Конспект уроку на тему "Запилення" 6 клас

Про матеріал

Конспект уроку на тему "Запилення" для учнів 6 класу. В конспекті є посилання на фільми з даної теми, малюнки, які використовувались на уроці під час вивчення нового матеріалу, схеми. Урок з проведенням інтерактивної дошки.

Перегляд файлу

1

 

        Тема уроку: Запилення у рослин.

Цілі:

навчальна: перевірити та поглибити знання учнів про квітку, як репродуктивний орган рослин: вивчити типи запилення; основні способи перехресного запилення; пристосування рослин до різних способів перехресного запилення; значення штучного запилення; переваги перехресного запилення над самозапиленням; приклади рослин, які запилюються тим чи іншим способом;

розвивальна: формувати інформаційну компетентність - уміння правильно відбирати інформацію, удосконалювати спеціальні вміння роботи з підручником і додатковою літературою, робити цікаві повідомлення; практичну компетентність - формувати вміння порівнювати, аналізувати, узагальнювати та формувати висновки, складати схеми; розвивати інтерес до вивчення біології;

комунікативну компетентність -  навики роботи в групі;

виховна: виховувати любов до природи, спостережливість бережне ставлення до рослин і тварин;

Тип уроку:  засвоєння нових знань

Міжпредметні зв’язки: географія, природознавство.

Терміни і поняття: запилення, самозапилення, перехресне запилення, штучне запилення.

Обладнання:

Презентація « Запилення квіткових рослин», кімнатні квіткові рослини. модель квітки вишні, колосок пшениці. картки з  завданнями, фільм.

Очікувані результати:

Учень називає: способи запилення ;

Розпізнає: за будовою квітки – спосіб запилення;

Характеризує: процес запилення, пристосувань рослин до самозапилення і перехресного запилення; пристосування квіток до запилення вітром,водою,комахами а іншими тваринами;

Пояснює: роль та значення штучного запилення;

Спостерігає та описує: пристосування рослин до запилення різними видами комах

Хід уроку

І. Організаційний момент.

          Привітання дітей.

Створення позитивної психологічної аури на навчальну діяльність. Розминка «чую,бачу,працюю»  (учні за вчителем повторюють хлопки в долоні від простого до  складного)

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

“Ніхто не знає так багато, як усі ми разом” (народна мудрість)

Протягом усього періоду навчання у 6 класі ми поступово просуваємось шляхом пізнання царства Рослини.

(З метою зміцнення та поглиблення знань учні беруть участь у фронтальній бесіді за такими запитаннями, які виведені на інтерактивну дошку)

1. Яка головна ознака покритонасінних (квіткових) рослин?

2. Що таке квітка?

3. З яких частин складається квітка?

4. Яке значення у квітці відіграє оцвітина, та які частини квітки її утворюють?

5. Яка будова маточки та тичинки?

6. Чому маточка та тичинки є головними частинами квітки?

7. Назвати рослини, які мають одностатеві та двостатеві квітки?

8. Знайдіть одностатеві, двостатеві та нестатеві квітки на малюнках, позначте цифри, якими вони закодовані.

 

     IIІ. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель:“Знання складаються з дрібних крихт щоденного досвіду” Знання нам потрібні для того, щоб ми могли застосовувати їх в житті. То ж будемо уважними як на уроках, так і в природі.  Життя після школи дає нам багато цінного.

Дещо про запилення ми знаємо з власного життєвого досвіду. Використовуючи  його ми можемо сказати що у запиленні беруть участь …(учні говорять про свої спостереження в природі, називають рослини і способи їх запилення)

Вчитель: А чи можемо ми відповісти зараз на запитання:

Чому одні квіти  яскраві за  забарвленням, а інші ні.?

 Одні пахучі, інші взагалі не пахнуть?

Одні мають великі розміри квіток, а інші маленькі, зібрані в суцвіття?

На дошку виведені фото квітів і  картинки - процеси їх запилення: (діти дають назву квітам і  переміщують до них картинки , на яких позначені способи їх запилення у малюнках)

Результат пошуку зображень за запитом "запилення" Пов’язане зображення Результат пошуку зображень за запитом "запилення" Результат пошуку зображень за запитом "пшениця" Пов’язане зображення Результат пошуку зображень за запитом "ромашка" Пов’язане зображення

 

  ІУ. Повідомлення теми та мети уроку

Тема уроку  -   Запилення. (Учні тему уроку записують у зошиті та висловлюють пропозиції щодо плану роботи на уроці.)

У. Засвоєння нових знань:

1. «https://www.yo utube.com/watch?v=6ux3qRHLBqY;

2.https://www.youtube.com/watch?v=QADBrZshvjU –фільм

(бесіда  за  планом з використанням матеріалу фільму, підручника).

      1. Що ж таке запилення? Хто може пояснити?

2. Види запилення. Як може відбуватися запилення?

а) самозапилення;

б) перехресне запилення.

3. Способи перехресного запилення. Яким чином пилок з однієї квітки потрапляє на іншу? (обговорення в парах) – відповідь.

4. Пристосування вітрозапильних рослин.(робота з підручником)

5. Пристосування комахозапильних рослин.(робота з підручником)

6. Інші способи перехресного запилення у рослин

а) водою;

б) тваринами;

в) птахами.

7. Штучне запилення та його значення.

В процесі роботи вчитель разом з учнями складає  схему «ЗАПИЛЕНЯ» (в схемі учні  вказують поширені рослини, які запилюються даним способом)

Результат пошуку зображень за запитом "запилення"

 

6. Складання таблиці «Пристосування до запилення» після самостійної роботи в групах:

Види запилення

                   Особливості  квітки

1.Комахами

 

2.Вітром

 

3.Водою…..

 

 

(Можна використовувати підручник §, додатковий матеріал ).

Завдання для навчальної групи № 1.

1. Які особливості самозапилення у рослин.

2. Навести приклади самозапильних рослин.

3. Недоліки самозапилення у рослин.

Завдання для навчальної групи №2.

1. Визначте пристосування комахозапильних рослин до перехресного запилення.

2. Наведіть приклади комахозапильних рослин.

3. Доведіть переваги перехресного запилення.

Завдання для навчальної групи №3.

1. Визначте пристосування вітрозапильних рослин до перехресного запилення.

2. Наведіть приклади вітрозапильних рослин.

3. Які особливості штучного запилення, з якою метою його застосовують.

(Закінчення роботи в групах,  виступи учнів, заповнити  таблицю).

               Перегляд фільму «Цікаве про рослини»

                        Бесіда з учнями після перегляду фільму.

                         Цікаве про квіткові рослини..

                         Цікаве про найбільшу квітку у світі - Рафлезію.

 Інші способи перехресного запилення - запилення птахами

Інші способи перехресного запилення - запилення тваринами

Інші способи перехресного запилення - запилення водою

  УІ. Закріплення вивченого матеріалу (бесіда з учнями)

 

 

      УІІ. Підсумок уроку

Пригадаймо, які завдання ми ставили перед собою на початку уроку.

Чи справились ми з ними ?

Обговоріть і поставте оцінку кожному в групі.

Що запамяталось найбільше на уроці?

Виставлення оцінок.

      УІІI. Домашнє завдання

Вивчити §, знайти інформацію про  рослини - медоноси  України.

Цікаве про конюшину

Більшість видів сучасних покритонасінних є комахозапильними ентомофільними. Деякі не здатні розмножуватись без комах - запилювачів. В одних рослин квітки запилюються різними комахами, а в інших - тільки певними видами. Це пов’язано в першу чергу з різницями в будові квітки. Наприклад, конюшина запилюється лише джмелем або довгохоботковою кавказькою бджолою, а середньоросійська бджола через недостатню довжину хоботка запилювати не здатна. Є легенда про те, як деяке божество розгнівалось на конюшину і заборонило бджолам запилювати її. Бджоли не могли ослухатись. Дуже погано було б конюшині, якби не було відважних джмелів, джмелі не злякались погроз і як раніше прилітали до конюшини за нектаром, а заодно і запилювали її. Бджолам стало сумно, і вони захотіли порушити заборону. Але божество було впертим, і намагання бджіл ні до чого не привело: відвідувана бджолами конюшина насіння не давала. Тепер ми знаємо, що перші квіти конюшини мають дуже довгі чашечки, а у бджіл недостатньо довгий хоботок. Другі коротші, бджоли їх відвідують і дуже запилюють при цьому. Але другі не встигають дати насіння. У джмелів хоботок довгий, і вони чудово обслуговують перші квіти конюшини. І тому насіння, яке дає конюшина, завдячує джмелям. Більшість квіткових рослин (близько 80%) пов’язані з життям комах.

Цікаве про найбільшу у світі квітку Рафлезію

Рафлезія - паразитична рослина з найбільшими у світі квітками, але повністю позбавлена листя, стебла й коріння.

Рафлезієві (три близькі роди) зустрічаються тільки в джунглях Південно-Східної Азії та паразитують на ліанах роду Тетрастігма. Пристосувавшись до паразитичного способу життя вони втратили корінь, листки й стебло, а також здатність до фотосинтезу. Рафлезієві відомі завдяки своїм величезним квіткам до одного метра в діаметрі та вагою до 7 кг. Квіти своїм виглядом і запахом нагадують гниле м’ясо, тому що запилюються мухами.

 

Запилення птахами

Найменші птахи в світі - колібрі, живляться нектаром тропічних квітів - орхідей, запилюючи їх.

Але колібрі на квітку не сідають. Підлетівши до квіточки, швидко махають крильцями і довгим хоботком дістають з квітки нектар.

Запилення за допомогою птахів називається - птахозапилення.

Запилення тваринами

Великі квіти баобаба, що мають своєрідний аромат, розкриваються лише на одну ніч. Вони приваблюють незвичайних запильників - лемурів і кажанів. Тварини злизують солодкий нектар і переносять пилок.

Запилення водою

Деякі водяні рослини, наприклад, кушир стрілолист, запилюються водою. Такий спосіб запилення називається водо запилення.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мельник Дарина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 січня 2018
Переглядів
13701
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку