Конспект уроку на тему: "Членистоногі. Ракоподібні, особливості будови, способу життя різноманітність, роль у природі та значення в житті людини"

Про матеріал
конспект уроку допоможе вчителю сформувати поняття про різноманітність членистоногих, а сама ракоподібних,їх будову,
Перегляд файлу

Тема: Членистоногі. Ракоподібні, особливості будови, способу життя різноманітність, роль у природі та значення в житті людини

Мета: сформувати в учнів поняття про різноманітність членистоногих, а сама ракоподібних,їх будову, особливості життєдіяльності; продовжувати розвивати увагу, інтерес, наполегливість, розширювати світогляд учнів; виховувати бережливе ставлення до природи

Тип уроку: урок засвоєння нових знань учнів.

Хід уроку

І. Організаційна частина.

ІІ.Актуалізація опорних знань і мотивація навальної діяльності.

Давайте пригадаємо які типи зі схеми походження видів тварин ми вже вивчили( усна відповідь учнів). Тип Кільчасті має багато спільного з типом Членистоногі, який ми розглянемо сьогодні. Ці особливості будемо зазначати розглядаючи будову членистоногих.

Поясни Чому тип Членистоногі нараховує аж 1,5 мільйона видів?

Придумай На що схоже зображення, яке бачать Членистоногі?

Назви Системи органів, які є у Членистоногих

Поділись Знаннями про те, скільки вусиків та ходильних ніг мають різні класи Членистоногих?

Чому Тип Членистоногі отримав таку назву?

Запропонуй Ознаки, які є спільними у Кільчастих червів та Членистоногих

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Чому тип отримав таку назву - членистоногі?(можливі відповіді учнів)

 Сама назва показує, що ноги їх мають членисту будову. Кожен членик з'єднаний з іншим члеником і, нарешті, з тулубом особливим рухомим суглобом. Вони ходять і бігають, можна сказати, на багатоколінчатих важелях. Подібний тип пересування є ще тільки у хребетних тварин.

 Це найчисленніша по числу видів група тварин. До них відносять 2\3 всіх істот, що живе на Землі.

Форма тіла й розміри.( розповідь учнів) Тіло членистоногих розділене на окремі сегменти, має двобічну симетрію. Різні сегменти тіла неоднакові. Групи подібних між собою сегментів утворюють відділи  тіла членистоногих. Найчастіше відокремлюють три основні відділи - голову, груди й черевце . Розміри  членистоногих варіюють у широких межах від  мм до  метрів.

Тіло (розповідь учнів) вкрите хітиновою кутикулою.  Її основу становить хітин (полісахарид, до складу якого входить Нітроген). Затвердіння кутикули зумовлює  просочування її вуглекислим вапном (ракоподібні,багатоніжки) або спеціальними білками (павукоподібні, комахи).

Ракоподібні – це водні безхребетні тварини типу Членистоногі, що мають вусики (антени) і двогіллясті кінцівки.

-Цікавинки про особливості будови.(розповідь учнів)

-Різноманітність ракоподібних.

- Значення в житті людини і природі

 

ІV.Діагностика правильного засвоєння знань ( виконання вправи завдання на листочках учнями) взаємоперевірка

Учням необхідно позначити пропоновані твердження познач­ками «+» — так, «–» — ні

Чи вірите ви, що

1) ракоподібні мають зовнішній хітиновий покрив?

2) кров ракоподібних має червоний колір?

3) відділи тіла ракоподібних — головогруди і черевце?

4) для ракоподібних характерний статевий диморфізм?

5) річкові раки — гермафродити?

6) усі ракоподібні — хижаки?

7) ракоподібні ростуть завдяки линянню?

8) тип зору ракоподібних мозаїчний?

9) органи дихання ракоподібних — легені?

10) органи дихання ракоподібних — зябра?

11) річковий рак має чотири пари ходильних кінцівок?

12) щелепи і ногощелепи є видозміненими кінцівками рака?

Відповіді:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

+

+

+

+

+

+

+

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

Технологія «Мікрофон»

— Яке значення мають ракоподібні у природі та в житті людини?

(Усі варіанти відповідей учитель коротко записує на дошці. Обговорення з учнями.)

Очікувані відповіді учнів:

1. Є ланками ланцюгів живлення.

2. Річкові раки — санітари водойм, оскільки вони поїдають відмерлі організми. Дафнії, циклопи та інші дрібні ракоподібні використовують велику кількість органічних решток, загиблих дрібних тваринок, бактерій і цим очищають воду.

3. Дрібні ракоподібні є джерелом живлення більших водяних тварин: криль слугує підкормкою для китів, ластоногих і риб.

4. Дафніями, циклопами підгодовують молодь риб у рибних господарствах: осетрів, севрюг тощо.

5. Ракоподібні — промислові тварини (раки, омари, краби).

6. Ракоподібні — делікатесні харчові організми.

7. Із креветок, криля виготовляють поживні їстівні пасти, жир, кормове борошно.

8. Циклопи є проміжними хазяями паразитичних червів.

9. Паразитичні оселяються на рибі, молюсках, кільчастих червах.

10. Дрібні ракоподібні є живим кормом акваріумних риб.

Заповнення таблиці

Роль ракоподібних у природі

Значення ракоподібних у житті людини

 

 

 

 

VI. Домашнє завдання.

Взявши за основу слово – членнистоногі -скласти кросворд по даній темі

VII. Підсумок уроку

Релаксація «Кольори веселки»

C:\Users\КОМП\Desktop\Screenshot_7.png

 

docx
Додано
25 жовтня 2023
Переглядів
257
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку