Конспект уроку Народне мистецтво Катерина Білокур,Марія Приймаченко

Про матеріал
Конспект уроку. Народне мистецтво. Катерина Білокур,Марія Приймаченко. Матеріал може бути використаний при підготовці до уроку мистецтва в школі.
Перегляд файлу

Мистецтво 11 клас

Конспект уроку

Тема : Народне мистецтво. Катерина Білокур,Марія Приймаченко.

Мета: збагатити  знання учнів про українське мистецтво,зокрема про історію

українського малярства;розвивати  здібності творчо та нестандартно мислити;

виховувати любов до багатої нематеріальної спадщини рідної землі,естетичний

смак та сприйняття прекрасного.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форма  уроку: урок – лекція

Обладнання: мультимедійний проектор  (телевізор,ноутбук). Презентація з картинами художниць.

                       Хід уроку

Ι. Організаційний момент

ΙΙ. Перевірка домашнього завдання.

ΙΙΙ. Актуалізація знань.

- Яких українських художників ви знаєте?

- Які  картини українських митців вам відомі?

- Чи доводилось вам бувати на виставках  в музеях чи галереях?

- Якщо відвідували музеї,то чиї полотна вас найбільш вразили  чи зацікавили?

- Чи відомо вам щось про творчість Марії Приймаченко чи Катерини Білокур?

ΙV.Слово вчителя

Катерина Білокур – українська художниця-самоучка,яку  звеличував Пікассо

                Природа стала для неї вчителем,а квіти – головними мотивами

полотен. «Квіти , як і люди , живі у них є душа! » − говорила видатна

українська художниця Катерина Білокур. Вони на одному подиху лягали

на полотно яскравим вибухом.

             Складно знайти випадок в історії мистецтва , коли бажання стати

 художником зустрічає стільки труднощів , скільки довелося подолати

Катерині Білокур. Мрія дівчини з простої селянської родини здійснилася

не завдяки , а всупереч долі . Майже все життя їй доводилося боротися за

право малювати ,і ,незважаючи на це , її картини випромінюють поклоніння

і захоплення перед дарами природи . Улюблені польові і садові квіти ,як

дзеркало чистої полум'яної і ніжної душі,відображають погляд на світ

зачарованої маленької дівчинки. Розмістити колекції її картин мріяли у

Радянському Кремлі ,а сьогодні, щоб побачити її полотна ,в Україну приїздять

люди з усього світу.

                   Народилася мисткиня в селі Богданівка Яготинського  району

Київської області в сім'ї селян і нічого не віщувало їй стати художницею.

На початку XX століття в селі дівчатам уготована була інша доля – ранній

шлюб,турботи про чоловіка і дітей ,клопоти по домашньому господарству,

робота в полі. Зовсім іншими були мрії маленької Катрі – з раннього дитинства

вона хотіла малювати. Коли дівчинка почала малювати – точно ніхто не

пам'ятає. Незважаючи на те , що в селі не можна було дістати ні фарб , ні

паперу , вона робила саморобні пензлі з прутиків і клаптів шерсті , а малювала

на шматочках полотна , яке брала у мами , або на дощечках ,які знаходила у

батька . То були ще наївні дитячі ескізи , намальовані вуглиною на клаптиках

полотна. До молодшого братика ,якого віддали вчитися в школу , Катя

відчувала особливу заздрість – адже в нього були зошити . Одного разу

Катерина взяла один з них і розмалювала чудовими малюнками . Сподіваючись

порадувати батьків ,вона розвісила в кімнаті свої казкові картини. Батько ,

помітивши таку творчість , спалив їх у грубці. З тих пір батьки не тільки

забороняли їй малювати ,а й карали різками , сподіваючись відучити від

марного заняття.

                « Приблизно років у 6 я розмалювала фігурками коней весь шкільний

зошит молодшого брата Грицька . – Ах ти ,поганка!  – кричав батько. Зошит

розірвали на шматки . Відтоді мені не давали ні папір , ні олівці  » , − йдеться у

спогадах художниці. Катерина не провела в школі жодного дня. Читати вона

навчилася сама практично за тиждень по букварику який дав їй батько. А потім

читати улюблені книги їй доводилося потайки від матері ,яка знаходила все

нову роботу доньці , щоб відвернути від книг . Відсутність початкової освіти

завадила Катерині вчитися в художній школі. У 1920-х вона вирушила до

Миргорода , щоб вступити в художнє училище , взявши з собою кращі 

малюнки ,але без атестата документи не прийняли .

                 Жага отримати художню освіту не покидала Катерину. Дізнавшись

з газети , що Київський театральний технікум набирає студентів – вирішила

знову ризикнути після того , як її не прийняли в Миргородський  технікум.

«Одержима »  − говорили про неї сусіди в селі . Але в театральному технікумі

все почалося з питання про закінчення школи. На цьому , як і в

Мииргородському технікумі , все й закінчилося. Документів не було…Знову

розчарування і душевний біль. Дівчина вернулась додому ,продовжила

малювати , але опір батьків тривав , до того ж мати хотіла  видати її заміж,

і закінчити тим самим це безглузде захоплення доньки . У1934 році , доведена

до відчаю переслідуванням матері , вона намагалася втопитися в річці на її

очах .  Тільки після спроби самогубства мама дозволила малювати і не

примушувала до заміжжя , а Катерина , застудивши ноги в холодній воді ,

на все життя залишилася інвалідом . У тому ж 1934 році Катя Білокур створює

« Берізку »  − одну з перших картин , яка згодом принесла їй всесвітню

популярність . Через рік з'явилися « Квіти за тином » − інший прославлений

шедевр . Так , за роботою в городі , по дому та малюванням минають роки…

                   Катерина Білокур стала відомою художницею тільки у 40 років , а

допоміг випадок. Якось вона почула по радіо пісню « Чи я в лузі не калина

 була »у виконанні Оксани Петрусенко.

Чи я в лузі не калина була,

Чи я в лузі не червона була?

Взяли ж мене поламали

І в пучечки пов'язали.

Така доля моя!

Гірка доля моя!

        Розповівши про свою особисту драму і мрії , вона вклала до конверта

малюнок із зображенням калини . Петрусенко зацікавилася долею талановитої

дівчини і показала його своїм знайомим київським художникам. Дуже скоро до

Катерини до  Богданівки приїхали представники Полтавського будинку

творчості. І сталося диво : дивовижні роботи нікому невідомої ,але обдарованої

 художниці відібрали для персональної виставки. Так , у 1940 році в

Полтавському будинку народної творчості відкривається перша персональна

виставка Катерини Білокур. Незабаром проходить друга – в Києві , де всі 11

полотен мають колосальний успіх. Художницю з Богданівки нагороджено

поїздкою до Москви.

« О,з якою я енергією працювала  в кінці 1940 року й на початку 1941-го!Вже

рідні мої мене не сварили , бо в Полтаві сказали ,що я  – художник! Чуєте?!

Вчені люди назвали мене художником »  , − зі спогадів Катерини. У 1941 році

Катерина Білокур створила свій черговий шедевр « Польові квіти ».

           Художниця виписувала кожну квіточку і всі її роботи відрізняються

ретельною деталізацією . Над однією картиною майстриня могла працювати

рік. Взимку вона писала квіти по пам'яті , зате навесні і влітку вона працювала 

в полі , і в саду , і навіть могла ходити за 30 км. В сусідній Пирятинський ліс ,

щоб намалювати конвалії . Відомо , що художниця ніколи не зривала квіти.

Вона говорила : « Зірвана квітка ,як втрачена доля ». Може ,тому її букети

з півоніями ,ромашками ,трояндами ,мальвами ,ліліями мають особливу

магію, зачаровуючи глядачів.

                  У червні 1945 року ,в Парижі відбулася ретроспективна виставка

Пабло Пікассо до 75-річчя художника. Метр пам'ятав про чудову колекцію

своїх ранніх полотен ,зібраних у Москві. Художнику дуже хотілося знову

побачити ці творіння і показати їх європейським  фахівцям . У Париж привезли

 тридцять сім полотен із запасників Держмузею образотворчого мистецтва й

Ермітажу . Тоді ж для експозиції Міжнародної виставки сучасного мистецтва

В Луврі привезли картини сучасних художників СРСР . Серед них і три

Картини К . Білокур − « Цар-Колос » , « Берізка » і « Колгоспне поле » . Їх

побачив Пікассо , був вражений і поцікавився ,хто автор . Коли йому відповіли ,

що це роботи простої селянської жінки ,він сказав слова ,що облетіли весь світ:

« Якби ми мали художницю такого рівня майстерності ,то змусили б весь світ

заговорити про неї ! » − захоплено вигукнув Пікассо. Громадянку села

Богданівка Пікассо порівняв з іншою великою художницею-самоучкою –

Серафін Луїз із Санлі . Це звучало дивно, тим більше , що про сучасне

мистецтво він відгукувався вельми невтішно . А Катерину назвав «геніальною».

           Мистецтвознавці ставлять Катерину Білокур в один ряд з видатними

художниками-примітивістами : Анрі Руссо , Іваном і Йосипом Генералічами ,

Марією Приймаченко , Ніко Піросманішвілі та ін.. Мабуть , не тільки Пікассо

підкорили картини Білокур , після виставки під час транспортування в СРСР

картини були вкрадені . І вони до сих пір не знайдені. Багато натюрмортів

Білокур сьогодні порівнюють з французьким натюрмортом , а темний фон

Асоціюють з голландським живописом старих майстрів . Тим часом Катерина

Білокур ніколи не вчилася малювати професійно , а своїм учителем називала

природу . Вперше художниця побувала в художніх музеях вже після своїх

персональних виставок. Мистецтвознавці називають художницю самородком ,

талантом від Бога. Після війни картини Білокур регулярно набував музей

народного декоративного мистецтва . Сьогодні більшість робіт народної

художниці зберігаються в цьому музеї і в Яготинській картинній галереї ,

в приватних колекціях картин майже немає. Всього за своє життя художниця

створила близько ста робіт . ЇЇ полотна експонуються на міжнародних

виставках , репродукції розходяться тисячними тиражами.

               Особисте життя в Катерини не склалося . Вона була привабливою

дівчиною і шанувальників у рідному селі вистачало ,але ніхто з них не розумів

її захоплення живописом . Женихи дивувалися і вимагали залишити творчі

мрії ,кажучи « Як ? Моя дружина буде мазійка?! » . І Катерина не поспішала

заміж . Уже в зрілому віці вона відчула самотність , їй дуже хотілося розділити

свої радощі і прикрощі з близькою людиною , а в селі її не розуміли. Свої

думки  і переживання вона залишала в листах до київських мистецтвознавців ,

з якими листувалася, і в автобіографії. Всі її рядки пройняті ліризмом і щирою

довірливістю. З часом Катерині було присвоєно звання народної художниці і

призначена пенсія, в променях слави вона не купалася . Художниця як і раніше

жила в старій батьківській хаті , до того ж доглядала за хворою матір'ю , а сама

вона вже була хвора на рак . До останнього дня малювала саморобними

фарбами і пензлями свої улюблені квіти , адже в душі художниці як і раніше

була весна .

               В селі Богданівка , де народилася і провела все життя художниця ,

 Відкрито меморіальний музей-садибу . Біля будинку − пам'ятник К.Білокур

Роботи її племінника – Івана Білокура . Завідує садибою Яготинський

державний історичний музей. Тут побували відвідувачі майже з 40 країн світу.

У будинку зберігаються особисті речі , документи художниці,деякі картини ,

а остання робота ,яку Катерина не встигла закінчити , стоїть на мольберті 

Жоржини на блакитному тлі . Навколо будинку ,як і при житті мисткині ,

ростуть квіти. Про них так захоплено і так душевно писала Катерина в

одному зі своїх листів : « Так як же їх не малювати ,коли вони такі красиві?

Ой ,Боже ж мій, як глянеш кругом , то та гарна , а та ще краща ,а та ще

чарівніша . І як би схиляються до мене і кажуть :« Хто ж нас тоді буде

малювати ,як ти нас покинеш ? То я все на світі забуду і знову малюю квіти » .

                           Приймаченко Марія Оксентіївна

                                  1908 −1997

               Яскрава представниця « наївного мистецтва » ,одна з найвідоміших

українських художниць ,лауреатка Національної премії України

 ім. Т.Г.Шевченка ( 1966 ). 2009-й  рік за рішенням ЮНЕСКО було визнано

роком Марії Приймаченко; тоді ж бульвар Лихачова в Києві був

перейменований на честь художниці. Марія Оксентіївна дивовижно об'єднала

у своїй творчості малюнок і живопис . Це – і живопис , і графіка , і графічний

живопис водночас. За типологією роботи Приймаченко можна умовно поділити

на сюжетні ( фігурні ) ,знакові , ритміко-орнаментальні . Приймаченко постійно

вчиться  у рідної поліської природи. Але зв'язки її творчості з гіллям

генеалогічного дерева найстародавнішого мистецтва незаперечні. Звернімо ,

наприклад , увагу на сітку на головах мальованих нею коней. « Двочастинне »

зображення звірів з визначеною межею голови і тулуба , до якого нерідко

вдається художниця , сягає часів палеоліту. У її картинах знаходять втілення

ще язичницькі образи фантастичних чудовиськ і птахів. Приймаченко ніби

синтезує досвід багатьох народних майстрів . Джерела її творчості в повсюдно

вживаних в Україні настінних хатніх розписах – одному з найстародавніших

жанрів світового декоративного мистецтва.

           Все почалося з синьої глини

             У дитинстві Марію спіткала хвороба , яка давала знати про себе все

життя – поліомієліт. Це інфекційне захворювання,яке вражає нервову систему

та призводить до паралічу . У художниці були вражені ноги , тож вона

пересувалась на милицях , згодом  вона перенесла три операції , під час

яких ламали кістку на нозі, і одягла протез. Так їздити до різних міст ,аби

бути присутньою  на численних власних виставках було значно комфортніше.

                 Творчість в родині Приймаченків була в пошані. Батько був теслею ,

мати – найкращою майстринею з вишивки на селі , а бабуся створювала

віртуозні орнаменти на писанках . Марія ж розпочала свій шлях у мистецький

світ з глини.« Починалося все це так. Якось біля хати,над річкою , пасла я

гусей. На піску малювала всілякі квіти , побачені мною ,а потім помітила

синюватий глей ( глину ). Набрала його в пелену і розмалювала нашу хату» ,

  •        розповідала художниця. Сусіди теж захотіли собі таку красу. Мисткиня

не відмовилася від пропозиції і розфарбувала кілька домівок . Далі – рушники.

Приймаченко серйозно захопилась вишивкою у 20 − 30-х роках. Навіть школу

для народних майстрів відвідувала. Її помітила інша мисткиня зі столиці

Тетяна Флору . Вона й спонукала Марію розвивати свій талант. Так почалися

експерименти з виробами з глини та фарбами. Центром творчості художниці

були фантастичні звірі , квіти та сюжети з життя селян. Цей світ дуже простий.

Але простий не означає бідний . Художниця  ходить довкола образів добра

І зла ( не всі ті звірі-добряки) ,створює серію картин про Чорнобиль і навіть

звертається до американського президента Рейгана з проханням про мир.

V. Рефлексія.

  •          Сьогодні на уроці я дізнався( дізналася)…
  •          Мені  сподобалось на уроці те ,що…
  •          Найбільше мене вразило…
  •          Мені було цікаво дізнатися про…
  •          Мене вразило у творчості мисткинь…

VΙ. Домашнє завдання : підготувати презентацію чи реферативне повідомлення

Про  творчість Катерини Білокур чи Марії Приймаченко( за вибором учня)..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Мистецтво, Розробки уроків
Додано
15 січня
Переглядів
788
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку