Тема: Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску.
Мета уроку:
Навчальна. Познайомити учнів з тиском як фізичною величиною; з’ясувати залежність тиску від сили тиску й площі опори, показати учням практичну значущість набутих знань.
Розвивальна. Розвивати пізнавальну діяльність учнів, вміння формулювати висновки; розвивати логічне мислення учнів; розвивати мотивацію і інтерес до навчання.
Виховна. виховувати допитливість, формувати вміння робити аналіз, порівняння спостережуваних явищ та висновки з них.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: надувні кульки, пластилін, цвяхи або олівці, дидактичний матеріал.
Хід уроку
І. Організація навчальної діяльності.
Привітання з класом. Визначення емоційної готовності учнів до уроку.
Я сподіваюся, що сьогодні вам буде приємно працювати і ви отримаєте позитивні емоції, нові знання.
Ми будемо працювати на уроці в такий спосіб:
-швидко, у зошитах
-за партою і біля дошки
-активно і радісно
-відповідати на запитання
-збагачуватися знаннями!
Отже, налаштуємося на сумлінну роботу. Для цього швидко повторимо вивчене і візьмемося за нове.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Інтерактивна гра «Що? Де? Коли?».
Учні придумують запитання з попередньо вивчених тем: «Сили. Види сил». Учні І ряду складають запитання, яке починається словом «Що?», ІІ ряду – «Де?», ІІІ ряду – «Коли?».
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Створення проблемної ситуації.
Чому людина, йдучи по снігу, провалюється, а лижник – ні?
Дія тіла на поверхню іншого тіла визначається не тільки силою, а й площею стичних поверхонь.
Чому влітку жінка, взута в туфлі на шпильках, залишає на м’якому асфальті помітні й глибокі сліди?
Чому леза ножів час від часу нагострюють?
Чому цвях має вістря?
Спробуємо отримати відповіді на ці запитання.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Спостерігаємо наслідки дії сили
Одним із наслідків дії сили є деформація тіл: чим більша сила діє на тіло, тим більшою буде деформація. Деформація залежить і від інших чинників, зокрема від площі поверхні, по якій розподіляється сила.
У більшості випадків діє правило: чим більшою є площа поверхні, на яку діє певна сила, тим меншою буде деформація.
А від чого залежить результат дії сили? (Величини сили. Площі поверхні)
2.Діти дивляться відео і роблять висновки:
Результат дії сили на поверхню залежить не тільки від її значення, а й від площі тієї поверхні, перпендикулярно до якої вона діє.
Перевіримо правило на дослідах:
Дослід 1.
- А зараз я роздаю пластилін кожному учневі, даю цвяхи, монети.
- Дослід виконують учні і роблять свої висновки
Порівняйте отримані заглиблення.
Висновок:
1. При збільшенні площі опори тиск змінюється.
2. При зменшенні площі опори тиск збільшується.
Прямо пропорційний силі
ТИСК
Обернено пропорційний площі опори
Висновок: Отже, тиск – це фізична величина, яка чисельно дорівнює відношенню сили, що діє на поверхню до площі поверхні.
Тепер у підручнику знайдіть визначення цієї величини та умовне позначення.
Одиниця тиску в СІ – паскаль (Па); названа на честь французького вченого Блеза Паскаля.
[р] = Па
1 Па — це тиск, який створює сила 1 Н, що діє перпендикулярно до поверхні площею 1 м2:
1 гПа = 100 Па = 102 Па
1 кПа= 1000 Па = 103 Па
1МПа = 1000000 Па = 106 Па
3.Створення проблемної ситуації: суперечність між відомим і невідомим.
Питання дітям:
Цікаво, а що створює більший тиск? Гусеничний трактор на ґрунт або укус комара?
Діти висловлюють свою думку, далі вчитель показує таблицю на слайді (або в підручнику). Робимо висновки.
За допомогою надзвичайно тонкого інструмента – жала – оса створює тиск, сумірний з тиском під час вибуху (33000000000 Па)
4. Приклади зменшення тиску:
5. Далі з учнями обговорюємо питання: у яких випадках тиск необхідно збільшувати і як це роблять? Коли тиск слід зменшувати і як у цьому випадку треба чинити?
Для Землі критична висота гір – 30 км.
Якби земні гори були вищими, той тиск біля підніжжя гори був б настільки великим, що породи плавилися б, а висота гори в такий спосіб зменшувалася б до критичного значення. У реальності ж висота гір на Землі ніде не досягає критичного значення через вплив навколишнього середовища – вивітрювання, вологості тощо. А для Місяця гори, подібні до Евересту, – звичайна справа.
ІV. Закріплення нових знань і вмінь:
Розв’язування задач
Дано:
|
Розв’язання
Відповідь: |
|
2. Хлопчик виїхав на лижах на снігову галявину. Сніговий наст галявини витримує тиск 2 кПа. Ширина лиж – 10 см, довжина – 1,5 м. Якою може бути максимальна маса хлопчика, щоб він не провалювався?
Дано:
|
Розв’язання
, звідси
S=2ab (поверхня лиж складається з двох прямокутників). Отже, маса хлопчика =
Відповідь: 61 кг.
|
Експериментальна задачі:
VІ. Підсумки уроку:
1. Від чого залежить результат дії сили?
2. Дайте означення тиску.
3. Назвіть одиницю тиску в СІ.
4. Дайте означення одиниці тиску.
5. Як можна збільшити тиск? Як можна зменшити тиск? Наведіть приклади.
Рефлексія:
VІІ. Домашнє завдання:
Конспект уроку
на тему:
«Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску».
Виконала:
вчитель фізики та хімії
Латюк Наталія Володимирівна