Особливості будови та життєдіяльності павукоподібних
Мета уроку : ознайомити учнів із особливостями будови і процесів життєдіяльності павукоподібних,
поглибити знання про риси пристосованості до середовища і способу життя;
розвивати логічне мислення, вміння порівнювати, аналізувати, удосконалювати навички самостійного здобуття знань, уміння робити висновки;
формувати екологічну свідомість,
здійснювати естетичне виховання, виховувати любов і повагу до природи
Тип уроку :засвоєння нових знань та вмінь
Обладнання : таблиці «Тип Членистоногі. Клас Павукоподібні», підручник, зошит робочий, малюнки, фотографії представників класу Павукоподібні, презентація на тему «Загальна характеристика Павукоподібних»
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Особливості будови та життєдіяльності павукоподібних
Мета уроку : ознайомити учнів із особливостями будови і процесів життєдіяльності павукоподібних,
поглибити знання про риси пристосованості до середовища і способу життя;
розвивати логічне мислення, вміння порівнювати, аналізувати, удосконалювати навички самостійного здобуття знань, уміння робити висновки;
формувати екологічну свідомість,
здійснювати естетичне виховання, виховувати любов і повагу до природи
Тип уроку :засвоєння нових знань та вмінь
Обладнання : таблиці «Тип Членистоногі. Клас Павукоподібні», підручник, зошит робочий, малюнки, фотографії представників класу Павукоподібні, презентація на тему «Загальна характеристика Павукоподібних»
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Вправа «Так чи ні»(Учитель зачитує твердження, а учні письмово записують відповіді: так чи ні)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Біологія – наука про живу природу, чим більше людина її вивчає, тим більше робить для себе відкриттів. А давньокитайська мудрість говорить «Вважай нещасливим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового». Тож давайте разом вирушимо до країни знань.
Сьогодні ми з вами розпочнемо вивчення тварин, які в одних людей викликають страх, огиду, а в інших – захоплення. Одні вважають їх мудрими, могутніми, цілителями, раніше їм поклонялися, будували храми, інші бачать їх підступними і злими. Існує багато міфів і легенд про цих тварин. Належать вони до класу Павукоподібні.
Міф про Арахну
Арахна — міфічна дочка фарбаря пурпурових тканин, лідійця з Колофона Ідмона. Відома за міфом про змагання з богинею Афіною у майстерності.
За поемою Овідія «Метаморфози», Арахна славилася на всю Лідію своїм мистецтвом. Навіть німфи зі схилів Тмолу і з берегів Пактолу прибували милуватися її роботою. Арахна пряла з ниток, подібних до туману, що були прозорі, як повітря, і гордилася, що володіє найбільшою у світі майстерністю ткацтва.
Якось вона вигукнула щоб сама Афіна Паллада прийшла на змагання з нею. Афіна, набувши вигляду старої, виникла поруч і застерегла прагнути перевершити лише смертних у своєму мистецтві, але не богів. Розгнівана Арахна на це відповіла, щоб стара не сміла повчати її та зауважила, що Афіна не посміла з'явитися на змагання з нею. В цю мить богиня, набравши свого справжнього вигляду, постала перед Арахною. Та все-одно вирішила змагатися і обоє взялися за роботу. Афіна виткала на своєму покривалі посередині величний Афінський Акрополь, а на ньому зобразила свою суперечку з Посейдоном за владу над Аттикою. Також вона виткала всіх олімпійських богів та по кутах зобразила, як карають боги людей за непокірність, оточивши все вінком з листя оливи. Арахна ж зобразила на своєму покривалі багато сцен із життя богів, у яких боги виявляють себе слабкими, з людськими пристрастями. Навколо ж виткала вінок із квітів, перевитих плющем. Найвищої досконалості була робота Арахни, вона не поступалася в красі роботі Афіни, але в її зображеннях було видно неповагу до богів. Афіна не змогла знайти жодного недоліку в роботі смертнох Арахни і з заздрощів розірвала її роботу.
Арахна не знесла ганьби: вона зсукала мотузку, зробила петлю і повісилась. Афіна звільнила з петлі Арахну і прирекла в покарання за її гординю вічно ткати, обернувши на павука, а мотузку — на павутину.
Тож на сьогоднішньому уроці ми розглянемо з вами особливості будови та життєдіяльність павукоподібних
Хто ж такі павукоподібні ?
Павукоподібні – це переважно наземні членистоногі, але серед кліщів і павуків є вторинноводні форми. Вусиків павукоподібні не мають. Характерною ознакою групи є наявність у багатьох видів на черевці павутинних бородавок з павутинними залозами.
Давайте з вами спробуємо дати загальну характеристику павукоподібним ?
Яка ж існує різноманітність павукоподібних ?
Давайте з вами розглянемо зовнішню будову павука (на прикладі павука - хрестовика )
1 - головгруди; 2 - черевце; 3 - ходильні ноги; 4 - ногощупальця; 5 - прості очі; 6 - хеліцери
Отже, павукоподібні - це членистоногі, їх зовнішні ознаки:1) тіло моє головогруди и черевце; 2) відсутні вусики; 3) органами зору є прості очі; 4) є водонепроникні покриви.
Який же вигляд має внутрішня будова ?
Яке ж значення павуків ?
У природі |
Для людини |
1. Ланка в ланцюзі живлення. 2. Ґрунтові кліщі беруть участь у ґрунтоутворенні. 3. Зменшують чисельність шкідників рослин |
1. Можна споживати в їжу. 2. Знижують шкідників сільського господарства. 3. Є отруйні види. 4. Шкідники сільськогосподарських культур. 5. Знищують продовольчі товари, шкірні вироби. 6. Спричиняють хвороби. 7. Переносники інфекційних хвороб (енцефаліт) |
IV.Підсумок уроку
1) До павукоподібних належать:
а) мухи;
б) краби;
в) скорпіони;
г) каракурти.
2) У павукоподібних вусики:
а) відсутні;
б) одна пара;
в) дві пари;
г) три пари.
3) У павукоподібних ходильних ніг:
а) одна пара;
б) дві пари;
в) три пари;
г) чотири пари.
4) Павукоподібні живляться в такий спосіб:
а) трупами тварин;
б) нападають на живу здобич;
в) споживають нектар;
г) споживають гриби.
5) У природі павукоподібні:
а) ґрунтоутворювачі;
б) лікують інших тварин;
в) регулюють чисельність комах;
г) їжа для птахів.
Ключ: 1 — в, г, 2 — а, 3 — г, 4 — б, 5 — а, в, г.
V.Домашнє завдання
§ 9 читати та переказувати,вивчити конспект