Матеріал даного уроку допоможе вчителю в інтерактивній формі узагальнити та систематизувати знання з неорганічної хімії, перевірити глибину, міцність засвоєних знань, вміння застосовувати їх на практиці, створити цілісну картину сприйняття оточуючого світу.
Тема: Узагальнення та систематизація знань з неорганічної
хімії
Урок- гра « Щасливий випадок»
Мета: систематизувати знання з неорганічної хімії, в інтерактивній формі
перевірити глибину, міцність засвоєних знань, вміння застосовувати
їх на практиці, створити цілісну картину сприйняття оточуючого світу;
розвивати логічне мислення, загальнонавчальні вміння та навички,
креативні здібності, творчі можливості учнів;
виховувати почуття відповідальності та колективізму.
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва,
плакат «Щасливий випадок», лото-діжечки, сигнальні прапорці,
мудьтимедійна дошка.
Тип уроку: інтерактивний узагальнюючий урок.
Міжпредметні зв’язки: біологія, фізика, основи здоров’я,історія.
Підготовчий блок:
1. Настанова на гру.
Визначення мети і завдань уроку.
2. Клас ділиться на три команди. Кожна команда отримує завдання: вигадати назву команди, обрати капітана, підготувати емблему та запитання команді супротивника.
Гра проводиться за аналогією з однойменною телевізійною грою.
Вчитель. Шановні гравці та гості! Сьогодні у нас незвичайний урок Ми проведемо інтерактивний урок-гру ,,Щасливий випадок”. Це урок узагальнення знань з неорганічної хімії ”.
У нас є 3 команди, кожна з яких обрала собі капітана, визначилась зі своєю назвою та підготувала емблему. У будь - якій грі завжди є судді. І членами журі сьогодні будуть:
1.
2.
3.
Моїми помічниками будуть ………
І розпочинаємо нашу гру із знайомства з командами
Гейм 1. «Далі , Далі…»
Командам задаються по 5 запитань, відповідати потрібно зразу.
За кожну правильну відповідь – 1 бал.
1..Елемент- основа неживої природи (Силіцій )
2. Найпоширеніший елемент у Всесвіті ( Гідроген )
3. Який елемент називають,,той, що не підтримує життя’’ ( Нітроген)
4. Чи можна спалити діамант? ( так,це алотропна модифікація Карбону )
5. Який спирт не горить? (нашатирний)
2. Єдиний рідкий неметал (бром )
3. Який елемент у перекладі з грецької ,,світлоносний”? (Фосфор )
4. Рідина життя (вода )
5. Найтвердіший метал ( хром) .
Гейм 2. ,, Темна конячка”
Зараз ви познайомитесь із словниковими портретами вчених. Ваше завдання- відгадати про кого йде мова.,Правильна відповідь оцінюється в 2 бали.
( після відповіді на екрані портрет вченого)
Російський вчений-природодослідник світового значення, поет , художник, історик. Значно випередив свою епоху, висловивши чимало думок і положень, що були визнані лише в 19 столітті. Створив при Академії наук першу в Росії хімічну лабораторію, .Заклав основи фізичної хімії. Висунув вчення про світло. Створив ряд оптичних приладів. Відкрив атмосферу на Венері. Описав будову Землі ,пояснив походження багатьох корисних копалин і мінералів. Експериментально підтвердив закон збереження маси речовин під час хімічних реакцій Відродив мистецтво мозаїки. (М.В.Ломоносов )
Італійський вчений, за освітою юрист, самостійно вивчав математику і фізику. Професор математичної фізики в Турині.Фундатор молекулярної теорії
Сформулював закон для ідеальних газів за яким рівні об’єми різних газів
за однакових тиску і температури містять одну і ту саму кількість молекул. На основі цього закону знайшов спосіб визначення молекулярних і атомних мас. ( А. Авогадро )
Російський вчений один з найгеніальніших вчених 19 століття.
Відіграв видатну роль у розвитку хімії та інших галузей природознавства.
Узагальнив рівняння ідеального стану. Розробив гідратну теорію розчинів. Йому належать дослідження у метеорології, астрономії, повітроплаванні.
Висунув ідею підземної газифікації вугілля. За його кресленнями побудований перший нафтопровід Баку - Батумі. Відкрив один з фундаментальних законів природи – періодичний закон. ( Д.І.Менделєєв )
Гейм 3. ,,Заморочки з бочки…’’
Капітани команд по черзі виймають з мішечка по 2 діжечки з завданнями.
Діжечка зі словом ,,Щасливим випадком’’- позмагатися у грі з комп’ютером.
За кожну правильну відповідь - 3 бали.
Для виконання завдань команди мають – 7 хв..
1 завдання
Скласти молекулярне, повне та скорочене йонні рівняння взаємодії
натрій карбонату з сульфатною кислотою.
2 завдання.
Скласти рівняння реакції взаємодії міді з концентрованою нітратною кислотою, розставити коефіцієнти методом електронного балансу.
3 завдання.
Яка з наведених сполук утворена ковалентним неполярним зв’язком:
H2O, CaO, NaCl, F2 ? Поясніть механізм її утворення.
4 завдання
Який об’єм кисню необхідний для повного згоряння 24 г вугілля, яке містить 20 % домішок?
5 завдання.
Здійснити дані перетворення:
NH3 ← N2 → NO → NO2 →HNO3
6 завдання
Обчислити масу фосфору, що його можна добути з 5т кальцій ортофосфату, якщо вихід продукту становить 90% від теоретично можливого.
РЕЛАКСАЦІЯ (ауді – презентація)
ПІДСУМКИ 3-х конкурсів
Гейм 4. ,, Ти - мені, я - тобі’’
Шановні гравці , ви підготували запитання. Зараз команди обміняються запитаннями. У випадку невірної відповіді , той хто задає запитання сам дає відповідь.
На обдумування запитання -1 хв За кожну правильну відповідь - 1бал.. Відповідь можна проілюструвати рівнянням реакції малюнком, схемою ,за що додатково нараховується 0,5 бала.
Гейм 5. ,,Гонка за лідером’’
Ведучий ставить запитання команді протягом 1 хвилини. За відведений час команди прагнуть дати якомога більше правильних відповідей.
22. Хімічний елемент з протонним числом 1 (Гідроген)
23. Що таке ,,сухий лід’’ ( твердий вуглекислий газ)
24. Хімічна формула піску ( SiO2)
25. Наука що вивчає речовини і їх перетворення (хімія)
26. Найпоширеніший оксид на Землі (вода)
27. Як називають механічно оброблений алмаз ( діамант)
28. Речовини, що прискорюють хімічну реакцію ( каталізатори)
29. Найбільш електронегативний елемент ( Флуор)
30. Речовина до складу якої входить один елемент (проста)
31. яка речовина спричиняє ,, парниковий ефект” ( СО2 ,вуглекислий газ)
32. Чому дорівнює заряд електрона (-1)
33. Що таке ,,олеум” ( розчин SО3 в Н2SO4 )
34. Назва сповільнювача хімічної реакції ( інгібітор)
35. Хімічна формула озону ( О3 )
36. Чим зумовлена твердість води ( йонами Са2+ та Мg2+ )
37. Число елементів-неметалів у періодичній системі (22)
38. Який метал найкраще проводить електричний струм ( срібло )
39. Продукти розкладу карбонатної кислоти (вуглекислий газ і вода)
40. Хімічна формула амоніаку (NH3 )
Підведення підсумків уроку і виставлення оцінок.
Вчитель. Тепер підведемо підсумки нашої гри . Слово журі…..
Що ж непогані результати. Але головне, що ми з вами пригадали
і взнали багатого цікавого, занурились в світ ХІМІЇ.
Вчитель з дітьми виставляє оцінки, учні діляться враженнями.
Рефлексія
Вчитель пропонує продовжити речення:
Сьогодні я зрозумів (а), що ...
Головним на уроці для мене було ...
Найбільше мені запам'яталося ...