"Євген Гуцало. Основні відомості про письменника. Турбота про світ природи - неодмінна риса гуманної, гідної поведінки особистості (за оповіданням «Лось»)"

Про матеріал

Мета: ознайомити з життям і творчістю письменника, змістом його оповідання, навчати виділяти та пояснювати в оповіданні найбільш вражаючі фрагменти, давати власну оцінку зображуваному; розвивати навички виразного читання, уміння переказувати; сприяти вихованню любові до світу природи і людини в ньому, добра та милосердя.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання: портрет письменника, індивідуальні картки, ілюстративний матеріал, комп'ютер, мультимедійний проектор

Методи роботи: метод «Гронування», «Незакінчене речення», метод «Кольорова феєрія», «Мікрофон», метод «Вибери сам»

Зміст архіву
Перегляд файлу

 

Конспект уроку

з української літератури

для 5-го класу

Тема: Євген Гуцало. Основні відомості про письменника. Турбота про світ природи  - неодмінна риса гуманної, гідної поведінки особистості  (за оповіданням «Лось»)

Мета: ознайомити з життям і творчістю письменника, змістом його оповідання, навчати виділяти та пояснювати в оповіданні найбільш вражаючі фрагменти, давати власну оцінку зображуваному; розвивати  навички виразного читання, уміння переказувати; сприяти вихованню любові до  світу  природи і людини в ньому,  добра та милосердя.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання: портрет письменника, індивідуальні картки, ілюстративний матеріал, комп’ютер, мультимедійний проектор

Методи роботи: метод «Гронування», «Незакінчене речення», метод «Кольорова феєрія», «Мікрофон», метод «Вибери сам»

Хід уроку:

  1. Організаційний момент

Стали, діти, всі рівненько. 
Посміхніться веселенько. 
Настрій на урок взяли, 
Працювати почали. 

 

  1. Мотивація навчальної діяльності

 

Камінь

У лузі, під гіллястим дубом, багато років була криниця. Вона давала людям воду. Під дубом біля криниці відпочивали подорожні. Одного разу до криниці прийшов хлопчик. Він любив пустувати. Він подумав: «А що воно буде, як я візьму оцей камінь і кину його в криницю? Ото, мабуть, булькне».

Підняв камінь, кинув його в криницю. Булькнуло та ще й дуже. Хлопчик засміявся, побіг і забув про свої пустощі.

Камінь упав на дно криниці й закрив джерело.

Вода перестала прибувати.

Криниця засохла.

Засохла трава навколо криниці, і дуб засох, бо підземні струмки потекли кудись в інше місце.

На дубі перестав мостити гніздо соловейко. Він полетів на інший луг.

Замовкла соловейкова пісня.

Сумно стало в лузі.

Минуло багато років. Хлопчик став дідусем. Одного разу він прийшов на те місце, де колись був зелений луг, стояв гіллястий дуб, співав соловейко, вабила студена криниця.

Не стало ні лугу, ні дуба, ні соловейка, ні криниці. Довкола пісок, вітер здіймає хмару пилюки.

«Де ж воно все поділося?» — подумав дідусь.

 

Слово вчителя: Велике щастя для людини  - користуватися благами природи, насолоджуватися ïï красою. Здавалося б, життя скрiзь прекрасне. Але звiдки ж тодi береться жорстокiсть,  бездушнiсть, пiдлiсть? Охороняти лiси, гаï, сади - зелене багатство нашоï краïни закликає нас вiдомий украïнський письменник Євген Гуцало.

Повідомлення теми та мети уроку  (Слайд № ____)

Епіграф (Слайд № _____)

В озонову дірку подивився янгол:

  • Господи, скажи людям, щоб вони схаменулись!

Ліна Костенко

Шановні учні! Вам було додому провести науково-дослідницьку роботу щодо життєвої і творчої спадщини українського письменника Євгена Пилиповича Гуцала, опрацювати його оповідання «Лось». Тож проглянемо результати Вашого дослідження.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

Заповни анкету письменника: (Слайд № __)

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

  1. Народився…
  2. Закiнчив…
  3. Працював…
  4. Які твори написав…
  5.  Лауреат премiï…

 

  1. Передати короткий зміст оповідання.

 

Лось прокинувся і прислухався до звуків, які долинали з річки. Раніше цей звір жив у тайзі, а тепер-  у заповіднику. Тварина попрямувала до річки напитися води. Лід затріщав під вагою лося,  і той опинився у воді. Два хлопчики, схожі один на одного, як два гриби-підберезники, кинулися допомогати звірові, прорубавши сокирою вхід до берега. Діти врятували тварину, але тут пролунав постріл-і лось впав. Його вбив Шпичак, рідний дядько хлопців. Шпичак пообіцяв за мовчанку братів м'ясо й роги лося. У хлопців на очі навернулися сльози, вони нічого не відповіли й поїхали у напрямку до заповідника поскаржитися на Шпичака.   

 

  1. Виразне зачитування уривків із тексту за запитаннями вчителя.
  • Зачитати опис лося. Який він постає у нашій уяві?
  • Чому лось злякався потріскування старої гілляки? Як про це сказано у тексті?
  • Відшукайте у творі, як лось поводився у воді?
  • Яких людських рис надав автор тварині?
  • Зачитати як хлопці урятували лося. Про які риси характеру дітей це свідчить?
  • Зачитати діалог Шпичака та братів. Чому діти проігнорували останні слова рідного дядька?

Виступи біологів: (Слайд № ___)

 

Лось

 

 

Рід ссавців, найбільший представник родини оленевих.

Довжина тіла самця до 3 м, висота в загривку до 2,3 м, довжина хвоста 12—13 см; маса 360—600 кг, самки дрібніші за самців. За зовнішнім виглядом лось помітно відрізняється від інших оленів.

Тулуб і шия у нього короткі, загривок високий, у вигляді горба. Ноги сильно витягнуті, тому, щоб напитися, лось вимушений заходити глибоко у воду або ставати на коліна передніх ніг.

 

Підберезники

 

      Підберезники ростуть у березових чи змішаним з березою лісах і в перелісках з червня по жовтень. Капелюшок плоско-опуклий. Верхня сторона капелюшка буває ясно-сіра, жовтувата чи темно-бура, майже чорна, знизу біла, з віком сіріє. М'якоть капелюшка біла, при зламі довго не темніє.

Виступи географів: (Слайд № _____)

 

Заповідник

 

Заповíдник  – територія, на якій зберігається в природному стані весь її природний комплекс. 

В Україні заповідники перебувають під охороною держави. Найвідоміші з них: Асканія-Нова, Канівський, Карпатський, Луганський, Поліський. Головні функції українських заповідників — збереження флори і фауни.

Тайга

 

Тайга (слово монгольського походження) — це біом хвойних лісів помірного та частково субарктичного поясу Північної півкулі. Тайга займає більшу частину Канади, Швеції, Росії (особливо Сибіру), частину Аляски, північно-східного Китаю. Окрім хвойних рослин, в тайзі зустрічаються  і дрібнолисті листопадні дерева — такі як береза, осика, вільха та верба.

 

Фізкультхвилинка.

Руки в боки — нахиляйся,

Наче маятник хитайся,

За хвилинку відпочили

І за парти тихо сіли.

 

5. Робота в групах

Перша група: Характеристика образу лося (Метод «Гронування»)

(Слайд № ___)

 

 

 

 

 

 

  • Це був великий звір з широкими грудьми, які легко здималися од дихання. Його роги нагадували осінній низькорослий кущ, з якого обнесло листя;
  • Лось був старий і бувалий самець;
  • Неквапно попрямував до тієї поляни, на якій любив найчастіше бувати…Ранньої весни вона перша вбиралася квітами, і хутко тут виганялась така висока трава. Що в ній, прилігши, лось міг сховатися до половини;
  • Намагався поводитися обачно…сили поступово покидали його; він поводився смирно;
  • Він пробуватиме безперервно, доти, доки дихатиме; лось виявився дужий і життєлюбний.

 

Метод кардіограма

Завдання: Дослідити кардіограму ((від кардіо... і «...грама») графічне зображення діяльності серця за допомогою приладу кардіографа) почуттів лося: від знайомства читача з ним до рокового пострілу

Нащулив вуха Тривога в крові Шкура на грудях здригнулася

Тріщання пробудило в ньому неясний  страх Лось завмер

В його очах появився  ніжно-золотавий полиск

Знову захвилювався, знову насторожився очі набрякали,

а в ногах прокинулося бажання бігти й тікати              

          його очі засвітилися тямою              він зітхнув на повні груди

Метод порівняльного аналізу (Слайд № __)

Представниками добра є брати –підберезники, а зла- дядько Шпичак.

  1. Чому в братів, на вашу думку немає імен? Чому автор називає їх грибами-підберезниками?
  1. Які асоціації виникають у вас із прізвищем Шпичак?

(Імен немає тому, що кожна гуманна і милосердна людина вчинила так само, як ці два брати. Гриби-підберезники: хлопці були схожі один на одного, як два гриба, мали широкі лагідні лиця, обидва плечисті.)

(бездушність, злість, настороженість, жорстокість, байдужість, антигуманність )

  1. Які риси характеру притаманні хлопцям?

( хоробрість, спостережливість, вміння прийти на допомогу, любов до природи, доброзичливість і милосердя)

 

 

Заповни таблицю: Тема та ідея оповідання (Слайд № __)

Тема

Ідея

Зображення ставлення людини до природи.

уславлення чесності  та справедливості, гуманного ставлення до природи; засудження жорстокості, підступності.

 

  1. Закріплення вивченого матеріалу

Доповніть речення потрібними словами (Слайд № __)

(Метод «Незакінчене речення»):

- Коли лось ступив на  лід, то під ним приглушено торохнуло, і річка

затріщала.

- Менший брат сказав: «Собака, он... купається!»

       -Але старший брат був розсудливий та відважний, і сокира в його руках не закуняла  .

 Розгадайте кросворд: (Слайд № ___)

Запропонуйте формулу взаємин людини та природи:

ЛЮДИНА + ПРИРОДА = … (ключове слово)

  1. Що пообіцяв віддати дядько Шпичак хлопцям за мовчання? (роги)
  2. В що лось  дедалі глибше занурювався? (в льодяну кашу)
  3. Якою була весняна крига? (зрадливою)
  4. По що приїхали хлопці? (по хмиз)
  5. Якою ставала тиша «з настороженої й сліпої»? (осмисленою)
  6. Чим ткнув Шпичак вбитого звіра? (носаком)
  7. Куди спробував вискочити лось з ополонки? (на лід)
  8. Хто переслідував лося восени в чорному бору? (вовча зграя)

1.

 

 

 

 

2.

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

8.

 

 

 

 

 

  1. Підсумок уроку.

Метод «Мікрофон»:

  • Що ви відкрили нового для себе в цьому оповіданні?
  • Які висновки ви зробили для себе?

Метод «Кольорова феєрія»: (Слайд № ___)

На слайді намальоване дерево, на гілки якого потрібно прикріпити ваші кольорові враження від проведеного уроку.

(мудрий, цікавий, повчальний , яскравий, родзинковий, криничний, доброзичливий)

Вчитель: Отже, збереження фауни i флори залежить вiд людини, ïï совiстi. Ставлення людини до природи  - це мiрило людськоï моралi. Справжня любов до рiдноï землi повинна бути не лише споглядальною, а й активною, дiєвою, спрямованою на захист i примноження багатства рiдного краю.

  1. Оцінювання учнів
  2. Домашнє завдання

Метод «Вибери сам»: (Слайд № ___)

  1.               Намалюйте ілюстрації до твору, прокоментуйте їх.
  2.               Написати твір-роздум на тему: «Моє враження від прочитання оповідання Є. Гуцала «Лось».
  3.               Спрогнозуйте кінцівку оповідання, уявивши, що в творі не з’явився дядько Шпичак.

( Резерв: враження учнів від оповідання.)

Бібліографія:

  1. Євген Гуцало /Дивосвіт “Веселки”: Антологія літератури для дітей та юнацтва: В 3-х т. Т. 3. – К., 2005. – С. 259.
  2. Євген Гуцало //Історія української літератури ХХ століття: В 2-х кн. Кн. 2. – К., 1998. – С. 318-322.
  3. Євген Гуцало //Кодлюк Я.П., Одинцова Г.С. Розповіді про письменників. – Тернопіль, 2003. – С. 25-26.
  4. Морозюк Н.Ф. Філософія добра і зла в оповіданнях Євгена Гуцала /Н.Морозюк //Укр. літ. в загалноосвіт. шк. – 2006. - № 8. – С. 29-31.
  5. Савчук Н. Руйнація інстинкту материнства в оповіданнях Євгена Гуцала /Н.Савчук //Укр. мова та літ. – 2006. – № 16. – С. 11-13.
  6. Шевченко А. Феномен Євгена Гуцала /А.Шевченко //Дивослово. – 2003. – № 3. – С. 22-24
  7. Садкіна В.І. 101 цікава педагогічна ідея. Як зробити урок. – Х.: „Основа”, 2010.- 88 с.

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Євген Гуцало. Основні відомості про письменника. Турбота про світ природи - неодмінна риса гуманної, гідної поведінки особистості (за оповіданням «Лось») Дидактичні мультимедійні матеріали Серія цифрових ресурсів до уроків української літератури у 5 класі Підготувала вчитель української мови і літератури Черкаської загальноосвітньої школи I-III ступенів №22 Черкаської міської ради Черкаської області Білоус В.М.

Номер слайду 2

Наталія Дуняшенко * Євген Гуцало. Основні відомості про письменника. Турбота про світ природи - неодмінна риса гуманної, гідної поведінки особистості (за оповіданням «Лось») Євген Гуцало. Основні відомості про письменника. Турбота про світ природи - неодмінна риса гуманної, гідної поведінки особистості (за оповіданням «Лось»)

Номер слайду 3

Наталія Дуняшенко * ознайомити з життям і творчістю письменника, змістом його оповідання, навчати виділяти та пояснювати в оповіданні найбільш вражаючі фрагменти, давати власну оцінку зображуваному; розвивати навички виразного читання, уміння переказувати; сприяти вихованню любові до світу природи і людини в ньому, добра та милосердя.

Номер слайду 4

В озонову дірку подивився янгол: -Господи, скажи людям, щоб вони схаменулись! Ліна Костенко *

Номер слайду 5

*

Номер слайду 6

* Є. Гуцало (1937-1995)

Номер слайду 7

Що ми знаємо про цю тварину? Рід ссавців - найбільший представник родини оленевих. Довжина тіла самця до 3 м, висота в загривку до 2,3 м, довжина хвоста 12—13 см; маса 360—600 кг, самки дрібніші за самців. За зовнішнім виглядом лось помітно відрізняється від інших оленів. Тулуб і шия у нього короткі, загривок високий, у вигляді горба. Ноги сильно витягнуті, тому, щоб напитися, лось вимушений заходити глибоко у воду або ставати на коліна передніх ніг.

Номер слайду 8

Що ми знаємо про цю тварину? Голова велика, горбоноса, з нависаючою м'ясистою верхньою губою. Під горлом м'який шкірястий виріст (т. зв. «сережка»), що досягає 25—40 см. Шерсть груба, буро-чорна; ноги світло-сірі, майже білі. У самців є величезні (найбільші у сучасних ссавців) роги, нерідко лопатоподібні за формою (особливо виразна лопатоподібна форма у якутських і американських лосів); їхній розмах досягає 180 см, маса — 20—30 кг. Роги лось скидає щорічно в листопаді — грудні і ходить без них до квітня — травня. Всього на Землі їх залишилось близько півтора мільйона. Приблизно половина загальної популяції лосів живе у Росії, приблизно 730 тисяч особин.

Номер слайду 9

Гриби підберезники Підберезники ростуть у березових чи змішаним з березою лісах і в перелісках з червня по жовтень. Капелюшок плоско-опуклий. Верхня сторона капелюшка буває ясно-сіра, жовтувата чи темно-бура, майже чорна, знизу біла, з віком сіріє. М'якоть капелюшка біла, при зламі довго не темніє. Існує різновид підберезника, у якого м'якоть на зламі рожевіє. Ніжка сірувато-білого кольору з темними лусочками, у молодих грибів вона порівняно товста, але з віком витягається.

Номер слайду 10

Заповідник Заповндник – територія , на якій зберігається в природному стані весь її природний комплекс. Заповідники виділяються як унікальні пам'ятки історії і культури, живої і неживої природи. В Україні перебувають під охороною держави. Найвідоміші з них: Асканія-Нова, Канівський, Карпатський, Луганський, Поліський, чорноморський, Український степовий, ялтинський гірсько-лісовий… Головні функції українських заповідників — збереження флори і фауни, охорона непорушених чи малопорушених природних ділянок (еталонів природи), вивчення екології тварин і рослин. Заповідники використовуються і як бази наукової пропаганди охорони природи.

Номер слайду 11

Тайга Тайга (слово монгольського походження) — це біом хвойних лісів помірного та частково субарктичного поясу Північної півкулі. Тайга займає більшу частину Канади, Швеції, Фінляндії, Норвегії, та Росії (особливо Сибіру), частину Аляски, північно-східного Китаю, крайній північний схід Естонії, а також деяких районів на крайній півночі Монголії та основну територію штатів Орегон та Вашингтон (США) і Шотландії, і є найбільшим суходільним біомом. Окрім хвойних рослин, в тайзі зустрічаються (але не грають основної ролі в біоценозі) і дрібнолисті листопадні дерева — такі як береза, осика, вільха та верба; в основному листопадні дерева зустрічаються в регіонах, де не спостерігаються найнижчі притаманні території тайги зимові температури. Найпівденніші ділянки тайги можуть включати в себе такі дерева як дуб, клен та в'яз, розпорошені серед хвойного лісу (такі риси характерні для тайги в північному Казахстані).

Номер слайду 12

Характеристика образу лося (Метод «Гронування») Це був великий звір з широкими грудьми, які легко здималися од дихання. Його роги нагадували осінній низькорослий кущ, з якого обнесло листя… Лось був старий і бувалий самець… Неквапно попрямував до тієї поляни, на якій любив найчастіше бувати…Ранньої весни вона перша вбиралася квітами, і хутко тут виганялась така висока трава. Що в ній, прилігши, лось міг сховатися до половини… Намагався поводитися обачно…сили поступово покидали його; він поводився смирно… Він пробуватиме безперервно, доти, доки дихатиме; лось виявився дужий і життєлюбний…

Номер слайду 13

Метод кардіограма почуттів лося: від знайомства читача з ним до рокового пострілу Метод кардіограма 3 5 7 11 4 10 9 8 6 2 1 Нащулив вуха. 2. Тривога в крові. 3. Шкіра на грудях здригнулася. 4. Тріщання пробудило в ньому неясний страх. 5. Лось завмер. 6. В його очах з’явився ніжно-золотавий полиск. 7. Знову захвилювався, знову насторожився. 8. Очі набрякали. 9. А в ногах прокинулося бажання бігти й тікати. 10. Його очі засвітилися тямою. 11. Він зітхнув на повні груди.

Номер слайду 14

бездушність, злість, настороженість, жорстокість, байдужість, антигуманність Характеристика хлопчиків та дядька Шпичака 1. Чому в братів, на вашу думку немає імен? Чому автор називає їх грибами-підберезниками? Імен немає тому, що кожна гуманна і милосердна людина вчинила так само, як ці два брати. Гриби-підберезники: хлопці були схожі один на одного, як два гриба, мали широкі лагідні лиця, обидва плечисті. 2. Які асоціації виникають у вас із прізвищем Шпичак? 3. Які риси характеру притаманні хлопцям? хоробрість, спостережливість, вміння прийти на допомогу, любов до природи, доброзичливість і милосердя

Номер слайду 15

Заповніть таблицю: тема та ідея оповідання “Лось” Відповіді до завдання 2. Ідея твору 1. Тема твору Зображення ставлення людини до природи. уславлення чесності та справедливості, гуманного ставлення до природи; засудження жорстокості, підступності. Заповніть таблицю: Тема та ідея оповідання “Лось”

Номер слайду 16

- Коли лось ступив на …, то під ним приглушено торохнуло, і річка затріщала. Менший брат сказав: «… , он... купається!». -Але старший брат був розсудливий та відважний, …. Доповніть речення потрібними словами Метод «Незакінчене речення»:

Номер слайду 17

Що пообіцяв віддати дядько Шпичак хлопцям за мовчання? В що лось дедалі глибше занурювався? Якою була весняна крига? По що приїхали хлопці? Якою ставала тиша «з настороженої й сліпої»? Чим ткнув Шпичак вбитого звіра? Куди спробував вискочити лось з ополонки? Хто переслідував лося восени в чорному бору? *

Номер слайду 18

* 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8.

Номер слайду 19

* На слайді намальоване дерево, на гілки якого потрібно прикріпити враження від проведеного уроку у формі листочків

Номер слайду 20

Наталія Дуняшенко *

Номер слайду 21

Наталія Дуняшенко * «Вибери сам»: Намалюйте ілюстрації до твору, прокоментуйте їх. Написати твір-роздум на тему: «Моє враження від прочитання оповідання Є. Гуцала “Лось”. Спрогнозуйте кінцівку оповідання, уявивши, що в творі не з’явився дядько Шпичак.

Номер слайду 22

Наталія Дуняшенко *

zip
Додано
5 вересня 2018
Переглядів
2411
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку