ТЕМА УРОКУ. Значення вірусів у природі та житті людини
Борітеся- поборите.
Т. Шевченко
Мета: розмірити знання учнів про особливості будови вірусів: ознайомити учнів із різноманітними вірусними захворюваннями рослин, тварин і людини;- розвивати вміння працювати з додатковою літературою, аналізувати результати наукових дослідів;- сприяти формуванню основних гігієнічних норм і правил життєдіяльності;
Обладнання: настінні таблиці: ,,Будова клітин прокаріотів ’’ , ,,Будова вібріонів ’’ , ,,Різноманітність вірусів ‘’ , ,,Пріони ‘’ , ,,Вірусні захворювання рослин, тварин ‘’, презентація ,,Найбільш поширені вірусні захворювання рослин, тварин, людини. Їх профілактика.
Форми і методи: робота з додатковою літературою, робота в групах, створення міні-проектів, захист міні-проектів, фронтальне опитування, бесіда, бліц-турнір, тести.
Тип уроку: створення нових знань, умінь, навичок.
План уроку
1.Виступ спеціаліста медичного працівника - 5хв;
2.Повідомлення науковців - 10хв;
3.Робота з довідниковою літературою, текстами карток - 7хв;
4.Створення міні-приектів - 7хв;
5.Захист міні-проектів. Провести діалог - 10хв;
6.Тестове завдання - 2хв;
7.Підведення підсумків - 3хв.
Критерії оцінювання
1.Відповіді на запитання - 1бал;
2.Складання міні-проекту-2бали;
3.Складання діалогу-2бали;
4.Тестові завдання-3бали.
Структура уроку
I Актуалізація спорних знань.
1)Бесіда
- Чим подібні віруси до інших живих організмів?
- В чому полягає відмінність вірусів від інших живих організмів?
- Які захворювання називають інфекційними?
- Які інфекційні захворювання бактеріологічного характеру вам відомі?
2) Бліц-турнір
1.Інфекційні білкові частинки, що мають інфекційні властивості (Пріони)
2.Пріони не мають у своєму складі…(Нуклеїнових кислот)
3.Вони є збудниками……(Пріоних хвороб)
4.Пріони стійкі до…(Традиційних методів стерилізації)
5.Захворювання одним із симптомів якого є безпричинний сміх….(Куру)
6.Модель, що пояснює перетворення нормального білка на пріонний, шляхом з’ясування його з мономером називається…..(Гетеродимерною)
7.Пріоні хвороби належать до групи……(Нейродегенеративних)
8.Людина може заразитися пріонами під час вживання в їжу….(Сирого м’яса)
II Мотивація навчальної діяльності
На протязі XX століття лютував грип різної форми. 1,5млрд людей перехворіло на цю недуг. Грип призвів до загибелі більше 20міл людей за всі роки.
Люди не знайшли для неї влучнішого порівняння, ніж ,,Червона смерть ’’. Тільки у XVIIIст. Від віспи у Європі загинуло 60міл людей.
ІІІ. Повідомлення теми,завдань уроку.
IV. Засвоєння нових знань, умінь, навичок
1. Виступ медичного працівника школи..
Проникнувши в клітину, вірус спричинює в ній інфекційні процеси.
Інфекція (від лат. інфіцере - заражати, отруювати) - комплекс процесів, які відбуваються під час взаємодії збудника (віруси, бактерії, гриби) і організму хазяїна. Подібні явища, до яких призводять паразитичні тварини (найпростіші, плоскі та круглі черви тощо), називають інвазією (від лат. інвазіо - вторгнення, напад).
Розрізняють гострі та хронічні вірусні інфекції.
Внаслідок гострої інфекції після розмноження вірусних частинок клітина звичайно гине. За хронічної інфекції послідовні покоління вірусних частинок утворюються в клітині протягом тривалого часу. Іноді інфікована клітина не втрачає здатності до поділу і може передавати вірусні частинки дочірнім клітинам.
За прихованої інфекції вірусні частинки з інфікованих клітин у довкілля не виходять, їх часто неможливо виявити і в самій клітині (віруси, що спричиняють СНІД, герпес* та ін.). Але під впливом певних чинників, які їх активізують, прихована інфекція може набути гострої або хронічної форми. Людей з прихованою формою захворювання називають носіями інфекції.
Герпес - вірусне захворювання людини і деяких тварин (собак, великої рогатої худоби та ін.). Проявляється у вигляді пу-хирцеподібних висипань на шкірі, губах, сечостатевих органах.
Шляхи проникнення вірусів в організм хазяїна бувають різними. За повітряно-краплинного здоровий організм заражується від хворого, вдихаючи повітря з краплинами слини та інших виділень останнього (грип, кір, віспа тощо). З їжею в організм потрапляють віруси ящура і деякі інші. Через пошкоджену, а іноді і непошкоджену шкіру можуть проникати віруси сказу, віспи, герпесу та ін. Під час переливання крові, стоматологічних операцій, користування забрудненими шприцами можуть передаватись віруси СНІДу і гепатиту В, статевим шляхом — ВІЛ і герпесу. Багато збудників вірусних захворювань людини і тварин переносять кровосисні комарі (жовта пропасниця) та інші комахи, а також кліщі (тайговий енцефаліт) під час кровоссання.
Деякі комахи (попелиці, цикади) і круглі черви переносять збудників вірусних захворювань рослин. В організмах людини і тварин вірусні частинки поширюються з током крові, лімфи чи порожнинної рідини, в рослинах - провідними тканинами.
2. Виступи науковців.
Виступ 1 науковця.
Які найбільш поширенні вірусні захворювання рослин?
Виступ 2 науковця.
Які найбільш поширенні вірусні захворювання тварин?
Виступ 3 науковця.
Які найбільш поширенні вірусні захворювання людини? Їх профілактика.
IV. Закріплення знань, умінь, навичок
Робота в групах. Робота з додатковою літературою. Робота над міні-проектами. Презентація міні-проектів.
IV .Узагальнення й систематизація знань
(Очікувана відповідь. Виведення і впровадження у виробництво
стійких проти вірусів сортів рослин. Знищення комах, кліщів, попелиць та інших переносників вірусів. Осіння оранка, знищення бур’янів. Проведення противірусного прополювання посівів.)
(Очікувана відповідь. Натуральна віспа, простий герпес, гепатити А і В, грип, кір, поліомієліт, сказ тощо.)
(Очікувана відповідь. Використання білка інтерферону, одержаного генно-інженерним шляхом; спеціальних препаратів — ацикловіру (вбудовується у вірусну нуклеїнову кислоту та порушує її функції), рибовірину (віразолу) тощо. Своєчасна вакцинація, щеплення. Карантин — ізоляція заражених осіб. Для тих вірусів, які передаються контактним способом, використовують засоби стерилізації та асептики.)
(Очікувана відповідь. Завдяки профілактичному щепленню вдалося перемогти смертельно небезпечні захворювання — віспу та поліомієліт.)
І варіант
І рівень
Кожна правильна відповідь — 0,5 бала.
Виберіть із запропонованих відповідей правильні:
а) бактерії;
б) віруси.
а) мікробіологія;
б) вірусологія.
а) Л. Пастер;
б) І. Мечников;
в) Д. Івановський.
а) інвазія;
б) інфекція;
в) епідемія.
а) хронічної;
б) гострої;
в) прихованої.
а) віспа;
б) дизентерія;
в) ангіна;
г) СНІД; т) грип.
Кожна правильна відповідь — 1 бал.
Виберіть із запропонованих відповідей правильні:
а) клітинах тварин;
б) клітинах рослин;
в) зовнішньому середовищі.
Інфекційні білкові частки, що викликають невиліковні захворювання ЦНС людини і тварин, називаються...
Віруси не мають ... (1) і цитоплазматичних ... (2), тому їх відтворення забезпечує... (3). Групу вірусних генів, що стала частиною ... (4) геному, називають... (5)
Кожна правильна відповідь — 1,5 бала.
Назвіть відомі вам види інфекцій.
Грип спричиняє загострення хронічних захворювань (наприклад, коліту) і значно підвищує імунітет щодо низки інфекцій.IV рівень
Виконайте одне із завдань — 3 бази.
І рівень
Кожна правильна відповідь — 0,5 бала.
Виберіть із запропонованих відповідей правильні:
а) 1882 р.;
б) 1892 р.
а) комплексні;
б) складні.
а) головки;
б) хвостових ниток.
а) імуноглобуліни;
б) інтерферони;
в) фітонциди.
а) грипу;
б) СНІДу;
в) тютюнової мозаїки.
а) гострої;
б) хронічної;
в) прихованої.
Кожна правильна відповідь — І бал.
Виберіть із запропонованих відповідей правильні:
а) бактерій;
б) грибів;
в) тварин;
г) людини.
Дозріла вірусна частинка називається...
Особливу групу пріонних захворювань становлять ... (1) хвороби, спричинені мутацією гена ... (2) білка. Ці мутації призводять до виникнення ... (3) пріону.
Кожна правильна відповідь — 1,5 бала.
Назвіть відомі вам пріонні захворювання.
Вірус кору проникає в організм через шкіру. Пік захворювання на кір припадає на літо.
Виконайте одне із завдань — 3 бали.
І рівень
Кожна правильна відповідь — 0,5 бала.
Виберіть із запропонованих відповідей правильні:
а) так;
б) ні.Уперше існування вірусів довів:
а) І. Мечников;
б) Д. Івановський.
а) СНІД;
б) мозаїка тютюну;
в) гонорея;
г) сифіліс.
а) вірус;
б) бактерія;
г) амеба.
а) гострої;
б) хронічної;
в) прихованої.
а) інфекцією;
б) інвазією;
в) епідемією.
Кожна правильна відповідь — 1 бал.
VI. Підведення підсумків. Домашнє завдання. §35
Скласти творчий проект на тему «Профілактика ВІЛ-інфекції»
ПРОВЕЛА ПЛЕТЕНА Т.В.
2013р.