Конспект уроку на тему "Знайомтесь: кантата" 6 клас

Про матеріал

Мета: Ознайомити з жанром кантати та характерними її ознаками на прикладах зарубіжної та вітчизняної кантати, розглянути композиційну будову (форму) кантати, ознайомитися з історією розвитку музичного жанру, ознайомити учнів з творчістю С. Прокоф'єва. Розвивати вміння учнів уважно слухати музику кантати та знаходити характерні особливості та ознаки жанру, надавати характеристику засобам музичної виразності твору, знаходити відповідність між текстом та музикою, розвивати вміння висловлювати власні музичні враження від прослуханого твору, розвивати вміння знаходити спільні риси між видами мистецтва. Виховувати інтерес до слухання класичної вокальної музики та виконання дитячих пісень українських композиторів.

Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрет композитора С. Прокоф'єва.

Основні поняття для засвоєння: характерні ознаки жанру кантати, зарубіжна та вітчизняна кантата, композиційна будова (форма) кантати.

Твори, що вивчаються на уроці: С. Прокоф'єв. Кантата “Олександр Шевський” (фрагменти) у виконанні хорової капели та оркестру, диригент Є. Світланов.. “Веселкова пісня” (слова О. Кононенка, музика О. Жилінського).

Перегляд файлу

Конспект уроку на тему:

«Знайомтесь: кантата»

Музичне мистецтво в 6 класі (Кондратова Л. Г.)

Вчитель: Грабовецька М. М.

Мета: Ознайомити з жанром кантати та характерними її ознаками на прикладах зарубіжної та вітчизняної кантати, розглянути композиційну будову (форму) кантати, ознайомитися з історією розвитку музичного жанру, ознайомити учнів з творчістю С. Прокоф’єва. Розвивати вміння учнів уважно слухати музику кантати та знаходити характерні особливості та ознаки жанру, надавати характеристику засобам музичної виразності твору, знаходити відповідність між текстом та музикою, розвивати вміння висловлювати власні музичні враження від прослуханого твору, розвивати вміння знаходити спільні риси між видами мистецтва. Виховувати інтерес до слухання класичної вокальної музики та виконання дитячих пісень українських композиторів.

Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрет композитора С. Прокоф’єва.

Основні поняття для засвоєння: характерні ознаки жанру кантати, зарубіжна та вітчизняна кантата, композиційна будова (форма) кантати.

Твори, що вивчаються на уроці: С. Прокоф’єв. Кантата “Олександр Шевський” (фрагменти) у виконанні хорової капели та оркестру, диригент Є. Світланов.. “Веселкова пісня” (слова О. Кононенка, музика О. Жилінського).

Хід уроку:

1. Організаційна частина

Музичне вітання.  Повідомлення теми, мети уроку. 

2. Основна частина

Актуалізація опорних знань.

Давайте пригадаємо:

1. Який буває хоровий спів?

2. Що найбільше запам’яталося з історії розвитку хорового мистецтва?

3. Назвіть імена композиторів, що створювали хорові твори.

4. Які бувають хорові колективи за складом, та за манерою виконання?

Вивчення нового матеріалу.

   Жанр кантати виник в Італії у першій половині XVII століття. Термін «кантата» вперше використав у своїй збірці «Кантати та арії на сольний голос» (1620) італійський композитор Алессандро Гранді. Спочатку кантати були близькими до сонат — інструментальних творів. У першій половині XVII ст. італійська кантата була сольною та відрізнялася від арії наскрізним розвитком мелодії від куплета до куплета. Пізніше створювалися кантати, що містили дві арії да капо, з’єднані речитативом. Такі кантати були близькі до оперних сцен.

  Серед російських та українських композиторів кантати писали С. Рахманінов — «Дзвони»; М. Вербицький — «Заповіт», М. Лисенко — «Б’ють пороги», «На вічну пам’ять Котляревському», «Радуйся, ниво неполитая»; Д. Січинський - «Лічу в неволі», «Дніпро реве»; К. Стеценко — «Шевченкові» та інші

Кантату виконує хор академічний хор 

   Сергій Сергійович Прокоф’єв (1891-1953) - радянський композитор українського походження, автор 8 опер, 7 балетів, 7 симфоній та багатьох камерноно-іструментальних творів, а також музики до кінофільмів.  Створивши музику до кінофільму «Олександр Невський», який вийшов на широкі екрани в 1938 році, композитор вирішує написати кантату з одноіменною назвою. Кантата складається з семи частин, кожна частина має свою назвуі є завершеним твором. Вона ввібрала в себе все те найкраще, що було в кіномузиці. 17 травня 1939 року відбулась її прем’єра. 

   5 квітня 1242 року відбулося так зване Льодове побоїще — битва новгородців і володимирців під проводом Олександра Невського проти німецьких лицарів на льоду Чудського озера.На світанку лицарі-хрестоносці вишикувалися «клином», вістря якого було спрямоване на русичів. На флангах бойового строю розташувалися закуті у важкі лати лицарі, а посередині — легкоозброєні воїни. Олександр Невський протиставив стереотипній тактиці хрестоносців нове розташування військ. Так, основні сили він зосередив не в центрі, а на флангах. Попереду розмістив передовий полк із легкої кінноти, лучників і пращників, а князівська кінна дружина ховалася в засідці за лівим флангом. Обрана позиція була вигідна тим, що хрестоносці, котрі наступали з відкритого льоду, не мали можливості визначити розташування, чисельність і склад війська О. Невського. Таким чином, фланги руського бойового строю («крила») не дозволили ворогам розвинути успіх операції. Німецький «клин» виявився затиснутим. У цей час дружина Олександра завдала удару з тилу. Лід під вагою збитих у купу важко- -озброєних лицарів почав тріщати. Деяким лицарям вдалося прорвати кільце оточення; вони намагалися врятуватися втечею, але багато з них потонуло. Новгородці гнали втікачів по льоду Чудського озера аж до протилежного берега. Переслідування решток розбитого ворога поза полем бою було новим явищем у розвитку військового мистецтва. 

Музичний словничок

Кантата (італ. cantata, від лат. canto – співаю) – твір урочистого або лірико-епічного характеру, що складається з кількох завершених номерів; виконується співаками-солістами, хором у супроводі оркестру і призначений для концертного виконання.

Кантата в літературі – вид ліричної поезії, урочистий багаточастинний вірш

Сприйняття музичних творів. 
«Русь під ігом монгольським» (перегляд відеофайлу) . «Льодове побоїще» (перегляд відео файлу) . Перегляд уривку кінофільму С. Езенштейна «Олександр Невський» .

Аналіз музичних  творів.

1. Розкажіть про особливості звучання хору в кантаті.

2. Які засоби музичної виразності допомогли вам уявити картину бою?

3. Якими засобами композитор зумів передати мужність та героїзм руського народу?

4. Які інструменти звучать у творах?

5. Розкажіть про свої враження від прослуханих творів.

 

Виконання творчого завдання до слухання музики.

Послухайте музику С. Прокоф’єва ще раз. Візьміть пензлик, фарби і папір. Намалюйте картину бою німецьких лицарів та руських воїнів. Придумайте назву своєму живописному твору.

Спробуйте скласти вірш про героїв бою, використавши рими: воїни озброєні, герої відважні, лід тріщав, перемогу обіцяв, або придумайте власні. Стежте при цьому, щоб настрій вірша збігався з настроєм хору.

Уявіть себе кінорежисером. Створіть сюжет ролика на музику хору “Вставайте, люди русские”. Розкажіть про цей сюжет друзям.

Уважно розгляньтерепродукції картин. Доберіть до них музику з-поміж творів, які ми слухали раніше.

Вокально-хорова робота

1. Розспівування. Поспівка. Вправи для розвитку музичною слуху та голосу (за вибором вчителя).

2. Виконуємо пісню. «Веселкова пісня» (слова О. Кононенка, музика О. Жілінського).

Розучуємо другий куплет пісні. Виконайте пісню хором, тобто класом. Спочатку це буде мішаний хор, яким керуватиме обраний вами диригент. Далі звучатиме хор хлопців, а потім — ансамблі дівчаток. Хто найкращий виконавець — вирішувати вам.

Виконання пісні під фонограму сольно, групою, хором. 

3. Підсумок уроку

 Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

· Про який музичний жанр ішлося на уроці?

· Які види мистецтва об’єднані в цьому жанрі?

· Розкажіть про літературну та історичну основу музичного твору С. Прокоф’єва.

· Які героїчні твори в музиці ви пам’ятаєте? Наведіть приклади.

· Які музичні колективи беруть участь у виконанні жанру кантати?

· Які хорові партії та музичні інструменти вам вдалося розпізнати у творі С. Прокоф’єва?

 Домашнє завдання.

Послухайте улюблену музику. Чи є серед прослуханих вами творів героїчна музика або кантата? Намалюйте схему, що зображатиме жанр кантати та склад її виконавців. Поповніть свою фонотеку творами героїчної тематики.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 жовтня 2018
Переглядів
4237
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку