Урок 6 клас. Літ-ра. Емма Андієвська "Говорюща риба"

Про матеріал
6 клас. Тема уроку: Емма Андієвська «Говорюща риба». Порушення питань моралі, дружби, сили слова. Прихований повчальний зміст твору. Мета уроку: ознайомити учнів із змістом казки-притчі, допомогти глибше усвідомити її повчальний характер, навчити самостійно оцінювати вчинки і поведінку дійових осіб; розвивати вміння грамотно висловлювати свої думки, логічно мислити, наводити переконливі приклади; розкрити алегоричність образів; виховувати доброту, толерантне ставлення до інших, чуйність. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Обладнання: портрет письменниці, картонні риби для гри, ілюстрації до твору «Говорюща риба».
Перегляд файлу

6 клас.

Тема уроку: Емма Андієвська «Говорюща риба». Порушення питань моралі, дружби, сили слова. Прихований повчальний зміст твору.

 Мета уроку: ознайомити учнів із змістом казки-притчі, допомогти глибше усвідомити її повчальний характер, навчити самостійно оцінювати вчинки і поведінку дійових осіб; розвивати вміння грамотно висловлювати свої думки, логічно мислити, наводити переконливі приклади; розкрити алегоричність образів; виховувати доброту, толерантне ставлення до інших, чуйність.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет письменниці, картонні риби для гри, ілюстрації до твору «Говорюща риба».

Хід уроку:

1.Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні на уроці  ми маємо виконати завдання:

1. Ознайомитись зі змістом твору «Говорюща риба»,  знайти у ньому ознаки притчі.

2. Розкрити алегоричність образів.

3. Зрозуміти прихований зміст твору.

Протягом уроку ми маємо розв’язати проблемні питання.

Проблемні питання:

1. Від чого залежить доля людей, схожих на «говорющу рибу»?

2. Чи кожному дано почути голос риби?

2.Основний зміст уроку.

2.1 Переказ змісту твору. (Учні читали вдома самостійно).

2.2 Тест «Так або ні».
Підтвердьте або спростуйте фрази. Помилкові судження виправте і озвучте правильний варіант.
— У великих водах у шанованих риб’ячою громадою батьків народилася мовчазна риба (балакуча) — ні.
— Балакуча риба була ще дуже молодою. (Так)
— Балакуча риба попрощалася з блакитними водоростями і попливла шукати іншого місця. (Ні — табуна)
— Рибна громада ухвалила присуд: балакучу рибу видалити з води. (Так)
— З цих пір риба стала жити на березі. (Так)
— Тільки крізь воду рибалки виглядали інакше, вони розмовляли й не рухалися. (Ні)
— Риба ходила по березі й розмовляла сама з собою. (Так)
— Почувши так близько від себе розмову, говорюща риба не втрималася і підійшла до човна. (Ні — рибалки)
 Чоловік сказав: «Завтра я чекаю тебе на сніданок». (Ні — обід)
— Сьогодні мій найліпший приятель прийде до нас у гості. (Так)
— Помагай Біг, — привіталася риба. (Так)
— Саме в цю мить жінки обернулися, шукаючи рушника, щоб зняти з полум’я казанок. (Ні — ганчірки)
— Ще цього не вистачало, щоб на подвір’ї мертва риба валялася. (Ні — жива)
— Довго чекав рибалка на свого приятеля, та говорюча ща риба не з’явилася. (Так)
— Сумно, що вона не почула цього голосу в цьому житті. (Так)

2.3 Бесіда з учнями.

— Як ви ставитесь до вчинку жінки?
— Кого найбільше вам шкода?
— Чи винен рибалка у смерті риби?
— Як ви розумієте вислів: «Не доцільно шукати скарбу там, де його не закопав».
— Як ви ставитесь до думки бляшанки: «Сум, як відомо, має довгі ноги…»
— Чого навчає нас ця казка?

2.4 Словесне малювання.
Розкажіть, якими ви уявляєте говорющу рибу, рибалку, його жінку.
2.5  Гра «Акваріум теоретичних знань» Вирушимо на риболовлю.

Учні підходять до дошки, обирають рибку, читають завдання, дають відповіді.

(Що таке мораль? Який твір називаємо казкою? Пригадати, що таке алегорія? Що називаємо притчею?)

Мораль – повчання, стислий виклад головної думки, яку автор хочу донести до читача.hello_html_43416963.jpg

Казка – твір з фантастичними елементами, в основі якого захоплива розповідь про вигадані події.

Притча – повчальна алегорична оповідь з яскраво вираженою мораллю.

Алегорія  наділення таврин рисами людського характеру.

2.6 «Мозковий штурм»

  • Яку людину зображено в образі риби? (Яка відрізняється від інших чимось: поведінкою, характером, думками, одягом. Людина надзвичайна, обдарована, має те, чого не має більшість.)

Але не кожен може це помітити.

  • А як ми часто таких людей називаємо? (Біла ворона.)
  • Поясніть, як ви розумієте вислів «біла ворона».
  • Чи зустрічали ви в своєму житті «білих ворон» або людей, схожих на «говорющу рибу»?

(Якщо – ні, побажати уважніше приглядатися до тих, хто навколо вас, щоб не зробити їм боляче).

2.7 «Хвилинка психології».

 Вміння приймати щось, не схвалюючи це. Здатність сприймати думки, які відрізняються від інших,  особливості поведінки, зовнішнього вигляду, способу життя інших – називається толерантністю.

Визначимо ознаки толерантності.

(Серед запропонованих характеристик оберіть ті, які характеризують толерантну людину).

Терпіння.  Злість.

Повага.  Заздрість.

Сприйняття.  Жадібність.

Розуміння.  Егоїзм.

Тактовність.  Співчуття. Товариськість.

- Чи зможуть люди, що відрізняються від інших людей, знайти собі друга? Що може відчувати людина, яку не сприймають інші?

 

2.8 Розгляд та коментування ілюстрацій до твору.

3. Підсумки уроку.

Прийняття, толерантність, терпимість і розуміння оточуючих – ті уроки, що змінюють життя.

Для кожної людини важливо бути почутою і зрозумілою для інших. Завершити урок хочу словами Б. Шоу:

Зараз, коли ми навчилися літати в повітрі, як птахи, плавати під водою як риби, нам не вистачає лише одного – навчитися жити на землі як люди.

4.Домашнє завдання.

Написати  твір-мініатюру  на тему:

«Від чого залежить доля людей, схожих на «говорющу рибу»?»

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
18 лютого 2022
Переглядів
2204
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку