Конспект уроку на тему : "Знаходження відсотка від числа та числа за його відсотком"

Про матеріал
Даний урок допоможе поглибити та систематизувати знання учнів про відсотки; розширити відомості про різноманітність сфер застосування відсоткових розрахунків; вдосконалити уміння та навички знаходити відсотки від числа та числа за його відсотком;
Перегляд файлу

Тема: Знаходженя відсотка від числа та числа за його відсотком

Мета:

навчальна: поглибити та систематизувати знання учнів про відсотки; розширити відомості про різноманітність сфер застосування відсоткових розрахунків; вдосконалювати уміння та навички знаходити відсотки від числа та числа за його відсотком; заохочувати учнів до самостійної навчальної діяльності, формувати вміння думати, зіставляти, порівнювати, аналізувати, слухати один одного та вчителя;

розвивальна: розвивати в учнів усну і письмову культуру мовлення, логічне мислення, цікавість до математики, прагнення краще вчити предмет; здатність до творчого застосування знань і вдосконалення умінь, до забезпечення переносу знань і способів дій у нові умови

виховна: виховувати  позитивну мотивацію до навчання, відповідальність за власні навчальні досягнення, допитливість, уважність, натхнення.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Обладання: мультимедійна презентація, проектор, підручник, роздавальний матеріал, картки самооцінювання.

Методи, форми та прийоми навчання: робота в парах, робота в групах, інтерактивні вправи: «Вірю – не вірю», «Відсоткове дерево», захист проектів.

Хід уроку

 І. Організаційний момент.

  Привітання учнів.

Психологічна хвилинка

Доброго дня, діти! Я рада вітати вас на уроці. Сьогодні в мене гарний настрій і я хочу його передати вам, щоб ми з вами плідно працювали на уроці. Будьте уважними, допитливими, чемними. Задавайте питання, шукайте помилки. Нехай урок принесе вам задоволення.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів та повідомлення теми і мети уроку

 

Учитель. Ми закінчуємо вивчати тему «Відсотки». Ви розв’язували багато задач на відсотки. Скажіть, а навіщо нам потрібно було цьому вчитися? Де застосовуються ті знання і вміння, які ви отримали, вивчаючи тему «Відсотки». Перегляд слайдів на презентації.    

А щоб дати відповідь ми провели опитування людей різних професій. Усім було задане запитання : «Як ви у своїй професії застосовуєте відсотки?». І ось які відповіді отримали. Підприємець

     Підприємець відповів: « Де, що,  коли і як вигідно купити?

Скільки грошей треба заплатити?

Який прибуток з цього і які витрати?

Тому нам відсотки  треба  знати.

 

Агроном

А от агроном сказав «У землю вносимо добрива, щоб виростити гарний урожай. І треба правильно розрахувати концентрацію розчину, щоб не заподіяти шкоди ланам. А для цього потрібно знати відсотки!».

Банкіри

Банкіри говорять «Ми повинні вміти відсотки обчислювати. Прибуток на вклади правильно нарахувати. Без формули простих і складних відсотків нам ніяк не обійтися!»

 Менеджер торгівлі

  А менеджер торгівлі дав таку відповідь : « Ми повинні  правильно обчислювати у відсотках прибутки, витрати.  Для реклами необхідного для продажу товару потрібно вміло запропонувати покупцям акцію. Наприклад: Тільки у нас, і тільки на цьому тижні! Знижки 5% на всі види кондитерських виробів».

Кухарі

А кухарі довго думали, а потім сказали. Ми з відсотками зустрічаємося кожен день, адже Нам  потрібно знати, що із пшениці отримують 50% борошна, молоко дає 25% сметани, сметана дає 20% масла, свіжі гриби містять 90% води, сухі 12%. Жирність молока коливається від 2% до 6%..

Отже, знання з теми «Відсотки» мають широке використання. Розуміння відсотків і вміння здійснювати відсоткові розрахунки необхідні для кожної людини. Прикладне значення цієї теми дуже велике і зачіпає фінансову, економічну, демографічну та інші сфери нашого життя. Тому тема нашого уроку буде «Відсотки та їх застосування». Відкрийте зошити та запишіть число та класна робота.

          Що ви очікуєте від уроку?

          Відповіді учнів (що ти для себе візьмеш, що очікуєш)

Мета уроку на слайді, вчитель оголошує її. Отже, мета уроку – узагальнити  та систематизувати знання та вміння, розширити відомості про різноманітність сфер застосування відсоткових розрахунків; вдосконалювати уміння та навички знаходити відсотки від числа та числа за його відсотком .

Епіграфом нашого уроку будуть слова давньогрецького філософа і вченого Арістотеля: «нехай думки, які ти вичитуєш з книг, будуть твоїм основним капіталом, а ті, що народяться в тобі, - його відсотками.».

Вам надається можливість застосувати свої знання й вміння на всіх етапах уроку.

III. Актуалізація опорних знань.

А хто це до нас завітав?

 Виступ учня. Зустріч з «Відсотком».

Я – пан Відсоток, я багач, живу і не сумую

Свої прибутки раз у раз у доларах рахую.

Знижки, акції, кредит без мене не обходяться

 Про мене добре знає той, у кого гроші водяться.

Я маю замки, вертоліт і офіс в хмарочосі,

Але про себе, про процент, я знаю мало й досі

То розкажіть же, прошу вас, про все, про що дізналися

 І як в задачах ви мене обчислювать навчалися.

Ну що розповімо пану Відсоткові все що ми про нього знаємо. І виконаємо вправу «Вірю – не вірю».

  1. Інтерактивна вправа  «Вірю – не вірю»

Кожен учень отримує картку у вигляді серця, один бік якої червоного кольору, а інший синього. Гра полягає в тому, що кожне моє запитання починатиметься словами: «Чи вірите ви, що…..». Учні повинні погодитися з цим твердженням ( у цьому випадку показують «червоне» серце) чи ні (показують «синє» серце).

Чи вірите ви, що……

  1. Один відсоток – сота частина величини?
  2. Основні задачі на відсотки? ( знаходження відсотка від числа та числа за його відсотком).
  3. Щоб  знайти відсоток від числа потрібно це число поділити на 100 та помножити на кількість відсотків.
  4. Щоб знайти число за його відсотком потрібно це число  помножити поділити ні кількість відсотків та помножити на 100).
  5. Щоб поділити десятковий дріб на 10, 100, 1000 треба в даному дробі перенести кому ліворуч на стільки цифр, стільки нулів записано записано після 1 в числі, на яке ділиться.
  6. 3% від гривні – 30 копійок.
  7. П’ята частина числа 25%.
  8. 50% становлять половину числа.
  9. Щоб знайти 1 % від числа, потрібно число поділити на 100.
  10. Щоб знайти число, 25 % від якого дорівнює 10, можна 10 помножити на 4.
  11. Якщо число зменшити на 50 %, то воно зменшиться вдвічі.
  12. Щоб знайти 20 % від числа 50, можна 50 поділити на 5.

Молодці діти! Ви гарно справилися з даним завданням.

  1. Усний рахунок

А тепер виконаємо з вами усні вправи. Ланцюжком. Почнемо з першої парти. Увага на слайд.

 

 

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VI. Формування практичних умінь

  1. Інтерактивна вправа «Відсоткове дерево»

А тепер попрацюємо в парах. У вас на партах є дерево , ви повинні встановити відповідність між відсотком та його записом у вигляді десяткового чи звичайного дробу, а також виконати завдання, яке знаходиться на стовбурі вашого дерева.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

варіант1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

варіант 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Колективне розв’язування задачі

Ну що ж, про відсоток та його властивості згадали, як знаходити відсоток від числа та число за його відсотком показали, а тепер покажемо пану відсотку, як ми вміємо розв’язувати задачі. Попрацюємо з підручником та виконаємо задачу під номером 1491. (Один учень працює біля дошки, всі інші записують задачу в зошит).

  1. Робота в групах

На початку уроку ми впевнилися, що відсотки відіграють важливе значення в багатьох професіях. Давайте ми спробуємо себе в ролі різних професій, а для цього поділимося на групи. Завдання кожної групи розв’язати задачу, яка попадеться вашій групі. Капітани груп вибирають номер завдання на дошці і отримують умову задачі.

1 група «Відсотки у кулінарії»

Для приготування борщу повар витратив 500г овочів. З них 20% становила картопля, а буряка на 100 г більше ніж картоплі. Який відсоток становив буряк від всіх овочів?

Розв’язання

  1. 0,2·500 = 100 (г),
  2. 100 + 100 = 200 (г),
  3. ·100 = 40%.

2 група «Відсотки у банку»

Батько вніс до банку 500 грн. під 14% річних, через рік річна ставка зросла до 17%. Яку суму він матиме на рахунку через 2 роки?

Розв’язання №1

  1. 500 + 0,14·500 = 570 (грн),
  2. 570 + 0,17·570 = 666,9 (грн).

3 група «Відсотки у крамниці»

Ціна на кактус у “Барвінку” становила 150грн, потім її зменшили на 20%, а тоді нову ціну збільшили на 20%. Скільки коштує кактус після двох переоцінок?

Розв’язання

  1. 150 – 0,2·150 = 120(грн) ,
  2. 120 + 0,2·120 = 144 (грн).

         На розв’язування задач відводиться 5-10 хв., учні записують розв’язки задач на ватманах, а потім представники груп пояснюють свої задачі , а інші учні записують розв’язки в зошитах.

VІІ. Демонстрація роботи груп 

Молодці. З цим завданням ми справилися. Та цілий тиждень в класі працювали 3 групи: Група «Господарі-практики», Група «Всезнайки-жартівники» та  Група «Дослідники». Зараз ми послухаємо результати їхньої роботи.

А продуктом цієї роботи є випущений інформаційний бюлетень, де містяться основні теоретичні відомості з теми «відсотки», якими ви можете користуватися під час підготовки до самостійної та контрольної роботи.

Вчитель. Першою свої здобутки представить група «Всезнайки-жартівники», тож давайте надамо їй слово.

Група «Всезнайки-жартівники» підготувала рубрику «У відсотках про все на світі».

      На Україні проживає 77,8% українців;17,3% - росіян; 4,9% - людей інших національностей.

      Мобільним телефоном постійно користуються 45% опитаних чоловіків і 42% жінок, 80% -школярів.

      Організм дорослої людини на 65% складається з води,а дитини на 80%.

  • Всі живі істоти складаються з води тварини та риби – на 75%, медуза – 99%картопля – 76%, помідори – 90%, яблука – 85%, огірки 95% , кавун на 93% складається з води.
  • Лінивці проводять 75 % життя уві сні.
  • Більшість людей втрачають 50% смакових відчуттів до 60-ти років.
  • У світі 18 % людей , які пишуть лівою рукою.
  • 2% відсотка населення планети мають зелений колір очей.
  • 20% від нашого щоденного споживання їжі йде на живлення мозку. Хоча мозок представляє тільки 2% від загальної ваги тіла, він споживає 20% кисню і калорій.
  • На європейській території ( у тому числі і в Україні) близько 85% видів рослин запилюють бджоли.
  • Більше 90 % рухів людини визначається несвідомими рефлексами
  • Одна з стадій сну - стадія, при якій відбувається швидкий рух очима. Ця стадія займає у дорослої людини 20-25% всього сну, це близько 90-120 хвилин за ніч.
  • Приблизно 70% Землі покрито водою, і тільки 1 % з цієї води придатний для пиття.

Дякуємо за цікавий матеріал.

Вчитель. І наступною свою роботу представить група «Дослідники». Група «Дослідники» отримала завдання дослідити учнів  5 класу та підготувати рубрику «5 клас у відсотках». Будь-ласка, вам слово.

І останньою свою роботу представить група «Казкарів». Група «Казкарів» отримала завдання знайти підібрати задачі на відсотки у казка.


 

Біля лісу у хатині

Дід і баба проживали.

От якось одної днини

Смачненького забажали.

Баба тісто замісила

 Та медком підсолодила.

Колобок спекла духмяний,

Круглобокий та рум’яний.

Стало дідові цікаво:

«Скільки меду ти поклала?»                                                                                                                

 

Баба каже: «Не бурчи,

Сядь до столу й полічи.

Маса вся – аж 300 грам,

5 відсотків меду там».

- Бабо, та ти що, жартуєш?

- Як полічиш, то й скуштуєш!

Давайте допоможемо дідові дізнатися масу меду в Колобкові.

5%=0,05

3000,05=15(г) меду

  • Колобок був ще гарячий
  • І така ж у нього вдача.
  • З підвіконня він звалився
  • І стежкою покотився.

-  Раптом Зайчик - скік та скок

-  Ти куди це, Колобок?

-  На прогулянку біжу.

Довга стежка ця?

  • Скажу.
  • Та не просто, а в задачі,
  • Розв’яжи, ти ж не ледачий!
  • 40 метрів ти пробіг
  • (хоч не має в тебе ніг)-
  • 5% це від шляху,
  • Що до лісу йде від хати.
  • То якої довжини
  • Шлях до лісу – сам скажи!
  • Скажеш - далі йди гуляй,
  • Ні-то з’їм тебе - і край.
  • Діти , допоможемо Колобку обчислити довжину стежки від хати до лісу.(Розв’язують задачу. 5%=0,05; 40:0,05=800(м)- довжина стежки).

 

 

 


«Відсотки у казках»

  1. №1. У печері розбійників Алі-Баба знайшов 480 кг золота та срібла. Золото становило 45% скарбу. Скільки кілограмів срібла знайшов Алі – Баба? (Відповідь: 264кг)
  2. №2. Відправившись у морську подорож, Синдбад – мореплавець взяв 1200л прісної води. Щотижня він витрачав 15% запасу води, що в нього залишався. Скільки літрів води залишилося у Синдбада через тиждень подорожі? Через два тижня подорожі?
  3. №3*. Баба Яга, Кащик, Змій Горинич і Соловей Розбійник виграли у  лотарею 1800 грн. Баба Яга витратила 24% цієї суми, Кащик – 125% того, що Баба-Яга, Змій Горинич – 4/9 того, що Кащик, а решту – Соловей-Розбійник. Скільки гривень витратив Соловей – Розбійник.(Відповідь: 40)
  4. №4.  На обід Карлсон з’їв 28,8 кг варення, що становить 120% того, що він планував з’їсти. Скільки варення планував з’їсти Карлсон на обід? (Віповідь: 24 кг)
  5. №5*. У саду Барвінка росли троянди, гладіолуси та жоржини. Троянди становили 60% всіх квітів, гладіолусу – 40% кількості троянд, а жоржин було 32 квітки. Скільки троянд росло в саду Барвінка?

VII. Підсумок уроку

1.Тестування ( На слайді)

2. Вправа «Кораблик».

Діти чи справдилися ваші очікування від уроку, якщо так, то прикріпіть на кораблик червоний флажок, якщо не повністю – зелений, якщо взагалі не справдилися, то - чорний.

normal_2-4

Мудрець сказав: “Дві людини, які обмінялися золотими монетами, не стали багатшими. Але якщо вони обмінялися думками, то кожний з них стає в двоє багатшим. Ця істина – проста, але зміст її – глибокий. І ви, діти, я впевнена, обмінюючись сьогодні думками, ідеями, знаннями, поповнили свій основний капітал, а працюючи самостійно, отримали на них відсотки.

ІХ. Домашнє завдання.

Повторити правила §34,35 . Задачі №1489, 1535.

Побажання пана Відсотка

      Я вам бажаю 100 % здоров’я, радості, удачі.

Над математикою жоден з вас в житті ніколи хай не плаче.

Прибутків щиро зичу вам у друзях, у родині, в грошах.

      Знання міцні ви здобувайте, бо це завжди найлегша ноша

     Я дякую вам за працю на уроці.

 

 

 

 

 

doc
Додано
16 січня 2022
Переглядів
30355
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку