Конспект уроку на тему: "Вуглеводи"

Про матеріал
Конспект уроку на тему "Вуглеводи" (10 клас). Використані методи та прийоми: розповідь, бесіда, пояснення, робота з підручником, проблемне питання, мобільні технології (відеоролик, прави на онлайн сервісі Фліппіті), тестування.
Перегляд файлу

Урок №21

Тема: Вуглеводи: огляд будови й біологічної ролі.

Мета: розширити знання учнів про органічні речовини живих істот, сформувати знання про вуглеводи як складові живих систем, полісахариди, їх будову; розвивати вміння порівню­вати, описувати, робити висновки, характеризувати властивості та біологічну роль вуглеводів, наводити приклади хвороб, пов’язаних з нестачею чи надлишком надходження вуглеводів; виховувати наполегливість у здобутті знань, інтерес до вивчення біології.

Тип уроку: комбінований

Дидактичне забезпечення: Підручник, схеми «Полісахариди», відеоматеріал, роздатковий матеріал з посиланнями для проходження інтерактивних вправ на онлайн платформі Flippity.

 

 

 

 

Хід уроку:

    І. Організаційний момент.

Привітання викладача з учнями, перевірка відсутніх, встановлення робочої атмосфери.

    ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Персональный сайт майстра в\н - Завдання квестуБесіда. Питання бесіди:

Що таке амінокислоти?

• Яку вони мають будову?

• Які їхні властивості та біологічна роль?

• Що таке нуклеотиди?

• Як утворюються нуклеотиди?

• З чого вони складаються?

• Яка біологічна роль нуклеотидів?

ІІІ. Мотивація навчальної й пізнавальної діяльності

Повідомити учням тему та мету даного уроку.

Персональный сайт майстра в\н - Завдання квесту «Проблемне питання». У складі крохмалю, глікогену і целюлози міститься тільки глюкоза. Чому ж ці сполуки виконують різні біологічні функції? Сьогодні на уроці ми дамо з Вами відповідь.

Перегляд відеоматеріалу «Вуглеводи». (https://www.youtube.com/watch?v=26pkK3t2AjM )

IV. Вивчення нового матеріалу

Розповідь, пояснювально – ілюстративний (схема)

      Усі хімічні сполуки поділяються на органічні та неорганічні. Чим вони відрізняються? до складу органічних сполук входять чотири хімічні елементи: Гідроген, Оксисен, Нітроген, Карбон. Останній з них значною мірою зумовлює хімічні властивості організмів. Атом С може зв’язуватись з атомами Н, О, N.

      До складу клітин входять органічні сполуки: вуглеводи,  білки, ліпіди, нуклеїнові кислоти тощо. Вони переважно мають велику молекулярну масу, тому їх називають макромолекулами. Так, молекулярна маса більшості  білків становить 5000 – 1000000, а у деяких нуклеїнових кислот вона сягає декількох міліардів даль тон (один даль тон відповідає 1/12 атомної маси ізотопу карбону 12С, тобто 1,67 ·10 -24 г ).

Олігосахариди – це  полімерні вуглеводи, в котрих 2–10 моносахаридних ланок об’єднані ковалентними (глікозидними) зв’язками. Наприклад, дисахариди утворені сполученням залишків 2 молекул моносахаридів.

Дисахариди: мальтоза (або солодовий цукор) – утворена із двох залишків глюкози; сахароза (або буряковий цукор) – утворюється з залишків глюкози та фруктози; лактоза (або молочний цукор) – утворюється із глюкози і галактози; трегалоза (або грибний цукор) – утворюється із двохзалишків глюкози. Всі вони мають солодкий смак та досить добре розчиняються в воді.

Полісахариди, в свою чергу,— біополімери, у яких молекулярна маса може сягати кількох мільйонів. Всі полісахариди відрізняються між собою не лише складом мономерів, а також довжиною і ступенем розгалуженості їх ланцюгів. Так, одні полісахариди складаються ззалишків одного і того ж моносахариду, інші – із різних.

     На відміну від моно- та олігосахаридів, полісахариди майже не розчиняються у воді й не мають солодкого присмаку.

Найосновніші полісахариди

Назва полісахариду

Характеристика

Крохмаль

Він синтезується в процесі фотосинтезу в клітинах рослин та складається із залишків глюкози. Крохмаль в значній кількості відкладається в клітинах рослин насамперед листків, насіння, бульб тощо.

Целюлоза

Міцний, волокнистий, нерозчинний у воді. Деревина,  кора, бавовна складаються переважно з целюлози.

Глікоген

Має сильно  розгалужені молекули. Він відкладається здебільшого  в м’язах та клітинах печінки.

Хітин

Входить до складу клітинних стінок деяких грибів і зелених водоростей, кутикули членистоногих.

Викладач: Ви ознайомились з функціями та особливостями полісахаридів. Повернемось до питання, яке прозвучало на початку уроку (У складі крохмалю, глікогену і целюлози міститься тільки глюкоза. Чому ж ці сполуки виконують різні біологічні функції?). Обговорення.

Персональный сайт майстра в\н - Завдання квесту Робота з підручником, заповнення таблиці

Завдання. Використовуючи інформацію підручника, заповніть необхідною інформацією таблицю.

Функції вуглеводів

 Функція

Суть

Енергетична

Здатність розщеплюватись з виділенням енергії. За повного розщеплення 1 г цих сполук вивільняється 17,2 кДж енергії. Кінцеві продукти окиснення вуглеводів вуглекислий газ і  вода.

Запасаюча

Здатні відкладатися у клітинах у вигляді зерен.

Будівельна

Ці сполуки входять до складу опорних елементів клітин організму. Наприклад,  хітин є компонентом зовнішнього скелета членистоногих та клітинних стінок грибів.

Захисна

Захисна функція можлива завдяки тому, що полісахариди пектини можуть зв’язувати деякі токсини і радіонукліди, запобігаючи, таким чином, потраплянню їх в кров.  Мукополісахарид гепарин запобігає також зсіданню крові, підвищує стійкість організму до нестачі кисню, проникність судин, знижує рівень концентрації цукру у крові людини.

Розповідь: Для обміну вуглеводів характерні легке й швидке окиснення з утворенням значної кількості енергії, здатність постачати енергію в кисневих і без кисневих умовах, наявність процесів депонування в печінці та м’язах, можливість утворення з білків й жирів та ін. Особливості перетворень вуглеводів в організмі людини пов’язані передусім з їх основною енергетичною функцією. Розщеплення вуглеводів відбувається в ротовій порожнині, тонкому й товстому кишечниках. У травній системі дія ферментів-амілаз людини й мікроорганізмів мікрофлори сприяє утворенню моносахаридів. Ці малі молекули всмоктуються стінками кишечнику в кров і надходять до печінки, де утворюються глюкоза й глікоген. Частина глюкози перетворюється на жири й окиснюється в тканинах. Якщо в організмі спостерігається нестача вуглеводів, то вони синтезуються з білків і жирів. Центром регуляції вуглеводного обміну є гіпоталамус проміжного мозку. Інсулін – єдиний гормон, який знижує концентрацію глюкози в крові; гормони глюкагон та адреналін підвищують рівень глюкози в крові.

Персональный сайт майстра в\н - Завдання квестуБесіда.

Які хвороби у людини пов’язані з нестачею чи надлишком вуглеводів?

За недостатнього вживання вуглеводів глюкоза може утворюватися із глікогену. Першою ознакою пониження вмісту цукру в крові є сильне відчуття голоду і зниження фізичної й розумової працездатності. Якщо вміст цукру в крові знижується настільки, що перестає задовольняти потреби в ньому головного мозку, то наступає втрата свідомості й судоми (гіпоглікемічний шок). За надлишкового вживання вуглеводів вони перетворюються на жири і в такому вигляді відкладаються про запас. Надмірне вживання вуглеводів може призвести до розладів травлення через посилення процесів бродіння в товстому кишечнику, а за тривалого споживання великої кількості – до цукрового діабету.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Персональный сайт майстра в\н - Завдання квестуТести (усно)

  1.                             Вуглеводи відносяться до: а) проміжних речовин б) органічних  в) неорганічних
  2.                             Вуглеводи поділяються на такі групи: а) моносахариди  б) амінокислоти  в) олігосахариди  г) полісахариди  д) жирні кислоти
  3.                             Крохмаль, глікоген, хітин відноситься до: а) олігосахаридів  б) полісахаридів в) моносахаридів
  4.                             При розщепленні 1 г вуглеводу виділяється : а) 39 кДж енергії б) 17,2кДж   в) 12,2 кДж
  5.                             Кінцевими продуктами окиснення вуглеводів є: а) вода б) вуглекислий газ  в) аміак   г) вода та вуглекислий газ
  6.                             Переважно з целюлози складаються: а) деревина,  кора, бавовна  б) кістки тварин, панцир раків   в) клітини печінки, м’язи.
  7.                             До органічних сполук відносяться: а) вуглеводи, білки, мінеральні солі   б) вуглеводи, жири, білки, вода  в) жири, вуглеводи, білки, нуклеїнові  к-ти  г)  нуклеїнові  к-ти, жири, білки, мінеральні солі.

Як скласти технічне завдання для друкарніПрийом «Мобільна хвилинка». Виконання завдання на платформі Фліпіті.

(https://www.flippity.net/vb.php?k=e/2PACX-1vQpfs27m68Gb6V7Moh2wftPbHLxCx2d2Xw18Ga2h4-897shqrgcKrtNJneu7rDvbMqDFVB52YLcRmGx )

VI. Підведення підсумків

Викладач перевіряє роботу учнів в зошиті, оцінює активність здобувачів освіти.

VIІ. Домашнє завдання

§__ , питання після

ДОСЛІДЖЕННЯ

Придбайте в магазині харчовий продукт з маркуванням і дослідіть його

харчові якості за допомогою етикетки. Заповніть таблицю.

doc
Додано
9 жовтня
Переглядів
294
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку