УПЧ. С. Черкасенко Маленький горбань"

Про матеріал
Урок позакласного читання. Спиридон Черкасенко. « Маленький горбань» Твір про красу і незахищеність людської душі. Уміння дитини прощати і вірити в добро.
Перегляд файлу

 

  

Тема: Людина починається з добра.

           Твори добро і вір в добро –

            Це переможе лихо й зло.

 

           УПЧ. Спиридон Черкасенко. « Маленький горбань» Твір про красу і

             незахищеність людської душі. Уміння дитини прощати і вірити в добро.

 

 

Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом С.Черкасенка, проаналізувати з шестикласниками оповідання «Маленький горбань», розкрити психологію Павлика та інших персонажів твору; розвивати навички створення характеристики персонажів, навички зв'язного мовлення та послідовного викладу своїх думок, логічне мислення; виховувати доброту і порядність, чуйне ставлення до людей з фізичними вадами.

 

 Тип уроку: урок позакласного читання.

Обладнання: портрет С. Черкасенка, афоризми про добро, підручник, аудіо запис мелодії Скорика, пісні «Добрим будь» Н.Май, паперові сердечка.

Девіз уроку: «Нехай добрими і милосердними будуть наші серця!»

Хід уроку

 

І. Повідомлення теми, мети уроку

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  Притча «Добра душа»

Кілька людей паплюжили одного разу  мудреця, коли він проходив по їх кварталу. Але він відповідав їм усмішкою, дякував і бажав бути здоровими.
Хтось запитав його: - Ти дякував і бажав цим людям здоров'я, хіба ти не відчував до них гніву?
Він відповідав:
- Коли я приходжу на ринок, я можу витрачати тільки те, що є у мене в гаманці. Так само і при спілкуванні з людьми - я можу витрачати тільки те, чим наповнена моя душа.

- Як ви думаєте, навіщо я вам розповіла цю притчу?

 - Чи треба нам сьогодні говорити про добро?

 - Що ви чекаєте від уроку? Запишіть свої очікування на сердечках.

ІІІ. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу

Сьогодні ми продовжуємо обговорювати життя маленької людини. Під словосполученням «маленька людина» маємо на увазі дитину, яка ще тільки починає пізнавати світ, робити перші самостійні кроки. Доля хлопчика, про якого ми говоритимемо на уроці, не така трагічна, як у Федька-халамидника, але теж непроста. Проте жодні труднощі не можуть зруйнувати в його душі великої доброти і любові до світу. А познайомить нас з цим незвичайним хлопчиком письменник Спиридон Черкасенко.

 Розповідь про письменника. Слово вчителя.

«Родився мрійником – і мрійником сконаю!» – так написав у одному вірші про себе Спиридон Черкасенко. Він справді був мрійником, який хотів, аби люди жили, сповідуючи християнські закони любові до ближнього. Але був він не тільки мрійником – цей чудовий лірик, прозаїк, драматург, фейлетоніст був людиною чину, дії в ім'я любові до України, до свого народу, борцем, який «дівчину-бранку, що в замку закута марніла віки» (Україну), хотів бачити вільною.

Народився Спиридон Феодосійович Черкасенко 24 грудня 1876 р. у м. Новий Буг на Херсонщині. Закінчив двокласну школу, потім Новобузьку учительську семінарію. Спиридон Черкасенко за фахом – учитель, працював у шахтарському краї. Саме в тому середовищі людей праці почерпнув майбутній письменник великий запас життєвих спостережень, прототипів своїх творів.

У 1910 р. він переїхав до Києва, працював у центральній пресі, писав статті, оповідання, фейлетони. З початком Першої світової війни працював у театрі М. Садовського. Черкасенко, як і його сучасники Олександр Олесь, В.Винниченко та інші, радісно зустрів утворення УНР. Сповнений ентузіазму, окрилений національним відродженням, письменник за дорученням української влади укладав читанки й букварі для шкіл. Згодом Міністерство освіти УНР відрядило його до Відня (у справі підготовки підручників для українських шкіл).

З приходом до влади більшовиків С. Черкасенко вже не повернувся в Україну. Як і багато інших українських емігрантів, переїхав до Чехословацької республіки, оселився в Ужгороді (Підкарпатська Русь після розвалу Австро-Угорщини увійшла до складу Чехословаччини). Тут письменник прожив до 1929 р. Останнє десятиліття свого безрадісного перебування на чужині Черкасенко прожив у с. Горні Черношіце на околиці Праги. Тут знайшла його страшна звістка про загибель сина Віктора, котрий віддав своє життя в боротьбі за волю Карпатської України. Зболене батьківське серце не витримало. Черкасенко майже рік дуже хворів. Самотнього, нікому не потрібного на чужині письменника доглядали ченці. 8 лютого 1940 р. Спиридон Феодосійович помер. Поховали його на Ольшанському цвинтарі у Празі.

 Творчий доробок письменника складає 30 книжок, а найвідоміші в Україні дві збірки – «Дітям» і «Маленький горбань», а також романтично-пригодницький роман для юнацтва «Пригоди молодого лицаря».

 

Додому вам було завдання прочитати оповідання «Маленький горбань».

  • Чи всі прочитали оповідання?
  • Чим схвилювало вас оповідання?
  • Чи сподобалося воно вам? А чим саме сподобалося?
  • Чи легко вам було читати твір, чи все ви зрозуміли?
  • Запишіть 2-3 питання , які виникли у вас під час читання твору. Якщо протягом уроку ви не почуєте відповіді, то задайте їх у кінці уроку.
  • Чому  автор назвав своє оповідання саме так? А як би ви назвали цей твір?

 

Метод «Незакінчене речення» (усно)

  • Прочитавши назву твору, я

подумав…

зрозумів…

відчув…

Евристична бесіда.

  - А як же живеться Павлику серед людей?

   - Опишіть зовнішність Павлика. Що є найвиразнішим у його портреті?

 - Чи відчуває хлопчик чужий біль?

 - Чи можна сказати, що Павлик має велике серце?

 - Чи був хлопчик фантазером?

 - Чому Павлик грався не з хлопцями, а з дівчатами?

 - Де він не відчував себе самотнім? Чому?

 - Чи здатний Павлик на мужній вчинок?

 - Хто з персонажів твору виступає антиподом Павлику?

 - Якої ви думки про Захарка?

 - Чому він так легко, не задумуючись, ображав слабшого, каліку?

 - Як до вчинку Захара поставилися діти?

 - А ви, що сказали б йому, якби були поруч?

 - Як ви думаєте, чому Захарко саме такий?

 - Чому, на вашу думку, Павлик не пам’ятає зла і відмовився бити Захарка, й заборонив робити це дідусеві?

 - Чи стане Захарко Павликовим другом?

Життєва ситуація.

Поставте себе в ті умови, коли жили і діяли літературні герої. Чи хотіли б ви бути на місці одного з них? Чи хотіли б ви мати когось за друга?

IV. Теорія літератури.

Оповідання – невеликий прозовий твір, у якому розповідається про якийсь епізод із життя одного персонажа (або кількох).

Для оповідання характерно:

*  обсяг твору невеликий;

*  кількість зображувальних подій із життя головного героя незначна;

*  зображуваний відрізок часу короткий;

*  кількість героїв твору невелика;

*  мова – прозова.

 

Міні-диспут за запитаннями:

  • Чи потрібно пробачати зло? Чи правильно вчинив Павлик, коли не дозволив дідусеві покарати свого кривдника Захарка?
  • Що ми називаємо людяністю, гуманністю, милосердям, співчуттям?

А що нам про це говорить книга, в якій ми знаходимо відповіді на усі запитання? І що це за книга? А допоможе нам у цьому вчитель християнської етики Козира О.Л.

Бесіда.

 - Що, на вашу думку, сильніше – слово чи кулак?

 - Хто насправді сильніший – скалічений Павлик чи здоровий Захарко?

 - А як ви ставитеся до людей із фізичними вадами? Чи винні вони, що народилися або стали такими?

  V. Узагальнення вивченого на уроці.

     Вчитель.

 Дуже часто ми з вами нарікаємо на життя,  не розуміючи, що щасливі вже тим, що здорові фізично і розумово. А між тим, поряд з нами живуть люди з обмеженими можливостями, які також повинні жити серед нас, не втратити інтересу до життя, бажання розвиватися, реалізувати власні можливості, досягти певних результатів.

3 грудня – Міжнародний день інвалідів. Люди з фізичними вадами мають щирі серця і теплу душу.

Доброта і чуйність, співпереживання і щиросердність, уміння розділити чужий біль, підтримати у важку хвилину, розрадити в горі й біді – це в характері нашого народу.

Лікування добротою потребують не тільки хворі та самотні, а й цілком благополучні й здорові люди, в яких душа черства й глуха до чужого горя. Лікування милосердям потрібне і тим, хто не бачить і не чує кривди й болю, несправедливості й горя.

 

  • Чи можете ви навести приклади про життя людей із обмеженими можливостями, які адаптувалися в суспільстві, змогли навіть стати відомими, досягти успіхів? (Відповіді учнів).
  • Складання сенкану під музику
  • Гра «Намалюйте поняття «Добро»

 Вправа «Мікрофон»

 -  Чим збагатив вас сьогоднішній урок? За що б ви подякували автору?

 -  Чи справдилися ваші надії на уроці?

  - Що ви хотіли б побажати героям оповідання (Павлику, Захарку, дідусю Архипу, тітці Явдосі (матері Захарка)

 ( Учитель бере  «сердечка»  і зачитує учнівські тексти-очікування)

На уроці музики ми вивчали з вами пісню «Добрим будь» Н.Май. Вона співзвучна з нашим уроком. Давайте усі разом заспіваємо.

 

 

 

 

 

Наталя Май «Добрим будь»

 

1.Дощ умив усе довкола,

Полив квіти голубі,

Не жалій добра ніколи,

Все повернеться тобі!

 

Приспів:

Добрим будь! Добрим будь!

Вирушай з добром у путь!

Добрим будь! Добрим будь!

Посміхнутись не забудь!

 

2.А веселка кольорова

Засвітилась в небесах,

Не жалій добра ніколи,

Все повернеться в житті!

 

Приспів.

 

3.Не кажи лихого слова

І слабкого захисти!

Не жалій добра ніколи,

Все повернеться в житті!

 

Приспів

 

 

 І на завершення нашого уроку я хочу звернутися до вас такими поетичними рядками:

 

 

Бажаю, люди, вам добра

Бажаю вам усім лише любові.

Душею й тілом будьте всі здорові,

Була б вам щасна будь-яка пора:

 

Весна і літо, осінь і зима…

Пора життя, хоч би яка бентежна

І швидкоплинна, і така – безмежна,

Що їй ніяких вимірів нема.

 

Творіть добро і буде – осяйним

Усе життя і день ваш кожен – гожим.

Живіть щодня в ладу зі словом Божим.

Творіть добро, опікуйтеся ним.

 

 

 

 

 

 

 

Даруйте іншим – радощі свої,

Сприймайте болі інших, наче власні,

І буде небо ваших мрій – прекрасним,

Мов цвіт троянд і щебет солов,їв.

 

Творіть добро, цей Божий заповіт-

Віддайте в спадок, як беззастережність.

Краса душі, душевна ваша щедрість,

Хоч би там що – таки врятує світ!

 

 V. Підсумок уроку. Аргументація оцінок

 

VІ. Домашнє завдання

     Скласти план оповідання

     Скласти порівняльну характеристику Павлика й Захарка.

2.  Скласти «Монолог добра» за алгоритмом: (сильним учням)

Я – добро.

Я живу…

Я мрію..

Я роблю…

Я знаю…

Я допоміг (допомогла)…

Я бажаю…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

  

doc
Додано
18 лютого 2022
Переглядів
546
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку