Конспект уроку на тему: "Сапротрофні – цвільові гриби. Лабораторне дослідження16 Будова цвілевих грибів (за допомогою оптичного мікроскопа)"

Про матеріал
Конспект уроку біології у 6 класі на тему: "Сапротрофні – цвільові гриби. Лабораторне дослідження16 Будова цвілевих грибів (за допомогою оптичного мікроскопа)". Мета: сформувати уявлення про сапротрофні цвілеві гриби, особливості їхньої будови, життєдіяльності та розмноження; виявити характерні особливості нижчих та вищих грибів. Виховувати ціннісні орієнтації на збереження природи та естетичні смаки учнів.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План-конспект уроку на тему:

«Сапротрофні – цвільові гриби. Лабораторне дослідження16 Будова цвілевих грибів (за допомогою оптичного мікроскопа)»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку.

Сапротрофні – цвільові гриби. Лабораторне дослідження16 Будова цвілевих грибів (за допомогою оптичного мікроскопа).

Навчально-виховна

 мета:

Cформувати уявлення про сапротрофні цвілеві гриби, особливості їхньої будови, життєдіяльності та розмноження; виявити характерні особливості нижчих та вищих грибів. Виховувати ціннісні орієнтації на збереження природи та естетичні смаки учнів.

Розвиваюча мета:

Розвивати вміння і навички учнів порівнювати, узагальнювати та робити висновки, розвивати біологічну мову, мислення, вміння працювати з підручником.

Тип уроку:

Комбінований урок

Методи навчання:

1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.

б) наочний: ілюстрація.

 Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.

2. Репродуктивний.

 Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

Література:

Біологія: 6 кл.: Підруч: для загальноосвіт. навч. закл. / І. Ю. Костіков. – К.: Грамота, 2014. – 296с.: іл.

Обладнання:

Ілюстрації і текст в підручнику.

Основні поняття і

терміни:

Цвілеві гриби, мукор, нижчі гриби, пеніцил.

Структура уроку

I   Організаційний етап………………………….1 хв

II  Актуалізація опорних знань………………....4 хв

III Мотивація навчальної діяльності…………....2 хв

IV Вивчення нового матеріалу……………........22 хв

V Узагальнення та систематизація знань…........12 хв

VI  Підведення підсумків уроку……………........2 хв

VII Повідомлення домашнього завдання…..........2 хв

                                           Хід уроку:

І  Організаційна частина

Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності класної кімнати та учнів до уроку. Перевірка присутніх.

ІІ Актуалізація опорних знань

Питання для бесіди:

1. Що таке лишайники?

2. Назвіть найхарактерніші ознаки лишайників.

3. Де поширені лишайники?

4. Па які групи за будовою тіла поділяють лишайники?

5. Яка роль лишайників у природі? 6. Яка роль лишайників у житті людини?

7. Як будова лишайника пов’язана з його пристосуванням до виживання в будь-якихумовах?

8. Від чого залежить поширення лишайників?

Виконання тестових завдань.

Вибрати одну правильну відповідь.

1. Наука, що вивчає гриби,— це:

А ботаніка В ліхенологія

Б бріологія Г мікологія

2. Вегетативне тіло гриба — це:

А мікориза В міцелій

Б спорангії Г ніжка

3. Гриби-паразити:

А утворюють за наявності світла органічні речовини

Б оселяються на продуктах харчування

В утворюють мікоризу

Г оселяються на інших живих організмах

4. Гриби-сапротрофи:

А утворюють за наявності світла органічні речовини

Б оселяються на продуктах харчування

В утворюють мікоризу

Г оселяються на інших живих організмах

5. У клітинах грибів відкладається:

А глікоген В крохмаль

Б ламінарин Г багрянковий крохмаль

Відповіді: 1 — Г, 2 — В, 3 — Г, 4 — Б, 5 — А.

Конкурс загадок про гриби (частина домашнього завдання).

ІІІ Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Існують гриби, які «вистрілюють» своїми спорами у бік джерела світла. На поверхні кінського гною можна побачити повстяну плівку, всіяну численними безбарвними краплями. Це розвиваються цвілеві гриби роду Пілоболи. Пілоболові гриби мають дивовижні особливості: вони утворюють напівсферичний спорангій, який несе від 30 до 90 тис. спор. Під час дозрівання вони швидко викидаються у бік світла. Учені вважають, що здута частина спорангієносця, на якій формуються спорангії, сприймає світлове подразнення. Перед «бомбардуванням» спорами спорангієносець заповнюється водою, і спори розповсюджуються разом із цівкою води на значну відстань (до 2 м) з початковою швидкістю до 27 м/с.

— А чи є цвілеві гриби, пов’язані з побутом людини? (Учні можуть наводити приклади утворення цвілі.)

Отже, сьогодні на уроці ми продовжуємо розглядати будову й особливості життєдіяльності грибів.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

ІV  Пояснення нового матеріалу

Розповідь вчителя з елементами бесіди

План пояснення нового матеріалу

  1. Поняття про нижчі і вищі гриби. (Розповідь учителя, складання опорної схеми.)

Нижчі гриби – це одноклітинні гриби. До таких грибів належить відома всім біла цвіль або гриб мукор. Такий гриб часто розвивається на хлібі або овочах і виглядає спочатку як вата – біла пухка речовина, яка поступово перетворюється в чорну. Незважаючи на те, що зовні мукор схожий на багатоклітинний організм, насправді це все одна клітина, яка розрослася в одній цитоплазмі з величезною кількістю ядер. Довгасті нитки називаються міцеліями. Розширення на кінцях міцеліїв мають чорні голівки (спорангії), в яких утворюються спори, за допомогою яких гриб розмножується.

Вищі гриби на відміну від нижчих мають міцелій, що складається з ниток-гіфів, розділених перетинками та безліч клітин.

До Вищих, або Справжніх грибів відносяться класи: Зигоміцети, Аскоміцети, Базидіоміцети і Дейтероміцети.

Картинки по запросу схема вищі і нищі гриби

2. Мукор — сапрофітний цвілевий гриб. Особливості будови та процесів життєдіяльності. (Розповідь учителя, робота з ілюстративним матеріалом, лабораторне дослідження.)

3. Пеніцил — сапрофітний цвілевий гриб. Особливості будови та процесів життєдіяльності. (Робота в групах, обговорення)

VІ  Узагальнення і систематизація знань

«Закінчи речення».

1. На продуктах харчування може оселятися… (мукор).

2. Цей гриб належить до… (нижчих).

3. Спори в мукора утворюються в кулястих… (спорангіях).

4. На відміну від мукора, пеніцил — (багатоклітинний гриб).

5. Пеніцил став відомим на весь світ завдяки тому, що з нього був виділений перший… (антибіотик).

6. До грибів, які не утворюють грибницю, належать… (дріжджі).

7. Їх використовують для… (отримання спирту, у хлібопекарській та пивоварній промисловості).

VІІ   Підбиття підсумків уроку

Що найбільше сподобалося на уроці? Чи є бажання проводити дослідження далі?

VІІІ Повідомлення домашнього завдання

Прочитати § 52. Дати відповідь на питанн 3, 5 на с. 239.

Індивідуальні та твозрчі завдання: 1. Підготувати повідомлення про паразитичні гриби. 2.Скласти сенкани на теми «Мукор», «Пеніцил».

docx
Додано
30 квітня 2019
Переглядів
3217
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку