Розробка уроку містить готовий матеріал для уроку для учнів 9 класу під час вивчення теми "Реакції йонного обміну між розчинами електролітів"
Тема: Реакції йонного обміну між розчинами електролітів
Мета:
-ознайомити учнів із сутністю реакцій йонного обміну, навчати складати рівняння реакцій йонного обміну в молекулярному і йонному вигляді; -розвивати вміння проводити експериментальні дослідження; складати рівняння електролітичної дисоціації електролітів та йонного обміну між розчинами електролітів у молекулярному та йонному вигляді; формувати комунікативні , соціокультурні компетенції;
-виховувати уважність, зібраність, спостережливість, формувати такі якості як організованість, дисциплінованість, сприяти нормальному фізичному розвитку та естетичному вихованню.
Тип уроку: засвоєння нових знань, урок-дослідження.
Форми організації навчально-виховного процесу: групова.
Методи навчання: словесні, частково-пошукові, практичні (лабораторні досліди), інтерактивні, робота в групах.
Наочність та обладнання: таблиця розчинності кислот, основ, солей у воді, реактиви відповідно до змісту лабораторних дослідів, планшетки (мікрометод), картки із завданнями, відеосюжет “Реакції йонного обміну”, музичний супровід, печиво на тарілочці, сода, мобільний телефон.
Технічні засоби навчання: комп”ютер
Хід уроку
І. Організаційний етап. Привітання, налаштування на робочий настрій, перевірка організації робочого місця. Учні об’єднуються в 4 групи, обирають капітана, Тест “Смайлик”.
Доброго дня, діти!
Рада вас вітати! Сідайте дівчатка, сідайте хлопчики!
Ви сьогодні працюєте в групах. В кожній групі є капітан- консультант, крім того є експерт, який буде виставляти бали учням в групі, які активно працюватимуть. Почнемо нашу першу зустріч. Я сьогодні до вас прийшла з таким настроєм. А який настрій у вас? Покажіть будь ласка з тих смайлів, які у вас є на столах.
ІІ. Актуалізація опорних знань (Гра).
1 завдання для кожної групи. Підведіться будь ласка всі, і під музику спробуйте уявити себе речовинами в розчині. Що відбувається з речовинами в розчині?
Зараз я виконаю дослід, ви уважно спостерігаєте.
2 завдання. Пригадаємо, що таке реакції обміну? Записати рівняння даної реакції на дошці.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Як ви думаєте, який зв”язок мають ці предмети: печиво, сода, мобільний телефон з хімією? По закінченню уроку я маю надію ви відповісте мені на ці запитання.
Тема нашого уроку “Реакції йонного обміну між розчинами електролітів.”
Девізом нашого уроку будуть слова нобелівського лауреата Роберта Бернса Вудворда “ Своїми знаннями я зобов”язаний тільки собі. Я сам себе навчив хімії.”
Що ви очікуєте від цього уроку? Сформулюйте завдання уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
3 завдання — дослід (завдання на картці), який вони повинні виконати, описати спостереження, записати рівняння реакції в зошиті та на ватмані. Але перед цим ми пригадаємо правила техніки безпеки під час проведення досліду. (відеосюжет)
ЗАВДАННЯ 1 ГРУПІ:
ЗАВДАННЯ 2 ГРУПІ:
Записати в зошит та на ватман рівняння реакції. Усно описати спостереження.
ЗАВДАННЯ 3 ГРУПІ:
ЗАВДАННЯ 4 ГРУПІ:
Опишіть побачене, презентуйте свою роботу.
Чому одні реакції відбуваються з видимими ознаками, а інші без ознак? Чи ці реакції взагалі не відбуваються? Спробуємо довести.
4 завдання: записати на ватмані реакції електролітичної дисоціації всіх речовин, які беруть участь в реакції та тих, які утворились в її результаті. Презентувати роботу.
Всі речовини, які перебувають в розчині, знаходятися там не в молекулярному вигляді, а у вигляді йонів.. Отже і реакції обміну відбуваються не між молекулами, а між... (йонами). Як це відбувається насправді ми зараз побачимо у відео.
Перегляд уривку відео “Реакції йонного обміну”
5 завдання. Маючи на столах конверти із словами, спробуйте скласти визначення що таке йонна реакція та йонне рівняння. (Йонні реакції - це реакції, які відбуваються між йонами в розчинах електролітів. Йонне рівняння — це графічний запис йонної реакції )
Втомились? Перепочинемо. Підведіться всі. Уявімо себе на хвильку йонами і знову порухаємось під музику (фізкультхвилинка)
Продовжимо нашу роботу. Ви записали рівняння дисоціації електролітів, які беруть участь та утворились в результаті реакцій. Але все одно незрозуміло, чому в одному досліді у групи та і в мене не було жодних видимих ознак.
Запишемо наше рівняння але не в молекулярному, а в йонному вигляді. (Вчитель записує йонне рівняння)
Це повне йонне рівняння. Зверніть увагу, що є однакові йони у правій та лівій частині рівняння. Їх як в математиці, можна скоротити. Як ви побачили всі йони скоротились, тобто вони між собою по-суті не взаємодіяли, тому спостерігаючи за даною реакцією ми не побачили жодних змін. Тобто дана реакція не відбувається.
6 завдання групам: записати повні та спробувати записати скорочені йонні рівняння за дослідом. Представте свої роботи.
Які ж ознаки перебігу реакцій йонного обміну між розчинами електролітів? (Випадання осаду, виділення газу, утворення води)
7 завдання для груп “Мобільний телефон = йонні реакції?” Чи можливо таке? (Інформаційна хвилинка)
V. Закріплення знань
8 завдання. Далі ви працюєте в групах, але з таємними завданнями. По одному учаснику групи підходить до мене, обирає завдання на вибір учнів для групи. В групі працюєте над завданням та пояснюєте зв”язок вашого рівняння зі схемою “Йонні реакції в природі та побуті.” (Схема з малюнками на дошці: засіб від печії, пекарня, хімічна лабораторія, хімічна промисловість Діти виконують завдання під музику Бородіна)
І рівень
ІІ рівень
1) Сu2+ + 2OH- =Cu(OH)2↓
2) 2Н+ + SiO32- = Н2SiO3
3) 2H+ + CO32- =Н2О + CO2
4) 2H+ + CO32- =Н2О + CO2
Перевірка виконаних завдань та пояснення зв»язку зі схемою.
Ви працювали під музику, хто її композитор. (Інформаційна хвилинка)
VІ. Підсумки уроку
Чи досягли мети? Чи справдились ваші очікування?
Що нового дізнались? Що запам”яталось?
Поясніть зв»язок печива, соди та мобільного телефону з сьогоднішньою темою уроку.
Що сподобалось? Чому?
Що не сподобалось? Чому?
На закінчення уроку, хотілося б дізнатись зараз ваш настрій, який ви можете показати за допомогою смайликів.
VІІ Виставлення оцінок.
Сьогодні на уроці у нас працювали експерти , які мають інформацію, хто як працював у групі. Тому за отримані бали учні отримають відповідні оцінки.
VІІІ. Домашнє завдання.
$ 12 , №1 або 3* на вибір учня письмово. Підготувати повідомлення:
Де використовуються реакції йонного обміну: в науці, техніці, природі?