Конспект уроку "Інформація, повідомлення, дані, інформаційні процеси, інформаційні системи як важливі складники й ознаки сучасного суспільства"

Про матеріал
Конспект уроку з предмета "Іфнорматика" з теми "Інформація, повідомлення, дані, інформаційні процеси, інформаційні системи як важливі складники й ознаки сучасного суспільства". БАЗОВИЙ МОДУЛЬ (До підручника «Інформатика 10(11) клас». Автори: Ривкінд Й. Я., Лисенко Т. І., Чернікова Л. А., Шакотько В. В.)
Перегляд файлу

КОНСПЕКТ УРОКУ З ПРЕДМЕТА «ІНФОРМАТИКА»

 

БАЗОВИЙ МОДУЛЬ.

(До підручника «Інформатика 10(11) клас»)

Автори: Ривкінд Й. Я., Лисенко Т. І., Чернікова Л. А., Шакотько В. В.

УРОК 1

ІНФОРМАЦІЯ, ПОВІДОМЛЕННЯ, ДАНІ, ІНФОРМАЦІЙНІ ПРОЦЕСИ, ІНФОРМАЦІЙНІ. СИСТЕМИ ЯК ВАЖЛИВІ СКЛАДНИКИ Й ОЗНАКИ СУЧАСНОГО СУСПІЛЬСТВА

 

МЕТА:

  • формування предметних компетентностей:
  • засвоєння знань базових понять інформатики, складової частини інформаційної системи та їх призначення, розуміння понять інформації, повідомлень і даних;
  • усвідомлення комунікаційної ролі ІТ та вплив на життя людей;
  • уявлення про ймовірнісний підхід до визначення поняття кількості інформації;
  • формування ключових компетентностей:
  • спілкування державною мовою: уміння сприймати, розуміти інформацію державною мовою, висловлювати думки;
  • інформаційно-цифрова компетентність: уміння оцінювати обсяг інформації у різних аспектах та визначати основні властивості інформації;
  • ініціативність і підприємливість: уміння самостійно приймати рішення і нести за них відповідальність;
  • екологічна грамотність і здорове життя: знання правил техніки безпеки, розуміння принципів інформаційної безпеки, дотримання правил безпечної роботи в Інтернеті, вміння організувати свій робочий час.
  • виховувати інформаційну культуру учнів: уміння генерувати та самостійно виражати нові ідеї.

 

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:

  • учні володіють базовими поняттями інформатики, складової частини інформаційної системи та їх призначення, розрізняють поняття інформації, повідомлення й даних, визначають властивості інформації;
  • розуміють сутність різних аспектів інформації, мають уявлення про ймовірнісний підхід до визначення кількості інформації;
  • наводять власні приклади повідомлень, які містять інформацію різного виду та різних властивостей.

Обладнання: підручник, комп’ютери з доступом в мережу Інтернет, інтерактивна дошка.

Тип уроку: урок подання нових знань.

 

ХІД УРОКУ

 

ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

  • Привітання учнів та перевірка готовності до уроку.
  • Повторення правил поведінки та БЖД в комп’ютерному класі. Первинний інструктаж викладача.
  • Безпека життєдіяльності під час роботи з комп’ютером (демонстрація презентації викладача).
  • На слайдах зображено правила поведінки під час роботи з комп’ютером. Учні по черзі коментують зображення та називають правила.

 

АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ З ТЕМИ «ІНФОРМАТИКА. ІНФОРМАЦІЙНІ ПРОЦЕСИ»

 

Вправа «Асоціативний кущ»

 

Викладач пропонує учням пригадати, що вони пам’ятають з теми «Інформатика та інформаційні процеси». На дошці пишеться слово «Інформатика», а навколо — всі слова й фрази, що асоціюються з темою, потім між ними встановлюються зв’язки, виділяються аспекти, щодо яких потрібна додаткова інформація (повідомлення, дані, інформаційні процеси, зберігання, передавання, опрацювання повідомлень).

 

Мотивація

Вправа «До та Після»

Викладач пропонує учням висловити власну думку щодо правдивості таких висловів:

  • інформаційні системи існують з моменту появи суспільства;
  • інформаційна система може існувати і без застосування ком п’ютерної техніки та занотувати відповідь до таблиці у стовпець «До».

 

ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

Інформація, повідомлення, дані, інформаційні процеси

Бесіда з класом

Учні разом з викладачем формулюють визначення понять: інформація, повідомлення, дані, інформаційні процеси (учні занотовують в зошиті.)

 

Розповідь вчителя «Інформаційні системи як важливі складники й ознаки сучасного суспільства»

 

Інформаційна система — комунікаційна система, що забезпечує збирання, пошук, оброблення та пересилання інформації.

 Інформаційна система — сукупність організаційних і технічних засобів для збереження та обробки інформації з метою забезпечення інформаційних потреб користувачів.

В українському законодавстві встановлено такі визначення терміну:

  •         Інформаційна система — автоматизована система, комп’ютерна мережа або система зв’язку.
  •         Інформаційна система — організаційно-технічна система обробки інформації за допомогою технічних і програмних засобів.
  •         Інформаційна система — система, призначена для одержання, обробки, зберігання, відображення та/або реєстрації даних про технічний стан конструкцій, систем, елементів, їх властивості та/або функціонування.

 

Складові інформаційної системи

Фронтальна робота з учнями: проаналізувати визначення поняття «інформаційна система» за різними джерелами та запропонувати складники інформаційної системи.

 

Види Інформаційних систем

Завдання учням. Створіть інтелекткарту на тему «Види ІС».

Запитання до учнів:

  •         На вашу думку, який вид ІС найпоширеніший у нашій країні?

 

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

(Учні сідають колом)

Учні вільно обмінюються ідеями щодо питання.

1. Як ви вважаєте, які причини зумовлюють впровадження інформаційних систем в організаціях різних галузей діяльності?

2. Які проблеми можуть виникнути в процесі впровадження інформаційних систем?

 

ЗАКРІПЛЕННЯ (ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ)

Робота в групах. Учні об’єднуються у дві (три) групи, кожна група отримує завдання: використовуючи матеріали з Інтернету, наведіть приклади інформаційних систем. Визначте апаратні засоби, які використовуються для забезпечення її роботи.

Опишіть роботу ІС, наведеної в прикладі.

Можливі варіанти прикладів ІС:

  •     ІС з продажу авіаквитків;
  •     ІС банку;
  •     ІС, встановлена в фірмі зі здачі автомашин (велосипедів) у оренду;
  •     ІС з відшукання ринкових ніш;
  •     ІС, що прискорюють потоки товарів;
  •     ІС автоматизації технології.)

Після виконання завдання кожна група учнів відповідає.

 

Вправи для зняття втоми під час роботи на комп’ютері

 

ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

 

Вправа «До та Після»

Викладач пропонує учням повернутися до питань, чи дійсно:

  • інформаційні системи існують з моменту появи суспільства;
  • інформаційна система може існувати і без застосування ком п’ютерної техніки.

Занотувати відповідь до таблиці у стовпець «Після».

Разом з викладачем учні порівнюють зміст стовпців.

 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати матеріал за підручником.

2. Повторити, що таке файл, інформаційні технології, наведіть приклади.

3. Використовуючи різні джерела інформації, скласти розповідь про розвиток інформаційних технологій в Україні.

 

РЕФЛЕКСІЯ

Обери колір

  • «Зелений» — сьогодні на уроці нічого не викликало труднощів.
  • «Жовтий» — сьогодні на уроці деякі завдання викликали труднощі.
  • «Рожевий» — сьогодні на уроці більшість завдань викликали труднощі.
  • «Червоний» — сьогодні на уроці всі завдання викликали труднощі.

 

doc
Додано
29 квітня 2020
Переглядів
8037
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку