Тема уроку Квітка-генеративний орган.
Мета уроку: продовжувати вивчати органи рослинного організму; формувати поняття розмноження рослин; виявити особливості будови квітки з огляду на виконувані ними функції; оволодіння спеціальними вміннями й навичками з розпізнання частин квітки в процесі всього уроку і виконанні лабораторної роботи; продовжити формування поняття «двостатеві і роздільностатеві квітки», « однодомні і дводомні рослини»; розкрити суть поняття «оцвітина» та її різновиди; познайомити з суцвіттями та їх прикладами;
розвивати вміння й навички розпізнавати двостатевих та роздільностатевих квіток, з простою та подвійною оцвітиною, розрізняти одно- та дводомні рослини ; доведення біологічного значення квіток; закріплення вмінь аналізувати, робити висновки, складати найпростіші опорні схеми, таблиці, здійснювати між предметні зв’язки;
продовжити екологічне і естетичне виховання; прищеплення санітарно гігієнічних норм під час виконання лабораторної роботи, роботі в групі чи парі.
Основні поняття й терміни: квітка, двостатеві і роздільностатеві квітки, однодомні і дводомні рослини, оцвітина, чашечка, віночок, маточка, тичинка, зав’язь, насінний зародок.
Тип уроку : комбінований з елементами лабораторних досліджень.
Я йшов вперед, й сповільнювалась всюди моя хода, як квіти бачив я.
Данте «Божественная комедия»
В історії квітів – частина історії людства.
Ауербах
Ви проходите повз квітку! Нагніться, подивіться на диво, яке ви раніше бачити ніде не могли. Вона вміє таке, що ніхто на Землі не вміє» В.Солоухін.
Хід уроку
І Організаційний момент
Звучить музика «Вальс квітів» П.І.Чайковський
Доброго дня вам, любі друзі!
Вітаю Вас в чудовий час.
Уже кучерява жовта осінь
Ось щойно відійшла від нас.
Зима, морози й заметілі –
Все кличе ось на зміну їй,
Й небесні простирадла білі
Легенько стелить по землі.
Та хай оці чудові квіти
Зігріють ніжністю серця.
Послухайте уважно діти,
Урок з початку й до кінця.
Емоційний прийом «Побажання»
Учні які сидять поряд простягніть руки і, посміхаючись, бажають один одному: «Нехай твої мрії здійсняться».
Ми з вами будемо подорожувати по царству Рослини за участю Квітки – семицвітки кожна пелюстка якої перенесе нас з вами на новий етап уроку. А може хто знає автор даного твору? (Валентин Катаєв). Ми з вами будемо самостійними І ви самі себе оціните заповнивши відомість роботи на уроці. Нумо в путь!
Пелюстка! (1)
ІІ Актуалізація опорних знань
Прийом «Інтелектуальна розминка»
1 Що є найменшою складовою живого організму? (клітина)
2.Клітини утворюють…(тканини, органи)
3. А що таке орган? (частина організму що має свою будову і виконує свої функції)
Вправа « Заповніть схему»
Органи
? ?
? ? ? ?
Ми з вами вже вивчили вегетативні органи рослини, познайомились із нестатевим та вегетативним розмноженням. А тепер крокуємо далі…
Пелюстка!(2)
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
Дуже давно, коли на Землі ще не було людини, крізь грунт пробився маленький пагінець, потягнувся до неба, до сонця й розквітнув квіткою.
Якою була ця квітка, ніхто не знає. Але, без сумніву, у світ прийшла краса. Узагальнена назва всіх рослин планети – «флора» - походить від латинського слова, що означає «квітка». У давніх італійців Флора була богинею квітів юності. Пізніше стародавні римляни ототожнювали Флору із старогрецькою богинею квітів Хлоріс, або Хлоридою, що означає «зелена».
І справді, одне з найпрекрасніших творінь природи – квіти. Перший дзвінок, перше побачення і остання зустріч, трудовий успіх і героїчний вчинок – це квіти, які даруємо ми і дарують нам.
Тож сподіваюсь, на сьогоднішньому уроці вам буде цікаво дізнатись про будову і різноманітність квітів. Запишіть тему сьогоднішнього уроку…
Незважаючи на різноманітність квіток ( за розміром, забарвленням, строком цвітіння), майже всі вони мають одну й ту саму будову. Яку саме – ми з вами оглядово вивчали на уроці природознавства в минулому році, а сьогодні поглибимо їх. А також ми навчимося розрізняти одно – і двостатеві квітки, однодомні і дводомні рослини, поговоримо про значення квітів. Продовжимо розвивати екологічний і естетичний світогляд. Розвиватимемо вміння працювати в групі; складати опорні схеми до матеріалу уроку.
Запишіть план уроку
Звернемося до епіграфу уроку.
Дійсно, білі ,червоні, жовті, фіолетові квітки – яких тільки не побачиш у природі! Це справжнє диво природи, яке нас милує й захоплює. Іноді нам здається, що квіти для того й існують, щоб ми могли ними милуватися. Але це не так. То чому ж вона така гарна і для чого це потрібно?Ось на уроці ми й постараємось дати відповідь на дане запитання.
Пелюстка! (3)
Уперше визначення квітки як видозміненого пагона дав відомий німецький поет і вчений Й.В.Гете в праці «Метаморфози рослин» (1790р)
Квітка – це вкорочений, видозмінений і обмежений в рості пагін, який пристосований для статевого розмноження рослин , утворюючи плоди і насіння.
ІV Вивчення матеріалу нової теми
У кожного з вас є улюблена квітка, але, провівши попередню консультацію й готуючись до уроку, ви виявили толерантність і досягли згоди: об’єднались в групи й обрали символ – улюблену квітку. А зараз ми дізнаємось, чому ви вибрали саме цю квітку.
Мальва
Чорнобривці
Піони
Кожна група отримує свій план завдання.
І група.
1. Загальний план будови квітки і головна функція квітки.(пар.18, с78, мал.18.2)
2. Симетрія квіток.( пар.18, с. 79. Над мал. 18.3 і мал.)
ІІ група
1. Характеристика не головних частин квітки( зелена пар.34. с.92 – 93)
А)чашечка (абзац 4 і5 )
Б)віночок ( с. 93 абзац 1)
2. Різноманітність рослин в залежності від типу квіток на ній.( с.94 абзац 3)
ІІІ група.
1. Генеративні органи рослини:
2. Різноманітність квіток за статтю.(с.93 останній абзац і на с.94)
Працюємо за планом у групах і потім методом « Навчаючись вчуся» навчите своїх товаришів, які занотують ваші повідомлення у вигляді опорного конспекту в своїх робочих зошитах про будову генеративного органа рослини.
Ми з вами розглянули перший пункт плану – методом чистої дошки витираємо даний пункт плану, як виконаний. Пелюстка нас перемістить до творчої лабораторії.
Пелюстка! (4) Творча лабораторія
Лабораторна робота 9
Тема Будова і різноманітність квіток.
Мета на малюнках і таблицях познайомимось з будовою квіток
Хід роботи
Інструктивна картка у зошиті для лабораторних робіт
Відкриваємо наші лабораторні зошити на с. 22 ставимо сьогоднішню дату. Ми з вами виконали перші 3 пункти плану лабораторної роботи і зараз закріпимо виконавши позначення на малюнку . Нагадую, позначення робимо олівцем. На виконання завдання 2 хвилини.
Зробили? Відкладаємо ці зошити в сторону і продовжуємо подорожувати з квіткою – семицвіткою до 2 питання нашого плану, і працюємо над наступним завданням у групі. На це завдання вам 3 хв.
Молодці! А тепер повернемося до творчої лабораторії
На ваших столах лежать ілюстрації різних квіток. Візьміть 2 і за планом таблиці опишіть їх. Зробіть висновки. На це завдання вам дається 3-4 хвилини.
Зробили? Молодці. Відкладаємо ці зошити в сторону і продовжуємо свою подорож по царству і виконаємо завдання 2 кожної групи.
Загальний план будови квіток
Квітка – орган насінного розмноження, вкорочений та обмежений в рості видозмінений пагін; розвивається з генеративних бруньок, які можуть бути як верхівковими так і пазушними. Вона має такі складові частини:
Основні функції квітки:
Симетрія квітки
Правильна квітка якщо через неї можна провести кілька площин симетрії ( вишня, суниця, редис)
Неправильна квітка якщо через неї можна провести лише одну площину симетрії (горох, квасоля,кропива)
Асиметрична квітка якщо через неї не можна провести жодної площини симетрії (гладіолус, кала).
Характеристика неголовних частин квітки
Характеристика репродуктивних частин квітки
Приймочка маточки – це верхня розширена частина маточки яка приймає пилок, утримує його і для цього має багато різних пристосувань: має клейку рідину, нерівну поверхню, вкрита волосками…
Стовпчик – видовжена середня частина маточки, яка є провідним шляхом при заплідненні.
Зав’язь - нижня розширена частина маточки, на внутрішніх стінках якої розташований один або кілька насінних зародків. Із насінних зародків розвивається насінина а зі стінок зав’язі – оплодень про який ми будемо згадувати з вами на наступних . Зав’язь може бути:
Форму квітки має такі символи
Ч П М Т
Різноманітність квіток за статтю
В залежності від наявності в квітці генеративних її частин квітки можуть бути:
Різноманітність рослин в залежності від квіток
В залежності від того які квітки розташовані на рослині їх ділять на:
Симетрія квітки
Правильна квітка якщо через неї можна провести кілька площин симетрії ( вишня, суниця, редис)
Неправильна квітка якщо через неї можна провести лише одну площину симетрії (горох, квасоля, кропива)
Асиметрична квітка якщо через неї не можна провести жодної площини симетрії (гладіолус, кала)
Молодці !Тепер розглянемо як можна умовними позначками записати формулу квітки.
Переходимо до розгляду наступного питання нашого плану.
Значення квітів.
Квітка – генеративний орган рослини, який пристосований до розмноження. З неї утворюється плід і насіння. А яке значення квіток для людини вам потрібно було подумати і приготувати матеріал на сьогоднішній урок. Послухаємо групи, що мають свій матеріал.
А чи знаєте ви що…
…У 20-х роках 18 століття в місті Упсалі шведський натураліст Карл Ліней створив незвичайний годинник. Він визначав час лиш з 3-5-ї години ранку до опівночі. Виявляється, різні квітки відкриваються й закриваються в різний, точний для кожного виду час.
А чи знаєте ви що…
Жителі острова Ява помітили таку закономірність: тільки – но зацвітає королівська примула, що росте на схилах величезного вулкана,_ чекай виверження.
Отож ми з вами зрозуміли, що квіти це наші помічники і до них ми повинні ставитись бережно.
Природа споконвічно не жаліє нам нічого,
Даруючи щедро всі свої дари…
А від нас щоденно просить лиш одного
Щоб до неї люди добрими були.
V Закріплення матеріалу Пелюстка(5)
Ви на столах бачите на кольорових папірцях завдання з різним рівнем складності. Виберіть собі ці завдання і виконайте їх.
Вправа «Доповніть речення» І рівень
Вправа «Встав пропущені слова » ІІ рівень
Квітки розвиваються із__________ бруньок і кріпляться до пагона за допомогою __________ , на розширеній частині якого розміщуються інші складові квітки і ця частина має назву _________. Пелюстки утворюють _____ , а чашолистки утворюють _____. Разом вони складають ______, що буває ______ і ________. Квітка, що має тичинки і маточки називається ____.
( Слова для довідок: двостатеві, віночок, генеративних, подвійна, квітконіжка, чашечка, оцвітина, квітколоже, проста)
Вправа « Піймай помилку» ІІІ рівень
Прочитайте казку і знайдіть помилки та виправте їх.
КВІТКОВЕ МІСТО
Казка
Квіткове місто, де жили коротуни, так називалось тому, що в ньому росло безліч гарних і запашних квітів. Жителі міста із задоволенням гуляли серед квіткових заростей.
Незнайка вирішив показати перед Пончиком свої знання:
Пончик почухав потилицю, замислився й заперечив:
Синьоочки дома не було. Хто ж розсудить Незнайку і Пончика?
VІ Рефлексія. Пелюстка (6)
Знову повернемося за допомогою до квіточки і виконаємо вправу «Продовж речення…» а початок речення буде на пелюстках нашої помічниці.
VІІ Оцінювання і самооцінювання
Самостійно заповніть бланки оцінювання і разом з лабораторними зошитами залишають на краю парти, а чергові після дзвоника передадуть їх мені.
VІІІ Підсумок Пелюстка 7
Сьогодні ми здійснили невелику подорож царством Рослини. І напевно світ квітів став нам трошки ближчим і зрозумілішим. Нехай квіти будуть з нами завжди: у горі, радості, хвилини щастя, години міркування. Давайте ставитися до них дбайливо, з любов’ю. Не зривайте квіти на луках, і полях, тому що вони потрібні метеликам, джмелям, бджолам. Вирощуйте квіти! Піклуйтесь про них! Адже краса врятує світ!
І Домашнє завдання
Завершення уроку
Вам вдячна, учні, за увагу,
За вашу щирість, доброту.
Я зичу всім умінь, наснаги,
Знання хапайте на льоту.
Бажаю щастя всім без краю,
Й сердечним бути повсякчас.
А тепер всі разом:
Хай щастить нам сьогодні!
Хай щастить нам завтра!
Хай щастить нам завжди!