Мета: ознайомити з життям і творчістю письменника, змістом його оповідання, навчати виділяти та пояснювати в оповіданні найбільш вражаючі фрагменти, давати власну оцінку зображуваному; розвивати навички виразного читання, уміння переказувати; сприяти вихованню любові до світу природи і людини в ньому, добра та милосердя.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: портрет письменника, індивідуальні картки, ілюстративний матеріал, комп'ютер, мультимедійний проектор
Методи роботи: метод «Гронування», «Незакінчене речення», метод «Кольорова феєрія», «Мікрофон», метод «Вибери сам»
Конспект уроку
з української літератури
для 5-го класу
Тема: Євген Гуцало. Основні відомості про письменника. Турбота про світ природи - неодмінна риса гуманної, гідної поведінки особистості (за оповіданням «Лось»)
Мета: ознайомити з життям і творчістю письменника, змістом його оповідання, навчати виділяти та пояснювати в оповіданні найбільш вражаючі фрагменти, давати власну оцінку зображуваному; розвивати навички виразного читання, уміння переказувати; сприяти вихованню любові до світу природи і людини в ньому, добра та милосердя.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: портрет письменника, індивідуальні картки, ілюстративний матеріал, комп’ютер, мультимедійний проектор
Методи роботи: метод «Гронування», «Незакінчене речення», метод «Кольорова феєрія», «Мікрофон», метод «Вибери сам»
Хід уроку:
Стали, діти, всі рівненько.
Посміхніться веселенько.
Настрій на урок взяли,
Працювати почали.
Камінь
У лузі, під гіллястим дубом, багато років була криниця. Вона давала людям воду. Під дубом біля криниці відпочивали подорожні. Одного разу до криниці прийшов хлопчик. Він любив пустувати. Він подумав: «А що воно буде, як я візьму оцей камінь і кину його в криницю? Ото, мабуть, булькне».
Підняв камінь, кинув його в криницю. Булькнуло та ще й дуже. Хлопчик засміявся, побіг і забув про свої пустощі.
Камінь упав на дно криниці й закрив джерело.
Вода перестала прибувати.
Криниця засохла.
Засохла трава навколо криниці, і дуб засох, бо підземні струмки потекли кудись в інше місце.
На дубі перестав мостити гніздо соловейко. Він полетів на інший луг.
Замовкла соловейкова пісня.
Сумно стало в лузі.
Минуло багато років. Хлопчик став дідусем. Одного разу він прийшов на те місце, де колись був зелений луг, стояв гіллястий дуб, співав соловейко, вабила студена криниця.
Не стало ні лугу, ні дуба, ні соловейка, ні криниці. Довкола пісок, вітер здіймає хмару пилюки.
«Де ж воно все поділося?» — подумав дідусь.
Слово вчителя: Велике щастя для людини - користуватися благами природи, насолоджуватися ïï красою. Здавалося б, життя скрiзь прекрасне. Але звiдки ж тодi береться жорстокiсть, бездушнiсть, пiдлiсть? Охороняти лiси, гаï, сади - зелене багатство нашоï краïни закликає нас вiдомий украïнський письменник Євген Гуцало.
Повідомлення теми та мети уроку (Слайд № ____)
Епіграф (Слайд № _____)
В озонову дірку подивився янгол:
Ліна Костенко
Шановні учні! Вам було додому провести науково-дослідницьку роботу щодо життєвої і творчої спадщини українського письменника Євгена Пилиповича Гуцала, опрацювати його оповідання «Лось». Тож проглянемо результати Вашого дослідження.
Заповни анкету письменника: (Слайд № __)
Лось прокинувся і прислухався до звуків, які долинали з річки. Раніше цей звір жив у тайзі, а тепер- у заповіднику. Тварина попрямувала до річки напитися води. Лід затріщав під вагою лося, і той опинився у воді. Два хлопчики, схожі один на одного, як два гриби-підберезники, кинулися допомогати звірові, прорубавши сокирою вхід до берега. Діти врятували тварину, але тут пролунав постріл-і лось впав. Його вбив Шпичак, рідний дядько хлопців. Шпичак пообіцяв за мовчанку братів м'ясо й роги лося. У хлопців на очі навернулися сльози, вони нічого не відповіли й поїхали у напрямку до заповідника поскаржитися на Шпичака.
Виступи біологів: (Слайд № ___)
Лось
Рід ссавців, найбільший представник родини оленевих.
Довжина тіла самця до 3 м, висота в загривку до 2,3 м, довжина хвоста 12—13 см; маса 360—600 кг, самки дрібніші за самців. За зовнішнім виглядом лось помітно відрізняється від інших оленів.
Тулуб і шия у нього короткі, загривок високий, у вигляді горба. Ноги сильно витягнуті, тому, щоб напитися, лось вимушений заходити глибоко у воду або ставати на коліна передніх ніг.
Підберезники
Підберезники ростуть у березових чи змішаним з березою лісах і в перелісках з червня по жовтень. Капелюшок плоско-опуклий. Верхня сторона капелюшка буває ясно-сіра, жовтувата чи темно-бура, майже чорна, знизу біла, з віком сіріє. М'якоть капелюшка біла, при зламі довго не темніє.
Виступи географів: (Слайд № _____)
Заповідник
Заповíдник – територія, на якій зберігається в природному стані весь її природний комплекс.
В Україні заповідники перебувають під охороною держави. Найвідоміші з них: Асканія-Нова, Канівський, Карпатський, Луганський, Поліський. Головні функції українських заповідників — збереження флори і фауни.
Тайга
Тайга (слово монгольського походження) — це біом хвойних лісів помірного та частково субарктичного поясу Північної півкулі. Тайга займає більшу частину Канади, Швеції, Росії (особливо Сибіру), частину Аляски, північно-східного Китаю. Окрім хвойних рослин, в тайзі зустрічаються і дрібнолисті листопадні дерева — такі як береза, осика, вільха та верба.
Фізкультхвилинка.
Руки в боки — нахиляйся,
Наче маятник хитайся,
За хвилинку відпочили
І за парти тихо сіли.
5. Робота в групах
Перша група: Характеристика образу лося (Метод «Гронування»)
(Слайд № ___)
Метод кардіограма
Завдання: Дослідити кардіограму ((від кардіо... і «...грама») графічне зображення діяльності серця за допомогою приладу кардіографа) почуттів лося: від знайомства читача з ним до рокового пострілу
Нащулив вуха Тривога в крові Шкура на грудях здригнулася
Тріщання пробудило в ньому неясний страх Лось завмер
В його очах появився ніжно-золотавий полиск
Знову захвилювався, знову насторожився очі набрякали,
а в ногах прокинулося бажання бігти й тікати
його очі засвітилися тямою він зітхнув на повні груди
Метод порівняльного аналізу (Слайд № __)
Представниками добра є брати –підберезники, а зла- дядько Шпичак.
|
|
(Імен немає тому, що кожна гуманна і милосердна людина вчинила так само, як ці два брати. Гриби-підберезники: хлопці були схожі один на одного, як два гриба, мали широкі лагідні лиця, обидва плечисті.) |
(бездушність, злість, настороженість, жорстокість, байдужість, антигуманність ) |
( хоробрість, спостережливість, вміння прийти на допомогу, любов до природи, доброзичливість і милосердя) |
|
Заповни таблицю: Тема та ідея оповідання (Слайд № __)
Тема |
Ідея |
Зображення ставлення людини до природи. |
уславлення чесності та справедливості, гуманного ставлення до природи; засудження жорстокості, підступності. |
Доповніть речення потрібними словами (Слайд № __)
(Метод «Незакінчене речення»):
- Коли лось ступив на лід, то під ним приглушено торохнуло, і річка
затріщала.
- Менший брат сказав: «Собака, он... купається!»
-Але старший брат був розсудливий та відважний, і сокира в його руках не закуняла .
Розгадайте кросворд: (Слайд № ___)
Запропонуйте формулу взаємин людини та природи:
ЛЮДИНА + ПРИРОДА = … (ключове слово)
1. |
|
|
|
|
|||||||||||||
2. |
|
|
|
||||||||||||||
3. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
4. |
|
|
|
||||||||||||||
5. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
6. |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
7. |
|
|
|
||||||||||||||
8. |
|
|
|
|
|||||||||||||
Метод «Мікрофон»:
Метод «Кольорова феєрія»: (Слайд № ___)
На слайді намальоване дерево, на гілки якого потрібно прикріпити ваші кольорові враження від проведеного уроку.
(мудрий, цікавий, повчальний , яскравий, родзинковий, криничний, доброзичливий)
Вчитель: Отже, збереження фауни i флори залежить вiд людини, ïï совiстi. Ставлення людини до природи - це мiрило людськоï моралi. Справжня любов до рiдноï землi повинна бути не лише споглядальною, а й активною, дiєвою, спрямованою на захист i примноження багатства рiдного краю.
Метод «Вибери сам»: (Слайд № ___)
( Резерв: враження учнів від оповідання.)
Бібліографія: