Конспект уроку "Домедична допомога при утопленні, тривалому здавлюванні та інших патологічних станах"

Про матеріал
Розробка уроку з предмету "Захист України" для 11 класу. Навчальний предмет «Захист України» вивчається на підставі діючого законодавства та є базовим навчальним предметом Типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня, затвердженої наказом МОН України. ЗАХИСТ УКРАЇНИ 10 – 11 класи. Рівень стандарту. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти. Затверджено та надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698) Захист Вітчизни. Основи медичних знань. Рівень стандарту : підручн. для 11 кл. закл. загал. серед. освіти / А.А. Гудима, К.О. Пашко, І.М. Гарасимів, М.М. Фука. – Тернопіль: Астон, 2019.
Перегляд файлу

Тема 2.6. Домедична допомога при утопленні, тривалому здавлюванні та інших патологічних станах

 

Тема: Хвороби серцево-судинної системи

Мета: навчити учнів вирізняти симптоми хвороб серцево-судинної системи, формувати навички екстреного надання домедичної допомоги;

розвивати навички швидкого реагування, побудови алгоритму дій у екстреній ситуації, здоров’язбережувальну компетентність;

виховувати зібраність, небайдужість, патріотизм.

Тип уроку: формування нових знань, умінь і навичок.

Обладнання: роздатковий матеріал, тонометр, мультимедійна презентація

Опорні та базові поняття: серцево-судинна система, нервова система, дихальна система, інфаркт, інсульт.

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

1.1. Вправа «Самоналаштування»

Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте: « Я зможу сьогодні добре працювати на уроці. Я – особистість творча. Я бажаю всім успіхів на сьогоднішньому уроці».

 

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок. Повідомлення теми і мети уроку

2.1 «Бліц-опитування»

        Які системи організму називають критичними? (Нервова, дихальна, серцево-судинна.)

        У який спосіб вимірюється пульс? (На зап’ясті, або на сонній артерії. Порахувати кількість ударів за одну хвилину. У новонароджених – 140 ударів на хвилину, у немовлят – 120, а у дітей до 10 років – 100 ударів на хвилину. У здорової дорослої людини нормальне значення частоти пульсу становить від 60 до 80 ударів на хвилину. Пульс у жінок, порівняно з чоловіками, завжди дещо прискорений.)

        Які хвороби серцево-судинної системи вам відомі? (Гіпертонічний криз, інфаркт, інсульт тощо.).

Сьогодні на уроці ми познайомимось з найпоширенішими серцево-судинними захворюваннями. Обговоримо причини і наслідки цих хвороб. Навчимось правильно і швидко надавати домедичну допомогу постраждалим.

 

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

 «Наш організм розрахований на 120 років життя. Якщо тривалість нашого життя менша, то це зумовлено не недоліками організму, а тим, як ми з ним поводимося».    К. Купер американський лікар.

3.1. Проблемне питання

Поміркуйте, чому ми вивчаємо тему серцево – судинні захворювання в шкільній програмі, якщо група ризику – це люди віком від 35 років і старші? (Для того, щоб запобігти таким хворобам. Профілактика таких хвороб повинна починатись у шкільному віці.)

3.2. Базова інформація. Прийом «Банк цікавих фактів»

Упродовж однієї хвилини серце прокачує п’ять літрів крові. За годину серце перекачує 300 літрів крові. Протягом одного року воно перекачує достатньо крові, щоб наповнити олімпійський басейн – понад 2,5 мільйона літрів – і робить для цього 38,5 мільйонів скорочень. Серцебиття впливає на нашу поведінку, на наші відчуття, емоції і навіть інтуїцію. Коли нам доводиться приймати складне рішення, ми нерідко кажемо, що «зробили цей вибір серцем». Щороку в Україні 6 з 10 смертей спричинені саме серцево-судинними захворюваннями. Щороку в Україні від серцево-судинних захворювань помирає 160 тисяч осіб. Це більше ніж від сукупної кількості випадків смерті від всіх видів раку, туберкульозу, СНІДу. Смертність від хвороб серця та системи кровообігу в Україні займає перше місце і в 2-4 рази вища, ніж у країнах ЄС, причому в нашій країні вмирають від цих захворювань не тільки частіше, але й раніше. Отже, ми повині знати причини цих захворювань та їх профілактику.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

4.1. Вправа «Асоціативний кущ»

Які асоціації виникають у вас з поняттям «захворювання серцево-судинної системи»? Щоб з’ясувати це ми виконаємо вправу «Асоціативний кущ». (Порушення кровопостачання, інвалідність, смерть, фізичне навантаження, емоційне напруження, малорухливий спосіб життя, неправильне харчування, тощо.)

4.2. Взаємонавчання. Робота в групах.

Учні отримують роздатковий матеріал і знайомляться з інформацією про серцево-судинні захворювання. Кожна група розповідає про одну з хвороб решті учнів:

        1 група – інфаркт міокарда, стенокардія;

        2 група – гіпертонічний криз;

        3 група – інсульт;

        4 група – колапс і запаморочення.

Базова інформація. Інфаркт міокарда, стенокардія. Це основні клінічні форми ішемічної хвороби серця – ІХС (рис. 2.13.).

Картинки по запросу зображення Інфаркт міокарда, стенокардія.

Рис. 2.13. Інфаркт міокарда

 

Симптоми стенокардії – стисний, тупий біль за грудниною, який виникає під час ходьби, незабаром після виходу з теплого приміщення на холод і змушує пацієнта зупинитись. Біль поновлюється при подальшій ходьбі, віддає в ліве плече, ліву руку, триває 2-10 хвилин, проходить через 1-2 хвилини після приймання нітрогліцерину.

При огляді: обличчя бліде, вкрите холодним потом, при емоційному напруженні – червоне, збуджене. Пульс сповільнений, може бути тахікардія, підвищуватись АТ.

Інфаркт міокарда – крайній ступінь ішемічної хвороби серця, яка характеризується розвитком ішемічного некрозу ділянки міокарда, що виник унаслідок абсолютної або відносної недостатності кровопостачання в цій ділянці. Спричинена переважно тромбозом коронарної артерії.

Домедична допомога:

        за перших ознак викликати «швидку допомогу»;

        хворого покласти;

        дати прожувати і проковтнути аспірин, нітрогліцерин;

        можна дати 60 крапель корвалолу або валокордину, таблетку анальгіну чи баралгіну;

        у разі зупинки серця негайно розпочати СЛР.

Базова інформація. Гіпертонічний криз. Це стан, за якого артеріальний тиск різко і раптово підвищується до відміток 220/120 мм рт. ст. і більше (рис. 2.14.).

Картинки по запросу фото гіпертонічного кризу

Рис. 2.14. Гіпертонічний криз

 

Гіпертонічний криз, за якого допомогу надано була занадто пізно, може стати причиною розвитку необоротних процесів, які зачіпають серце, великі кровоносні судини і ЦНС.

Ознаки:

        гострий біль у грудях;

        головний біль;

        можлива сплутана свідомість;

        погіршення зору;

        нудота, блювота, збудженість;

        задишка, поверхневе дихання;

        судоми, носова кровотеча, втрата свідомості.

Наслідки гіпертонічного кризу можуть стати: інсульт, амнезія, серцевий напад (біль у грудях), пошкодження очей та нирок, розрив аорти (біль у спині), набряк легенів (утруднене дихання).

Домедична допомога:

        викликати «швидку допомогу»;

        покласти хворого у ліжко в напівсидяче положення;

        забезпечити доступ свіжого повітря;

        зігріти (тепла ковдра, грілка, опустити ступні в гарячу воду, покласти на коліна гірчичники);

        дати таблетки, які приймає хворий (можна дати нітрогліцерин).

Базова інформація. Інсульт. Судинна катастрофа, яка відбувається раптово внаслідок порушення мозкового кровообігу. Розрізняють ішемічний (зниження або повне припинення кровотечі по церебральних артеріях), геморагічний (крововилив) (рис. 2.15.).

Ознаки та симптоми інсульту:

        раптова слабкість і/або оніміння обличчя, руки або ноги, зазвичай з одного боку;

        утруднена мова або її невиразність;

        раптовий сильний головний біль;

        запаморочення;

        непритомний стан.

 

Картинки по запросу зображення Інсульт.

Рис. 2.15. Геморагічний та ішемічний інсульти

 

Три головні прийоми розпізнавання симптомів інсульту, так звані «ПЗП»:

        П - попросіть постраждалого посміхнутися;

        З -  попросіть його заговорити;

        П - попросіть його підняти обидві руки.

 Під час інсульту: посмішка крива, один бік обличчя не контролюється людиною, кут губів опущений вниз, говорить запинаючись, а руки піднімаються не на один рівень. Рука з ураженого боку завжди нижче.

 Перші три (максимум шість) годин з моменту порушення мозкового кровообігу називають терапевтичним вікном, протягом якого ще можна запобігти незворотним змінам у мозку.

Домедична допомога:

        припиніть будь-які фізичні дії;

        покладіть постраждалого в стабільне положення паралізованою частиною догори для вільного витоку рідини з рота;

        розстебніть одяг, який утруднює дихання;

        викликайте «швидку допомогу»;

        залишайтеся з постраждалим, доки не прибуде «швидка допомога»;

        слідкуйте за ознаками життя;

        постарайтеся заспокоїти та підбадьорити постраждалого.

Необхідно діяти швидко – втрата часу – втрата мозку!

Базова інформація. Колапс і запаморочення. Це різновиди гострої судинної недостатності. Колапс характеризується різким зниженням артеріального тиску внаслідок падіння судинного тонусу, зменшення серцевого викиду або в результаті гострого зменшення об'єму циркулюючої крові. Колапс супроводжується гіпоксією всіх тканин і органів, зниженням обміну речовин, пригніченням життєво важливих функцій організму.

Основні причини колапсу:

     різка зміна положення тіла (ортостатичний колапс);

     переживання (переляк, страх);

     сильний біль (або його чекання);

     захворювання серця, травми, крововтрата та ін

 Ознаки: загальна слабість, запаморочення, шум у вухах, він покривається холодним липким потом, виникає блідість шкіри із синюшним відтінком, пульс стає ниткоподібним, знижується АТ, дихання стає частим, поверхневим, свідомість збережена.

Домедична допомога:

        хворого слід укласти на спину і при підняти ноги або ніжний кінець ліжка на 30-40 см.

        послабити пояс, забезпечити доступ свіжого повітря, дати вдихати випари нашатирного спирту, збризкати обличчя холодною водою. Покласти до ніг теплу грілку, розтерти тіло і кінцівки 40°етиловим спиртом.

        у випадках зупинки серцевої діяльності, дихання слід екстрено приступити до СЛР.

Яскравим прикладом гострої судинної недостатності є непритомність (зомління).

Непритомність – раптова короткочасна втрата свідомості, зумовлена гострим порушенням кровопостачання головного мозку (рис. 2.16.).

Непритомність, колапс, шок: причини і як лікувати | Здоровя вашої голови

Рис. 2.16. Непритомність

 

Основною причиною непритомності є: негативні нервово-психічні емоцій (переляк, страх, біль та ін.); різкі зміни положення тіла; розлади функцій судинних рецепторів і судинорухового центру головного мозку та ін.

Непритомність розвивається раптово, виникає загальна слабість, запаморочення, шум у вухах, миготіння «мушок», потемніння в очах, нудота інколи блювання, хворий непритомніє і падає. Пульс стає слабким і частим, дихання прискореним і поверхневим, АТ знижується (80/20 мм рт.ст.), зіниці звужуються.

Домедична допомога.

Хворого слід покласти на спину з дещо опущеною головою і піднятими ногами під кутом 45° розстебнути комір, послабити пояс, забезпечити доступ свіжого повітря збризкати обличчя і груди холодною водою, поплескати по щоках, дати вдихнути випари нашатирного спирту.

4.3. Розповідь вчителя

Вінницьке інсультне відділення № 22 працює з червня 2004 року (рис. 2.17.).

 Відділення забезпечує цілодобову ургентну допомогу населенню Вінницької області, а також надає консультативну допомогу пацієнтам ВОПНЛ та лікарень міста та області. Воно є унікальним та одним із небагатьох в Україні за своєю структурою, технічним забезпеченням, методикою лікування та проведенням інтенсивної терапії, ранньою реабілітацією та доглядом за пацієнтами, впровадженням кращого світового досвіду в галузі неврології. Очолює відділення Заслужений лікар України Височанська Тетяна Григорівна.

 

Картинки по запросу фото інсультного відділення вінниця

Рис. 2.17. Вінницьке  інсультне відділення № 22

 

 Центр оснащено спіральним комп'ютерним томографом із можливістю проведення цифрової ангіографії, апаратом ультразвукової діагностики для сканування судин голови та шиї, необхідним лабораторним обладнанням, приліжковими моніторами, апаратами штучної вентиляції легень. В нейрохірургічному відділенні проводяться оперативні втручання на судинах шиї, а також з приводу інсульт-гематом.

 Госпіталізація пацієнтів в перші години (6-48 годин від початку захворювання) згідно показів та протипоказів. В інсультне відділення доставляються як мешканці з районів області, так і мешканці міста – як кандидати на проведення процедури тромболізісу. Якщо результати обстеження пацієнта відповідно протоколу заперечують застосуванню процедури тромболізісу, такий пацієнт залишається в інсультному відділенні для проведення традиційного лікування гострої мозкової патології.

 Всі пацієнти оглядаються кардіологом, окулістом, ендокринологом (при наявності цукрового діабету або ознаках порушення вуглеводного обміну) та при необхідності - психіатром, анестезіологом, нейрохірургом.

 Щоденну допомогу пацієнтам відділення надає мультидисциплінарна бригада. Велика увага приділяється цілодобовому нагляду за пацієнтом. Всі пацієнти, незалежно від стану при вступі, протягом перших діб знаходяться в палатах інтенсивної терапії, де проводиться цілодобовий моніторинг основних показників гемодинаміки та життєво важливих показників, здійснюється цілодобовий нагляд персоналом. Цілодобовий нагляд та рання активізація пацієнтів допомагає запобігти ускладненням перебігу інсульту - тромбоемболії легеневої артерії, інфаркту міокарду, застійним явищами в легенях - дозволяє зменшити ступінь неврологічного дефіциту.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

5.1. Встановити діагноз. Скласти алгоритм надання допомоги.

        У хворого стискуючий, пекучий біль, що сковує грудну клітку, «віддає» в різні частини тіла, задуха. (Гострий інфаркт міокарду. Викликати «швидку допомогу», хворого покласти, дати прожувати і проковтнути аспірин, нітрогліцерин, можна дати 60 крапель корвалолу або валокордину, таблетку анальгіну чи баралгіну, бути з хворим до приїзду лікарів, постаратись заспокоїти та підбадьорити постраждалого.)

        У хворого спостерігається гостре порушення мозкового кровообігу, розлади його функції. Одним із наслідків цієї хвороби є розрив кровоносних судин, що супроводжується крововиливами в мозок. (Інсульт. Покласти постраждалого в стабільне положення паралізованою частиною догори для вільного витоку рідини з рота, розстебнути одяг, який утруднює дихання, викликати «швидку допомогу», залишатися з постраждалим, доки не прибуде «швидка допомога», слідкувати за ознаками життя, заспокоїти та підбадьорити постраждалого.)

        У хворого постійно підвищений артеріальний тиск, часті головні болі, нерідко шум у вухах, погіршився зір. (Гіпертонія. Викликати «швидку допомогу», покласти хворого у ліжко в напівсидяче положення, забезпечити доступ свіжого повітря, зігріти (тепла ковдра, грілка, опустити ступні в гарячу воду, покласти на коліна гірчичники), дати таблетки, які приймає хворий. Можна дати нітрогліцерин.)

 

VІ. Підсумок уроку . Релаксація.

6.1. Фронтальна бесіда

  1. Що потрібно зробити при проявах серцево-судинної недостатності? (Людині потрібно надати горизонтальне положення.)
  2. Назвіть ліки першої допомоги. (Валідол кладуть під язик, желатинові капсули держать у роті, для швидкої дії капсулу потрібно розчавити.)
  3. Що потрібно зробити якщо біль не зникає або збільшується? (Потрібно викликати «швидку допомогу».)
  4. Що може бути наслідком серцево-судинної недостатності? (Може бути виникнення колапсу та непритомність.)

6.2. Релаксація. Вправа «Музика землі»

Інструкція: Коли ви зосереджені та уважні, ваші вуха начебто широко розкриваються. Уявіть, що ви можете слухати не тільки вухами, але і носом, ротом, шкірою. Як ви слухали б, якби у вас по всьому тілу були маленькі вуха? Це, мабуть, дуже добре. Особливо, коли ви слухаєте прекрасні звуки музики? Я зараз поставлю вам музичний твір, його дуже приємно слухати. Сядьте зручніше і закрийте очі, тричі глибоко вдихніть повітря… Коли почнеться музика, уявіть собі, що ви вдихаєте звуки музики вухами, носом, ротом і всіма клітинками свого тіла… (лунає мелодія). – Дихайте глибоко носом…, вухами…, шкірою…, відчуйте, як звуки проникають у вас, у ваші руки, ноги, живіт, в серце… Нехай тіло буде, як одне велике вухо, яке дуже уважно слухає і насолоджується. Відчуйте, що музика робить у вашому тілі, як вона дарує спокій, тепло і захист.

 

VІІ. Домашнє завдання.

7.1. Опрацювати відповідний параграф підручника

7.2. Підготувати інформацію про М.М. Амосова.

Амосов М.М. – видатний український лікар-хірург, заслужений діяч науки, організатор і керівник клініки серцево-судинної хірургії, туберкульозу і грудної хірургії Київського науково-дослідницького інституту. Розробив нові методи операції на легенях, хірургічне лікування вад серця. Уперше в світі створив і впровадив у практику протитромбічні протези серцевих клапанів. Організував в Україні центр серцево-судинної хірургії, створив українську школу біології, медицини і психологічної кібернетики. Під його керівництвом було розроблено комп’ютерну діагностику вад серця, створено фізіологічну модель внутрішнього середовища організму людини. У 1997 році М. Амосов був відзначений званням «Почесний громадянин міста Києва». Про славу видатного кардіохірурга і повагу до нього населення нашої країни свідчить той факт, що за результатами опитування 2008 року Микола Михайлович Амосов посів друге місце серед великих українців. Він поступився лише легендарному князю Ярославу Мудрому.

 

docx
До підручника
Захист Вітчизни (рівень стандарту, академічний, профільний, для дівчат – Основи медичних знань) 11 клас (Гудима А.А., Пашко К.О., Герасимів І.М., Фука М..М.)
Додано
6 листопада 2023
Переглядів
249
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку