Мета: а) поглибити та систематизувати знання про основні форми рельєфу Землі; сформувати вміння учнів проводити систематизацію географічних об'єктів за різними ознаками; показати різноманітність та способи утворення гір на суходолі; продовжити формування навичок роботи з картографічними матеріалами та додатковими джерелами географічних знань;
б) розвивати первинні уміння характеризувати географічне положення гір на фізичній карті, складати їх комплексну характеристику; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу; вміння працювати з підручником, картою; позначати географічні об'єкти на контурній карті;
в) виховувати допитливість та любов до географії, оригінальне творче мислення.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: фізична карта півкуль, атлас, презентація, відео фрагменти, кольорові картки, плакатний папір.
Опорні поняття:форми рельєфу, гори, рівнини.
Базові поняття:гірська країна, частини гірської країни, класифікація гір, географічне положення гір.
Тема: Основні форми рельєфу Землі. Гори.
Мета: а) поглибити та систематизувати знання про основні форми рельєфу Землі; сформувати вміння учнів проводити систематизацію географічних об'єктів за різними ознаками; показати різноманітність та способи утворення гір на суходолі; продовжити формування навичок роботи з картографічними матеріалами та додатковими джерелами географічних знань;
б) розвивати первинні уміння характеризувати географічне положення гір на фізичній карті, складати їх комплексну характеристику; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу; вміння працювати з підручником, картою; позначати географічні об’єкти на контурній карті;
в) виховувати допитливість та любов до географії, оригінальне творче мислення.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: фізична карта півкуль, атлас, презентація, відео фрагменти, кольорові картки, плакатний папір.
Опорні поняття: форми рельєфу, гори, рівнини.
Базові поняття: гірська країна, частини гірської країни, класифікація гір, географічне положення гір.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання з учнями. (2 – й слайд)
Учитель. Діти, усім зичу доброго настрою, творчої праці, взаєморозуміння, хорошого спілкування.
Посміхніться один одному, зберіться з думками, будьте уважні, активні на уроці.
Перевірка присутності учнів.
Перевірка наявності в них атласів, зошитів, підручників.
II. Актуалізація опорних знань
Учні, давайте пригадаємо, що ми з вами вивчили на попередніх уроках. Ось вашій увазі пропоную «Географічний крос». Перед вами завдання в якому потрібно закінчити фрази.
А зараз перед вами учні завдання «Рекорди Літосфери», вам потрібно дати відповідь на запитання:
Карта для географії – це початок і кінець, альфа і омега. Вміти читати карту це основне наше завдання, а зараз я пропоную вам наступне завдання «Подорож картою». Перед вами чиста контурна карта на якій тільки цифри, вам потрібно сказати який географічний об’єкт знаходиться під даною цифрою.
Відповідь:
5. «Цифровий лабіринт» (6 – й слайд)
Учитель. Учні, ми вже з вами мали змогу переконатися, що географія тісно пов’язана з математикою. Мовою цифр говорить і географія. Вашій увазі «Цифровий лабіринт».
Яке відношення до рельєфу та будови Землі мають ці цифри?
Відповідає команда, яка першою сигналізує про готовність відповідати.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 022 м |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
75 км |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8850
0-200 м
Відповідь:
III. Оголошення теми і мети уроку
Яка тема нашого уроку ви скажете, коли відгадаєте загадку (7 – й слайд)
Там, де земля не спить і не дрімає,
Де землетрус свої палати має,
Вулкани лиють лаву морем,
Ростуть на місці тому…… (гори).
(8 – й слайд) Отже учні, як ви вже здогадались тема нашого уроку:
«Основні форми рельєфу. Гори»
На сьогоднішньому уроці ми з вами поглибимо та систематизуємо знання про основні форми рельєфу Землі. Навчимося розрізняти гірські системи за різними ознаками. Дізнаєтесь про найвищі гірські системи світу та продовжимо формувати навички роботи з картографічними матеріалами.
Робота в зошиті
Запишіть тему сьогоднішнього уроку.
План уроку
Запишіть план нашого уроку: (9 – й слайд)
Епіграф уроку:
«Краще гір можуть бути тільки гори, (10 – й слайд)
на яких ще не бував»
Володимир Висоцький
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Прийом «Приваблива мета» (11 – й слайд)
«Учитель». Відомий поет і співак Володимир Висоцький в одній зі своїх пісень написав такі рядки: «Краще гір можуть бути тільки гори, на яких ще не бував»
(12 – й слайд) Багато альпіністів, які підкорили гірські вершини, стверджують, що немає нічого прекраснішого у світі, ніж краса. гірських вершин. І, незважаючи на постійні небезпеки, вони знову прагнуть підкорити нові недоступні висоти. Чим же так приваблюють їх гори?
(13 – й слайд) Ви бачите здалека красу наших Карпат. Але хто побував в горах, напевно хоче повернутися туди ще і ще.
(14 – й слайд) Є гори значно вищі за Карпати. Їх вершини долати важко, небезпечно. Та незважаючи на те є багато людей, які прагнуть долати круті і неприступні схили. (15 – й слайд) Альпіністи піднімаються на значні висоти крутими уступами Гімалаїв, Кордильєр, Анд та інших гір, часто ризикуючи своїм життям. Що манить їх?
Сьогодні на уроці ми розгадаємо деякі загадки природи. Наше завдання з’ясувати, як утворюються гори, які процеси беруть участь у їх формуванні, де на Землі можна побачити найвищі гірські вершини.
V. Вивчення нового матеріалу
Вступна бесіда.
Вже точно відомо, якщо розрівняти всі материки, то поверхня планети опиниться під водою на глибині 2450 м. А це зробить життя людей на Землі просто неможливим. Таким чином людям потрібна «нерівна» планета, з усіма її горбами й западинами, горами й рівнинами. Вам вже відомо, що форми рельєфу за розмірами можуть сильно відрізнятись між собою. Найбільші з них – материки і океани, це планетарні форми рельєфу. На них розташовані менші за розмірами – гори й рівнини, які називаються основними формами рельєфу. Саме гори на сьогоднішньому уроці ми будемо вивчати.
На нашій планеті гори займають близько 40% суходолу. Вони часто простягаються на сотні, а то й тисячі кілометрів. Такі різні: високі та низькі, округлі та гостроверхі, рухливі та спокійні. Але всі вони – гори. На Землі не буває поодиноких гір. Вони завжди утворюють гірські країни. У цих країнах чітко виділяються гірські хребти – лінійно витягнуті ланцюги гір, розміщені паралельно або в різних напрямках.
Учитель. Учні, перед тим як ми з вами перейдемо до вивчення нашої сьогоднішньої теми я пропоную вам переглянути невеликий відео-фільм, щоб краще зрозуміти як утворюються гори, які процеси беруть участь у їх формування.
(Після перегляду фільму складаємо «Логічний ланцюжок»)
А зараз учні ми з вами виконаємо невеличку вправу. Ви уважно дивилися фільм, а тепер скажіть мені яке явище призводить до утворення гір? (Учні піднімають руку)
Неодноразово сьогодні ми вживали слово гори, а що ж таке гори, давайте зачитаємо визначення у підручнику і запишемо його у зошити.
Визначення поняття «гори» (ділянки земної поверхні з розчленованим рельєфом, високо підняті над прилеглою поверхнею)
Аналіз зображення гірської країни та її складових частин.
(21 – й слайд) 1) гірський хребет (гори, розташовані в ряд по кілька десятків чи сотень кілометрів);
(22 – й слайд) 2) гребінь (найвища частина хребта);
(23 – й слайд) 3) перевал (зручні для переходу пониження в горах);
(24 – й слайд) 4) гірська долина (зниження між двома гірськими хребтами).
(25 – й слайд) Декілька гірських хребтів утворюють гірські країни.
А зараз давайте трішки пограємось і закріпимо наші знання. (26 – й слайд)
А зараз будем мандрувати,
Чи добре гори хочеш знати?
Куди піднятись? На……(вершину).
Куди спуститись? У…… (долину).
Коли стрімка, травою не постелена,
Тоді зовуть долину як? ……(ущелина).
Як бачиш гір багато ти,
Як разом їх зовуть ?……(хребти).
Коли шпилясті і стрімкі,
То кажуть, гори……(молоді).
А як пологі їхні схили,
То гори ці ……(старі), віджили
Висновок. На нашій планеті гори займають близько 40% суходолу. Декілька гірських хребтів утворюють гірські країни. Гірська країна складається з таких частин: гірський хребет, вершина, пік, ущелина, перевал, гірська долина, підошва.
2. Класифікація гір. (27 – й слайд)
Учитель. Перед вами в кожного на парті стоїть листочок на якому зображена порожня табличка. В процесі моєї розповіді кожен з вас повинен заповнити табличку.
Пояснення учителя.
Гори різняться за утворенням, будовою, висотою та віком.
Горстом називають піднятий по розломах блок земної кори. Горсти формують гори з плоскими вершинами.
Грабен - це опущена по розломах ділянка земної поверхні. Часто в грабенах утворюються озера.
З часом коли гори остаточно втрачають вигляд складок земної кори, вони перетворюються на брилові.
(32 – й слайд)
Щоб перевірити чи засвоїли ви матеріал я пропоную вам наступні завдання. Я називаю речення, а ви піднімаєте кольорові картки, де говориться про молоді гори, піднімаємо картку з буквою «М» жовтого кольору, де старі – буквою «С» синього кольору.
Учитель показує на фізичній карті гори. Учні позначають перелік гір у своєму географічному практикумі (ст. 14-15, 16-17). Гори України на фізичну карту України.
Уральські, Аппалачі, Скандинавські, Альпи, Анди, Памір, Кордильєри, Гімалаї, Карпати, Кримські гори.
Висновок. Гори на Землі класифікують за утворенням, будовою, висотою, віком.
3. Характеристика окремих гірських систем.
Учитель. Випереджувальним завданням на сьогоднішній урок було підготувати відомості з енциклопедії про найвищі гірські системи світу. Хто підготував і бажає нам розповісти?
(повідомлення учня №1 про Еверест)
Найвища гірська система світу — це Гімалаї. Вона розташована між Тибетським нагір’ям (на півночі) та Індо-Гангською рівниною (на півдні). (36 – й слайд) Протяжність гір — понад 2400 км, ширина — до 350 км. Серед гребенів заввишки близько 6000 м розташована найвища точка Землі — г. Джомолунгма (Еверест), також тут розташовані 11 вершин понад 8000 м. (37 – й слайд) Гора Еверест (8850 м), названа так на честь керівника індійської топографічної служби англійця Джорджа Евереста. Друга назва гори — Джомолунґма, перекладається як «Мати богів Землі».
(повідомлення ученя №2 «Альпи») (38 – й слайд)
Альпи - гірська система в Європі. Простягається від берегів Середземного моря до Середньо-Дунайської низовини на території Австрії, Італії, Ліхтенштейна, Німеччини, Словенії, Франції та Швейцарії. Довжина гірської системи — 1200 км, ширина — 130–260 км, (39 – й слайд) висота — до 4810 м гора Монблан – найвища точка Альп, розташована на кордоні Франції та Італії, яка приваблює численних альпіністів. Треба відмітити, що вперше на Монблан піднявся швейцарський селянин Жак Бальма 7 серпня 1786 року. Тепер цю дату вважають початком світового альпінізму.
Наша гостя - Енциклопедія має інформацію про найдовші гори світу (повідомлення учня №2 про «Анди»)
(40 – й слайд)
Анди – найдовша гірська система світу, її протяжність 9000 км вздовж тихоокеанського узбережжя Південної Америки. Вони проходять через територію 5 країн. Це молоді гори, тут знаходиться велика кількість діючих вулканів.
(41 – й слайд) «Дахом Америки» та всієї західної півкулі вважають гору Аконкаґуа висотою 6959 м, найвищу вершину гір Анди. В перекладі з іспанської Анди означають «мідні гори». Так їх назвали через значні поклади мідних руд.
Учитель. Учні, ви розповіли нам про найвищу та найдовшу гірську систему світу нам було дуже цікаво, дякуємо вам за інформацію. Але крім найвищих та найдовших вершин світ у нашій країні теж є гори які зачаровують своєю красою та мальовничістю - це гори Карпати та Кримські.
А зараз послухайте, як наші Карпати описують у вірші.
Вірш про Карпати
(42 – й слайд)
Чудес на світі є багато,
Про них ми чули і не раз,
Але таких, як в нас Карпати...
Це гори - казка, вищий клас!
Вони чудові влітку, взимку,
Весною гарні й восени.
І хто хоч раз бував в Карпатах,
Запам'ятає назавжди.
Хто йшов карпатськими стежками,
Джерельну воду пив з руки,
Відпочивав під смереками,
Той буде пам'ять берегти.
(розповідь ученя №3 «Карпати»)
(43 – й слайд) Карпа́ти — гірська система на сході Центральної Європи, на території України, Угорщини, Чехії, Польщі, Словаччини, Румунії, Сербії та Австрії. Найбільша висота — 2 655 м (гора Ґерлаховскі штіт в Татрах), (44 – й слайд) в Україні — гора Говерла (2 061 м). Карпатські гори відносно молоді, сформовані в альпійську епоху горотворення і мають вік понад 25 мільйонів років.
Учитель. Діти, скажіть, чи є на території нашого краю гори які зачаровують своєю красою.
(розповідь учня №4 «Чорна гора»)
(45 – й слайд) Чорна гора виринає на схід від міста Виноградова на правому березі річки Тиси, як жива згадка про вулканічну давнину. Чорна гора фауно – флористичний заказник з одноіменною назвою «Чорна Гора», яка досягає висоти 565 м. (46 – й слайд) Південні схили гори це найтепліше місце в Закарпатті. На південному заході схилів гори збереглися руїни замку «Канків».
Учитель.
Учні, пошукова система ГУГЛ передала нам цікаву інформацію з Інтернету про найвищі гори материків, але вірус пошкодив деякі файли. Давайте спробуємо відновити інформацію.
Гори |
Вершина |
Висота |
Материк |
Гімалаї |
г. Джомолунгма |
8850 м |
Євразія |
Кордильєри |
г. Мак-Кінлі |
6194 м |
Пн Америка |
Анди |
г. Аконкагуа |
6959 м |
Пд. Америка |
Великий Вододільний хребет |
г. Косцюшко |
2228 м |
Австралія |
Кіліманджаро |
|
5895 м |
Африка |
(48 – й слайд) А зараз давайте звіримось чи правильно виконали дане завдання.
Висновок. Найвища гірська система світу — Гімалаї з вершиною г. Джомолунгма (8850 м); Анди – найдовша гірська система світу (г. Аконкагуа 6959 м). В Україні – на заході розташовані середньовисотні гори Карпати, на півдні - Кримські гори.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Наступне завдання вашій увазі «Кольоровий диктант»
(49 – й слайд) Учні мають картки двох кольорів: зеленого, що відповідає рівнинам, та коричневого, що відповідає горам. Учитель називає певні терміни, поняття, географічні об’єкти вивченої теми. Якщо поняття належать до рівнини, учні піднімають зелений квадрат, якщо до гір – коричневий. Наприклад:
Учні формують по декілька речень стосовно теми уроку.
(50 – й слайд)
VIІ. Підсумок уроку
Оцінювання учнів за роботу на протязі уроку.
VIІІ. Домашнє завдання (51 – й слайд)
ЛІТОСФЕРА
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.К |
|
3.В |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.Г |
Л |
О |
Б |
У |
С |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Р |
|
Л |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.Г |
|
|
Д |
|
К |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.Р |
І |
В |
Н |
И |
Н |
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
М |
|
|
Л |
|
Н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
А |
|
|
Ь |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Л |
|
|
Є |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.П |
А |
М |
І |
Р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ї |
|
|
И |
|
|
|
1. Складчасті гори Америки.
2. Модель земної кулі.
3. Конусоподібна гора із заглибленням на вершині, через яке виливається
вогняна рідка маса.
4. Велика ділянка суші з рівною чи горбистою поверхнею.
5. Найвищі гори світу.
6. Гори в Євразії.
1