1: Що роблять птахи навесні?
Коли з вирію повертаються?
Вона в такі блакитні дні
З ланами і людьми вітаються.
Здрастуйте, журавлі далекі!
Як живеться вам на чужині?
Як за вами скучили смереки
В нашій рідній стороні.
Не турбуйтесь, ми вас привітаєм.
Прилітайте, рідні журавлі!
Учень 2: Чиї ж то голоси бринять,
Як ліс під вітром вишумовує?
Дрозд і синиця гомонять
Пташиною своєю мовою.
Вони вертаються сюди,
Радіють, плачуть і хвилюються.
І тож одвічно так, завжди
Землею рідною милуються.
Учень 3: Гей, летіть до нас, птахи,
Наші славні співаки.
Вже для вас готові хатки,
Змайстрували їх юннати.
І дорослі, і малі будуть вас охороняти.
Музика «Весняний вальс» (З’являються пташки)
Ведучий 2: Дорогі птахи! Дуже просимо вас розповісти нам про себе.
Снігур: Я тут найстарший і розповім про себе перший. Моя Батьківщина – північ. На зиму ми всі прилітаємо з півночі до вас. Тут смачними ягодами пригощає нас малина, калина, горобина, а насіння нам дає клен, ясен.
Ведучий 1: А це друзі – шановний чорний грак. Граки, тільки-но похолоднішає, відлітають на південь. У нас вони добре працюють на полі, нищать озиму совку, дротяників. Чи багато виїх добуваєте?
Грак: Чимало. Ми, граки, лічити не вміємо, а от агрономи підрахували, що кожен грак за день може знищити до 400 дротяників.
Ведучий 2: А це, що за маленька пташка?
Мухоловка: Я – мухоловка. Хоч я і дуже маленька, але апетит у мене великий. З’їдаю щодня 200 мух та комарів.
Синичка: Я – синичка. За день з’їдаю і приношу своїм пташенятам стільки їжі, скільки важу сама.
Дятел: А хто з вас знає, що то є – «дятлова кузня»? Якщо ніхто не знає, то я розповім. Взимку вибираю зручне дерево, видовбую кору, туди заношу шишки, роздовбую їх, добуваю насіння.
Зозуля: А ось і ти вже прилетів, шпаче, із села. Скажи, а що про нас, птахів, там кажуть?
Шпак: Говорять різне, як про кого.
Зозуля: Одна зозуля з’їдає за день: коників зелених – 39, червів капустяних – 43, личинок хруща – 5, павуків-хрестовиків – 4, молодих ящірок завдовжки 7-20 см – 18 штук, і ще багато лялечок мурашок.
Соловей: А як про пісню солов’їну говорять люди?
Шпак: Все село виходить слухати солов’я у парк, сади зелені. Коли лунають його пісні, все навколо замовкає.
Жайворонок: А ми весни – вісники.
Сова: Про мене, шпаче, там не чути?
Шпак: І тебе цінять. Зберігаєш зерно людям ти багато, бо нищиш різних гризунів.
Лелека: А ми лелеки хочемо вам сказати: «Якщо на хаті звив гніздо лелека, то і в родині має бути лад»
Пісня «Про горобчика»
Ведучий 1: От ми і дізналися, яку користь приносять птахи, тому охороняйте їх, приваблюйте у свої сади, поля, боріться з тими, хто руйнує їх гнізда.
Конкурс легенд
2 клас «Ластівка»
3 клас «Лелека»
4 клас «Легенда про Божу пташку»
5 і 6 класи «Орел»
Ведучий 2: Про лебедину вірність говорили не тільки поети. Про це почуття співає наш народ у своїх піснях, багато хто з вас чув ліричну пісню «Лебедина вірність»
Пісня «Лебедина вірність»
Ведучий 1: Дуже багато є народних прикмет про птахів. У народі давно помітили, що птахи можуть передбачати погоду. Ці прикмети передавалися з покоління в покоління і дійшли до наших часів. Часто кажуть: «Прикметі вір, але й перевір». Тож поговоримо про птахів-синоптиків.
Конкурс «Народні прикмети»
2 клас: Горобці дружньо цвірінькають – на відлигу.
У птахів стовбурчиться пір’я – на негоду.
3 клас: Гуси високо летять - багато буде води, низько – мало.
Рано прилетіли жайворонки – на теплу весну.
4 клас: Птахи рано збираються у вирій – осінь буде холодною.
Птахи перед теплом сідають на верхівки дерев.
Птахи в’ють гнізда на сонячному боці дерева – літо буде холодне, а як на тіньовому – то тепле.
Пісня «Ой, летіли дикі гуси»
Вчитель: А ще є загадки є перлинами народної мудрості. Як влучно в загадках народ дає характеристику птахам – один, два штрихи, і ми безпомилково впізнаємо, хто це.
Ведучий 2: Та, на жаль, не все так добре у пташиному світі. Щороку кілька видів птахів потрапляє до списків Червоної книги України.
Ведучий 1: В Червону книгу я занесла.
Світ неповторний та чудесний,
Що поступово вимирає.
Давно рятунку в нас благає.
Ведучий 2: Причина тому – бездумна діяльність людини, вирубка лісів, розорювання степів, осушення боліт, руйнування гнізд та знищення пташенят.
Ведучий 1: Давайте згадаємо птахів занесених до Червоної книги України.
Відеопрезентація «Птахи Червоної книги України»
Вчитель: Сьогодні ми побачили наскільки велике значення мають птахи в нашому житті. То ж давайте збережемо цей скарб для себе й наступних поколінь. Замислитися над цим треба вже сьогодні кожному з нас, щоб не шкодували потім про безповоротно втрачене багатство.
(На сцену виходять усі учасники)
Природа: Кожна рослина, дерево, пташина –
І дівчина: То все чудова, мила Україна.
ІІ дівчина: Наше завдання
Всі: Зберегти природу для мене, для тебе і всього народу.
«Вальс – це політ і випускників , і політ птахів»
Підсумки.
Вправа «Прес» Навіщо нам необхідно оберігати птахів?
(Розвішування шпаківень у садку та на пришкільних ділянках)
1