Конспект уроку інформатики з елементами українознавства для 6 класу на тему "Побудова зображень з графічних примітивів"

Про матеріал

Розробка уроку інформатики з елементами українознавства для 6 класу на тему "Побудова зображень з графічних примітивів". Наведений конспект уроку. Також наведена інструктивна картка до практичної роботи "Побудова зображень з графічних примітивів". Учням пропонується намалювати український орнамент в графічному редакторі Paint. Також учні дізнаються про орнаменти в українській вишивці.

Перегляд файлу

Відділ освіти Новгород-Сіверської районної державної адміністрації

Гремяцька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

«Побудова зображення з графічних примітивів»

Конспект уроку інформатики

 6 клас

 

 

 

 

Розробила:

учитель інформатики

Грем’яцької загальноосвітньої

школи  І-ІІІ ступенів

Гусарь Олена Артурівна

 

 

 

 

 

2017

Клас – 6.

Інформатика

Тема уроку.  Побудова зображення з графічних примітивів.

Мета: 

  • навчальна: удосконалити навички створювати та редагувати растрові зображення; налаштовувати інструменти та середовище графічного редактора під час створення зображення; 
  • розвивальна: розвивати логічне мислення; формувати вміння діяти за інструкцією, планувати свою діяльність, аналізувати i робити висновки;
  • виховна: виховувати інформаційну культуру учнів, уважність, акуратність, дисциплінованість.

Тип уроку: урок формування та вдосконалення вмінь та навичок.

Обладнання та наочність: комп’ютери, проектор,  мультимедійна дошка, мультимедійна презентація «Орнаменти в українській вишивці», картки з ребусами, інструктивна картка до практичної роботи «Побудова зображення з графічних примітивів», інструкція з техніки безпеки життєдіяльності у кабінеті інформатики, відео «Дмитро Павличко. Два кольори (Поезія)».

Міжпредметні зв’язки:  історія Україна, українська література, трудове навчання.

Програмне забезпечення: MO Power Point, графічний редактор Paint. 

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Інтерактивна вправа “Так або ні”

№ з/п

Твердження

Так або ні

1

Щоб вибрати інструмент для побудови зображення, слід встановити курсор на піктограму потрібного інструмента і клацнути правою кнопкою миші

Ні

2

При побудові ліній у додатковому меню вибирається їх товщина

Так

3

Розмір малюнка не може бути більшим ніж розмір вікна

Ні

4

Зображена пунктиром зіронька дозволяє виділити будь-які фрагменти малюнка для подальшого переміщення, копіювання, вилучення

Так

5

Для одержання вертикальних, горизонтальних і діагональних відрізків використовується клавіша Shift

Так

6

Щоб побудувати точний квадрат, треба тримати натиснутою клавішу Ctrl

Ні

7

Обраний колір зображення позначається у нижньому квадратику зліва від меню кольорів

Ні

8

Щоб задати колір фону, треба при виборі кольору клацнути правою кнопкою мишки

Так

9

Команда “Атрибути” пункту меню “Малюнок” дозволяє задавати розмір нового малюнка

Так

10

Розмір малюнка також змінюється за допомогою зміни масштабу

Ні


ІІІ. Формулювання теми, мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності 

 

Світ яскравих фарб оточує нас з раннього дитинства. Спочатку ми зацікавлено розглядаємо навколишні предмети, потім ілюстрації до казок, які нам читають. Пізніше малюємо в альбомі самі. Але час не стоїть на місці. І на зміну олівцям, фломастерам та фарбам приходять сучасні пристрої. Отже, настав час продовжувати навчитися малювати за допомогою комп’ютера. 

Розгадайте ребуси:

C:\Users\Елена\Desktop\Укр-во\dying-flower-on-white.jpg (Відповідь: малюнок)

C:\Users\Елена\Desktop\grafikKirkorov.jpgC:\Users\Елена\Desktop\8-2-3-638.jpg (Відповідь: графіка) C:\Users\Елена\Desktop\slide_2.jpg (Відповідь: редактор)
 

IV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу 

Пояснення вчителя з елементами демонстрування

У редакторі Paint є інструменти для малювання графічних примітивів: пря­мокутників, квадратів, еліпсів, кола. Щоб намалювати будь-яку з цих фігур із замкнутим контуром, клацніть по інструменту, потім – по граничній точці фігури. При натиснутій кнопці миші перетягніть покажчик до іншої граничної точки і після цього відпустіть кнопку. Розглянемо особливості роботи з кожним з інструментів, призначених для малювання фігур.

  Прямокутникник. При перетягуванні покажчика малюється прямокутник. Якщо при цьому тримати натиснутою клавішу Shift, утвориться квадрат.

Округлений прямокутник. За допомогою цього інструмента можна малювати прямокутники і квадрати, що мають округлені кути.

Еліпс. Цей інструмент служить для малювання еліпсів, причому форма еліпса і його нахил визначаються довжиною траєкторії і напрямком руху покажчика. Якщо під час малювання ви будете тримати натиснутою клавішу Shift, замість еліпса утвориться коло.

Багатокутник. Цей інструмент дозволяє будувати багатокутники з будь-якою кількістю сторін. Принцип побудови багатокутників дещо інший, ніж еліпсів і прямокутників. Оберіть на панелі інструмент Багатокутник, потім послідовно клацніть мишею в кожній вершині багатокутника. Останнє кла­цання мишею має бути виконане приблизно в тій самій точці, що і перше клацання. При цьому утвориться замкнений контур багатокутника. Якщо ви хочете, щоб багатокутник містив тільки кути 90° і 45°, під час малювання тримайте натиснутою клавішу Shift.

Водночас зі створенням фігури можна задати її колір (заливання) і колір контуру. Унизу панелі інструментів є піктограми для вибору варіанта запов­нення кольором.

Товщина контуру фігури збігається з товщиною лінії для інструмента Лінія або Крива лінія. Тому, якщо ви хочете змінити товщину контуру, задайте потрібну товщину в одному із цих інструментів.

 

V. Засвоєння нових знань, формування вмінь та навичок

Сьогодні ви будете виконувати практичну роботу «Побудова зображення з графічних примітивів». Вашим завданням буде створення українського орнаменту засобами графічного редактора Paint. Але давайте спочатку зясуємо, що ж таке орнамент.

Орнамент – це візерунок, побудований на ритмічному повторенні геометричних елементів, стилізованих тваринних чи рослинних мотивів.

А які ж є орнаменти в українській народній вишивці?

Бесіда з учнями з одночасною демонстрацією мультимедійної презентації «Орнаменти в українській вишивці».

Виникла вишивка ще в глибоку давнину.  Археологічні знахідки доби палеоліту, зокрема Мізина на Чернігівщині, засвідчують наявність вишивки на теренах України. Вишивкою прикрашали свій одяг ще древні скіфи.

За часів Київської Русі мистецтво художньої вишивки досягло великого розквіту. Відомо, що у ХІ ст. княгиня Анна, сестра Володимира Мономаха, започаткувала навчання вишивки в монастирських школах. Тут вчили дівчат вишивати, гаптувати золотими і срібними нитками.

Перш за все варто зазначити, що більшість мотивів для орнаменту українцям подарувала сама матінка-природа. Але тим, що всю природу зобразити за допомогою голки і нитки неможливо, визначають основні інтерпретації візерунків, які містять той чи інший елемент з широким смисловим навантаженням. Перш за все це  геометричний (Гуцульщина, Поділля, Полтава) та рослинний (Буковина, Волинь, Поділля, Побужжя) орнаменти. У зразках, створених переважно майстринями Північної Буковини, зустрічаються зображення людей і тварин (зооморфний та антропоморфний види). Хоча така регіональна прив’язка не є остаточною: відомо, що по всій території України були розповсюджені весільні рушники з вишитими птахами і навіть символічно зображеними молодятами.

Значно пізніше, з налагодженням комунікації між регіонами і розвитком торгівлі, народився комбінований орнамент, який поєднує всі традиційні види в одне ціле. Він, до речі, є дуже поширеним у роботах сучасних майстрів.

Найпоширеніші та найбільш шановані давніми українцями кольори – червоний та чорний. Вони вважалися магічними. Червоний свідчив про життєдайну енергію сонця, кохання, радість землі. Чорний – в жодному разі не колір смерті чи жалоби, як ми звикли вважати, швидше навпаки: пращури наділяли його магією життєвої сили рідної землі, він уособлював безліч таємних знаків і закликів до родючого ґрунту, що забезпечував урожай і достаток. Відповідно, дослідники вважають, що білий колір символізує світло і високодуховність, синій – холод і воду (є дуже часто антиподом червоному), жовтий – відображає свободу і щастя. Щодо зеленого кольору, то він є найулюбленішим серед українців після чорного і червоного. Він символізує ріст і розвиток, прагнення життя і молоду, дужу силу. Коричневий у вишивці ототожнюється із засіяною ріллею, а сірий – з рівновагою та здійсненням бажань.

Тема червоного та чорного кольорів також знайшла відображення в українській літературі. Так Дмитро Павличко написав вірш «Два кольори». Два кольори – дві тривоги, дві нитки душі, що з’єднують в одному візерунку пам’ять про батьків і турботу про дітей, про сучасне й майбутнє.Людину все життя супроводжують два кольори: червоний – то любов, а чорний – то журба. Такими нитками, за народною традицією, вишивали рушники та сорочки. Проводжаючи сина в дорогу, мати дала вишитий рушник, як оберіг, як символ своєї любові. І це була найдорожча річ, яку він зберігав протягом довгих років, бо мати ніби вгадала синову долю, вишила її на полотні.

Прослуховування запису «Дмитро Павличко. Два кольори (Поезія)».

Робота за комп’ютером 

1) Повторення правил безпечної поведінки за комп’ютером.

2) Практична робота № 2 «Побудова зображення з графічних примітивів».

Інструктивна картка практичної роботи № 2«Побудова зображення з графічних примітивів»

  1. Відкрити вікно графічного редактора Paint.
  2. За поданим зразком намалювати зображення, використовуючи інструменти графічного редактора.

C:\Users\Елена\Desktop\Безымянный.png

  1.  Зберегти малюнок за назвою Орнамент-Прізвище.bmр на Робочому столі.
  2. Результат роботи показати учителю.

 

VІ. Фізкультхивинка 

Вправа для профілактики короткозорості та порушення зору.

Роботу нашу знов кидаймо,

Подалі погляд направляймо.

Роздивившись те, що далі,

Знов поглянем на деталі.

Роздивившись те, що далі,

Знов поглянем на деталі.

Роздивившись те, що далі,

Знов поглянем на деталі.

 

VІI. Підбиття підсумків уроку 

Фронтальне опитування 

1. Які інструменти для малювання в графічному редакторі Paint ти знаєш? 

2. За допомогою яких інструментів можна змінювати готові зображення? 
 

VІІІ. Домашнє завдання 

  1. Скласти три запитання з теми «Графічний редактор».
  2. Творче завдання. Підготувати завдання-картку для малювання орнаменту.

 

ІХ. Оцінювання роботи учнів


Список використанних джерел

 

1. Антонович Є.А. Декоративно-прикладне мистецтво / Є.А.Антонович, Р.В.Захарчук-Чугай, М.Є. Станкевич   – Львів: Світ, 1999. – 272 с.

2. Кара-Васильєва Т.В. Декоративне мистецтво України ХХ століття. У пошуках «великого стилю» / Т. В.Кара-Васильєва, З.Чегусова. – К.: Либідь, 2005. – 274 с.

3. Українське народознавство: навч. посібник / за ред. С.П. Павлюка, Г.Й.Горинь, Р.Ф.Кирчіва. – Львів: Фенікс, 1994. – 608 с.

4. Українська вишивка – етнічний бренд, перевірений історією [Електронний ресурс]р/рНаталя Святокум.роРежим доступу:

http://www.uamodna.com/articles/ukrayinsjka-avtentychna-vyshyvka-brend-tysyacholitj

 


Додатки

Додаток А

Мультимедійна презентація «Орнаменти в українській вишивці»

 

Додаток Б

Відео «Дмитро Павличко. Два кольори (Поезія)» джерело: https://www.youtube.com/watch?v=CClgeHMmsqw.

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Пономаренко Оксана
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 січня 2018
Переглядів
3076
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку