План-конспект уроку на тему:
«Сапротрофні – цвільові гриби. Лабораторне дослідження16 Будова цвілевих грибів (за допомогою оптичного мікроскопа)»
Тема уроку. |
Сапротрофні – цвільові гриби. Лабораторне дослідження16 Будова цвілевих грибів (за допомогою оптичного мікроскопа). |
Навчально-виховна мета: |
Cформувати уявлення про сапротрофні цвілеві гриби, особливості їхньої будови, життєдіяльності та розмноження; виявити характерні особливості нижчих та вищих грибів. Виховувати ціннісні орієнтації на збереження природи та естетичні смаки учнів. |
Розвиваюча мета: |
Розвивати вміння і навички учнів порівнювати, узагальнювати та робити висновки, розвивати біологічну мову, мислення, вміння працювати з підручником. |
Тип уроку: |
Комбінований урок |
Методи навчання: |
1. Інформаційно- рецептивний: а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником. б) наочний: ілюстрація. Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом. 2. Репродуктивний. Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань. |
Література: |
Біологія: 6 кл.: Підруч: для загальноосвіт. навч. закл. / І. Ю. Костіков. – К.: Грамота, 2014. – 296с.: іл. |
Обладнання: |
Ілюстрації і текст в підручнику. |
Основні поняття і терміни: |
Цвілеві гриби, мукор, нижчі гриби, пеніцил. |
Структура уроку
I Організаційний етап………………………….1 хв
II Актуалізація опорних знань………………....4 хв
III Мотивація навчальної діяльності…………....2 хв
IV Вивчення нового матеріалу……………........22 хв
V Узагальнення та систематизація знань…........12 хв
VI Підведення підсумків уроку……………........2 хв
VII Повідомлення домашнього завдання…..........2 хв
Хід уроку:
І Організаційна частина
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності класної кімнати та учнів до уроку. Перевірка присутніх.
ІІ Актуалізація опорних знань
Питання для бесіди:
1. Що таке лишайники?
2. Назвіть найхарактерніші ознаки лишайників.
3. Де поширені лишайники?
4. Па які групи за будовою тіла поділяють лишайники?
5. Яка роль лишайників у природі? 6. Яка роль лишайників у житті людини?
7. Як будова лишайника пов’язана з його пристосуванням до виживання в будь-якихумовах?
8. Від чого залежить поширення лишайників?
Виконання тестових завдань.
Вибрати одну правильну відповідь.
1. Наука, що вивчає гриби,— це:
А ботаніка В ліхенологія
Б бріологія Г мікологія
2. Вегетативне тіло гриба — це:
А мікориза В міцелій
Б спорангії Г ніжка
3. Гриби-паразити:
А утворюють за наявності світла органічні речовини
Б оселяються на продуктах харчування
В утворюють мікоризу
Г оселяються на інших живих організмах
4. Гриби-сапротрофи:
А утворюють за наявності світла органічні речовини
Б оселяються на продуктах харчування
В утворюють мікоризу
Г оселяються на інших живих організмах
5. У клітинах грибів відкладається:
А глікоген В крохмаль
Б ламінарин Г багрянковий крохмаль
Відповіді: 1 — Г, 2 — В, 3 — Г, 4 — Б, 5 — А.
Конкурс загадок про гриби (частина домашнього завдання).
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Існують гриби, які «вистрілюють» своїми спорами у бік джерела світла. На поверхні кінського гною можна побачити повстяну плівку, всіяну численними безбарвними краплями. Це розвиваються цвілеві гриби роду Пілоболи. Пілоболові гриби мають дивовижні особливості: вони утворюють напівсферичний спорангій, який несе від 30 до 90 тис. спор. Під час дозрівання вони швидко викидаються у бік світла. Учені вважають, що здута частина спорангієносця, на якій формуються спорангії, сприймає світлове подразнення. Перед «бомбардуванням» спорами спорангієносець заповнюється водою, і спори розповсюджуються разом із цівкою води на значну відстань (до 2 м) з початковою швидкістю до 27 м/с.
— А чи є цвілеві гриби, пов’язані з побутом людини? (Учні можуть наводити приклади утворення цвілі.)
Отже, сьогодні на уроці ми продовжуємо розглядати будову й особливості життєдіяльності грибів.
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
ІV Пояснення нового матеріалу
Розповідь вчителя з елементами бесіди
План пояснення нового матеріалу
Нижчі гриби – це одноклітинні гриби. До таких грибів належить відома всім біла цвіль або гриб мукор. Такий гриб часто розвивається на хлібі або овочах і виглядає спочатку як вата – біла пухка речовина, яка поступово перетворюється в чорну. Незважаючи на те, що зовні мукор схожий на багатоклітинний організм, насправді це все одна клітина, яка розрослася в одній цитоплазмі з величезною кількістю ядер. Довгасті нитки називаються міцеліями. Розширення на кінцях міцеліїв мають чорні голівки (спорангії), в яких утворюються спори, за допомогою яких гриб розмножується.
Вищі гриби на відміну від нижчих мають міцелій, що складається з ниток-гіфів, розділених перетинками та безліч клітин.
До Вищих, або Справжніх грибів відносяться класи: Зигоміцети, Аскоміцети, Базидіоміцети і Дейтероміцети.
2. Мукор — сапрофітний цвілевий гриб. Особливості будови та процесів життєдіяльності. (Розповідь учителя, робота з ілюстративним матеріалом, лабораторне дослідження.)
3. Пеніцил — сапрофітний цвілевий гриб. Особливості будови та процесів життєдіяльності. (Робота в групах, обговорення)
VІ Узагальнення і систематизація знань
«Закінчи речення».
1. На продуктах харчування може оселятися… (мукор).
2. Цей гриб належить до… (нижчих).
3. Спори в мукора утворюються в кулястих… (спорангіях).
4. На відміну від мукора, пеніцил — (багатоклітинний гриб).
5. Пеніцил став відомим на весь світ завдяки тому, що з нього був виділений перший… (антибіотик).
6. До грибів, які не утворюють грибницю, належать… (дріжджі).
7. Їх використовують для… (отримання спирту, у хлібопекарській та пивоварній промисловості).
VІІ Підбиття підсумків уроку
Що найбільше сподобалося на уроці? Чи є бажання проводити дослідження далі?
VІІІ Повідомлення домашнього завдання
Прочитати § 52. Дати відповідь на питанн 3, 5 на с. 239.
Індивідуальні та твозрчі завдання: 1. Підготувати повідомлення про паразитичні гриби. 2.Скласти сенкани на теми «Мукор», «Пеніцил».