Заліковий урок до теми "Регуляція життєдіяльності організму тварин"

Про матеріал
Розробка залікового уроку для учнів 7 класу на тему "Регуляція життєдіяльності організму тварин".
Перегляд файлу

План-конспект уроку

Тема: Регуляція життєдіяльності організму тварин

Мета:

  • дидактична: розглянути особливості регуляції функцій тварин, особливості нервової системи, переваги нервової системи з розвиненим головним мозком;
  • виховна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв’язки між особливостями будови і функції біологічних структур;
  • розвиваюча: виховувати розуміння єдності всього живого і бережливе ставлення до природи.

Основні поняття і терміни: регуляція функцій тварин, нервова система.

Обладнання: підручник, дидактичні картки, ілюстрації, таблиці, презентації, зошити.

Тип уроку: комбінований

  1. Організація уроку
  • Привітання
  • Перевірка присутності учнів

Намалюйте смайлик, який відповідає вашому настрою на початку уроку:

                    

  1. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання

Вправа «Вірю – не вірю»

Кожен учень пише в зошиті +/– або вірю/не вірю (в кінці уроку зошити здаються на перевірку та виставляється оцінка).

  • Чи вірите ви, що подразливість – це здатність організму змінюватись у разі зміни зовнішнього середовища?
  • Чи вірите ви, що виявити зміни зовнішнього середовища тварини можуть за допомогою рухів?
  • Чи вірите ви, що рефлекс – це рухова реакція у відповідь на спрямований вплив чинника, що здійснюється клітинами чи організмами?
  • Чи вірите ви, що основними органами чуття в тварин є органи зору, слуху, нюху, смаку й дотику?
  • Чи вірите ви, що завдяки органам слуху тварини орієнтуються в середовищі, успішно здобувають їжу у світлий час доби й захищаються від ворогів?
  • Чи вірите ви, що таксис – це рухова реакція організму на певний пусковий подразник, яка здійснюється за обов’язкової участі нервової системи?
  • Чи вірите ви, що серед наземних безхребетних найбільшого розвитку органи хімічного чуття досягли в членистоногих, особливо в комах, а серед хребетних - у ссавців?
  • Чи вірите ви, що органи дотику представлені рецепторами, які у тварин розкидані по всьому тілу?
  • Чи вірите ви, що у ссавців органи слуху розміщені на голові, а в коників на ногах?
  • Чи вірите ви, що органи чуття – це анатомічні утвори організму тварин, що сприймають інформацію із зовнішнього чи внутрішнього середовища?
  • Чи вірите ви, що уперше рефлекси як форми подразливості з’являються у рептилій у зв’язку з виникненням у них дифузної нервової системи?
  • Чи вірите ви, що чутливість до хімічних подразників забезпечують органи нюху та смаку?
  1. Мотивація навчальної діяльності

«Хвилинка-цікавинка»

  • Багато видів риб вміють змінювати стать, залежно від гормонального циклу і навіть від довкілля. А деякі представники мають органи обох статей одночасно. На фотографії - риба-клоун, яка протягом життя може побувати і в ролі самця, і в ролі самиці.
  • Мозок слонів - найбільший серед ссавців, його вага складає близько 5 кілограмів. Хоча заміряти інтелект у тварин дуже складно (це важко зробити і у людей), проте співвідношення маси мозку і тіла наближається до аналогічного показника в шимпанзе, що свідчить про високі розумові здібності. Принаймні, останні дослідження доводять відмінну пам'ять у цих гігантів.
  • В тілі гусіні більше м'язів, ніж в тілі людини.
  • Швидкість пересування равлика - близько 1,5 мм/с.
  • Південноамериканський електричний вугор може генерувати напругу до 1200 вольт
  • Доросла жаба з'їдає за своє життя більше 3 тонн комарів
  1. Вивчення нового матеріалу

РЕГУЛЯЦІЇ ФУНКЦІЙ ТВАРИН - сукупність процесів, що забезпечують узгоджену й скоординовану відповідь тваринного організму на будь-які зміни середовища.

Регуляція життєвих функцій організмів тварин у цілому, а також окремих його органів, узгодження їхньої діяльності, підтримання певного фізіологічного стану та гомеостазу здійснюється нервовою, ендокринною та імунною системами, які тісно взаємопов'язані.

Нервова система регулює життєві функції за допомогою ре­флексів. Вона дає змогу швидко сприймати зміни умов довкілля чи внутрішнього середовища організму і реагувати на них.

Інфор­мація у вигляді нервових імпульсів передається по певних шля­хах, які дістали назву рефлекторних дуг. По них нервові імпуль­си передаються від рецепторів чи спеціалізованих органів чуттів до певних ділянок нервової системи, де відбуваються їх аналіз та від­повідна реакція. Від цих ділянок імпульси прямують до робочих ор­ганів. Нервові імпульси мають електричну природу, але в місцях контакту двох сусідніх нейронів імпульси передаються хімічним шляхом за допомогою сполук-медіаторів, наприклад, ацетилхоліну.

Дифузна нервова система найдавніша, характерна для кишковопорожнинних. Вона являє собою сіткоподібно рівномірне поєднання розкиданих по тілу нервових клітин. Примітивність такої системи в тому, що відсутнє розподілення її на центральну та периферичну частини та відсутні довгі провідні шляхи. Сітка відносно повільно проводить подразнення в усіх напрямках від нейрону до нейрону. Реакції організму мають неточний характер.

Стовбурову нервову систему мають плоскі та круглі черви. Її утворюють скупчення нейронів у формі стовбурів і парного мозкового вузла. У такій системі вже спостерігається поділ на центральну й периферичну системи. Тому в тварин з такою системою спостерігається ускладнення поведінки та підвищення швидкості реакції на подразник. Проте рухливість таких тварин незначна й цей тип нервової системи забезпечує лише примітивні умовні рефлекси.

Вузлова нервова система типова для червів, молюсків, членистоногих. Для неї характерне скупчення тіл нервових клітин з утворенням вузлів – гангліїв. Нейрони, зосереджені у гангліях, утворюють центральну частину нервової системи. Відбувається диференціація нейронів згідно з різними функціями. Нейрони, по яких інформація поступає в нервові центри називаються доцентровими (чутливими) або аферентними. Нейрони, по яких інформація від нервових центрів іде до органів, називаються відцентровими (руховими) або ефекторними. Нервові клітини, що сприймають збудження від інших нейронів і передають далі нервовим клітинам, називаються вставними або інтернейронами. Завдяки спеціалізації нейронів, нервовий імпульс проводиться певним шляхом, що забезпечує швидкість і точність реакцій.

Трубчаста нервова система характерна для вищих тварин – хордових. Ця система забезпечує найбільшу точність, швидкість та локальність відповідних реакцій. Для неї характерна вища ступінь концентрації нервових клітин. Центральна нервова система складається із трубчастого спинного мозку та головного. У головному мозку вищих хребетних утворився новий відділ – кора великих півкуль. Вона збирає інформацію від усіх сенсорних і рухових систем, здійснює вищий аналіз та слугує апаратом тонкої умовнорефлекторної діяльності.

Недолік трубчастої нервової системи в її ураженні: пошкодження центрів призводить до порушення функцій організму у цілому.

  • Які ви знаєте відділи головного мозку?

Хребетні тварини відрізняються більш високим рівнем розвитку, ніж безхребетні. Формування мозку хребетних починається з утворення трьох первинних мозкових бульбашок, які в подальшому утворюють різні відділи головного мозку. У головному мозку хребетних розрізняють такі відділи: передній мозок, проміжний мозок, середній мозок, мозочок і довгастий мозок.

Передній мозок хребетних має парні потовщення - півкулі. В них знаходяться програми самого складного інстинктивної поведінки, з якими пов'язані пам'ять, навчання і розумова діяльність.

Проміжний мозок відповідає за такі психічні реакції, як біль, страх, апетит; деякі види пам'яті, терморегуляцію, водний обмін, ріст, розвиток, розмноження, линяння, міграції і інші сезонні явища.

У середньому мозку об'єднується інформація, що отримується органами почуттів. Він відповідає за прості мотивовані дії, сон і неспання.

Мозочок відіграє провідну роль у підтриманні рівноваги тіла і координації рухів, відповідає за збереження пози тваринного і тонусу.

Довгастий мозок управляє такими життєво важливими діями тварини як дихання, кровообіг, травлення та ін.

У риб найбільш розвинені такі відділи головного мозку: середній мозок, мозочок і довгастий мозок. Передній мозок у них невеликий, півкулі розвинені слабо. Все це свідчить про важливу роль безумовних рефлексів в поведінці риб.

У земноводних передній мозок збільшується, стає можливим розрізнити в ньому два здуття - великі півкулі. Мозочок, навпаки, у них розвинений слабше, ніж у риб. Це пов'язано з тим, що земноводним не потрібно в такій мірі розвинена координація рухів, так як і в воді і на суші їхні рухи досить одноманітні. Крім того, тіло амфібій притиснута до землі, і їм не доводиться підтримувати рівновагу.

У плазунів збільшуються всі відділи головного мозку і в його будові відбуваються серйозні зміни. Передній мозок стає значно більші середнього, чітко відокремлюються обидві півкулі, на їх поверхні з'являється тонка кора головного мозку, що складається з сірої речовини. Порівняно з земноводними, у плазунів мозочок розвинений сильніше. Це пов'язано з більш рухливим способом життя і значною різноманітністю їх рухів.

У птахів головний мозок стає ще більшим, ніж у розглянутих вище хребетних. Однак кора головного мозку поки що розвинена слабо. Особливо збільшується передній мозок. Гарний розвиток півкуль пов'язано зі складною поведінкою птахів (вони добувають корм і уникають небезпеки, будують гнізда і доглядають за потомством, мігрують і інше). Крім того, у птахів швидко виробляються умовні рефлекси. Особливість будови головного мозку птахів - великий, добре розвинений мозочок, що має складчасту будову. Це пов'язано зі складністю рухів птахів, особливо із збереженням рівноваги і координацією під час польоту.

У ссавців головний мозок найбільш розвинений. При наявності тих же відділів, обсяг його сильно збільшується. Відповідно, у нижчих ссавців обсяг мозку менше, ніж у вищих.

У ссавців найбільш розвинений передній мозок, який має великі півкулі. У зв'язку з необхідністю поміщатися в черепній коробці, він має вигнуту форму.

Передній мозок розвивається за рахунок розростання і потовщення кори, з якою пов'язана складна довільна поведінка, пам'ять та розумова діяльність. У людини, що володіє найбільш розвиненою корою півкуль переднього мозку, там розташовуються вищі центри мови і другої сигнальної системи.

Мозочок у ссавців більший, ніж у плазунів, що пов'язано зі складністю і різноманітністю рухів, а також складними позами. Але при цьому він менший ніж у птахів, так як ссавцям не потрібна така висока ступінь координації рухів, яка необхідна птахам під час польоту. Зорові, слухові і нюхові частки достатньо розвинені.

  1. Узагальнення і закріплення знань

Практична робота № 6

ПОРІВНЯННЯ БУДОВИ ГОЛОВНОГО МОЗКУ ХРЕБЕТНИХ ТВАРИН

Мета: порівняти будову головного мозку у різних груп хребетних тварин; закріпити знання про нервову систему та функції головного мозку тварин.

Хід роботи

1. Визначте, якій групі хребетних належать зображення головного мозку.

https://history.vn.ua/pidruchniki/sobol-biology-7-class-2015-ua/sobol-biology-7-class-2015-ua.files/image251.jpg

https://history.vn.ua/pidruchniki/sobol-biology-7-class-2015-ua/sobol-biology-7-class-2015-ua.files/image252.jpg

2. Зіставте відділи головного мозку хребетних із їхнім значенням у регуляції життєвих функцій.

А Передній мозок

1 Регулює діяльність нервової системи, є основою складних форм поведінки

Б Проміжний мозок

2 Обробка інформації від внутрішніх органів та регуляція їх діяльності

В Середній мозок

3 Обробка зорової інформації, у риб та амфібій є основним координаційним центром мозку

Г Мозочок

4 Регуляція й координація рухової діяльності

Д Довгастий мозок

5 Рефлекторна регуляція життєво важливих функцій дихання, травлення, транспорту речовин, серцевої діяльності

3. Зіставте групу хребетних тварин з особливостями будови їх головного мозку.

А Риби

1 Передній мозок слабо розвинений, не утворює півкуль; добре розвинений середній мозок; розвинений мозочок

Б Амфібії

2 Передній мозок має дві розділені півкулі, добре розвинений середній мозок, слабо розвинений мозочок

В Рептилії

3 Передній мозок має півкулі, у яких з'являється кора, що відповідає за умовні рефлекси; у довгастому мозку з'являється характерний вигин

Г Птахи

4 Передній мозок збільшений, збільшені середній мозок та мозочок

Д Ссавці

5 Передній мозок найбільший, має велику площу кори півкуль за рахунок борозен. Мозочок порівняно великий

4. Сформулюйте висновок. Як ускладнення будови головного мозку пов’язане з ускладненням процесів життєдіяльності хребетних тварин?

Гра «Закінчи речення»

  • Сьогодні на уроці мені сподобалось…
  • Я дізнався(-лась) про…
  • Було важко…
  • Я зміг (-ла)…
  • Я не зрозумів (-ла)…
  • Мені треба попрацювати над…
  1. Домашнє завдання

Біологія 7- А. Тема: " Регуляція життєдіяльності організму тварин ". § 43.

Завдання:

1. Прочитайте § 43.

2. Запишіть у зошит основні визначення до теми.

3. Виконайте завдання на ст.189.  (Завдання для самоконтролю).

Завдання для додаткових балів:

  • Скласти кросворд (головний мозок, нервова система);
  • Знайти цікаві факти про регуляцію життєдіяльності організмів тварин.

 

Намалюйте смайлик, який відповідає вашому настрою наприкінці уроку:

                    

docx
До підручника
Біологія 7 клас (Довгаль І.В., Ягенська Г. В., Жолос О. В., Ходосовцев О. Є., Костіков І. Ю., Волгін С. О., Додь В. В., Сиволоб А. В., Скрипник Н.В., Толстанова Г. М.)
Додано
11 березня 2021
Переглядів
1162
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку