Амфібії
Мета уроку : дати загальну характеристику амфібіям (земноводним),
сформувати знання про особливості організації та процесів життєдіяльності земноводних, пов'язаних із середовищем існування;
розглянути різноманітність амфібій,
формувати вміння аналізувати одержані знання, робити логічні висновки;
розвивати навички самостійної дослідницької роботи, роботи з текстом підручника;
виховувати спостережливість, увагу, екологічну культуру
Тип уроку :засвоєння нових знань
Обладнання : зошит, підручник, малюнки,
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
«Знайди помилку».
Амфібії
Мета уроку : дати загальну характеристику амфібіям (земноводним),
сформувати знання про особливості організації та процесів життєдіяльності земноводних, пов’язаних із середовищем існування;
розглянути різноманітність амфібій,
формувати вміння аналізувати одержані знання, робити логічні висновки;
розвивати навички самостійної дослідницької роботи, роботи з текстом підручника;
виховувати спостережливість, увагу, екологічну культуру
Тип уроку :засвоєння нових знань
Обладнання : зошит, підручник, малюнки,
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
«Знайди помилку».
Знайти і виправити помилки в тексті. (Правильні відповіді наведені в дужках.)
Риби мають радіальну (двобічну) симетрію тіла. Форма тіла обтічна. Тіло розділене на голову і тулуб (голову, тулуб і хвіст). Органи дихання — зябра. Зяброві щілини у хрящових риб (кісткових риб) закриті зябровими кришками. Мають плавці — парні (непарні): хвостовий, спинний та анальний та непарні (парні): грудні і черевні плавці. У хрящових риб (кісткових) кишечник має особливий тонкостінний виріст, наповнений сумішшю газів,— плавальний міхур. Коли риба опускається на глибину, міхур збільшується (зменшується) в об’ємі і щільність риби збільшується. Це сприяє швидкому зануренню. При спливанні об’єм міхура зменшується (збільшується) і риба стає відносно легшою. Поки риба знаходиться на одній і тій же глибині, обсяг міхура постійно змінюється (не змінюється). Це дозволяє рибі утримуватися без руху, ніби висіти в товщі води.
Біологічна задача
Визначте, скільки живуть ці риби, якщо відомо, що білуга може дожити до 100 років, тріска — у чотири рази менше, а тривалість життя сома дорівнює різниці між тривалістю життя білуги і тріски.
Білуга 100 р. Тріска: 100 : 4 = 25 р. Сом: 100 - 25 = 75 р.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
У слов’янській міфології ця тварина асоціюється перш за все з родючістю, вологою й дощем. Вона — хранителька річок, озер, колодязів, володарка води. Ідеєю родючості, живильної вологи пояснюється її зв’язок із дітонародженням. Вважалося, що ці тварини витягують із води новонароджених і приносять їх до хати. Як і зміям, у деяких регіонах їм приписували роль домашнього заступника, їх часто використовували в народній медицині, ворожінні й чаклунстві.
Ранні християни мали такий символ: ця тварина зображувалася у квітці лотоса, у її формі виготовлялися храмові світильники, на яких були вирізані слова: «Я єсмь Воскресіння».
У Китаї вона символізує інь, місячне начало, безсмертя, багатство й довголіття.
У Японії вона обіцяє удачу, особливо для мандрівників.
— Що це за тварина? (Жаба.)
ІV. Вивчення нового матеріалу
Амфібії або земноводні— найменша за кількістю видів (3–4 тис.) група наземних хребетних.
Яку ж ми можемо дати загальну характеристику амфібіям
Тіло складається з голови, тулуба та хвоста, але в деяких представників класу хвіст не виражений ( жаби).
Тіло земноводних приплюснуте,
Є дві пари кінцівок для переміщення по суходолу, які закінчуються пальцями.
Шкіра земноводних гола, з великою кількістю залоз, які виробляють слиз.
Давайте з вами зясуємо які ж функції шкіри ?
Скелет : Виділяють шийний, тулубовий, крижовий та хвостовий відділи.
Особливості кровоносної системи:
1. Трикамерне серце:
• ліве передсердя (артеріальна кров);
• праве передсердя (венозна і артеріальна кров);
• шлуночок (змішана кров).
2. Два кола кровообігу.
Особливості дихальної системи:
1. На суходолі:
• легені (у дорослому стані, постачають 50–90 % кисню);
• шкіра;
• слизова ротоглотки (безлегенева саламандра).
2. У воді:
• шкіра;
• зябра (на личинковій стадії).
3. Шкірне дихання:
• забезпечує тривале перебування під водою;
• відбувається тільки через зволожену шкіру (на суходолі);
• кисень повітря розчиняється в тоненькій плівці рідини на поверхні шкіри і переходить у кров.
Сучасні земноводні представлені трьома групами:
Складання опорної схеми
Як же розвивається зародок жаби?
Фази розвитку жаби:
1 — ікринки
2 — личинки
3 — пуголовок із зовнішніми зябрами
4 — пуголовок із внутрішніми зябрами
5 — молода жаба
6 — доросла особина
Яке ж значення земноводних ?
IV. Підсумок уроку
V. Домашнє завдання
опрацювати відповідний параграф підручника
скласти кросворд за вивченою темою (10 слів)