Конспект уроку на тему «Територія нашої держави» , підручник «Досліджую історію і суспільство» , Васильків І.Д.
Розробила вчитель історії Муха Тетяна.
Мета: навчити визначати територію України, її межі, сусідів на мапі Європи і світу .Розвивати вміння працювати з контурною картою, показувати та позначати сусідні держави. Розвивати пам‘ять ,увагу, спостережливість, мислення. Виховувати любов до Батьківщини, патріотизм.
Очікувані результати: учень орієнтується у роботі з мапою, показує та називає сусідні країни, розуміє та опрацьовує терміни та поняття ,вміє працювати з історичними джерелами.
Обладнання: адміністративно-територіальна карта України, політична карта Європи, ,етнографічна карта України ,Конституція України ,мультимедійний комплект.
Тип уроку : комбінований
І .Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація знань.
Де знаходиться Україна? Які країни є її сусідами? Які моря омивають Україну?
ІІІ .Мотивація пізнавальної діяльності.
Діти, урок я почну зі слів українського мислителя та філософа Григорія Сковороди « Кожному мила своя сторона». Як ви розумієте цей вислів?
ІV.Вивчення нового матеріалу.
Помислимо, Україна це держава чи країна? Перш ніж відповісти на питання потрібно заповнити схему.
мова
символи територія
УКРАЇНА
Країна +суверенітет держава.
Робота з термінами.
Суверенітет-самостійність держави ,рівноправність з іншими державами.
Отже, працюємо з документом. Відкриваємо Розділ І Конституції України , опрацьовуємо ст.1,2.
Стаття 1. Україна є суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава.
Стаття 2. Суверенітет України поширюється на всю її територію.
Територія України в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною.
Україна це країна чи держава? Чому?
Обриси сучасних кордонів наша держава набула не одразу. Це сталося історично впродовж століть. В давні часи на наших землях існувала Русь –Україна. Саме тоді у 1187 році вперше зафіксовано використання назви « Україна». Вирішуємо історичну задачу. Скільки років минуло з того часу?
Пізніше кордони змінювались з приходом гетьманів та впродовж Світових війн. І ось вже 33 роки кордони України є остаточні та непорушні. Вирішуємо історичну задачу. В якому році Україна стала незалежною?
Опрацьовуємо ст.132,133 Розділ ІХ
Стаття 132. Територіальний устрій України ґрунтується на засадах єдності та цілісності державної території, поєднання централізації і децентралізації у здійсненні державної влади, збалансованості і соціально-економічного розвитку регіонів, з урахуванням їх історичних, економічних, екологічних, географічних і демографічних особливостей, етнічних і культурних традицій.
Стаття 133. Систему адміністративно-територіального устрою України складають: Автономна Республіка Крим, області, райони, міста, райони в містах, селища і села.
До складу України входять: Автономна Республіка Крим, Вінницька, Волинська, Дніпропетровська, Донецька, Житомирська, Закарпатська, Запорізька, Івано-Франківська, Київська, Кіровоградська, Луганська, Львівська, Миколаївська, Одеська, Полтавська, Рівненська, Сумська, Тернопільська, Харківська, Херсонська, Хмельницька, Черкаська, Чернівецька, Чернігівська області, міста Київ та Севастополь.
Міста Київ та Севастополь мають спеціальний статус, який визначається законами України.
Адміністративна карта України.
Отже, бачимо перелік областей та адміністративно- територіальні одиниці.
Україна
області
райони
громади
село
місто
селище
Отже, існує 24 області і АРК. До 2024 року налічувалось 490 районів . на даний час існує 136 районів. Працюємо з адміністративною картою та називаємо області. Слідкуємо чи збігаються назви всіх областей. Визначаємо області , які не відповідають назві. А саме :
Волинська обл. – м.Луцьк
Закарпатська обл.-м. Ужгород
Дніпропетровська обл.-М. Дніпро
Кіровоградська обл.-м. Кропивницький
Донецька обл.-м. Краматорськ
Луганська обл.-м. Сєвєродонецьк
Чому в Донецькій та Луганській областях змінено адміністративні центри?
На стр 23 підручника опрацьовуємо етнографічну карту України та називаємо етнографічні території.
Робота з термінами . Етнос – це народ. (грец.),графос –писати.
Пропоную перегляд відео « Народи, які живуть на теренах України»
Пам’ятаємо, що кожен етнос має свою культуру, традиції, мовні діалекти.
Площа України.
А зараз поговоримо про площу України.
Чому площа України змінилась з 603,7 тис .км 2 на 603,549 тис .км 2 ?Які землі ми називаємо тимчасово окупованими? Чи має Україна вигідне геополітичне становище в Европі? Чому? Чи має Україна вихід в Європу? Чи омивається морями?
Україна розташована в географічному центрі Європи, село Ділове Закарпатської області і тому вона долучилась до європейського життя. Наша держава є співзасновницею ООН,бере участь у Раді Європи, ОБСЄ,СОТ,співпрацює зНАТО і ЄС. Тому ми прагнемо європейських цінностей-свободи,поваги,рівності. Пропоную прослухати Гімн Європейського Союзу- уривок «Оди до радості» з Дев’ятої симфонії Бетховена та скласти хмаринку слів « Європейські цінності». https://www.youtube.com/watch?v=1xBGtY_5bcg&pp=ygUc0LPRltC80L0g0ZTQstGA0L7RgdC-0Y7Qt9GDIA%3D%3D
V.Закріплення вивченого матеріалу.
Гра « Квіти України». На квіточці написати побажання України та причепити на карту.
Гра «Бюро знахідок» . з запропонованих картинок вибрати ті , що належать Україні.
Гра «Журналіст». Скласти міні-розповідь про Україну ( використовуючи отримані знання на уроці) та запросити відвідати Україну туристів.
Рефлексія.
VІ. Домашнє завдання. Опрацювати параграф 3, виконати завдання з контурною картою.