Конспект уроку " Квітка-генеративний орган рослини"

Про матеріал
Конспект уроку з біології у 6 класі " Квітка - генеративний орган рослини"містить матеріал який можна використати при блочно-парній системі викладання, тобто розрахований на 30хв х3 або 45хв х2. При звичайному ритмі викладання зменшити кількість завдань
Перегляд файлу

Тема уроку   Квітка-генеративний орган.

             Мета уроку: продовжувати вивчати органи рослинного організму; формувати поняття  розмноження рослин; виявити особливості будови квітки з огляду на виконувані ними функції; оволодіння спеціальними вміннями й навичками з розпізнання частин квітки в процесі всього уроку і виконанні лабораторної роботи; продовжити формування поняття «двостатеві і роздільностатеві квітки», « однодомні і дводомні рослини»; розкрити суть поняття «оцвітина» та її різновиди; познайомити з суцвіттями та їх прикладами;

розвивати вміння й навички розпізнавати двостатевих та роздільностатевих квіток, з простою та подвійною оцвітиною, розрізняти одно- та дводомні рослини ; доведення біологічного значення квіток; закріплення вмінь аналізувати, робити висновки, складати найпростіші опорні схеми, таблиці, здійснювати між предметні зв’язки;

продовжити екологічне і естетичне виховання; прищеплення санітарно гігієнічних норм під час виконання лабораторної роботи, роботі в групі чи парі.

         Основні поняття й терміни: квітка, двостатеві і роздільностатеві квітки, однодомні і дводомні рослини, оцвітина, чашечка, віночок, маточка, тичинка, зав’язь, насінний зародок.

Тип уроку : комбінований з елементами лабораторних досліджень.

Я йшов вперед, й сповільнювалась всюди моя хода, як квіти бачив я.

Данте «Божественная комедия»

В історії квітів – частина історії людства.

Ауербах

Ви проходите повз квітку! Нагніться, подивіться на диво, яке ви раніше бачити ніде не могли. Вона вміє таке, що ніхто на Землі не вміє» В.Солоухін.

 

Хід уроку

І Організаційний момент

Звучить музика «Вальс квітів» П.І.Чайковський

Доброго дня вам, любі друзі!

Вітаю Вас в чудовий час.

Уже кучерява жовта осінь

Ось щойно відійшла від нас.

Зима, морози й заметілі –

Все кличе ось на зміну їй,

Й небесні простирадла білі

Легенько стелить по землі.

Та хай оці чудові квіти

Зігріють ніжністю серця.

Послухайте уважно діти,

Урок з початку й до кінця.

Емоційний прийом «Побажання»

Учні які сидять поряд простягніть руки і, посміхаючись, бажають один одному:  «Нехай твої мрії здійсняться».

 Ми з вами будемо подорожувати по царству Рослини за участю Квітки – семицвітки кожна пелюстка якої перенесе нас з вами на новий етап уроку. А може хто знає автор даного твору? (Валентин Катаєв). Ми з вами будемо самостійними  І  ви самі себе оціните заповнивши відомість роботи на уроці. Нумо в путь!

Пелюстка!  (1)

ІІ Актуалізація опорних знань

Прийом «Інтелектуальна розминка»

1 Що є найменшою складовою живого організму? (клітина)

2.Клітини утворюють…(тканини, органи)

3. А що таке орган? (частина організму що має свою будову і виконує свої функції)

Вправа « Заповніть схему»

Органи

                                             ?                                                  ?

                              ?                      ?                                    ?          ?                         

 

Ми з вами вже вивчили вегетативні органи рослини, познайомились із нестатевим та вегетативним розмноженням. А тепер крокуємо далі…

Пелюстка!(2)

ІІІ Мотивація навчальної діяльності

      Дуже давно, коли на Землі ще не було людини, крізь грунт пробився маленький пагінець, потягнувся до неба, до сонця й розквітнув квіткою.

      Якою була ця квітка, ніхто не знає. Але, без сумніву, у світ прийшла краса. Узагальнена назва всіх рослин планети – «флора» - походить від латинського слова, що означає «квітка». У давніх італійців Флора була богинею квітів юності. Пізніше стародавні римляни ототожнювали Флору із старогрецькою богинею квітів Хлоріс, або Хлоридою, що означає  «зелена».

   І справді, одне з найпрекрасніших творінь природи – квіти. Перший дзвінок, перше побачення і остання зустріч, трудовий успіх і героїчний вчинок – це квіти, які даруємо ми і дарують нам.

   Тож сподіваюсь, на сьогоднішньому уроці вам буде цікаво дізнатись про будову і різноманітність квітів. Запишіть тему сьогоднішнього уроку…

  Незважаючи на різноманітність квіток ( за розміром, забарвленням, строком цвітіння), майже всі вони мають одну й ту саму будову. Яку саме – ми з вами оглядово вивчали на уроці природознавства в минулому році, а сьогодні поглибимо їх. А також ми навчимося розрізняти одно – і двостатеві квітки, однодомні і дводомні рослини, поговоримо про значення квітів. Продовжимо розвивати екологічний і естетичний світогляд. Розвиватимемо вміння працювати в групі; складати опорні схеми до матеріалу уроку.

 Запишіть план уроку

  1. Будова квітки
  2.  Різноманітність квіток
  3. Лабораторна робота 9. Будова і різноманітність квіток.
  4. Значення квітів.

Звернемося до епіграфу уроку.

     Дійсно, білі ,червоні, жовті, фіолетові квітки – яких тільки не побачиш у природі! Це справжнє диво природи, яке нас милує й захоплює. Іноді нам здається, що квіти для того й існують, щоб ми могли ними милуватися. Але  це не так. То чому ж вона така гарна і для чого це потрібно?Ось на уроці ми й постараємось дати відповідь на дане запитання.

Пелюстка! (3)

 Уперше визначення квітки як видозміненого пагона дав відомий німецький поет і вчений Й.В.Гете в праці «Метаморфози рослин» (1790р)

    Квітка – це вкорочений, видозмінений і обмежений в рості пагін, який пристосований для статевого розмноження рослин , утворюючи плоди і насіння.

ІV Вивчення матеріалу нової теми

       У кожного з вас є улюблена квітка, але, провівши попередню консультацію й готуючись до уроку, ви виявили толерантність і досягли згоди: об’єднались в групи й обрали символ – улюблену квітку. А зараз ми дізнаємось, чому ви вибрали саме цю квітку.

Мальва

Чорнобривці

Піони

Кожна група отримує свій план завдання.

І група.

1. Загальний план будови квітки і головна функція квітки.(пар.18, с78, мал.18.2)

2. Симетрія квіток.( пар.18, с. 79. Над мал. 18.3 і мал.)

ІІ група

1. Характеристика не головних частин квітки( зелена пар.34. с.92 – 93)

  • Квітконіжка; ( другий абзац)
  • Квітколоже; (абзац 3)
  • Оцвітина і її призначення : (с. 93 абзац 2)

          А)чашечка (абзац 4 і5 )

         Б)віночок ( с. 93 абзац 1)

       2. Різноманітність рослин в залежності від типу квіток на ній.( с.94 абзац 3)

ІІІ група.

1. Генеративні органи рослини:

  • Маточка;(с.93 абзац 4)
  • Тичинки.( с.93 абзац 3)

2. Різноманітність квіток за статтю.(с.93 останній абзац і на с.94)

 Працюємо за планом у групах і потім  методом « Навчаючись вчуся» навчите своїх товаришів, які занотують ваші повідомлення у вигляді опорного конспекту в своїх робочих зошитах про будову генеративного органа рослини.

 

    Ми з вами розглянули перший пункт плану – методом чистої дошки витираємо даний пункт плану, як виконаний.  Пелюстка нас перемістить до творчої лабораторії.

Пелюстка! (4) Творча лабораторія

 

Лабораторна робота 9

Тема Будова і різноманітність квіток.

Мета на малюнках і таблицях познайомимось з будовою квіток

Хід роботи

Інструктивна картка у зошиті для лабораторних робіт

  Відкриваємо наші лабораторні зошити на с. 22 ставимо сьогоднішню дату. Ми з вами виконали перші 3 пункти плану лабораторної роботи і зараз закріпимо виконавши позначення на малюнку . Нагадую, позначення робимо олівцем. На виконання завдання 2 хвилини.

Зробили? Відкладаємо ці зошити в сторону і продовжуємо подорожувати з квіткою – семицвіткою до 2 питання нашого плану, і працюємо над наступним завданням у групі. На це завдання вам 3 хв.

       Молодці! А тепер повернемося до творчої лабораторії 

       На ваших столах лежать ілюстрації різних квіток. Візьміть 2 і за планом таблиці опишіть їх. Зробіть висновки. На це завдання вам дається 3-4 хвилини.

    Зробили? Молодці. Відкладаємо ці зошити в сторону і продовжуємо свою подорож по царству і виконаємо завдання 2 кожної групи.

Загальний план будови квіток

Квітка – орган насінного розмноження, вкорочений та обмежений в рості видозмінений пагін; розвивається з генеративних бруньок, які можуть бути як верхівковими так і пазушними. Вона має такі складові частини:          

  1. Квітконіжка – видозмінене стебло, на якому розташована квітка.
  2. Квітколоже – вісь квітки, на якій розташовуються всі частини квітки.
  3. Чашолистки – видозмінені листки переважно зеленого кольору, які виконують роль захисту внутрішніх частин квітки до їх розкривання.
  4. Пелюстки – яскраво забарвлена частина квітки,що приваблює до себе запилювачів.
  5. Тичинки - чоловічі генеративні органи квітки; складаються з тичинкової нитки і пиляка в якому утворюються пилкові зерна в яких формуються і достигають чоловічі гамети – спермії;
  6. Маточка – жіночий генеративний орган квітки; складається з приймочки , стовпчик, зав’язь.

Основні функції квітки:

  • Утворення чоловічих та жіночих гамет;
  • Запилення;
  • Запліднення;
  • Формування плодів і насіння.

 

Симетрія квітки

Правильна квітка якщо через неї можна провести кілька площин симетрії ( вишня, суниця, редис)

Неправильна квітка якщо через неї можна провести лише одну площину симетрії (горох, квасоля,кропива)

Асиметрична квітка якщо через неї не можна провести жодної площини симетрії (гладіолус, кала).

Характеристика неголовних частин квітки

  1. Квітконіжка – видозмінене стебло, на якому розташована квітка. Квітки без квітконіжки називають сидячі (як і листки - наприклад у соняшника, подорожника).
  2. Квітколоже – вісь квітки, на якій розташовуються всі частини квітки. За формою може бути: видовженим, укороченим, плоским, увігнутим, опуклим.
  3. Оцвітина – це захисна частина квітки. Складається вона з чашечки і віночка. Вона може бути проста, коли є одна її складова або чашечка або віночок; подвійна коли є обидві складові. А є квітки голі, що зовсім не мають оцвітини (верба, ясен). Основні функції оцвітини:
  • Приваблювання комах-запилювачів;
  • Захист внутрішніх частин квітки від несприятливих впливів.
  1. Чашолистки – видозмінені листки переважно зеленого кольору, які виконують роль захисту внутрішніх частин квітки до їх розкривання; утворюють чашечку; зовнішня частина подвійної оцвітини; може бути роздільнопелюсткова(вільно листа) або зрослопелюсткова(зросло листа).
  2. Пелюстки – яскраво забарвлена частина квітки, яка приваблює до себе запилювачів; внутрішня частина подвійної оцвітини; утворює віночок, який може бути вільнопелюстковим або зрослопелюстковий.

Характеристика репродуктивних частин квітки

  1. Тичинки - чоловічі генеративні органи квітки; андроцей – сукупність тичинок квітки; тичинка складаються з тичинкової нитки і пиляка в якому утворюються пилкові зерна в яких формуються і достигають чоловічі гамети – спермії; сукупність пилкових зерен називається пилок.
  2. Маточка – жіночий генеративний орган квітки; складається з приймочки , стовпчик, зав’язь; утворена вона плодолистиками, а сукупність таких плодолистиків називають гені цей, який може бути: апокарпний (якщо маточка утворилася із 1 плодолистка) і ценокарпний (якщо плодолистиків кілька)

Приймочка маточки – це верхня розширена частина маточки яка приймає пилок, утримує його і для цього має багато різних пристосувань: має клейку рідину, нерівну поверхню, вкрита волосками…

Стовпчик – видовжена середня частина маточки, яка є провідним шляхом при заплідненні.

Зав’язь - нижня розширена частина маточки, на внутрішніх стінках якої розташований один або кілька насінних зародків. Із насінних зародків розвивається насінина а зі стінок зав’язі – оплодень про який ми будемо згадувати з вами на наступних . Зав’язь може бути:

  • Верхня – чашолистки, пелюстки, тичинки розташовані під зав’яззю (горох, вишня, слива);
  • Нижня – всі згадані складові розташовані над нею та зростаються з нею (соняшник, огірок, яблуня);
  • Напівнижня – стінки зав’язі зростаються з тичинками, пелюстками, чашолистками лише в нижній частині (бузина).

Форму квітки має такі символи

Ч   П  М  Т

Різноманітність квіток за статтю

В залежності від наявності в квітці генеративних її частин квітки можуть бути:

  • Двостатеві – коли наявні в квітці і тичинки і маточки і повністю повноцінні (вишня, яблуня…)
  • Одностатеві – це ті, в яких є лише один репродуктивний орган: або тичинки і такі квітки називають тичинкові (чоловічі) , або лише маточки і такі квітки називають маточкові(жіночі);
  • Нестатеві – немає в таких квітка репродуктивних органів і вони служать для приваблення запилювачів до розташованих поряд генеративних квіток (соняшник , волошка, ромашка)

 

Різноманітність рослин в залежності від квіток

В залежності від того які квітки розташовані на рослині їх ділять на:

  1. Однодомні  - це рослини які мають двостатеві квітки або і чоловічі і жіночі (огірки, вишня, дуб, кукурудза )
  2. Дводомні – це ті рослини у яких  тичинкові та  маточкові квітки перебувають на різних особинах (тополя, верба, обліпиха, коноплі).

 

Симетрія квітки

Правильна квітка якщо через неї можна провести кілька площин симетрії ( вишня, суниця, редис)

Неправильна квітка якщо через неї можна провести лише одну площину симетрії (горох, квасоля, кропива)

Асиметрична квітка якщо через неї не можна провести жодної площини симетрії (гладіолус, кала)

Молодці !Тепер розглянемо як можна умовними позначками записати формулу квітки.

 Переходимо до розгляду наступного питання нашого плану.

Значення квітів.

   Квітка – генеративний орган рослини, який пристосований до розмноження. З неї утворюється плід і насіння. А яке значення квіток для людини вам потрібно було подумати і приготувати матеріал на сьогоднішній урок. Послухаємо групи, що мають свій матеріал.

  • Як ліки ( квіти каштану кінського для зміцнення стінок вен; ромашка лікарська має протизапальну дію, чай з квітів липи має потогінну і жарознижуючу дію; ) аромотерапія як лікувальний метод може знімати нервове напруження, поліпшує сон, зменшує біль, підвищує працездатність і розумову активність ( запах лаванди зменшує кількість помилок у програмувальників на 20%, а аромат жасмину – на 33%)
  • Природний годинник.

А чи знаєте ви що…

…У 20-х роках 18 століття в місті Упсалі шведський натураліст Карл Ліней створив незвичайний годинник. Він визначав час лиш з 3-5-ї години ранку до опівночі. Виявляється, різні квітки відкриваються й закриваються в різний, точний для кожного виду час.

  • Є квіти барометри (акація сильно пахне, мальва і кульбаба не розкривається чекай дощу)

А чи знаєте ви що…

Жителі острова Ява помітили таку закономірність: тільки – но зацвітає королівська примула, що росте на схилах величезного вулкана,_ чекай виверження.

  • У природі вони служать кормом для багатьох комах (нектар,пилок) і виготовляють мед яким полюбляють ласувати люди.
  • Ароматичні речовини в парфумерії ( для запаху кремів, одеколонів, шампуней, мила)
  • Деякі квіти навіть вживають у їжу (квітки шафрану у кулінарії).
  • З давніх давен квіти прикрашають наш побут, оздоровлюють наше житло, приносять радощі дорослим і дітям і тому їх вирощують на подвір’ї, оселі і різних місцях де є людина.
  • Квіти та їх краса описані у багатьох художніх творах, віршах, навіть їм написані симфонія яку ми з вами чули на початку уроку.

Отож ми з вами зрозуміли, що квіти це наші помічники і до них ми повинні ставитись бережно.

                         Природа споконвічно не жаліє нам нічого,

                         Даруючи щедро всі свої дари…

                         А від нас щоденно просить лиш одного

 Щоб до неї люди добрими були.

V Закріплення матеріалу Пелюстка(5)

Ви на столах бачите на кольорових папірцях завдання з різним рівнем складності. Виберіть собі ці завдання і виконайте їх.

Вправа «Доповніть речення» І рівень

  1. Генеративний орган рослини – це… (квітка)
  2. Частина пагона, що несе на собі квітку називають…(квітконіжка)
  3. Чашолистки утворюють…(чашечку)
  4. Пелюстки утворюють …(віночок)
  5. Тичинка складається з … і …
  6. Маточка у своєму складі має …, … , …

Вправа «Встав пропущені слова » ІІ рівень

  Квітки розвиваються із__________ бруньок і кріпляться до пагона за допомогою __________ , на розширеній частині якого розміщуються інші складові квітки і ця частина має назву _________. Пелюстки утворюють _____ , а чашолистки утворюють _____. Разом вони складають ______, що буває ______ і ________.  Квітка, що має тичинки і маточки називається ____.

( Слова для довідок: двостатеві, віночок, генеративних, подвійна, квітконіжка, чашечка, оцвітина, квітколоже, проста)

Вправа « Піймай помилку» ІІІ рівень

Прочитайте казку і знайдіть помилки та виправте їх.

КВІТКОВЕ МІСТО

Казка

Квіткове місто, де жили коротуни, так називалось тому, що в ньому росло безліч гарних і запашних квітів. Жителі міста із задоволенням гуляли серед квіткових заростей.

        Незнайка вирішив показати перед Пончиком свої знання:

  • Дивися! – сказав він. – Яка яскрава чашечка квітки. Це вона привертала увагу пташки. А пилку скільки в маточці! Сила – силенна. А от і тичинки, у кожній – зав’язь, ото вже насіння буде!

    Пончик почухав потилицю, замислився й заперечив:

  • Ні, Незнайку, ти щось не те говориш. Пам’ятаєш, нам Синьоочка по іншому пояснювала!
  • Це ти нічого не пам’ятаєш! – закричав Незнайка. –Я все правильно говорю!
  • То ходімо в Синьоочки запитаємо.
  • Ходімо! – гордо погодився Незнайка й покрокував піщаною доріжкою.

Синьоочки дома не було. Хто ж розсудить Незнайку і Пончика?

 

VІ Рефлексія.   Пелюстка (6)

Знову повернемося за допомогою до квіточки і виконаємо вправу «Продовж речення…» а початок речення буде на пелюстках нашої помічниці.

  • На сьогоднішньому уроці я дізнався нового про…
  • На сьогоднішньому уроці я навчився…
  • Урок сподобався мені тим, що…
  • По закінченню уроку я зрозумів що…
  • Повчальним на уроці було те, що…

VІІ Оцінювання і самооцінювання

Самостійно заповніть бланки оцінювання і разом з лабораторними зошитами залишають на краю парти, а чергові після дзвоника передадуть їх мені.

VІІІ Підсумок  Пелюстка 7

  Сьогодні ми здійснили невелику подорож царством Рослини. І напевно світ квітів став нам трошки ближчим і зрозумілішим. Нехай квіти будуть з нами завжди: у горі, радості, хвилини щастя, години міркування. Давайте ставитися до них дбайливо, з любов’ю. Не зривайте квіти на луках, і полях, тому що вони потрібні метеликам, джмелям, бджолам. Вирощуйте квіти! Піклуйтесь про них! Адже краса врятує світ!

І Домашнє завдання

  1. Опрацювати параграф 18 с.77-80
  2. Скласти вірші, кросворди з вивченої теми.
  3. Підібрати назви творів , віршів, пісень де згадується про квіти.

Завершення уроку

Вам вдячна, учні, за увагу,

За вашу щирість, доброту.

Я зичу всім умінь, наснаги,

Знання хапайте на льоту.

Бажаю щастя всім без краю,

Й сердечним бути повсякчас.

А тепер всі разом:

Хай щастить нам сьогодні!

Хай щастить нам завтра!

Хай щастить нам завжди!

 

docx
Додано
30 жовтня 2020
Переглядів
1616
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку