Конспект уроку на тему "Реформація в Німеччині"

Про матеріал
Всесвітня історія. 8 клас. Розділ: "Високе Відродження. Реформація в Західній Європі". Тема: "Реформація в Німеччині"
Перегляд файлу

Всесвітня історія. 8 клас ________

Тема. Високе Відродження. Реформація в Західній Європі

Тема: Реформація в Німеччині

Мета: з’ясувати причини, хід та наслідки Реформації в Німеччині; розвивати вміння аналізувати історичну інформацію крізь призму технологій розвитку критичного мислення; виховувати толерантне ставлення до будь- якої релігії та повагу до думок інших.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, атлас, мультимедійна дошка, дидактичні матеріали.

Основні терміни та поняття: «Реформація», «індульгенція», «Селянська війна».

Основні дати:

  •   1517 р. – виступ Лютера проти індульгенцій;
  •   1524 – 1525 рр. – Селянська війна в Німеччині.

ХІД УРОКУ

  1. Організаційна частина уроку

Учитель. Доброго дня! Американський винахідник Генрі Форд сказав: Зібратися разом - це початок, триматися разом - це прогрес, працювати разом - це успіх! Ми зібралися, тримаємося разом і починаємо працювати. Тож бажаю вам досягти успіху на сьогоднішньому уроці! Подивиться один на одного, посміхніться і подумки побажайте успіхів один одному на уроці.

  1. Актуалізація опорних знань

Бесіда з учнями

  •   Якими були особливості політичного розвитку Німеччини в XІV – XV ст.?
  •   Які уявлення про побудову суспільства та поведінку людини в ньому проголошувала католицька церква?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Чи знаєте ви, що це за Великий та Справедливий Суддя, який карає винних і захищає слабких?

Так висловився про Бога, Мартін Лютер, саме цей чоловік зайняв головне місце в реформаційному русі Німеччини XVI ст. отож і не менш вагоме в нашій сьогоднішній темі.

ІV. Представлення теми та очікуваних навчальних результатів

V. Опрацювання нового навчального матеріалу

1. Німеччина напередодні Реформації.

Учитель. Слово Реформація, що перекладається з латинської мови як «перебудова», стало символом цілої епохи в історії країн Європи. Це була доба, коли в суспільстві розгорнувся  рух за переосмислення  ролі католицької церкви. Дуже швидко ця боротьба, що починалася з диспутів в університетських залах, перекинулася на поля бойовищ. Мине багато часу, поки людство зрозуміє, що неможливо знищити всіх, хто хоче жити інакше. Треба навчитися жити разом, на одній планеті. Шлях до цього буде  дуже довгим. Події, які  спричинили розкол Європи на два великі табори – католиків і прихильників Реформації, – розпочалися на початку XVI ст. в Німеччині.

Учитель об’єднує учнів у три групи і пропонує, опрацювавши відповідний матеріал, скласти короткий конспект про життя в Німеччині напередодні Реформації:

І група: політичне життя;

ІІ група: економічне життя;

ІІІ група: соціальне життя.

Після завершення роботи її результати узагальнюються в таблиці на дошці (в презентації).

Німеччина напередодні Реформації

Напрям

Характеристика

Політичне життя

Роздробленість – велика кількість князівств і церковних володінь. Частина Священної Римської імперії. Влада імператора (якого обирали курфюрсти) була обмеженою. Відсутність єдиних органів влади, армії, фінансів.

Економічне життя

Піднесення господарства. Посилення феодальних відносин на селі. Суперечності між економічним розвитком і роздробленістю. Розвиток торгівлі.

Соціальне життя

Більшість населення проживала в селі. Поширення ідей гуманізму. Зростання впливу бюргерства (буржуазії). Поширення антицерковних поглядів населення.

Робота з контурною картою. Позначте кордони Німеччини XVI ст.

2. Католицька церква на межі XV -  XVI ст.

Складання тез

Переглядаючи відео, складіть тези про становище католицької церкви в Новий час

3. Німецький гуманізм.

Учитель. Період кінця XV -  початку XVI ст. ознаменувався розвитком гуманізму. Гуманізм (від латин. людяний) – світське вільнодумство епохи Відродження, що протистояло середньовічній схоластиці і духовному пануванню церкви. У широкому розумінні – визнання цінностей людини як особистості, її права на вільний розвиток і виявлення своїх здібностей.

Найбільшого розвитку у своїй антицерковній формі гуманізм досяг у Німеччині. На початку XVI ст. в Німеччині існували 16 університетів, у більшості з яких викладали вчені-гуманісти. Ідеологія німецького гуманізму розвивалася на критиці католицизму. Саме тоді сягнула свого піку гуманістична сатира, затверджувалися нові суспільні ідеали, розгорталися пошуки нових форм розвитку релігійного життя.

Яскравими представниками німецького гуманізму стали Себастьян Бранд (представник сатиричного гуманізму, автор книги «Корабель дурнів»), Еразм Роттердамський (письменник та вчений, автор книги «Похвала глупоті»), Ульріх фон Гуттен (представник рицарства, виступав за сильну державу, один з авторів «Листів темних людей»).

Німецький гуманізм став ідейною основою противників католицької церкви.

Метод «Акваріум». Робота з художнім твором.

  • Прочитайте уривок із памфлету Ульріха фон Гуттена «Вадиск, або Римська тріада» і дайте відповідь на запитання.

Трьома речами підкорює собі Рим усе: насиллям, хитрістю й лицемірством. Три речі винайдено, щоб вичавлювати золото з чужих країн: торгівля індульгенціями, вигадана війна з турками і влада папських легатів у варварських землях. Трьома речами постійно опікуються в Римі, хоча ніколи не доводять їх до кінця: спасінням душ, реставрацією храмів, що розвалилися, і турецькими походами. Про три речі не можна казати правду: про Папу, про індульгенцію і про безбожжя. Три речі знехотя роблять у Римі: дотримуються слова, допомагають іншому і поступаються дорогою… Трьох речей бажає кожен у Римі: коротких молитов, доброго золота, життя, сповненого насолоди. Три речі складають рису, що вирізняє Рим: Папа, старі споруди і користолюбство… ?

  • 1. Проти кого спрямовано памфлет Ульріха фон Гуттена?
  • 2. Які його основні ідеї?

4. Мартін Лютер і початок Реформації

Учні записали на ватмані свої думки, стосовно того, які нові (додаткові) правила вони хотіли б запровадити у своєму класі. Учитель просить когось із учнів прикріпити на дверях класу.

Учитель. Так 31 жовтня 1517 р. німецький богослов, що з самого дитинства щиро вірив в Бога, Мартін Лютер вивісив на дверях церкви у Віттенберзі свої «95 тез» проти продажу індульгенцій. Ці тези стали основою нового релігійного вчення. У ньому особливо виділялося три положення:

  • Людина рятується лише своєю вірою.
  • Спасіння отримується лише Божою милістю і не залежить від будь яких «заслуг» людини, бо не люди, а лише Бог знає справжню вартість «добрих справ».
  • Єдиним авторитетом у справах віри є Святе Письмо, Слово Боже.

Отож, Лютер відкидав роль церкви як посередника між Богом і людиною, вважаючи, що єдиним засобом спілкування людини з Богом є віра. Він стверджував, що кожна людина має право на самостійне вивчення Святого письма. Тому Лютер переклав Біблію з латинської мови на німецьку. Слідом за  його перекладом з’явилися переклади Біблії і  на інші мови.

Церковний суд засудив Лютера, але його підтримали деякі з німецьких правителів, і , крім того, у нього з’явилося безліч послідовників серед різних суспільних верств не тільки в Німеччині, але і по всій Європі.

Коли імператор Карл V зажадав, щоб Лютер відмовився від свого вчення, той зайняв тверду позицію і заявив: «На цьому я стою і не можу інакше!».

Саме вчення Мартіна Лютера поклало початок Реформації

Характеризуючи суть вчення Лютера, учитель демонструє схему:

Картинки по запросу "Характеризуючи суть вчення Лютера, учитель демонструє схему:""

Позначити на контурній карті місто, звідки в 1517 р. розпочалася Реформація.

4. Народна Реформація. Томас Мюнцер.

У  кожному  місті  й  селі,  у  кожній  оселі  люди  сперечалися  про  те,  якою  має  бути  церква. Вони самовільно  виганяли священиків,  розпускали  монастирі.  Користуючись  ситуацією,  князі  захоплювали  монастирські  землі,  а  міська  верхівка  відмовлялася  сплачувати  церкві  податки.  Владу  папи  римського  більше  не  визнавали. Проте  ці  зміни  задовольняли  далеко  не  всіх.  Міська  біднота,  селяни  прагнули  більшого. Вони слухали  проповідників, які  обіцяли  їм  наближення  Царства  Божого  на  Землі:  усе  буде спільним і всі люди стануть рівними. Саме  такої  Народної Реформації  вони  бажали  та  ладні  були  боротися  за  неї.  У  багатьох  містах  і  селах  розпочалися  стихійні  виступи.  Реформація,  що  починалася  як  рух  поміркованих  верств  суспільства,  натхненних  гуманістичними  ідеалами  проти католицької церкви, набула рис, притаманних боротьбі народних мас за покращення свого становища. У містах Німеччини з’явилися проповідники, які закликали людей жити так, як написано у Євангелії: «І всі віруючі були разом, і мали все спільне: і продавали свої володіння та будь-яку власність, і роздавали всім за їхніми потребами». Виразником народної Реформації став друг Лютера, а згодом його противник Томас Мюнцер. Він закликав народ підняти меч проти панів і силою встановити на землі Царство Боже. За його переконаннями, боротьбу належало розгорнути не лише проти католицької церкви, а й проти всіх тих, хто жив, порушуючи християнські заповіді,— князів, рицарів, лихварів. Усі мають бути рівними перед Богом, монастирі й замки слід знищити, а панам треба залишити палаци, оселитися у простих хатинах і працювати. Тих дворян, хто чинитиме опір установленню справедливих порядків, доведеться примушувати або страчувати. Це був заклик до повстання. Ідеї Мюнцера у Німеччині підтримала більшість найбідніших верств населення. Лютера їхні наміри налякали. Як засвідчили подальші події, шляхи Лютера і прихильників насильницької побудови на землі Царства Божого розійшлися. Улітку 1524 р. в країні розпочалися окремі виступи селян, якими влада спочатку знехтувала. Восени повстання охопило південь Німеччини й набуло характеру селянської війни.

Робота з терміном

Селянська війна 1524 – 1526 рр. у Німеччині – збройна боротьба селян, підтримана частиною городян, викликана посиленням соціального гноблення і переплетена з Реформацією.

Учитель пропонує, опрацювавши відповідний матеріал, заповнити таблиці:

І група: «Статейний лист»;

ІІ група: «12  статей»;

ІІІ група: «Гейльброннська програма».

Окреслити на контурній карті території, охоплені Селянською війною 1525 р.

VІ. Закріплення нових знань і вмінь учнів

Скласти сенкан:

І група: Реформація;

ІІ група: Мартін Лютер;

ІІІ група: Томас Мюнцер.

VIІ. Підсумки уроку

Учитель. Отже, на початку XVI ст. події в німецьких землях стали причиною виникнення реформаційного руху, спрямованого проти діяльності католицької церкви в Європі. У Німеччині діяльність гуманістів підготувала суспільство до розуміння необхідності реформування католицької церкви й розгортання боротьби за об’єднання країни. Виступ М. Лютера започаткував Реформацію в Німеччині, яка поширилася в інші країни Європи. Народна Реформація, прихильниками якої була більшість незаможних верств населення, зазнала поразки в роки Селянської війни.

VIІІ. Домашнє завдання

  • Опрацювати параграф 9 у підручнику;
  • Порівняти реформаційні погляди Мартіна Лютера або Томаса Мюнцера;
  • Написати міні-есе на тему: «Потреба в здійсненні Реформації існувала не лише в Німеччині, а  й в усій Європі».

 

 

docx
До підручника
Всесвітня історія 8 клас (Сорочинська Н.М., Мартинюк О.О., Гісем О.О.)
Додано
25 січня 2021
Переглядів
3734
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку