Розробка уроку з всесвітньої історії на тему: Початок правління династії Романових. Петро І

Про матеріал

Даний урок був розроблений за допомогою різних методів:« Світлофор», визначення особистості, робота з підручником,« Історичне фехтування»,« Фіш- боун», метод «Кубик». Також для активізації роботи був використаний аутотренінг.

Перегляд файлу

Початок правління династії Романових.

Петро І

 

Мета:

  • навчити учнів встановлювати причино – наслідкові зв’язки, охарактеризовувати початок правління династії Романових та визначати їх вплив на розвиток Московської держави після періоду Смути, ознайомити з такими історичними постатями як : Михайло Романов, Олексій Романов та Петро І Великий та давати оцінку їх діяльності, пояснювати поняття: Інтервенція, Соборне уложення, Синод, Сенат, подушна подать;
  • розвивати вміння систематизувати історичні факти, робити висновки та узагальнювати вивчений матеріал;
  • виховувати толерантне ставлення до однокласників та  почуття поваги до державотворчих процесів Московської держави.

Обладнання : мультимедійна дошка, ілюстрації, роздатковий матеріал, атлас, підручник

Основні поняття: інтервенція,  Соборне уложення, Соляний бунт (1648 р.) і Мідний бунт (1662 р.)  Сенат, Синод, подушна подать, бородовий податок, Кунсткамера

Основні події:

13 липня 1645 року помер цар  Михайло Федорович Романов

1649 р.- прийнятий збірник законів – Соборне уложення.

1670-1671 р. селянська війна під предводительством С.Т.Разіна. 

25 червня 1682 року царі Іоанн V і Петро I вінчалися на царство

1696 році, після смерті Іоанн V, Петро став єдинодержавним царем

1721 р.- Петрові I був привласнений титул імператора Всеросійського, Батька Батьківщини і Великого.

1703 засновано Санкт – Петербург

1714 р в Петербурзі створено Кунсткамеру – перший природничий музей у Росії.

1725 р. імператор Петро I помер

Історичні постатті: Михайло Федорович Романов, Олексій Михайлович Романов, Петро І Романов, Іоанн V Романов, Софія Романова, Олександр Меншиков.

 

Хід уроку

І Організаційний момент

ІІ Перевірка домашнього завдання

Метод « Світлофор»

1565–1572 рр. — період опричнини;

1558–1583 рр. — Лівонська війна

  - власник населених селянами земель, отриманих ним за службу. збирав податки, мав право суду, міг оголошувати війну іншим феодалам. Феодал

- відносини, побудовані на феодальному землеволодінні, у ці відносини вступали сеньйор і васал, феодал і залежні селяни. Феодальні відносини

 -повна спадкова власність (землі, отримані у спадок). Вотчина

-землі, отримані палацовими і військовими слугами (дворяни — люди їхнього двору) за службу і на час служби. Маєток

- Бояри – великі феодали

- Олена Глинська – мати Івана Грозного

- Стрілецькі полки - регулярне військо

- В якому році було приєднано Казанське ханство 1552, на честь цього який собор було збудовано покровський

- станово-представницький орган держави Земський собор

- Судебник - новий збірник законів який фактично прикріпив селян до землі, селяни могли перейти від одного феодала до іншого тільки в Юр’їв день — один раз на рік, сплативши по  передньому власникові всі борги.

- Обрану тисяча - особисту гвардію царя

- виділення цареві в особисте володіння частини державних земель — опричнину «Обрана тисяча» дворян склала основу опричних військ, емблемою яких були мітла  і голова собаки, які символізували відданість цареві, готовність вимести зраду з країни й знищити ворогів держави.

- що регулювало порядок військової служби дворян. Уложення про службу Згідно з Уложенням, служити  у  війську повинен був кожний,  хто  володів  землею.

- родоначальник, вищий духовний сан у православній церкві – патріарх

-драматичні події в Росії, які тривали 15 років (1598 - 1613 рр..) І отримали назву "Смута", "Смутні часи".

Поки не було обрано нового царя країною правила Боярська Дума з семи осіб, тому її ще називають « Семибоярщиною».

На які періоди поділялися Смутні часи

                                                               Періоди Смути

 

          Доба династичної        Соціальний        Національно - визвольний

                            кризи

 

 

Доба династичної  кризи Б. Годунов став першим царем,

обраним Земським собором.

 

Соціальний період.

У той самий час зявилася людина, яка оголосила себе врятованим від смерті сином Івана Грозного, Дмитрієм. Оскільки, на думку більшості, він був самозванцем, то за ним закріпилося імя Лжедмитрій І На Земському соборі було обрано нового царя боярина Василія Шуйського

Поки не було обрано нового царя країною правила Боярська Дума з семи осіб, тому її ще називають « Семибоярщиною».

 

Національно- визвольний Створювалися загони народного ополчення – допоміжне військо, створюване у надзвичайних ситуаціях військового часу з добровольців.

 

Отже, за Смутних часів долю Московської держави своїми рішучими діями вирішив її народ

 

Визначте особистість

 

Цей Цар народився у 1530 р. Від природи він отримав розум жвавий і  гнучкий,  вдумливий  і  трохи  глузливий… Але  обставини,  серед  яких проходило  дитинство, рано  зіпсували цей розум,  дали йому неприродний,  хворобливий розвиток.  Він рано  став  сиротою — на четвертому році лишився батька, а на восьмому втратив  і матір. Він з дитинства  бачив  себе  серед  чужих  людей.  У душі  його  рано  й  глибоко врізалося  і все життя зберігалося відчуття сиротіння, занедбаності, самотності, про що він щоразу твердив: «Родичі мої не піклувалися про мене». Звідси його боязкість, що стала основною рисою його вдачі. Як всі  люди, що  виросли  серед  чужих,  без  батьківського  погляду  і материнської ласки, царевич рано засвоїв звичку ходити озираючись і прислухаючись. Це розвинуло у ньому підозрілість, яка з роками перетворилася на глибоку недовіру до людей. У дитинстві йому часто доводилося стикатися  із байдужістю або  зневагою  з боку оточуючих. Потворні сцени.

 

Визначте особистість за фотографією.

  1. Б.Годунов
  2. Лжедмитрій І.
  3. В.Шуйський

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Повторення правил роботи на уроці.( Говорять всі разом)

Аутотренінг

Схиліть голівки на руки, заплющте оченята. Подумки повторюйте за мною:

Я прийшов до школи вчитися… У мене все вийде…

Треба бути уважним…

Треба бути спокійним…

В класі у мене друзі…

Вони мене люблять…

Мені приємно…

 Я легко дихаю…

Люблю я свій розум… увагу і пам'ять.

Працює мій мозок,

І вчусь я старанно, сприймаю все нове

І мислю логічно. Вчителя слово

Здійсню я практично

 

ІV.  Вивчення нового матеріалу

План

  1. Початок правління династії Романових
  2. Царювання Петра І Романова

 

 

1.Початок правління династії Романових

Після періоду Смути, а ми вже на минулому уроці розглянули, що це драматичні події в Росії кінця 16 – початку 17 ст, яку історики ототожнюють з громадянською війною ,  також  супроводжувалась народними виступами і заколотами і правлінням самозванців Лжедмитрієм І та Лжедмитрієм ІІ і іноземною інтервенцією

      У січні 1613 році в Москві зібрався земський собор, який одразу виніс рішення: ніяких іноземних претендентів на московський престол не обирати

Врешті-решт, до нового царя були пред'явлені три вимоги:

  • він повинен бути російським;
  • мати кровний зв'язок з попередньою династією Рюриковичів;
  • підтримуватися усіма станами.

      Найбільш прийнятною для всіх кандидатурою став 16 – річний Михайло Федорович Романов син митрополита Філарета Романова. Так в Росії почалося правління нової династії - Романових, яка буде правити в Росії понад 300 років і проведе країну через всі історичні негаразди та випробування до світового панування.

Перші роки правління Михайла Романова пройшли в обстановці майже безупинної діяльності Земських соборів - тут обговорювалися майже всі найважливіші проблеми держави. Цар Михайло Федорович був молодий і недосвідчений і до 1619 року країною правила велика стариця Марфа і її рідня з бояр Салтикових. Пізніше влада в країні перейшла в руки батька царя - патріарха Філарета, що носив титул Великого государя. Державні грамоти того часу писалися від імені государя царя і святійшого патріарха Московського і всієї Русі.

Перед російським царем стояла задача закінчення військових дій із Польщею і Швецією. Шведська інтервенція насильницьке вторгнення однієї чи кількох держав у внутрішні справи іншої держави) Робота над поняттям:( виписувати на дошці) що почалася в 1609 році, була припинена висновком Столовського миру (1617 р.) Робота над поняттям:( виписувати на дошці), у результаті якого Московська держава загубила вихід до Балтійському моря. У 1618 році в селі Деуліно Росія уклала з Річчю Посполитою перемир'я на 14 років і 6 місяців. За умовами цього перемир'я був зроблений обмін полоненими, у числі яких був і батько царя митрополит Філарет.

У 1642 році було покладене початок військовим перетворенням. Іноземні офіцери навчали російських "ратних людей"  військовій справі, і в Росії з'явилися "полки іноземного строю": Це був перший важливий крок до створення регулярного національного війська в Росії.  Михайло Федорович помер 13 липня 1645 року від водяної хвороби у віці 49 років. Він похований в Архангельськом соборі Кремля.

 

13 липня 1645 року російським царем став старший син Михайла Федоровича царевич Олексій. Олексій Михайлович був одним з найдосвідчинійших людей свого часу. Він самий писав і редагував багато указів і першим із російських царів став власноручно їх підписувати.

Засади абсолютизму  були юридично закріплені  у прийнятому в 1649 році збірнику законів – Соборному уложенні.( виписати поняття на дошку)  Уложення остаточно перетворило селян на кріпаків, дозволило безстроково шукати селян – утікачів і повертати їх господярю

У цей час були жорстоко придушені народні повстання в Москві - Соляний бунт (1648 р.) Одне з найбільших повстань в Росії середини XVII століття масовий виступ городян середніх і нижчих верств, ремісників, посадского населення, дворових людей і стрільців,проти  податків товари, які застосовувалися в побуті.

.( виписати поняття на дошку)   і Мідний бунт (1662 р.) .( виписати поняття на дошку) повстання, що відбулося в Москві, повстання міських низів проти підвищення податків у роки російсько-польської війни 1654—1667 років та випуску з 1654 року знецінених, у порівнянні з срібними, мідних монет.  Та  селянська війна 1670-1671 р. під проводом С.Т.Разіна. Олексій Михайлович помер 30 січня 1676 року у віці 47 років. Він похований  в Архангельськом соборі Кремля.

 

 

2.Царювання Петра І Романова

 

        Наприкінці 17 ст. Московська держава значно відставала у розвитку від європейських держав. Внутрішньополітичне життя  відзначалося гострою боротьбою придворних угрупувань за владу

       Після смерті царя Федора Олексійовича десятилітній царевич Петро був проголошений царем в обхід свого старшого брата царевича Іоанна, але з 23 травня того ж року він був затверджений 3емським собором "другим царем", а Іоанн - "першим". 25 червня 1682 року царі Іоанн V і Петро I вінчалися на царство. У зв'язку з молодістю царів правителькою при них стала їхня старша сестра царівна Софія.  До 1689 року Петро із своєю матір'ю Наталею Кирилівною жив у підмосковному селі Преображенському, приїжджаючи в Москву тільки на час офіційних церемоній. У січні 1689 року на настійну вимогу матері Петро I женився на дочці славетного боярина Євдокії Федорівні Лопухіної. У 1689 році бажаюча єдиновладдя Софія була відсторонена від влади й замкнута в Новодівочий монастир. До 1694 року уряд Петра I очолювала його матір Наталя Кирилівна. У 1696 році, після смерті Іоанн V, Петро став єдинодержавним царем.  Характерними рисами Петра були розум, воля, енергія, широта поглядів, цілеспрямованість, допитливість, велика працездатність. Петро, не отримавши належної освіти, учився все життя. Водночас Петро був опришкуватий, жорсткий і безжалісний, особисто брав участь у катуваннях і стратах. У 1697 році цар спорядив "Велике посольство" у Європу і самий приєднався до нього під ім'ям Петра Михайлова. У Пруссії цар навчався артилерійській справі й одержав атестат вогнепального майстра. Вивчати кораблебудування Петро направився в Голландію.Під час перебування в Європі Петро оглядав фабрики, бібліотеки, слухав лекції в університетах. У 1698 році цар спішно повернувся в Росію, тому що була отримана звістка про нову змову Софії і повстанні стрільців. Під час свого царювання Петро I провів значні реформи, спрямовані на подолання відставання Росії від передових країн Заходу.

 Тепер попрацюємо з підручником с.172

Реформи Петра І

Назва реформи

Зміст

Адміністративна

Боярську думу замінив на Сенат. один з найвищих державних органів, функції і компетенції якого впродовж 200 років мінялися. Створений Петром І у 1711 році, замість Боярської думи, сенат був головним знаряддям його реформ. Систему приказів замінили дванадцять колегій. Містам надавалося право обирати власні органи управління. Країна була поділена на провінції та губернії.

Церковна реформа

Ліквідував патріашерство, доручив управління церквою Святішому Синоду певний ступінь внутрішньої свободи управління церковної організації, найвища колегіальна церковна установа для вирішення важливіших справ

Економічна

Виросли податки, введена подушна подать. - податок з кожної особи, який сплачували навіть кріпаки

Зросла кількісь збройових, металургійних, гірничодобувних ткацьких мануфактур. Зявилися перші металургійні підприємства на Уралі

Реформа в галузі культури

В 1703 році було засновано місто Санкт – Петербург, запроваджено бородовий податок- податок на носіння в Санкт - Петербурзі бороди

Відкривалися друкарні, де видавали книги світського характеру, при цьому застосовували зручний для читання гражданський шрифт. У 1714 році в Петербурзі створено Кунсткамеру – перший природничий музей у Росії.

Військова реформа

Армія стала регулярною і будувалася за європейським зразком. Побудовано російський військово марський флот

 

 

Реформи державного управління проведені Петром І, сприяли процесу остаточного встановлення абсолютизму в Російській імперії

 

                     Фізкультхвилинка

 

 «Австралійський дощ»

Ведучий запитує в учасників: «Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Як тільки вони повернуться до мене, я передам наступні. Слідкуйте уважно».

-         В Австралії піднявся вітер. (Ведучий тре долоні)

   Падають перші краплини дощу (клацаємо пальцями).

•Почалася злива (плескаємо долонями по стегнам).

•Ось буря стихає (плескаємо долонями по грудині).

•Стихає злива (плескаємо долонями по стегнам).

•Закінчується дощ, падають останні краплі (клацаємо пальцями).

• Шумить тільки вітер (потираємо долоні).

•Австралійський дощ скінчився. Сонце! (Діти піднімають руки вгору)

 

   у 1721 році вона була проголошена імперією, а Петрові I був привласнений титул імператора Всеросійського, Батька Батьківщини і Великого.

А давайте послухаємо з вами кілька цікавих фактів про Петра І Романова

  Ще в 1722 р. Петро І видав указ про порядок престолонаслідування, за яким монарх особисто визначав свого наступника. Але цар не зміг скористатися цим правом. Застудившись під час шторму, 28 січня 1725 р. імператор помер Петро I близько 6-ї ранку 8 лютого[6] 1725 року. За офіційною версією (наближені до нього камер-юнкер Бухгольц, Феофан Прокопович) — помер внаслідок запалення сечового міхура, через що припинилось сечовипускання, яке породжувало сильний біль, через що перед смертю сильно кричав, можливо через розрив сечового міхура, якій міг відбутися при затримці сечі.

Іншу версію «запустив» посол Франції при російському дворі Кампредон на основі інформації лікаря-італійця, який стверджував, що затримка сечовипускання пов'язана з «погано вилікуваним сифілісом».

     Перед смертю він , встигнув написати тільки два слова: «Віддайте все…». Це призвело до боротьби між різними угрупованнями, яка тривала близько 40 років. Вона супро-воджувалася заколотами та переворотами, інтригами та вбивствами. Цей період дістав назву палацових переворотів

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

Метод « Історичне фехтування»

Учні задають один одному запитання

Метод « Фіш- боун»

 

 

 

 

 

 

 

Тестові завдання:

  1. Позначте ім'я першого царя з династії Романових

А) Олексій Михайлович

Б) Михайло Федорович

В) Петро І

2. Позначте категорії населення, інтереси яких захищало Соборне уложення

А) Ремісників і селян

Б) Купців і поміщиків

В) Самодержавної монархії та панівної верхівки суспільства

VІ.Підсумок уроку

У 18 ст. Московська держава швидко перетворилася з відсталої країни на  одну з наймогутніших держав Європи . За рахунок  нелюдського напруження  сил власного народу імператор Петро І за короткий термін реформував державу та перетворив  її на європейський лад..Однак він не зміг і не захотів зруйнувати найстаріший пережиток феодалізму – кріпосне право.

 

VІ.Домашнє завдання

  1. Опрацювати матеріал підручника
  2. Виписати та вивчити основні події та терміни
  3. Опрацювати таблицю « Реформи Петра І »
  4. Підготуватись до контрольної роботи

 

Метод «Кубик»

1.Північна війна ( 1700 – 1721 рр.) Ніштадтський мир

2. Скласти історичний портрет Петра І

3. Гетьманщина та Московська держава

4. Культура Московської держави

5.Скласти хронологічну таблицю основних подій правління Петра І

6. Визначте наслідки реформаторської діяльності Петра І для подальшого розвитку Росії.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. borodina lyudmila
    Маяцька Людмила Леонідівна Дякую. Розробка виконана на відмінно.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Всесвітня історія 8 клас (Сорочинська Н.М., Мартинюк О.О., Гісем О.О.)
Додано
21 січня 2018
Переглядів
8363
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку