7 клас
Тема: Опорно-рухова система хребетних тварин
Мета:
Навчальна: з’ясувати особливості загальної будови скелета у різних представників хребетних тварин; з’ясувати , які особливості й відмінності він має у представників різних класів тварин;
Розвиваюча:розвивати увагу, допитливість, логічне мислення;
Виховна: виховувати інтерес до предмета, дисциплінованість, культуру спілкування.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Актуалізація опорних знань
(читаю загадки, відгадуємо тварину і по групам розповідаємо про неї, яка група останньою назвала ознаку тай виграла)
Загадки:
Яйця іншим підкладає,
А у лісі в холодку
Все кує мудруля то вона? (Зозуля)
Налякався добре я
Від гадюки біг чимдуж,
А то виявився …. ( вуж )
В нірці ледь не плаче
Ткав я ковдру при свічках
Розстелив на вітті
Вранці глянув – на гілках
Лиш одне лахміття ( павук )
Там спокійно мені
Як желе мої боки:
І прозорі , і м’які
Якщо зловиш мене ти ,
Можу руку обпекти ( медуза )
2.2. Вправа «Знайди зайве».
Мушля, панцир, шкірно-мязовий мішок, кістка.
Череп, хребет, черепашка, ключиця.
3. Давайте пригадаємо, про що ми говорили на минулому уроці.
а) Із чого складається опорно рухова система тварин (скелет і мускулатура)
б) Які типи скелета вам відомі (внутрішній і зовнішній)
в)Які типи симетрії притаманні тваринам?
г) Чим представлена опорно-рухова система безхребетних тварин?
ІІІ Оголошення теми та мети уроку
Опорно-рухова система хребетних тварин
ІУ Вивчення нової теми
Ми продовжуємо знайомство з опорно-руховою системою.
І сьогодні ми будемо більш детально знайомитися з опорно-руховою системою хребетних тварин.
Розповідь учителя
Опорно-рухова система — це комплекс структур, який утворює каркас, надає форму організму, дає йому опору та забезпечує захист внутрішніх органів і можливість переміщення в просторі.
Скелет виконує захисну функцію, підтримує в певному положенні внутрішні органи. До скелета приєднуються м’язи, що забезпечують різноманітні рухи.
Переваги внутрішнього скелета:
• Росте разом з твариною, збільшує швидкість руху тіла за рахунок значної спеціалізації окремих м’язів і їх груп.
Висновок: більш прогресивним є внутрішній скелет.
Розповідь учителя
Внутрішній скелет хребетних тварин складається з трьох основних частин:
• осьового скелета(хребта);
• скелета кінцівок;
• скелета голови — черепа.
Хребет побудований з хребців. Кожен хребець складається з тіла та дуги. Отвори верхніх дуг утворюють хребетний канал, у якому розташований спинний мозок.
Робота з підручником та картками: підготувати характеристику скелетів хребетних тварин. Отже, розпочнемо із скелету риби (с. 142), амфібії (с. 143), рептилії (с. 144), птаха (с. 145), ссавця (с. 146); Б) Способи пересування хребетних тварин (с. 147).
-То яку функцію виконує скелет у тварин?
Опорна
Рухова
Захисна
Кровотворна
V. Узагальнення і закріплення знань
1. «Цікаві запитання».
— Відомо, що риби не можуть повертати голову. Чи можуть це робити жаби та тритони? Відповідь поясніть. (Ні, тому що голову з тулубом з’єднує єдиний шийний хребець)
— У скелеті змій відсутня грудна клітка. У зв’язку із чим вона була втрачена у цих тварин? (в них збільшена кількість хребців; спосіб пересування)
— Шия у ссавців має різну довжину: у собаки вона коротка, у жирафи — довга. Яка причина такої відмінності? (все залежить від їх харчування)
VІ Домашнє завдання
Опрацювати § 34, виконати творче практичне завдання-спостереження Смажену чи варену рибу відділіть від кісток. Розгляньте всі вибрані кістки скелета риби, порівняйте з малюнком підручника.