Урок в 7 класі на тему "Птахи. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування"
Мета уроку:
Освітня: Почати формувати знання учнів про птахів; ознайомити із особливостями будови та процесів життєдіяльності цих тварин; розкрити пристосування до польоту у системах органів, звернути увагу учнів на особливості будови різних видів пір'я.
Розвиваюча: Розвивати уміння порівнювати біологічні особливості птахів із тваринами, що вже вивчили; уміння спостерігати, логічно мислити та бути уважними.
Виховна: Виховувати бережливе ставлення до птахів, що мешкають поруч із людиною та птахів у дикій природі, а також сприяти екологічному та природоохоронному вихованню.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Форми і методи роботи: розповідь, бесіда, складання схем, основних тез уроку, робота з малюнками, психологічне розвантаження.
Тема. Птахи. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування
Мета уроку:
Освітня: Почати формувати знання учнів про птахів; ознайомити із особливостями будови та процесів життєдіяльності цих тварин; розкрити пристосування до польоту у системах органів, звернути увагу учнів на особливості будови різних видів пір'я.
Розвиваюча: Розвивати уміння порівнювати біологічні особливості птахів із тваринами, що вже вивчили; уміння спостерігати, логічно мислити та бути уважними.
Виховна: Виховувати бережливе ставлення до птахів, що мешкають поруч із людиною та птахів у дикій природі, а також сприяти екологічному та природоохоронному вихованню.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Форма уроку. Синтетична.
Форми і методи роботи: розповідь, бесіда, складання схем, основних тез уроку, робота з малюнками, психологічне розвантаження.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, скелети й опудала птахів, таблиці «Тип Хордові. Клас Птахи», «Тип Хордові. Клас Плазуни», набір пір’я, яйця птахів, гнізда птахів,спів птахів, м/мед. презентація
Основні поняття та терміни: кіль, контурні пера, рульові пера, борідки, стержень, опахало, цівка, куприкова залоза, орнітологія, орнітолог.
Епіграф уроку. У природі немає нічого зайвого ( М. Монтень).
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Запитання до учнів:
— Над якою темою ми працювали на минулому уроці? Який клас тварин вивчали? (клас Плазунів)
Постановка проблемних питань.
1. Які ряди належать до класу Плазуни?
2. Які отруйні види плазунів вам відомі?
3. Які відмінні і які спільні ознаки у ящірок і змій?
4. Які ознаки притаманні черепахам?
5. Які ознаки притаманні крокодилам?
6. Які пристосування до напівводного способу життя у крокодилів?
7. Роль плазунів у природі і житті людини?
8. Які види плазунів потребують охорони?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми, мети уроку
1. Які тварини називають холоднокровними, а які теплокровними?
2. Які пристосування до розмноження на суші виникли у плазунів?
3. Відгадайте загадку: «Із землі і дитина підніме, а через огорожу й силач не перекине»? (Перо).
Перо є однією з рис притаманних птахам, завдяки якій їх іще називають пернатими.
Ви кожен день зустрічаєте птахів. А чи задумувались ви над тим, чому вони мають змогу літати? Де взялись ці тварини на землі, і чому поширені по всій планеті? На ці та інші запитання ми дамо відповіді вивчаючи тему.
ІV. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу
(Розповідь з елементами бесіди)
Птахи- це теплокровні яйцекладні наземні хребетні з передніми кінцівками, перетвореними на крила, тіло яких вкрито пір’ям.
Поширені на всіх континентах, у всіх кліматичних зонах. Харчуються в основному тваринними організмами( від дрібних безхребетних до ссавців), але є й рослиноїдні види.
Клас Птахи об'єднує ≈ 8500 видів птахів. За допомогою передніх кінцівок-крил вони літають, а їхні задні кінцівки допомагають їм переміщуватись по землі, воді, гілках дерев. Дихають вони за допомогою легень. Розмножуються ці тварини відкладаючи яйця. У них добре розвинені органи чуттів – зір та слух.
1.Основні прогресивні ознаки класу Птахи
Значний розвиток центральної нервової системи порівняно з плазунами. Високорозвинена здатність до терморегуляції, що зумовила відносно сталу температуру тіла. Добре розвинена здатність до пересування в повітрі ( у більшості представників).
Виражена турбота про потомство( висиджування яєць і вигодовування пташенят).
2.Особливості зовнішньої будови птахів (Розповідь з елетентами бесіди)
Розгляньте малюнок птаха. Знайдіть відділи тіла: голову, шию, тулуб, хвіст.
Розгляньте тулуб птаха. Які органи розміщені на ньому? Яку роль відіграють ці органи у житті птаха?
Розгляньте кінцівки. Яка їх будова? Зверніть увагу на неоперену частину ноги – цівку і пальці з кігтями. Чим вони покриті? Згадайте, у яких тварин, вивчених раніше ви зустрічали такий покрив.
3.Форма тіла й розміри
Тіло птахів має двобічну симетрію. Є дві пари кінцівок, перша з яких видозмінюється в крила. Тіло розділене на голову, тулуб, кінцівки і хвіст. Чітко виражена шия, що має високу рухливість.
Розгляд по малюнку будови голови птаха і органів, розміщених на ній.
Розгляньте голову. Які органи розміщені на ній? Яке їх значення.
4.Покриви тіла
Шкіра вкрита пір’ям. Пір’я розташоване на певних ділянках(птеридіях). Є ділянки, вільні від пір’я(аптерії). Шкіра не має залоз. Є лише куприкова залоза, розташована над основою хвоста. Особливо добре розвинена у водоплаваючих птахів. Секретом цієї залози птахи змащують пір»я, завдяки чому воно не намокає.
Забарвлення піря зумовлено наявністю тих чи інших пігментів. Для птахів характерне линяння, пов»язане з сезонними змінами.
5.Типи пер: (Складання схеми. Типи пір’я.) Розгляньте пір'я птахів, яке розташоване на тулубі, голові та хвості.
-контурні пера;
-пухові пера;
-пух;
-ниткоподібні пера;
-щетинки.
Розгляньте контурне перо. Замалюйте його в зошит і позначте головні частини.
6.Будова контурного пера. Замальовування будови пера.
Розгляньте пухове перо, визначте його схожість з контурним. Схематично зобразіть його і позначте головні частини.
7. Як літають птахи
Рух крил забезпечується добре розвиненими грудними м’язами. Вони поперемінно піднімають і опускають крило.
Несуча поверхня крил може утворюватися перами, які черепицеподібно перекривають один одного.
Типи польоту птахів: (Повідомлення учнів)
- махаючий;
- планерувальний;
- ширяючий;
- зависаючий
8. Особливості скелету птаха, повязані з польотом:
-легкий
-трубчасті кістки порожнисті, заповнені повітрям
- кістки черепа зрослі
-наявність кіля- виросту грудини, до якого кріпляться м»язи, що рухають крила
-зрослі кістки стопи утворюють цівку, вкриту роговими лусками
-зрослі хребці грудного відділу хребта, наявність складного крижа, зрослі хребці хвостового відділу
-особливе взаємне розміщеня кісток крила, ребер, ключиць.
9.Особливості внутрішноьої будови, повязані з польотом.
10.Розмноження:
-Шлюбна поведінка
-побудова гнізд.
11.Будова яйця (робота в зошиті) . Демонстрація пташиних яєць.
12. Вилуплення пташенят. Демонстрація вологого препарату «Розвиток зародка курки»
Типи пташенят (складання схеми)
13. Сезонні явища в житті птахів. Осілі, кочові та мігруючі птахи.
V. Релаксація (Включити спів птахів (3 хв.))
-А зараз діти закрийте очі і уявіть птахів, спів яких, ви зараз будете чути.
VІ. Узагальнення та систематизація знань. Підбиття підсумків.
1. Зробіть висновок про головні риси зовнішньої та внутрішньої будови птахів, які пов'язані з пристосуванням до польоту.
- обтічна форма тіла;
- наявність крил;
- наявність пір’яного покриву;
- компактний скелет із порожнинами у кістках;
- наявність кіля;
- відсутність зубів;
- наявність легеневих та повітряних мішків;
- розвинений мозочок, що дозволяє складні характери рухів;
- відсутність сечового міхура;
- вкорочений кишечник;
- відсутність правого яєчника у самок.
2. По малюнку визначити типи пер птаха.
3. Тестове завдання. Вказати ряд слів, у якому перераховано осілих птахів.
4.(метод мозкового штурму).
- На які відділи поділяється тіло птахів?
- Які органи розташовані на голові?
- Якими повіками захищене око птахів?
- З яких частин складається дзьоб?
- Чим вкрите тіло птахів?
- Що являють собою пера?
- Як можна поділити контурні пера в залежності від фукцій, які вони виконують?
VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання:
Підготувати додатковий матеріал про методи дослідження перельотів птахів.
Опрацювати параграфи підручника.
VІІІ. Оцінювання, аргументація.