Мистецтво 11 клас
Конспект уроку
Тема : Народне мистецтво. Катерина Білокур,Марія Приймаченко.
Мета: збагатити знання учнів про українське мистецтво,зокрема про історію
українського малярства;розвивати здібності творчо та нестандартно мислити;
виховувати любов до багатої нематеріальної спадщини рідної землі,естетичний
смак та сприйняття прекрасного.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форма уроку: урок – лекція
Обладнання: мультимедійний проектор (телевізор,ноутбук). Презентація з картинами художниць.
Хід уроку
Ι. Організаційний момент
ΙΙ. Перевірка домашнього завдання.
ΙΙΙ. Актуалізація знань.
- Яких українських художників ви знаєте?
- Які картини українських митців вам відомі?
- Чи доводилось вам бувати на виставках в музеях чи галереях?
- Якщо відвідували музеї,то чиї полотна вас найбільш вразили чи зацікавили?
- Чи відомо вам щось про творчість Марії Приймаченко чи Катерини Білокур?
ΙV.Слово вчителя
Катерина Білокур – українська художниця-самоучка,яку звеличував Пікассо
Природа стала для неї вчителем,а квіти – головними мотивами
полотен. «Квіти , як і люди , живі у них є душа! » − говорила видатна
українська художниця Катерина Білокур. Вони на одному подиху лягали
на полотно яскравим вибухом.
Складно знайти випадок в історії мистецтва , коли бажання стати
художником зустрічає стільки труднощів , скільки довелося подолати
Катерині Білокур. Мрія дівчини з простої селянської родини здійснилася
не завдяки , а всупереч долі . Майже все життя їй доводилося боротися за
право малювати ,і ,незважаючи на це , її картини випромінюють поклоніння
і захоплення перед дарами природи . Улюблені польові і садові квіти ,як
дзеркало чистої полум'яної і ніжної душі,відображають погляд на світ
зачарованої маленької дівчинки. Розмістити колекції її картин мріяли у
Радянському Кремлі ,а сьогодні, щоб побачити її полотна ,в Україну приїздять
люди з усього світу.
Народилася мисткиня в селі Богданівка Яготинського району
Київської області в сім'ї селян і нічого не віщувало їй стати художницею.
На початку XX століття в селі дівчатам уготована була інша доля – ранній
шлюб,турботи про чоловіка і дітей ,клопоти по домашньому господарству,
робота в полі. Зовсім іншими були мрії маленької Катрі – з раннього дитинства
вона хотіла малювати. Коли дівчинка почала малювати – точно ніхто не
пам'ятає. Незважаючи на те , що в селі не можна було дістати ні фарб , ні
паперу , вона робила саморобні пензлі з прутиків і клаптів шерсті , а малювала
на шматочках полотна , яке брала у мами , або на дощечках ,які знаходила у
батька . То були ще наївні дитячі ескізи , намальовані вуглиною на клаптиках
полотна. До молодшого братика ,якого віддали вчитися в школу , Катя
відчувала особливу заздрість – адже в нього були зошити . Одного разу
Катерина взяла один з них і розмалювала чудовими малюнками . Сподіваючись
порадувати батьків ,вона розвісила в кімнаті свої казкові картини. Батько ,
помітивши таку творчість , спалив їх у грубці. З тих пір батьки не тільки
забороняли їй малювати ,а й карали різками , сподіваючись відучити від
марного заняття.
« Приблизно років у 6 я розмалювала фігурками коней весь шкільний
зошит молодшого брата Грицька . – Ах ти ,поганка! – кричав батько. Зошит
розірвали на шматки . Відтоді мені не давали ні папір , ні олівці » , − йдеться у
спогадах художниці. Катерина не провела в школі жодного дня. Читати вона
навчилася сама практично за тиждень по букварику який дав їй батько. А потім
читати улюблені книги їй доводилося потайки від матері ,яка знаходила все
нову роботу доньці , щоб відвернути від книг . Відсутність початкової освіти
завадила Катерині вчитися в художній школі. У 1920-х вона вирушила до
Миргорода , щоб вступити в художнє училище , взявши з собою кращі
малюнки ,але без атестата документи не прийняли .
Жага отримати художню освіту не покидала Катерину. Дізнавшись
з газети , що Київський театральний технікум набирає студентів – вирішила
знову ризикнути після того , як її не прийняли в Миргородський технікум.
«Одержима » − говорили про неї сусіди в селі . Але в театральному технікумі
все почалося з питання про закінчення школи. На цьому , як і в
Мииргородському технікумі , все й закінчилося. Документів не було…Знову
розчарування і душевний біль. Дівчина вернулась додому ,продовжила
малювати , але опір батьків тривав , до того ж мати хотіла видати її заміж,
і закінчити тим самим це безглузде захоплення доньки . У1934 році , доведена
до відчаю переслідуванням матері , вона намагалася втопитися в річці на її
очах . Тільки після спроби самогубства мама дозволила малювати і не
примушувала до заміжжя , а Катерина , застудивши ноги в холодній воді ,
на все життя залишилася інвалідом . У тому ж 1934 році Катя Білокур створює
« Берізку » − одну з перших картин , яка згодом принесла їй всесвітню
популярність . Через рік з'явилися « Квіти за тином » − інший прославлений
шедевр . Так , за роботою в городі , по дому та малюванням минають роки…
Катерина Білокур стала відомою художницею тільки у 40 років , а
допоміг випадок. Якось вона почула по радіо пісню « Чи я в лузі не калина
була »у виконанні Оксани Петрусенко.
Чи я в лузі не калина була,
Чи я в лузі не червона була?
Взяли ж мене поламали
І в пучечки пов'язали.
Така доля моя!
Гірка доля моя!
Розповівши про свою особисту драму і мрії , вона вклала до конверта
малюнок із зображенням калини . Петрусенко зацікавилася долею талановитої
дівчини і показала його своїм знайомим київським художникам. Дуже скоро до
Катерини до Богданівки приїхали представники Полтавського будинку
творчості. І сталося диво : дивовижні роботи нікому невідомої ,але обдарованої
художниці відібрали для персональної виставки. Так , у 1940 році в
Полтавському будинку народної творчості відкривається перша персональна
виставка Катерини Білокур. Незабаром проходить друга – в Києві , де всі 11
полотен мають колосальний успіх. Художницю з Богданівки нагороджено
поїздкою до Москви.
« О,з якою я енергією працювала в кінці 1940 року й на початку 1941-го!Вже
рідні мої мене не сварили , бо в Полтаві сказали ,що я – художник! Чуєте?!
Вчені люди назвали мене художником » , − зі спогадів Катерини. У 1941 році
Катерина Білокур створила свій черговий шедевр « Польові квіти ».
Художниця виписувала кожну квіточку і всі її роботи відрізняються
ретельною деталізацією . Над однією картиною майстриня могла працювати
рік. Взимку вона писала квіти по пам'яті , зате навесні і влітку вона працювала
в полі , і в саду , і навіть могла ходити за 30 км. В сусідній Пирятинський ліс ,
щоб намалювати конвалії . Відомо , що художниця ніколи не зривала квіти.
Вона говорила : « Зірвана квітка ,як втрачена доля ». Може ,тому її букети
з півоніями ,ромашками ,трояндами ,мальвами ,ліліями мають особливу
магію, зачаровуючи глядачів.
У червні 1945 року ,в Парижі відбулася ретроспективна виставка
Пабло Пікассо до 75-річчя художника. Метр пам'ятав про чудову колекцію
своїх ранніх полотен ,зібраних у Москві. Художнику дуже хотілося знову
побачити ці творіння і показати їх європейським фахівцям . У Париж привезли
тридцять сім полотен із запасників Держмузею образотворчого мистецтва й
Ермітажу . Тоді ж для експозиції Міжнародної виставки сучасного мистецтва
В Луврі привезли картини сучасних художників СРСР . Серед них і три
Картини К . Білокур − « Цар-Колос » , « Берізка » і « Колгоспне поле » . Їх
побачив Пікассо , був вражений і поцікавився ,хто автор . Коли йому відповіли ,
що це роботи простої селянської жінки ,він сказав слова ,що облетіли весь світ:
« Якби ми мали художницю такого рівня майстерності ,то змусили б весь світ
заговорити про неї ! » − захоплено вигукнув Пікассо. Громадянку села
Богданівка Пікассо порівняв з іншою великою художницею-самоучкою –
Серафін Луїз із Санлі . Це звучало дивно, тим більше , що про сучасне
мистецтво він відгукувався вельми невтішно . А Катерину назвав «геніальною».
Мистецтвознавці ставлять Катерину Білокур в один ряд з видатними
художниками-примітивістами : Анрі Руссо , Іваном і Йосипом Генералічами ,
Марією Приймаченко , Ніко Піросманішвілі та ін.. Мабуть , не тільки Пікассо
підкорили картини Білокур , після виставки під час транспортування в СРСР
картини були вкрадені . І вони до сих пір не знайдені. Багато натюрмортів
Білокур сьогодні порівнюють з французьким натюрмортом , а темний фон
Асоціюють з голландським живописом старих майстрів . Тим часом Катерина
Білокур ніколи не вчилася малювати професійно , а своїм учителем називала
природу . Вперше художниця побувала в художніх музеях вже після своїх
персональних виставок. Мистецтвознавці називають художницю самородком ,
талантом від Бога. Після війни картини Білокур регулярно набував музей
народного декоративного мистецтва . Сьогодні більшість робіт народної
художниці зберігаються в цьому музеї і в Яготинській картинній галереї ,
в приватних колекціях картин майже немає. Всього за своє життя художниця
створила близько ста робіт . ЇЇ полотна експонуються на міжнародних
виставках , репродукції розходяться тисячними тиражами.
Особисте життя в Катерини не склалося . Вона була привабливою
дівчиною і шанувальників у рідному селі вистачало ,але ніхто з них не розумів
її захоплення живописом . Женихи дивувалися і вимагали залишити творчі
мрії ,кажучи « Як ? Моя дружина буде мазійка?! » . І Катерина не поспішала
заміж . Уже в зрілому віці вона відчула самотність , їй дуже хотілося розділити
свої радощі і прикрощі з близькою людиною , а в селі її не розуміли. Свої
думки і переживання вона залишала в листах до київських мистецтвознавців ,
з якими листувалася, і в автобіографії. Всі її рядки пройняті ліризмом і щирою
довірливістю. З часом Катерині було присвоєно звання народної художниці і
призначена пенсія, в променях слави вона не купалася . Художниця як і раніше
жила в старій батьківській хаті , до того ж доглядала за хворою матір'ю , а сама
вона вже була хвора на рак . До останнього дня малювала саморобними
фарбами і пензлями свої улюблені квіти , адже в душі художниці як і раніше
була весна .
В селі Богданівка , де народилася і провела все життя художниця ,
Відкрито меморіальний музей-садибу . Біля будинку − пам'ятник К.Білокур
Роботи її племінника – Івана Білокура . Завідує садибою Яготинський
державний історичний музей. Тут побували відвідувачі майже з 40 країн світу.
У будинку зберігаються особисті речі , документи художниці,деякі картини ,
а остання робота ,яку Катерина не встигла закінчити , стоїть на мольберті −
Жоржини на блакитному тлі . Навколо будинку ,як і при житті мисткині ,
ростуть квіти. Про них так захоплено і так душевно писала Катерина в
одному зі своїх листів : « Так як же їх не малювати ,коли вони такі красиві?
Ой ,Боже ж мій, як глянеш кругом , то та гарна , а та ще краща ,а та ще
чарівніша . І як би схиляються до мене і кажуть :« Хто ж нас тоді буде
малювати ,як ти нас покинеш ? То я все на світі забуду і знову малюю квіти » .
Приймаченко Марія Оксентіївна
1908 −1997
Яскрава представниця « наївного мистецтва » ,одна з найвідоміших
українських художниць ,лауреатка Національної премії України
ім. Т.Г.Шевченка ( 1966 ). 2009-й рік за рішенням ЮНЕСКО було визнано
роком Марії Приймаченко; тоді ж бульвар Лихачова в Києві був
перейменований на честь художниці. Марія Оксентіївна дивовижно об'єднала
у своїй творчості малюнок і живопис . Це – і живопис , і графіка , і графічний
живопис водночас. За типологією роботи Приймаченко можна умовно поділити
на сюжетні ( фігурні ) ,знакові , ритміко-орнаментальні . Приймаченко постійно
вчиться у рідної поліської природи. Але зв'язки її творчості з гіллям
генеалогічного дерева найстародавнішого мистецтва незаперечні. Звернімо ,
наприклад , увагу на сітку на головах мальованих нею коней. « Двочастинне »
зображення звірів з визначеною межею голови і тулуба , до якого нерідко
вдається художниця , сягає часів палеоліту. У її картинах знаходять втілення
ще язичницькі образи фантастичних чудовиськ і птахів. Приймаченко ніби
синтезує досвід багатьох народних майстрів . Джерела її творчості в повсюдно
вживаних в Україні настінних хатніх розписах – одному з найстародавніших
жанрів світового декоративного мистецтва.
Все почалося з синьої глини
У дитинстві Марію спіткала хвороба , яка давала знати про себе все
життя – поліомієліт. Це інфекційне захворювання,яке вражає нервову систему
та призводить до паралічу . У художниці були вражені ноги , тож вона
пересувалась на милицях , згодом вона перенесла три операції , під час
яких ламали кістку на нозі, і одягла протез. Так їздити до різних міст ,аби
бути присутньою на численних власних виставках було значно комфортніше.
Творчість в родині Приймаченків була в пошані. Батько був теслею ,
мати – найкращою майстринею з вишивки на селі , а бабуся створювала
віртуозні орнаменти на писанках . Марія ж розпочала свій шлях у мистецький
світ з глини.« Починалося все це так. Якось біля хати,над річкою , пасла я
гусей. На піску малювала всілякі квіти , побачені мною ,а потім помітила
синюватий глей ( глину ). Набрала його в пелену і розмалювала нашу хату» ,
не відмовилася від пропозиції і розфарбувала кілька домівок . Далі – рушники.
Приймаченко серйозно захопилась вишивкою у 20 − 30-х роках. Навіть школу
для народних майстрів відвідувала. Її помітила інша мисткиня зі столиці
Тетяна Флору . Вона й спонукала Марію розвивати свій талант. Так почалися
експерименти з виробами з глини та фарбами. Центром творчості художниці
були фантастичні звірі , квіти та сюжети з життя селян. Цей світ дуже простий.
Але простий не означає бідний . Художниця ходить довкола образів добра
І зла ( не всі ті звірі-добряки) ,створює серію картин про Чорнобиль і навіть
звертається до американського президента Рейгана з проханням про мир.
V. Рефлексія.
VΙ. Домашнє завдання : підготувати презентацію чи реферативне повідомлення
Про творчість Катерини Білокур чи Марії Приймаченко( за вибором учня)..