Тема: Розмноження та розвиток птахів. Турбота про потомство.
Мета: Створити умови для ознайомлення учнів з особливостями розмноження та розвитку птахів. Сприяти розвитку вміння семикласників висловлювати свою думку, порівнювати, співставляти, спостерігати, робити відповідні висновки, застосовувати набуті знання на практиці. Удосконалювати вміння учнів працювати з підручником, науково-популярною літературою, інтернет-ресурсами. Створити умови для розвитку навичок самостійної індивідуальної та групової дослідницької роботи. Виховувати культуру спілкування. Розвивати почуття прекрасного. Обґрунтувати необхідність охорони та приваблювання птахів.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, науково-природнича компетентність, уміння вчитися впродовж життя, математична, інформаційно-цифрова компетентності, ініціативність і підприємливість, соціальна та громадянська компетентності, обізнаність у сфері культури, екологічна грамотність і здорове життя.
Наскрізні змістові лінії: екологічна безпека і сталий розвиток, громадянська відповідальність, підприємливість і фінансова грамотність.
Обладнання: таблиця «Будова птаха», муляж курячого яйця, яйце страуса, пташині гнізда, роздаткові дидактичні матеріали, відео фрагменти: «Звуки птахів», «Птахи навесні. Пора гніздування», «Розвиток зародка птахів», презентація «Розмноження і розвиток птахів», сирі курячі яйця, чашки Петрі.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
Вступне слово вчителя. Всі ви знаєте, яка прекрасна природа нашої України. Вона чарує барвами лісу і поля, золотом осені, казковою красою зими, буянням весни. Але найкращий куточок природи здається мертвим, якщо його не оживляють птахи.
-А з яким класом хребетних тварин ми розпочали знайомство на минулому уроці?
Чи можете ви уявити ліс без пташиного хору, без барабанного дробу дятла і стрекотання непосидючої сороки? Неможливо уявити поле без співу жайворонків, луг – без красеня білого лелеки, небо – без стрімких ластівок. Про птахів складають вірші,загадки,легенди, казки. Вони є символами різних країн і народів.
Невід’ємним атрибутом вінчання є весільний рушник із зображенням пари голубів чи лебедів.
- Скільки видів птахів є на Землі? ( 8600).
Загальна кількість птахів, які літають, плавають або бігають просторами Землі, перевищує 100 мільярдів. Є пташки крихітні, менші за метелика,- це колібрі, є величезні, на зріст вищі за людину – це страуси. Є птахи, що вирізняються дивовижною красою і розмаїттям забарвлення – це павичі, райські птахи.
Але всіх їх об’єднують спільні риси і саме зараз ми їх пригадаємо.
Для більш плідної роботи ви об’єднались у три групки: мужні орли, стрімкі ластівки та мудрі сови.
Отож, мої пташечки, до роботи!
ВПРАВА №1. « Зоологічний вінегрет»
З даного переліку ознак виписати цифри, під якими вказані ознаки пристосування птахів до польоту:
( Правильні відповіді: 1,3,6,7,9,11,12,13)
Далі групи обмінялись відповідями і провели взаємоперевірку.
.
Вправа №2. ТЕРМІНОЛОГІЧНЕ ЛОТО
( Встановити відповідність між терміном та його визначенням):
1.цівка а) виріст груднини
2.куприкова залоза б) зрослі кістки стопи
3.кіль в) залоза, що виробляє жироподібну
речовину
4.крила г) верхня частина дзьоба
5.наддзьобок д) видозмінені передні кінцівки
( Правильні відповіді: 1-б,2-в, 3-а, 4-д, 5-г)
Вправа№3. АНАГРАМА
Розшифруйте закодовані слова – назви тварин. Вкажіть класи, до яких вони належать:
Гр. №1.: К Л АУА ( акула, клас Хрящові риби)
Гр. №2.:Я Р Щ І А К ( ящірка, клас Плазуни)
Гр. №3.:Б О Л У Г ( голуб, клас Птахи)
Доки групи працюють, 1 представник від кожної групи виконує індивідуальне завдання:
Вправа№4. «Біла ворона» ( знайди зайвого):
I гр. II гр. III гр.
1.синичка 1.лебідь 1.орел
2.квакша 2.гуска 2.хамелеон
3.зозуля 3.качка 3.сова
4.горобець 4.дельфін 4.ворона
№5. МІНІ – ВІКТОРИНА ДЛЯ ЕРУДИТІВ:
Питання для групи «Орли»:
1.Який птах має назву корабля? ( фрегат)
2.Які народні назви білого лелеки вам відомі? ( боцюн, бусол, чорногуз, жабоїд, бузьок, боцюня). А ви знаєте, що лелеки – це символ щастя і добра, їх в Україні з давніх-давен називали птахами сонця. У народі існує повір’я, що село, в якому оселяється родина лелек, оминає лихо, а у жителів усе складається вдало. А у нас в селі є лелечі гнізда? Отже, в нас все буде гаразд.
3.У якого птаха з відомої байки лисиця виманила сир? (у ворони)
Питання для групи «Сови»:
1.Як називається відомий балет П. І .Чайковського, присвячений найчарівнішим птахам? («Лебедине озеро»)
2.Якого птаха вважають символом миру? (голуба, який у дзьобі тримає гілочку оливкового дерева)
3.Птах з найдовшими ногами (фламінго)
Питання для групи «Ластівки»:
1.Найспівочіший птах України, зображення якого помістили на купюру в 100 естонських крон ( соловейко)
2.Цей морський птах ще здавна вважався в моряків провісником нещастя (альбатрос). До речі, цей птах п’є воду з океану( а вона, як відомо, солона). Але в організм птаха поступає вже прісна вода. Виявляється, птах опріснює солону воду в себе в роті. Миттєво! Як це відбувається? Розгадавши секрет альбатроса, можна було б створити найефективнішу у світі опріснювальну установку морської води, бо вже зараз людство відчуває нестачу прісної води. І, можливо, саме хтось з вас розгадає цей секрет.
3.Про цих птахів кажуть, що вони Рим врятували . На знак вдячності римляни оголосили їх священними птахами й на їх честь влаштовували щорічні святкування.( гуси)
№6. ВПРАВА « ПТАШИНИЙ КУХАР»
Уявіть, що зараз велика перерва – пора обідати. Але обід буде не у вас, а у птахів. Запропонуйте меню для кожного птаха:
( 1-д, 2-г, 3-б, 4-а,5-в)
№7. БІОЛОГІЧНІ ЗАДАЧІ:
№1.
Синиця за добу поїдає стільки комах,скільки важить сама. За місяць (30днів) вона знищує 600 грам комах. Яка вага синиці?
( 600 : 30 = 20 г)
№2.
Одна сова за рік знищує 1000 мишей. Одна миша за рік з’їдає 1 кілограм зерна. Яку масу зерна рятує за рік 5 сов?
( 5000 кг =5т )
№3.
Довгі ноги дають змогу страусу розвивати швидкість до 70 км/год. Як далеко зможе забігти страус за 5 годин безперервного бігу?
(на відстань 350 км)
-А зараз перевіримо, чи вмієте ви рахувати прибуток від домашнього господарства і які з вас у майбутньому будуть підприємці:
№4.
За рік курка несе близько 150 яєць (деякі породи – 200-250). Якою буде ціна яєць, знесених куркою за рік, якщо десяток яєць на базарі коштує 30 гривень?
(450 гривень)
№8. НАРОДОЗНАВЧА ХВИЛИНКА
1.На самому кінчику язика у курки є виріст, який допомагає їй дзьобати. Але якщо нам бажають мати на язиці такий самий виріст, то ми ображаємося. Що це за побажання? (Тіпун тобі на язик)
2.Продовжте прислів’я: «Краще синиця в руках,ніж…
(журавель у небі)
Великий цикл повір’їв пов'язаний з птахами.
1.Хто при грошах навесні перший раз почує кування зозулі,той….
(матиме гроші цілий рік)
2.Ластів’ячих яєць чіпати не можна, бо….
( будуть веснянки)
3.Хто зруйнує гніздо лелеки, той….
(не уникне нещастя)
4.Ластівки літають низько - ….
( божий дощик близько )
5.Курка на одній нозі стоїть – буде….
(холодно)
6.Той, хто перший раз навесні почує зозулю, житиме стільки років, скільки….
( разів зозуля прокує)
№ 9. ХВИЛИНКА ПОЕЗІЇ
Про яких птахів ці віршовані рядки:
У долині цілий день
Він співа дзвінких пісень.
Як верба і як калина,
Птах цей – символ України.
Тішить піснею людей
Гарна пташка -
(соловей)
Пташка хвіст свій розпустила –
І півсвіту затулила!
Як веселка пір’я сяє,
Та поганий голос має.
Набурмосений панич…
Здогадались? Це…
(павич)
Вдень вона лягає спати,
Бо всю ніч їй знов літати.
Ловить мишок, гризунів.
З нею їм вже не до снів.
(сова)
№10. СКАРБНИЧКА ЦІКАВИХ ЗАПИТАНЬ
№1.Чому в разі сильного морозу птахи настовбурчують пір’я?
( бо між пір’ям і тілом птаха утворюється прошарок повітря, який добре утримує тепло)
№2.Яке значення для людини має те, що у комахоїдних птахів дуже інтенсивний обмін речовин?
(вони знищують шкідливих комах у великих кількостях)
№3. Який птах є рекордсменом по висоті польоту?
(гриф, котрий зіткнувся з реактивним лайнером над Африкою на неймовірній висоті – понад 11кілометрів)
У п’єсі відомого російського драматурга О.Островського «Гроза» героїня ставить таке питання:
«Чому люди не літають? Я запитую, чому люди не літають так, як птахи?» І справді, чому? Чи можете ви відповісти на це питання?
II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
Людина відчуває прекрасне у природі, дивується її досконалості, прагне розгадати її таємниці, і ніколи не зупиняється на досягнутому.
Давньогрецька мудрість говорить: «Вважай нещасливим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового».
Отож вперед, до пізнання нового!
І на цьому шляху нашим девізом будуть такі слова:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно співпрацювати!
III. Засвоєння нових знань.
1.Прийом «Відстрочена відгадка»
Послухайте спів птахів
.(Демонстрація відео « Ранковий спів птахів у лісі»)
Правда, чарівні звуки? А чи хотіли б ви дізнатися, чому птахи співають? Чому їх спів ми найчастіше чуємо саме навесні? Яким іншим явищам у житті птахів передує цей спів? На ці та інші запитання ми будемо шукати відповіді на сьогоднішньому уроці.
Отже, записуємо тему уроку: «Розмноження і розвиток птахів. Турбота про потомство.»
2.Шлюбна поведінка птахів.
Період розмноження припадає на той час, коли настають сприятливі погодні умови і є достатня кількість їжі. В цей час змінюється забарвлення птахів, воно стає яскравим (зазвичай у самців). Подивіться, як виглядають деякі пари птахів.
(Демонстрація кадрів презентації « Статевий диморфізм у птахів»)
-А в кого з інших представників тваринного світу ми також спостерігали явище статевого диморфізму?
Саме в цей час самці починають голосно співати. І кожен птах виводить свою мелодію . Голоси птахів дуже різноманітні: одні з них мелодійні, тішать слух, інші кумедні й незвичні.
(Демонстрація відео «Звуки птахів»)
Самці займають гніздову територію ( сповіщають своїм співом, що гілочка зайнята) і приваблюють самочку.
Часто шлюбний спів супроводжується і характерною поведінкою птахів: вони виконують чудернацькі танці, готують подарунки, змагаються на « лицарських турнірах».
Так, журавлі влаштовують граціозні шлюбні танці.
Глухарі токують і при цьому ні на що не звертають уваги.
А як співають в травні солов’ї ! Все для однієї-єдиної !
Позалицялись птахи і утворюють пари. У когось це пара на все життя ( голуби, лебеді, лелеки), хтось має гареми (страуси, пелікани,смітні кури), а більшість птахів зустрічаються тільки раз у житті – в період розмноження.
Дуже цікаво поводяться самці альтанкових птахів. За кілька тижнів до шлюбного періоду самці знаходять галявину, старанно її прибирають, потім з лози роблять коридор. Перед входом самці розкладають колекцію різних яскравих предметів, інколи цих прикрас понад 1000. Самці розкрашують стіни альтанки соком ягід і деревним вугіллям. А найцікавіше те, що до гнізда ця споруда не має ніякого відношення. Після шлюбного періоду самка сама будує гніздо й турбується про потомство.
Птахи позалицялись, утворили пари, пора й будинок майструвати.
3. Влаштування гнізд.
Спорудження гнізда є прикладом інстинктивної поведінки: молоді птахи навіть уперше будують його так само, як і батьки. Подивіться, які гнізда бувають у птахів.
( Демонстрація відео «Птахи навесні. Пора гніздування.»)
ВПРАВА « ДОСЛІДНИКИ»
Давайте з’ясуємо, з якого матеріалу птахи будують гнізда. (робота в групах)
-А чи всі птахи будують гнізда?
(Учні самостійно читають матеріал підручника на ст.87 і дають відповідь на питання)
4.Відкладання і висиджування яєць.
Яйця різні птахи відкладають різного кольору, різних розмірів і різну кількість. (Демонстрація відповідних кадрів презентації)
ЗООЛОГІЧНИЙ ПРАКТИКУМ
( Інструкція є на ст.86-87 в підручнику пункти 1-4). Побачене на натуральних об’єктах порівняйте з мал.127 на ст.86 в підручнику. Покажіть складові частини на муляжі курячого яйця.
РОБОТА В ГРУПАХ:
Опрацювати відповідний матеріал в підручнику(ст.87), заповнити інтелект-карти і презентувати їх:
Група №1. Функції білкової оболонки.(захисна, постачає воду для зародка, білкові канатики підтримують яйцеклітину зародковим диском догори)
Група №2. Функції підшкаралупових оболонок.( захищають зародок від хвороботворних мікроорганізмів, утворюють повітряну камеру із запасом повітря для зародка)
Група №3. Функції шкаралупи.( захищає яйце від механічних пошкоджень, пори в ній забезпечують газообмін, тоненька оболонка поверх шкаралупи перешкоджає проникненню хвороботворних мікроорганізмів)
Для нормального розвитку зародка потрібне тепло. В одних видів птахів (голуби, дятли) яйця насиджують почергово кожен з батьків, в інших – тільки один з них. Так, у курей насиджує квочка, у якої на животі утворюється насидна пляма ( випадає пір’я і вона теплом свого тіла вигріває яйця)
( Демонстрація відео «Розвиток зародка птаха»)
-А у ластівок, у горобців також оперені пташенята з’являються?
5.Турбота про нащадків .
За ступенем розвитку пташенят, що вилупились з яйця, птахів поділяють на виводкові та нагніздні. (Див. мал.129 на ст.88 в підручнику)
РОБОТА В ГРУПАХ:
Група №1. З’ясувати характерні риси нагніздних птахів(ст.88 в підручнику)(пташенята сліпі, глухі, голі або частково опушені, довго залишаються в гнізді, вигодовуються батьками, мають непостійну температуру тіла)
Група №2. Ознаки виводкових птахів (ст.87 в підручнику)(зрячі, опушені, через деякий час самостійно йдуть за дорослими, харчуються самостійно, температура тіла постійна)
Група №3. Як птахи турбуються про своє потомство?(опрацювати інформацію або дати випереджувальне завдання)
V. Підсумок уроку
Вчитель. Я б хотіла завершити наш урок словами британського вченого Джеральда Даррела:
«Пам’ятайте, у рослин і тварин немає депутатів, їм нікому писати і скаржитися, за них нікому заступитися, крім нас, людей, які разом з ними заселяють цю планету…»
Отож, бережіть птахів, не руйнуйте їх гнізда, підгодовуйте їх взимку.
Поетична екологічна хвилинка
Уявіть, якби зникли птахи на землі,
Десь поділись пташенята великі й малі.
І ліси, і моря, і луги, і поля
Опустіли б тоді, і завмерла б земля.
Став сумним і порожнім навколишній світ,
І покрив усе б морок на тисячі літ.
Ця картина трагічна була б і сумна.
Не потрібно, щоб дійсністю стала вона.
Бо Земля без птахів – що без хмар небеса,
Що без квітів бджола і без блиску роса.
Бережімо ж всі разом навколишній світ,
Процвітала щоб фауна ще тисячі літ!
А тепер подякуйте за роботу собі, потім сусідам ліворуч та праворуч. І оплесками подякуйте за співпрацю кожен всій своїй групі. А моя подяка вам буде у вигляді не зовсім звичних оцінок :
VІ. Домашнє завдання : опрацювати §21. Підготувати цікаві повідомлення про птахів.
1