Тема: Ілюстрація. Історія ілюстрації. Техніки ілюстрацій. Етапи роботи над ілюстрацією. (слайд 1)
Мета:
Обладнання: мультимедійна презентація, книги з ілюстраціями казок, дитячі зразки робіт.
Очікувані результати: створення ілюстрацій до казки «Колобок» або «Рукавичка» (за власним вибором).
Тип уроку: комбінований урок.
Словник термінів
Ілюстра́ція — зображення, що супроводжує текст літературного твору, газетної статті тощо з метою полегшення для читача візуалізації змісту.
Ілюстратор —художник, який наочно пояснює, розкриває або доповнює будь-який текст надаючи візуальне зображення, яке відповідає змісту пов'язаного тексту чи ідеї.
Комп'ютерна гра́фіка — (вид сучасного мистецтва) зображення, які створюються, перетворюються, оцифровуються, обробляються і виводяться засобами обчислювальної техніки, в тому числі апаратними і програмними засобами;
Хід уроку
Дзвоник всім нам дав наказ –
До роботи швидше, клас!
Попрацюємо старанно,
Щоб сказати у кінці.
Що у нашім дружнім класі,
Діти, просто, молодці! (слайд 2)
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
- Що ви бачите на слайді? (слайд 3)
- Чи любите ви читати книги?
- Які книги ви любите читати?
- Чи є у вас улюблений автор?
- Підніміть руки хто ходить до бібліотеку?
- А як ви вибираєте книгу у бібліотеці? На що звертаєте увагу?
Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні в нас з вами дуже цікава тема уроку. Для вас вона дещо відома, тому що, не одноразово ви з цим в житті вже зустрічались.
Сьогодні на уроці ми дізнаємося що таке ілюстрація, а хто знає закріпить свої знання, історію ілюстрації, техніки та етапи роботи над ілюстрацією. І навіть спробуємо самостійно створити ілюстрацію до твору.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Ілюстра́ція — зображення, що супроводжує текст літературного твору, газетної статті тощо з метою полегшення для читача візуалізації змісту. (слайд 4)
До винаходу книгодрукування рукопистні книги ілюструвалися художниками вручну. Перша техніка ілюстрацій, що з'явилася після винаходу книгодрукування, був дереворит (гравюра на дереві).
Ілюстрація, як і літературні твори, існує з давніх-давен і має свою історію. Вона була відома ще у стародавньому світі (Єгипті, Греції, Римі, Китаї) у вигляді малюнків у рукописах, а в середні віки – мініатюр.
Найпоширенішими з-поміж них є акварель, гуаш та кольорові олівці. Ілюстрування не має обмежень: художник обирає зручну для себе форму та улюблену ним техніку виконання. Сьогодні в ілюструванні також застосовують комп’ютерну графіку.
Ілюстратор —художник, який наочно пояснює, розкриває або доповнює будь-який текст надаючи візуальне зображення, яке відповідає змісту пов'язаного тексту чи ідеї. (слайд 5)
Відомим Українським художником ілюстраторам є Георгій Нарбут.
український художник-графік, ілюстратор, автор перших українських державних знаків (банкнот і поштових марок). Один із засновників і ректор Української Академії Мистецтв. (слайд 6)
Письменник i педагог Василь Сухомлинський вважав, що книжка – це «геніальний витвір людського розуму, чудо з ycix чудес, створених коли-небудь людством». (слайд 7)
- Як ви розумієте ці слова?
- Про що ми можемо дізнатися прочитавши книг?
- Хто створює книжкові ілюстрації?
Художник розробляє всі елементи оформлення книги, кожен з яких відображає її зміст і підпорядкований загальній композиції.
Велику роль в оздоблені книги відіграє її призначення. Наприклад книги для дітей мають бути яскраві та захопливі, шкільні підручники більш стримані.
- На вашу думку для чого потрібні ілюстрації?
Для створення ілюстрації існує багато технік. Найпоширенішими з них є акварель, гуаш та кольорові олівці. Ілюстрування не має чітких обмежень, кожен художник обирає будь яку техніку для виконання роботи. Сьогодні в ілюструванні також широко застосовують комп’ютерну графіку.
- Які ви знаєте мультфільми створені по мотивах казки за допомогою комп’ютерної графіки?
Зараз я вам пропоную розглянути ілюстрації деяких казок. І ми з вами побачимо чи можна за допомогою малюнка зрозуміти про що йтиметься в творі. (слайд 8-11)
казка «Колобок» казка «Івасик-Телесик»
Казка «Курочка ряба» казка «Лебідь, щука і рак»
- А зараз пропоную погортати дитячу книжку «Дюймовочка», вона є повністю проілюстрована. Скажіть якщо ми не читали і не знаємо сюжету казки, дивлячись на малюнки, ми можемо зрозуміти повний зміст казки. (слайд 12)
IV. Фізкультхвилинка (слайд 13)
За казками ми пішли,
Не одразу їх знайшли!
Ніжками ми тупали,
Кулачками стукали.
Пам’ятають казки нас,
Нахилились ми на «раз».
А на «два» ми піднялись
І за руки узялись.
Всі по колу ми пішли,
Наші казочки знайшли.
V. Практична робота.
А зараз ми з вами творчо попрацюємо, давайте закриємо очі і уявимо що ми художники ілюстратори, і нам потрібно намалювати ілюстрацію до твору. До якого твору ви створили б ілюстрацію, і що саме намалювали б?
Етапи створення ілюстрації
1. Для того щоб ілюстрація була вдалою, спочатку потрібно прочитати твір, та вибрати певні епізоди, виділити головних героїв.
2. На наступному етапі, ми аналізуємо головних героїв, які вони, їх дії та рухи, в що вони будуть одягненні.
3. Підбираємо відповідно до сюжету місце дії (де відбуваються події казки), тобто заповнюємо другий план. (слайд 14)
- Сьогодні ми будемо створювати ілюстрації до казок які відома всім ще з дитинства «Колобок» та «Рукавичка» за вибором.
- Давайте розглянемо декілька ілюстрацій до цих творів. А потім ви спробуєте створити свою власну. (слайд 15-16)
- Давайте поглянемо на зразки робіт ваших попередників. (Аналіз учнівських робіт)
- Створюючи роботу пам’ятайте про закони композиції, передній та задній план, та поетапність створення самої ілюстрації.
VІ. Актуалізація набутих знань.
На сьогоднішньому уроці ми з вами активно працювали та дізнались багато нової інформації.
Давайте перевіримо та закріпимо набуті знання за допомогою «Кубика Блума» (слайд 17)
(Я по черзі кидаю вам кубик, ви ловите і відповідаєте на питання чи доповнюєте речення).
VIІ. Підсумки уроку
Сьогодні на уроці ви створили ілюстрацію до казки. Працюючи над роботою ви розкрили образи казкових героїв, за допомогою рухів та одягу розкрили їх характери і змогли переказали основний зміст твору.
-А зараз давайте продемонструємо свої роботи.
Вийдіть і покажіть ілюстрацію до казки «Колобок», а тепер до казки «Рукавичка».
Всі гарно та старанно працювали на уроці, тому давайте зараз кожен оцінить свою роботу на уроці.
Прошу всіх взяти листочки «Анкета самоаналізу» та відмітити свої результати. (слайд 18)
Підкресліть потрібну відповідь |
||
На уроці я працював (ла) |
активно |
пасивно |
Власною діяльністю на уроці я |
задоволений (на) |
незадоволений (на) |
Урок здався мені |
коротким |
тривалим |
За урок я |
не втомився (лась) |
втомився (лась) |
Матеріал уроку був для мене |
зрозумілим |
не зрозумілим |
Практичну роботу я виконав (ла) |
вдало |
не вдало |
- Домашнє завдання, переглянути ілюстрації до казки «Дванадцять місяців». Підібрати матеріали на наступний урок.
- Дякую всім за чудовий урок, до побачення!