Конспект уроку на тему: "Урок виразного читання. Г.Тютюнника «Дивак». Художнє читання описів природи"

Про матеріал

Тема уроку: Урок виразного читання. Г.Тютюнника «Дивак». Художнє читання описів природи

Лексична тема: Дивовижний світ творчості Г.Тютюнника

Мета уроку:

навчальна: допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст твору;

розвивальна: розвивати вміння виразно читати текст, переказувати його, розглядати точність і лаконічність описів природи в оповіданні, висловлювати власні міркування з порушення проблем;

виховна:виховувати розуміння цінності кожної особи на землі, формувати гуманізм, усвідомлення людини як неповторної індивідуальності, прищеплювати шанобливе ставлення до природи.

Тип уроку: комбінований урок

Методична організація уроку: репродуктивна й актуалізаційна бесіда, метод спостереження і аналізу літературного твору

Внутрішньопредметні зв'язки: теорія літератури.

Міжпредметні зв'язки: художня культура, природознавство, історія, екологія.

Обладнання: підручник, портрет Григора Тютюнника, ілюстрації до твору письменника, текст оповідання «Дивак»

Перегляд файлу

Тема уроку: Урок виразного читання. Г.Тютюнника «Дивак». Художнэ читання описів природи

Лексична тема:  Дивовижний світ творчості  Г.Тютюнника

Мета уроку:

навчальна: допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст твору;

розвивальна: розвивати вміння виразно читати текст, переказувати його, розглядати точність і лаконічність описів природи в оповіданні, висловлювати власні міркування з порушення проблем;

 виховна:виховувати розуміння цінності кожної особи на землі, формувати гуманізм, усвідомлення людини як неповторної  індивідуальності, прищеплювати шанобливе ставлення до природи.

Тип уроку: комбінований урок  

Методична організація уроку: репродуктивна й актуалізаційна бесіда, метод спостереження і аналізу літературного твору

Внутрішньопредметні зв’язки: теорія літератури. 

Міжпредметні зв’язки: художня культура, природознавство, історія, екологія.             

Обладнання: підручник, портрет Григора Тютюнника, ілюстрації до твору  письменника, текст оповідання «Дивак»              

 I.Організаційний момент. (1хвилина)     

 Вчитель:            -  Доброго дня!                                                                                                                                           

Учні:             - Доброго дня!                

 II.Перевірка домашнього завдання (2 хвилини) 

 III. Оголошення теми і мети уроку, мотивація навчальної діяльності                       (2 хвилини)

 Вчитель:

«Ким стане Олесь – герой оповідання Григора Тютюнника «Дивак»? Талановитим художником, допитливим вченим або лісником? Ми не знаємо. Але  впевнені : обовязково буде доброю, співчутливою, справедливою людиною. І це, мабуть, найголовніше. Такі питання стануть предметом нашого  обговорення на сьогоднішньому уроці.»

IV.Актуалізація опорних знань (5 хвилин)

  Вчитель :

В якому році було надруковано оповідання Г.Тютюнника «Дивак»?

Учень: 

Твір було надруковано1 жовтня 1963р.

Вчитель:

Як звати головного героя оповідання «Дивак»?

Учень:

Олесь

Вчитель:

Чому твір має таку назву?

Учень:

Бо так називали Олеся.

Вчитель:

Чого вчить нас це оповідання?

Учитель:

Оповідання вчить нас любити природу.

Вчитель:

Які риси притаманні Олесю?

Учень:

Любить природу, чуйний,  спостережливий,боязкий, добрий, щирий.

Вчитель:

Назвіть тему та ідею оповідання «Дивак».

Учень:

Тема твору: Зображення допитливого, чуйного, доброго хлопчика Олеся, його жагу пізнання загадкового світу природи. Ідея: Возвеличення єдності природи і людини,гідної поведінки Олеся,як особистості.

Вчитель:

Назвіть проблематику твору?

Учень:

У своєму творі Григір Тютюнник порушував такі проблеми:єдність людини і природи, добро і зло, краса навколишнього світу.

Вчитель:

Назвіть жанр твору

Учень:

автобіографічне-оповідання

Завдання №1(10 хвилин)

Дайте відповідь «Так» чи «Ні»  на питання.

Вчитель:

Олесь – малий хлопчик, що головою ледь до дверної ручки дістає.

Учень:

Так

Вчитель:

Олесь дуже не любить зиму.

Учень:

Ні

Вчитель:

Дятел, зачувши людину, перестав цюркати, здивовано подивився і хутко зник.

Учень:

Так

Вчитель:

Хлопці покликали Олеся ламати лід.

Учень:

Так

Вчитель:

Федько Тойкало підскочив і почав лагідно умовляли Олеся піти з ними.

Учень:

Ні

Вчитель:

Олесь уявив себе в маленькій хатці в підводному царстві.

Учень:

Так

Вчитель :

Під кригою Олесь побачив величезного сома.

Учень:

Ні

Вчитель:

На уроці малювання хлопчик замість горщика намалював дятла.

Учень:

Так

Вчитель:

Олесь відмовився від пиріжка і сердито відвернувся.

Учень:

Ні

Вчитель:

Дід Прокіп порадив онукові бути нахабнішим і настирливішим.

Учні:

Так    

Завдання №2 (9 хвилин)

Знайдіть приклади різних описів в оповіданні «Дивак». Результат роботи оформіть у вигляді таблиці.

Види описів

Приклади

Пейзаж

 

Портрет

 

Опис птаха

 

Опис риби

 

Опис речі

 

 

Учень:

Види описів

Приклади

Пейзаж

У бору снігу було мало. То там, то сям пролягає крізь порошу трава з примерзлими до землі зеленими чубчиками, стримлять низенькі пеньки з жовтуватою, мов старий мед, смілкою на зрізах.   

Портрет

Очі в нього чорні, глибокі, як вода в затінку, дивляться широко. Немов одразу хочуть збагнути весь світ.

Опис птаха

Зачувши людину, дятел перестав цюркати, повів гартованим дзьобом із боку в бік і націлив його на Олеся: чого тобі тутечки?

Опис риби

Раптом поміж куширами промайнула чорна блискавиця і завмерла осторонь довгастою плямкою..Щука! В зубах у неї тремтіла маленька пліточка.

Опис речі

Діти почали малювати, виводячи кожен своє: той жлуктечко, інший ринку або макітерку. І оскільки дірку в денці ніяк було передати, то її чіпляли збоку. 

 

  Завдання №3 (9 хвилин)

Складіть сенкан до образу головного героя оповідання Г.Тютюнника «Дивак».

Учитель :

Сенкан – це вірш із пяти рядків, який будується за такими правилами:

  1. У першому рядку тема називається однім словом (зазвичай іменником)
  2. Другий рядок – опис теми двома словами ( двома прикметниками)
  3. Третій рядок - опис дії в межах цієї теми двома словами
  4. Четвертий рядок – фраза з чотирьох слів, що показує відношення до теми
  5. Останній рядок – синонім з одного слова, який повторює суть теми.

Учень:

  1. Олесь
  2. Допитливий, добрий,
  3. Спостерігає, уявляє,
  4. Любить природу
  5. Юний натураліст

V. Оголошення результатів навчальної діяльності (2 хвилини)

VI.Домашнє завдання: (2 хвилини)

Учитель:

Написати твір на тему ; «Вмій творити добро»

VII. Підсумок уроку (5 хвилин)

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Вчитель:

Над чим вас змусив замислитись твір Г.Тютюнника «Дивак»?

Учень:

Оповідання  Г.Тютюнника «Дивак» змусило мене замислитись над тим, що треба шанобливо ставитись до природи та поважати людей, які живуть навколо нас.

Література

  1. Мовчан Р.В Українська література: Кн. для вчителя 5 клас – К. : Генеза, 2005. – 248с
  2. Ситченко  А.Л Навчально - технологічна концепція літературного аналізу. – К.: Ленвіг, 2004. – 304с
  3. Цимбалюк В.І  Українська література: Підручник для 5 класу  загально освітніх навчальних закладів / В.І  Цимбалюк  ВІ, ВВ Потіха – К.: Навчальна книга, 2005.-320 с   

 

 

 

 

 

 

 

   

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Олена Сидоренко
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 серпня 2018
Переглядів
3377
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку