Значення якості питної води для збереження здоров’я людини. Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин.

Про матеріал
Методична розробка уроку з біології 10 клас на тему: "Значення якості питної води для збереження здоров’я людини. Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин".
Перегляд файлу

Тема: Значення якості питної води для збереження здоров’я людини. Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин.

Мета:

освітня: сформувати поняття про значення якості питної води для збереження здоров'я людини; сформувати поняття про засади раціонального харчування; з'ясувати наслідки надмірного або недостатнього вживання білків, жирів та вуглеводів; проаналізувати свій добовий раціон і його відповідність критеріям раціонального харчування; навчити робити роз­рахунки власного основного обміну для складання збалансованого раціону;

розвивальна: розвивати вміння логічно мислити, аналізувати та порівнювати вплив різних видів забруднень води на здоров'я лю­дини; вміння аналізувати та по­рівнювати вплив на здоров'я незбалансованого харчування; проана­лізувати харчову та енергетичну цінність продуктів харчування що­денного вжитку; виробити правильну стратегію харчування у різних умовах фізичного та емоційного навантаження;

виховна: виховувати розуміння значення вивчення процесів обміну для формування навичок здорового способу життя.

Дидактичне забезпечення: інформаційні картки «Рекомендації щодо раціонального харчування», кросворд, енергетична цінність продуктів харчування.

Базові поняття і терміни: хімічне забруднення, біологічне забруднення, раціональне харчування, авітаміноз, гіповітамі­ноз, гіпервітаміноз, ожиріння, цукровий діабет.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою; наукове розу­міння природи; уміння аналізувати, формулювати висновки; знання та розуміння фундаментальних принципів біології; збереження власного здоров'я.

 

 

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

(Привітання. Викладач перевіряє готовність робочого місця учнів до уроку та відмічає присутніх).

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда. Питання:

  1. Який вміст води в тканинах організмі людини?
  2.  Яка роль води у процесах життєдіяльності організму людини?
  3.  За яких умов, на вашу думку, питна вода є якісною і не завдає шкоди здоров’ю?

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Повідомлення теми та мети уроку.

Заслуховування рефератів(випереджувальне домашнє завдання) 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь викладача з елементами бесіди.

Тіло дорослої людини складається з води приблизно на 60- 65 %, з віком її вміст зменшується (у зародка — 97 %, у ново­народженого — 77 %, у 50-річному віці — 60 %, у старої лю­дини — 50 %). Вода — універсальний розчинник, середовище всіх біохімічних і фізіологічних реакцій в організмі. Основна маса води (70 %) зосереджена всередині клітин, а 30 % — це позаклітинна вода. У різних органах і тканинах уміст води неоднаковий: скелет містить 20 %, м’язова тканина — 76 %, сполучна тканина — 80 %, плазма крові — 92 %, скловидне тіло ока — 99 % води.

Вода є розчинником різних речовин. Травлення, всмоктуван­ня, засвоєння і виділення відбуваються у водному середовищі. Без їжі, але з водою людина здатна жити близько 2 місяців, без води — лише 7-9 днів. Втрата 1-5 % води призводить до спраги, нездужання, втрати апетиту, сонливості, втрата 6-8 % до сут­тєвого порушення обміну речовин, втрата 10 % — до незворотних патологічних змін в організмі, 21 % — до смерті.

Добова потреба людини у воді становить у середньому 2,5-3 л. Вода в організм надходить з питтям і їжею. З питною водою надхо­дить багато солей, у тому числі макро- і мікроелементи: Кальцій, і Магній, Натрій, Калій, Флоур ін. Частина води утворюєть­ся, в самому організмі внаслідок окиснення харчових продуктів. Так, у разі повного окиснення 100 г жирів утворюється 107 г води, 100 г вуглеводів — 55,5 г, 100 г білків — 41 г води. Це так звана ендогенна вода. Крім цього у шлунок людини протягом доби над­ходить ще 6-7 л води: 3 л слини, 3 л шлункового та кишкового соку і близько 0,5 л жовчі.

Іншим значенням води є гігієнічне. Воно полягає у викорис­танні води для підтримки чистоти тіла, приготування їжі й миття посуду, прання білизни, прибирання житла і громадських примі­щень, видалення нечистот через каналізаційну мережу, а також поливу вулиць і зелених насаджень.

Робота з інтерактивним плакатом.

 

 Завдання  Перейдіть за посиланням та відкрийте плакат. Ознайомтесь з інформацією, що там представлена та виконайте завдання. https://www.thinglink.com/scene/1902078172296381093  Додаток 1.

 

Раціональне харчування

Бесіда.

1. Один із засновників гігієни харчування, відомий арабський лікар Авіценна (Абу Алі Хусейн Ібн Абдаллах Ібн Сіна) (бл. 980–1037) перший розробив правила раціонального харчування. Його рекомендації щодо різноманітності їжі та помірної кількості її споживання важливі й тепер. Наведіть приклади рекомендацій раціонального харчування. (обговорення)

Самостійна робота, робота з інформаційними картками. (аналіз схеми, поповнення інформації, наведення прикладів, обговорення). Додаток 2.

Принципи раціонального харчування

1. поживність та калорійність їжі мають відповідати енергетичним витратам організму

2. для забезпечення пластичних витрат дотримуватись

білкового оптимуму, що становить 100 – 110 г білка на добу, а під час фізичної

роботи – до 130 – 140 г;

3.максимальна різноманітність їжі для поповнення

кількості речовин, що здійснюють регуляторну функцію

  1.                дотримання індивідуального режиму харчування, що визначається масою, віком та рівнем рухової активності

кожної людини

Основні рекомендації щодо раціонального харчування:

◄ Забезпечення різноманітності й збалансованості харчового раціону (набір продуктів, необхідних людині на певний період), в якому співвідношення білків, жирів та вуглеводів згідно із сучасними вимогами становить 1,0 : 2,3 : 5,8. Неодмінно вживати овочі та фрукти, що містять вітаміни, пектинові речовини (забезпечують зв’язування та видалення з організму токсинів, сполук важких металів, радіонуклідів), клітковину (забезпечує моторну та секреторну функції кишок, є джерелом речовин для мікроорганізмів кишечнику, які синтезують вітаміни В1, В2, В12, К).

◄ Дотримання сумісності продуктів і вживання змішаної їжі, яка засвоюється краще.

◄ Дотримання режиму харчування і приймання їжі в одні й ті самі години, щоб забезпечити нормальну секрецію травних соків. Харчуватися краще 4 рази на день, інтервал між споживанням їжі не має перевищувати 6 год. Перший сніданок – 25 % добового раціону, обід – 35 %, підвечірок – 20 % і вечеря – 20 %. Необхідно їсти перші страви, що збуджують апетит, підвищують секрецію залоз і є важливим джерелом вітамінів, мікроелементів.

◄ Важливими умовами харчування є гарний настрій під час приймання їжі, повільне й добре її пережовування, розумна кулінарна обробка харчових продуктів, категорична відмова від тютюнокуріння й вживання алкогольних напоїв.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Прийом «Мозковий штурм»

  1. Яким є вміст води в організмі людини і добова потреба в ній?
  2.  Які існують вимоги до чистоти питної води?
  3.  Які види забруднення води вам відомі? Як хімічці домішки, що містяться у питній воді, впливають на стан здоров’я?

Розгадування кросворду. «Раціональне харчування»

https://interacty.me/projects/371bd9d406981d78

Самостійна робота.

Складіть свій добовий раціон за зразком. (частково додому)

Прийом їжі

Продукти

Маса (г)

Енергетична цінність (кДж)

Сніданок

1.

 

 

2.

 

 

3.

 

 

Всього:

 

 

Обід

1.

 

 

2.

 

 

3 '

 

 

Всього:

 

 

Вечеря

1.

 

 

2.

 

 

3.

 

 

Всього:

 

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Формулювання висновків

Оцінювання учнів

 

VІI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Усім: опрацювати конспект, доробити раціон.

6-8б. виписати в зошит «Топ-10 найкорисніших продуктів»

9-11б. Створити електронну презентацію «Чому харчуватись потрібно раціонально»


Додаток 1 до уроку

Картинки по запросу знак окликуЗавдання. Перейдіть за посиланням на інтерактивний плакат. Ознайомтесь з інформацією, яка представлена там, виконайте завдання. Перегляньте відеоматеріал, зробіть висновок. https://www.thinglink.com/scene/1902078172296381093

 

 

Додаток 2 до уроку

Картинки по запросу знак окликуЗавдання 1. Проаналізуйте інформацію таблиці.

Табл. Принципи раціонального харчування.

Принципи раціонального харчування

1. Поживність та калорійність їжі мають відповідати енергетичним витратам організму

2. Для забезпечення пластичних витрат дотримуватись

білкового оптимуму, що становить 100 – 110 г білка на добу, а під час фізичної

роботи – до 130 – 140 г;

3.Максимальна різноманітність їжі для поповнення

кількості речовин, що здійснюють регуляторну функцію

  1.                Дотримання індивідуального режиму харчування, що визначається масою, віком та рівнем рухової активності

кожної людини

Картинки по запросу знак питанняПитання 1. Чи притримуєтесь Ви даних принципів?

Питання 2. До яких наслідків може призвести грубе порушення даних принципів?

Картинки по запросу знак окликуЗавдання 2. Прочитайте основні рекомендації щодо раціонального харчування. Доповніть їх власними рекомендаціями.

Основні рекомендації щодо раціонального харчування:

◄ Забезпечення різноманітності й збалансованості харчового раціону (набір продуктів, необхідних людині на певний період), в якому співвідношення білків, жирів та вуглеводів згідно із сучасними вимогами становить 1,0 : 2,3 : 5,8. Неодмінно вживати овочі та фрукти, що містять вітаміни, пектинові речовини (забезпечують зв’язування та видалення з організму токсинів, сполук важких металів, радіонуклідів), клітковину (забезпечує моторну та секреторну функції кишок, є джерелом речовин для мікроорганізмів кишечнику, які синтезують вітаміни В1, В2, В12, К).

◄ Дотримання сумісності продуктів і вживання змішаної їжі, яка засвоюється краще.

◄ Дотримання режиму харчування і приймання їжі в одні й ті самі години, щоб забезпечити нормальну секрецію травних соків. Харчуватися краще 4 рази на день, інтервал між споживанням їжі не має перевищувати 6 год. Перший сніданок – 25 % добового раціону, обід – 35 %, підвечірок – 20 % і вечеря – 20 %. Необхідно їсти перші страви, що збуджують апетит, підвищують секрецію залоз і є важливим джерелом вітамінів, мікроелементів.

◄ Важливими умовами харчування є гарний настрій під час приймання їжі, повільне й добре її пережовування, розумна кулінарна обробка харчових продуктів, категорична відмова від тютюнокуріння й вживання алкогольних напоїв.

◄ _____________________________________________________________________________

◄_____________________________________________________________________________

Картинки по запросу знак питанняПитання 3. Які продукти харчування НЕОБХІДНО включити до щоденного раціону? Чому?

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
13 жовтня
Переглядів
357
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку