Конспект уроку : І.П. Котляревський «Наталка Полтавка». Наталка як уособлення кращих рис української жінки

Про матеріал
Розвивати відчуття краси слова, вміння зіставляти і робити висновки; виховувати в учнів доброту, милосердя, щедрість, працьовитість.
Перегляд файлу

 

 Тема: І.П. Котляревський «Наталка Полтавка». Наталка як уособлення кращих

рис української жінки

Мета: Користуючись текстом п'єси «Наталка Полтавка» І. Котляревського, дати

характеристику Наталки;

розвивати відчуття краси слова, вміння зіставляти і робити висновки;

виховувати в учнів доброту, милосердя, щедрість, працьовитість.

Епіграф: Кожен коваль свого щастя.

Народна творчість.
Проблемне питання: Чи може Наталка бути ідеалом для сучасної української дівчини ?
                                                                         Хід уроку

I. Організаційний момент

Привітання . Емоційне налаштування учнів.

Доброго дня вам, дорогі діти! Подивіться мені в очі. Погляньте один на одного, усміхніться. Із цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях, ми розпочинаємо урок.

Прийом «Пазл»

Діти! Візьміть листки із зображенням червоного серця, символу кохання, із пазлівякостей складіть серце щасливої людини (кохана, любима, життєрадісна, мрійлива, щира, чутлива, щедра).

II. Мотивація навчальної діяльності

Звучить поезія Ліни Костенко «Крила» у виконанні Богдана Ступки.

Вчитель. Від чого людина дістає крила {Від щастя). І дійсно, людина, як пташина, літає від щастя і радіє всьому, що її оточує. Хочу, щоб ви послухали стародавню притчу про щастя. • Від чого залежить наше щастя?

Щастя

(Стародавня притча )

Бог зліпив людину з глини, і залишився у Нього невикористаний шматок.

- Що ще зліпити тобі? – запитав Бог.

- Зліпи мені щастя, - попросив чоловік.

Нічого не відповів Бог, і тільки поклав людині в долоню шматочок глини, що залишився.

Вчитель. І дійсно, щастя кожного з нас - в наших руках. Бо, як говориться в

народній мудрості, «кожен коваль свого щастя». Але в чому вбачаємо ми його?

Давайте звернемося знову до притчі {Звучить притча про щастя).

                             
Притча

     Одного разу йшло Щастя лісом і раптово впало в яму, сидить і плаче.

Йшла повз яму людина. Щастя почуло її і кричить з ями:

  • Людино добра, витягни мене звідси.
  • А що ти мені даси за це?
  • А що ти хочеш?- перепитало Щастя.
  • Я хочу великий і красивий будинок з видом на море, найдорожчий.

Щастя дало людині будинок, вона зраділа, втекла до хати та й забула про Щастя.

Сидить Щастя в ямі, плаче ще голосніше. Повз проходила інша людина, почуло Щастя і кричить ій:

  • Людино добра, витягни мене звідси.
  • А що ти даси за це?  - запитує людина.
  • А що ти хочеш?  - перепитало Щастя.
  • Я хочу багато красивих і дорогих машин різноманітних марок.

Дало Щастя людині те, що вона попросила, зраділа вона , забула про Щастя та й побігла.

Зовсім втратило Щастя надію. Раптом чує, що йде третя людина, крикнуло їй Щастя:

  • Людино добра, витягни мене звідси, будь ласка.

Людина витягнула Щастя з ями і пішла далі, зраділо Щастя, побігло за нею і питає:

  • Людино, а що ти хочеш за те, що допомогла мені?
  • Нічого мені не треба, -  відповіла людина.

Так і побігло Щастя за людиною, не відстаючи від неї ніколи.

Вчитель. Кожен, хто з'являється на цей світ, претендує на щасливу долю. Але

чому одні її мають, а інших вона вперто обминає? Що ж таке щастя? Як його

знайти? Чи можливе щастя без страждань? Важко дати однозначну відповідь на ці

запитання. Разом з Котляревським та його героями поміркуємо сьогодні над

ними.

На минулому уроці ми познайомились з п'єсою «Наталка Полтавка», гостювали у

мальовничому селі під Полтавою. Я ж повернулась із цієї мандрівки із цілою

«шапкою запитань», на які прошу вас відповісти.

III. Актуалізація опорних знань.

«Мозкова атака»

  До якого літературного роду належить «Наталка Полтавка?» (До драми )

  • Чим відрізняються драматичні твори від прозових та ліричних? (Призначені для постановки на сцені)
  • Що стало основним джерелом для написання твору? (Життя українського народу)
  • У чому краса і сила драми? (У правдивому відтворенні життя простих людей)
  •      Де відбувається дія твору? (В одному з полтавських сіл над Ворсклою)
  • Яка тема п'єси? (Зображення життя й побуту українських селян на початку XIXст. та драма кохання бідної селянської дівчини, яка відстоює своє право на щастя)
     
  • Який основний конфлікт твору? (Соціальні перешкоди на шляху одруження закоханих, майнова нерівність)
  • В якому епізоді розкривається кульмінація п'єси? (Наталка категорично відмовляється вийти заміж за Возного)
  • Яка пісня в п'єсі є переробкою відомого твору Г. Сковороди? («Всякому городу нрав і права»)
  •      Як за жанром автор визначив свою п'єсу? (Малоросійська опера)
  • У чому новаторський характер п' єси?(Написано простою розмовною українською мовою)
  • Хто з славетних українських композиторів у 1890 році на текст «Наталки Полтавки» написав оперу? (М. Лисенко)
    IV. Повідомлення теми і мети уроку

(Звучить пісня Наталки)

Всі ви, діти, впізнали пісню головної героїні п'єси «Наталка Полтавка». Прослухавши пісню, прочитавши твір, кожен із вас уявив собі Наталку.

Тема нашого уроку «Наталка як уособлення кращих рис української жінки».Епіграфом до уроку є народна мудрість: «Кожен коваль свого щастя».

Метод проектування

Мету уроку, я думаю, ви зможете спроектувати самостійно, давши відповіді на запитання.

  • Образ якого персонажа ви повинні проаналізувати й визначити провідні риси характеру. (Наталки)
  • Що повинні розвивати в собі? (Вміння зв'язно та грамотно висловлювати свої думки, характеризувати персонаж, наводити приклади та підтверджувати їх цитатами із тексту).

Для себе ставлю завдання - виховувати почуття гордості за національну культуру, кращі риси характеру людини: працьовитість, доброту, щирість, милосердя, вміння любити, шанобливе ставлення до батьків.

Проблемне питання. Чи може бути Наталка ідеалом для сучасної української дівчини?

V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

Діти, до нас на урок завітали кореспонденти, вони хочуть провести прес-конференцію і взяти у вас інтерв'ю.

Давайте звернемося до довідкового бюро і з'ясуємо, що означає слово «інтерв'ю».
Інтерв'ю - призначена для опублікування в пресі, передачі розмова журналіста з політичним, громадським діячем, ученим, митцем на злободенну тему; прес-конференція.

Отже, розпочинаємо прес-конференцію.

Добрий день, друзі! Я,___________, кореспондент каналу «ТТБ», хочу поставити вам декілька запитань.

  • Чи цікаво було читати п'єсу «Наталка Полтавка»? Який образ привернув особливу увагу?(Образ Наталки)

- Хто ж така Наталка? (Головна героїня п єси, дочка Горпини Терпелихи, бідна дівчина, яка кохає Петра, 4 роки вірно чекає його із заробітків. Вона не кріпачка, вільна, живе з матір’ю, шиттям заробляє собі і матері на життя)

   - Що вам відомо про її минуле? (Ми знаємо, що колись з батьками вона жила в Полтаві на Мазурівці (околиці Полтави); жили не бідно,а в достатках. Дитячі роки її проходили в товаристві «якогось сироти Петра», що його Терпили прийняли «за годованця». Петро був старший від Наталки на 3-4 роки, вони любилися, як «брат з сестрою». Та невдовзі їх спіткало горе: старий Терпило, понадіявшись на своє багатство, почав водити товариство і влаштовувати бенкети з різними купцями, канцеляристами, скоро він пропив гроші, прогайнував своє добро. А коли дізнався, що Петро хоче одружуватися з Наталкою, не дав свого благословення, навіть вигнав Петра з двору. У великій бідності помер старий Терпило, а мати продала дім –із Наталкою переїхали в село).

Я,___________, кореспондент каналу «УТ-1».

  •  Через що страждає героїня твору?
  • Яким вбачає для себе майбутнє родинне життя? («Жити люб’язно, дружно, бути вірнимдо смерті і помагати один одному». її не страшить тяжка праця, бідність, аби весь вік жити з коханим).

         - Як веде себе Наталка при зустрічі із Возним?

 - Через що, на думку Полтавки, соціальна нерівність є суттєвою

перешкодою для подружнього життя? (Розумна, вільнолюбива Наталка добре усвідомлює, що багатий пан не може бути їй, простій дівчині, справжнім, щирим другом, що він не шануватиме її, буде дивитися з презирством, обходитися з неповагою, перетворить її на наймичку, кріпачку. Одруження з Возним для Наталки — поневолення, а одруження з Петром - вільність).

Фізкультхвилинка

Вчитель. Наталка, маючи такі погляди на одруження, все ж таки дає слово вийти заміж за першого ліпшого. Чому ж вона поступає?

Подивіться рольову гру: сценку-діалог і дайте відповідь на поставлене запитання.

Метод «Рольова гра» Сценка-діалог Наталки з матір'ю (Дія 1, ява 4, 5 )
(Наталка змушена так вчинити, бо дотримується народної моралі: шанувати старших, особливо батьків. У ті часи це була типова модель поведінки української жінки)

  •      Як цей вчинок характеризує Наталку? (Що вона добра, слухняна дочка)
  • Як же змінюється поведінка Наталки, коли вона дізнається, що Петро її вернувся?

Подивіться сценку, а потім дайте відповідь на поставлене запитання (Сценка. Дія2 Ява 10-11)

- Якою стає Наталка?

(З поверненням Петра дівчина стає сильною, рішучою, готовою боротися за своє

щастя. У цій сценці вона змальовується як неординарна особистість. Захищаючи

свою людську гідність, вона постає проти вікових усталених традицій, ламає

вимушену угоду з Тетерваковським і перемагає).

  •      Сформулюйте життєвий девіз дівчини.
  •      Які риси характеру допомагають їй у боротьбі за своє щастя?
  • Чи може людина творити своє щастя сама? Чи правильно сказано, що «кожен коваль свого щастя»?

Вчитель. Як ми бачимо, кохання Наталки до Петра є взірцем високого й нетлінного почуття. Хоча й заради рідної матусі вона погоджується вийти заміж за Возного та, побачивши свого Петра, бореться за своє щастя, осуд її не лякає. Мабуть, тому їй удається подолати всі перешкоди й залишитися з коханим. А зараз попрацюємо в групах.

I група «Дослідники».

Дібрати цитати з твору, які б характеризували  Наталку .

II група «Фольклористи»

Виписати прислів'я, якими пересипана мова Наталки. (Взаємоперевірка роботи)


У.Підсумок уроку

1. Метод «Прес».

- «Чи може бути Наталка ідеалом для сучасних українських дівчат?»

2. Хвилинка відвертості.

- Якби до вас прийшла любов, а на заваді стали батьки, якими були б ваші

дії?

  •      У чому вбачаєте щастя ви?
  •      Чи погоджуєтеся ви з думкою поета О. Підсухи:

Щастя - не слава, не гроші..

Все це минає.

Щастя - це люди хороші,

Шана людська.

Там, де трудніше, де важче, швидше знайти його вдасться.

Руки твої роботящі - ось твоє щастя!

  •      Які ваші погляди на шлюб?
  •      За яких умов люди у шлюбі будуть щасливі?

3. Паралель між минулим і сучасним.

- Які реаліті-шоу щодо вибору партнера існують на телебаченні? «Міняю
жінку», «Хто хоче заміж за мого сина?»…
Проаналізуйте їх.

4. Хвилинка фантазії.

- Діти, як ви вважаєте, якого кольору щастя? Намалюйте його.
(Учні малюють картину щастя під музику)

5. Хвилинка мудрості.

- Який урок життя ви взяли для себе?

  •       Діти, а чого ми навчилися на сьогоднішньому уроці. Метод «Незакінчене речення»
  •       На сьогоднішньому уроці я...
  •       Мені сподобалася...
  •       Я хотів би (ла б)...
  •       У героїв п' єси я вчуся...

Оцінювання знань учнів

Заключне слово вчителя. Надіюсь, що сьогоднішній урок спонукав вас до того, щоб ви задумалися над своїми вчинками, характером, поведінкою, ставленням до батьків, людей старшого покоління. І якщо в п'єсі ви почули музику доброти і гуманності, якимитак щедро наділена, це прекрасно. А якщо хоч часточку тієї доброти, що із серця Котляревського перейшла на його твір, ви винесете із цього уроку і збережете в собі- це буде дуже прекрасно! Бажаю вам доброти, щастя і великого чистого кохання
VI. Домашнє завдання

Знайти художні посвяти Івану Петровичу Котляревському, скласти план характеристики Наталки


 

docx
Додано
18 лютого 2022
Переглядів
433
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку