Тема: Знаходженя відсотка від числа та числа за його відсотком
Мета:
навчальна: поглибити та систематизувати знання учнів про відсотки; розширити відомості про різноманітність сфер застосування відсоткових розрахунків; вдосконалювати уміння та навички знаходити відсотки від числа та числа за його відсотком; заохочувати учнів до самостійної навчальної діяльності, формувати вміння думати, зіставляти, порівнювати, аналізувати, слухати один одного та вчителя;
розвивальна: розвивати в учнів усну і письмову культуру мовлення, логічне мислення, цікавість до математики, прагнення краще вчити предмет; здатність до творчого застосування знань і вдосконалення умінь, до забезпечення переносу знань і способів дій у нові умови
виховна: виховувати позитивну мотивацію до навчання, відповідальність за власні навчальні досягнення, допитливість, уважність, натхнення.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Обладання: мультимедійна презентація, проектор, підручник, роздавальний матеріал, картки самооцінювання.
Методи, форми та прийоми навчання: робота в парах, робота в групах, інтерактивні вправи: «Вірю – не вірю», «Відсоткове дерево», захист проектів.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Привітання учнів.
Психологічна хвилинка
Доброго дня, діти! Я рада вітати вас на уроці. Сьогодні в мене гарний настрій і я хочу його передати вам, щоб ми з вами плідно працювали на уроці. Будьте уважними, допитливими, чемними. Задавайте питання, шукайте помилки. Нехай урок принесе вам задоволення.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів та повідомлення теми і мети уроку
Учитель. Ми закінчуємо вивчати тему «Відсотки». Ви розв’язували багато задач на відсотки. Скажіть, а навіщо нам потрібно було цьому вчитися? Де застосовуються ті знання і вміння, які ви отримали, вивчаючи тему «Відсотки». Перегляд слайдів на презентації.
А щоб дати відповідь ми провели опитування людей різних професій. Усім було задане запитання : «Як ви у своїй професії застосовуєте відсотки?». І ось які відповіді отримали. Підприємець
Підприємець відповів: « Де, що, коли і як вигідно купити?
Скільки грошей треба заплатити?
Який прибуток з цього і які витрати?
Тому нам відсотки треба знати.
Агроном
А от агроном сказав «У землю вносимо добрива, щоб виростити гарний урожай. І треба правильно розрахувати концентрацію розчину, щоб не заподіяти шкоди ланам. А для цього потрібно знати відсотки!».
Банкіри
Банкіри говорять «Ми повинні вміти відсотки обчислювати. Прибуток на вклади правильно нарахувати. Без формули простих і складних відсотків нам ніяк не обійтися!»
Менеджер торгівлі
А менеджер торгівлі дав таку відповідь : « Ми повинні правильно обчислювати у відсотках прибутки, витрати. Для реклами необхідного для продажу товару потрібно вміло запропонувати покупцям акцію. Наприклад: Тільки у нас, і тільки на цьому тижні! Знижки 5% на всі види кондитерських виробів».
Кухарі
А кухарі довго думали, а потім сказали. Ми з відсотками зустрічаємося кожен день, адже Нам потрібно знати, що із пшениці отримують 50% борошна, молоко дає 25% сметани, сметана дає 20% масла, свіжі гриби містять 90% води, сухі 12%. Жирність молока коливається від 2% до 6%..
Отже, знання з теми «Відсотки» мають широке використання. Розуміння відсотків і вміння здійснювати відсоткові розрахунки необхідні для кожної людини. Прикладне значення цієї теми дуже велике і зачіпає фінансову, економічну, демографічну та інші сфери нашого життя. Тому тема нашого уроку буде «Відсотки та їх застосування». Відкрийте зошити та запишіть число та класна робота.
Що ви очікуєте від уроку?
Відповіді учнів (що ти для себе візьмеш, що очікуєш)
Мета уроку на слайді, вчитель оголошує її. Отже, мета уроку – узагальнити та систематизувати знання та вміння, розширити відомості про різноманітність сфер застосування відсоткових розрахунків; вдосконалювати уміння та навички знаходити відсотки від числа та числа за його відсотком .
Епіграфом нашого уроку будуть слова давньогрецького філософа і вченого Арістотеля: «нехай думки, які ти вичитуєш з книг, будуть твоїм основним капіталом, а ті, що народяться в тобі, - його відсотками.».
Вам надається можливість застосувати свої знання й вміння на всіх етапах уроку.
III. Актуалізація опорних знань.
А хто це до нас завітав?
Виступ учня. Зустріч з «Відсотком».
Я – пан Відсоток, я багач, живу і не сумую
Свої прибутки раз у раз у доларах рахую.
Знижки, акції, кредит без мене не обходяться
Про мене добре знає той, у кого гроші водяться.
Я маю замки, вертоліт і офіс в хмарочосі,
Але про себе, про процент, я знаю мало й досі
То розкажіть же, прошу вас, про все, про що дізналися
І як в задачах ви мене обчислювать навчалися.
Ну що розповімо пану Відсоткові все що ми про нього знаємо. І виконаємо вправу «Вірю – не вірю».
Кожен учень отримує картку у вигляді серця, один бік якої червоного кольору, а інший синього. Гра полягає в тому, що кожне моє запитання починатиметься словами: «Чи вірите ви, що…..». Учні повинні погодитися з цим твердженням ( у цьому випадку показують «червоне» серце) чи ні (показують «синє» серце).
Чи вірите ви, що……
Молодці діти! Ви гарно справилися з даним завданням.
А тепер виконаємо з вами усні вправи. Ланцюжком. Почнемо з першої парти. Увага на слайд.
1.
2.
VI. Формування практичних умінь
А тепер попрацюємо в парах. У вас на партах є дерево , ви повинні встановити відповідність між відсотком та його записом у вигляді десяткового чи звичайного дробу, а також виконати завдання, яке знаходиться на стовбурі вашого дерева.
варіант1
варіант 2
Ну що ж, про відсоток та його властивості згадали, як знаходити відсоток від числа та число за його відсотком показали, а тепер покажемо пану відсотку, як ми вміємо розв’язувати задачі. Попрацюємо з підручником та виконаємо задачу під номером 1491. (Один учень працює біля дошки, всі інші записують задачу в зошит).
На початку уроку ми впевнилися, що відсотки відіграють важливе значення в багатьох професіях. Давайте ми спробуємо себе в ролі різних професій, а для цього поділимося на групи. Завдання кожної групи розв’язати задачу, яка попадеться вашій групі. Капітани груп вибирають номер завдання на дошці і отримують умову задачі.
1 група «Відсотки у кулінарії»
Для приготування борщу повар витратив 500г овочів. З них 20% становила картопля, а буряка на 100 г більше ніж картоплі. Який відсоток становив буряк від всіх овочів? |
Розв’язання |
|
2 група «Відсотки у банку»
Батько вніс до банку 500 грн. під 14% річних, через рік річна ставка зросла до 17%. Яку суму він матиме на рахунку через 2 роки? |
Розв’язання №1 |
|
3 група «Відсотки у крамниці»
Ціна на кактус у “Барвінку” становила 150грн, потім її зменшили на 20%, а тоді нову ціну збільшили на 20%. Скільки коштує кактус після двох переоцінок? |
Розв’язання |
|
На розв’язування задач відводиться 5-10 хв., учні записують розв’язки задач на ватманах, а потім представники груп пояснюють свої задачі , а інші учні записують розв’язки в зошитах.
VІІ. Демонстрація роботи груп
Молодці. З цим завданням ми справилися. Та цілий тиждень в класі працювали 3 групи: Група «Господарі-практики», Група «Всезнайки-жартівники» та Група «Дослідники». Зараз ми послухаємо результати їхньої роботи.
А продуктом цієї роботи є випущений інформаційний бюлетень, де містяться основні теоретичні відомості з теми «відсотки», якими ви можете користуватися під час підготовки до самостійної та контрольної роботи.
Вчитель. Першою свої здобутки представить група «Всезнайки-жартівники», тож давайте надамо їй слово.
Група «Всезнайки-жартівники» підготувала рубрику «У відсотках про все на світі».
Дякуємо за цікавий матеріал.
Вчитель. І наступною свою роботу представить група «Дослідники». Група «Дослідники» отримала завдання дослідити учнів 5 класу та підготувати рубрику «5 клас у відсотках». Будь-ласка, вам слово.
І останньою свою роботу представить група «Казкарів». Група «Казкарів» отримала завдання знайти підібрати задачі на відсотки у казка.
Біля лісу у хатині
Дід і баба проживали.
От якось одної днини
Смачненького забажали.
Баба тісто замісила
Та медком підсолодила.
Колобок спекла духмяний,
Круглобокий та рум’яний.
Стало дідові цікаво:
«Скільки меду ти поклала?»
Баба каже: «Не бурчи,
Сядь до столу й полічи.
Маса вся – аж 300 грам,
5 відсотків меду там».
- Бабо, та ти що, жартуєш?
- Як полічиш, то й скуштуєш!
Давайте допоможемо дідові дізнатися масу меду в Колобкові.
5%=0,05
3000,05=15(г) меду
- Раптом Зайчик - скік та скок
- Ти куди це, Колобок?
- На прогулянку біжу.
Довга стежка ця?
«Відсотки у казках»
VII. Підсумок уроку
1.Тестування ( На слайді)
2. Вправа «Кораблик».
Діти чи справдилися ваші очікування від уроку, якщо так, то прикріпіть на кораблик червоний флажок, якщо не повністю – зелений, якщо взагалі не справдилися, то - чорний.
Мудрець сказав: “Дві людини, які обмінялися золотими монетами, не стали багатшими. Але якщо вони обмінялися думками, то кожний з них стає в двоє багатшим. Ця істина – проста, але зміст її – глибокий. І ви, діти, я впевнена, обмінюючись сьогодні думками, ідеями, знаннями, поповнили свій основний капітал, а працюючи самостійно, отримали на них відсотки.
ІХ. Домашнє завдання.
Повторити правила §34,35 . Задачі №1489, 1535.
Побажання пана Відсотка
Я вам бажаю 100 % здоров’я, радості, удачі.
Над математикою жоден з вас в житті ніколи хай не плаче.
Прибутків щиро зичу вам у друзях, у родині, в грошах.
Знання міцні ви здобувайте, бо це завжди найлегша ноша
Я дякую вам за працю на уроці.