Конспект уроку по темі "Небезпечні і рідкісні атмосферні явища" 6 клас

Про матеріал

Конспект уроку №39 по темі "Небезпечні і рідкісні атмосферні явища" з географії для учнів 6 класу за підручником Запотоцького С. В. за Модельною навчальною програмою "Географія 6-9 класи".

Перегляд файлу

Урок 39.         6 клас

Дата:

Тема уроку. Небезпечні і рідкісні атмосферні явища.

Мета уроку:

Навчальна мета:систематизувати знання учнів по темі «Клімат»; узагальнити і розширити знання учнів про небезпечні і рідкісні явища в атмосфері, формувати правила безпечної поведінки під час несприятливих атмосферних явищ, які характерні для нашої місцевості.

Розвиваюча мета: розвивати аналітичне мислення, уміння давати оцінку явищам і процесам природи, висловлювати власне бачення проблеми та шляхи їх вирішення.

Виховна мета: сприяти усвідомленню взаємозв’язку людини і природи, формувати вміння приймати обґрунтоване рішення щодо своїх дій в природі, дотримуватись здорового способу життя.

Тип уроку: комбінований.

Методи та методичні прийоми: інтерактивні, словесні, наочні.

Засоби навчання: комп’ютер, презентація викладача, проекти і презентації учнів, ілюстрації по темі.

Ключові компетентності:

Спілкування державною мовою: уміння використовувати в мовленні географічні терміни; висловлювати власну думку; формулювати відповідь на поставлене запитання.

Екологічна грамотність і здорове життя: уміння усвідомлювати причинно-наслідкові зв’язки у природі і її цілісність; уміння запобігати наслідків небезпечних явищ природи.

Інформаційно-цифрова компетентність: уміння критично співставляти і оцінювати інформацію з різних інформаційних ресурсів; представляти результати дослідження у запропонований спосіб.

Природничі компетентності: уміння називати і оцінювати вплив атмосфери на людину; висловлювати судження щодо раціонального використання та охорони атмосфери; знати і розуміти явища і процеси, що відбуваються в географічній оболонці Землі;  вміння  виявляти та встановлювати взаємозв'язки між компонентами природи.

Уміння вчитись упродовж життя: уміння організовувати самоосвіту з географії: визначати мету, планувати, обирати самостійно або за допомогою вчителя ідеї, способи, засоби для розв’язання навчальної і життєвої проблеми щодо погодних явищ.

.

Ініціативність: виявляти здатність до роботи в команді, бути ініціативним, генерувати ідеї, брати відповідальність за прийняття рішень, вести діалог задля досягнення спільної мети під час виконання навчального проєкту.

 

Хід уроку

  1. Перевірка домашнього завдання.

Вправа «Продовж речення».

Багаторічний режим погоди, характерний для певної місцевості - це … (клімат)

Клімат визначають на основі багаторічних спостережень за показниками … (погоди)

Клімат місцевості залежить в першу чергу від … (кількості сонячної радіації, впливу переважаючих вітрів, характеру підстильної поверхні)

 Вони пом’якшують кліматичні умови прибережних районів, це …(океани)

У районах , віддалених від океану, річна амплітуда коливання температур …(зростає)

В районах, віддалених від океану кількість атмосферних опадів …(зменшується)

На клімат також впливають …,… і …( рельєф, переміщення повітряних мас і океанічні течії)

Чим вище в гори, тим …( тим нижча температура, зростає вологість)

Тепла течія приносить …( опади у вигляді дощу і снігу)

Холодна течія опади …( не приносить)

Широкі смуги, які мають подібні кліматичні властивості називаються… (кліматичними поясами)

Усіх поясів виділяють…(13), з них основних …(7), перехідних … (6)

Великі об’єми повітря, які формуються над певною територією і характеризуються однаковими властивостями називаються …( повітряними масами)

Спостереження за кліматом впродовж останніх 200 років дали можливість науковцям зробити висновок, що сучасний клімат на Землі … (змінюється через глобальне потепління)

 

  1. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель. Ви вже знаєте, що Землю оточує повітряна оболонка. Завдяки її властивостям і унікальному складу люди стають свідками природних явищ. Ці явища дуже різноманітні. Одні із них, такі як пилова буря, заметіль або гроза не тільки сприймаються як стан атмосфери, але і враховується їх вплив на будинки, споруди,шляхи. Інші, хоча й не становлять небезпеки, викликають різні почуття в людей – від  радості до страху. Сьогодні правильне розуміння їх доступні не лише фахівцям, але й широкому колу людей. Ми сьогодні також познайомимося із ними. Отже, тема нашого уроку  «Небезпечні і рідкісні атмосферні явища». Знати нам про них треба тому, що вони порушують або піддають ризику стабільний спосіб життя населення.

3.Актуалізація опорних знань і вмінь.

--- Які природні явища відносяться до небезпечних ?

--- Чому ми їх відносимо до небезпечних ?

--- Які небезпечні явища вам приходилося бачити в житті?

--- Які рідкісні атмосферні явища вам відомі?

4. Вивчення нового матеріалу.

Вчитель. На попередніх уроках ми стикалися з деякими атмосферними явищами, такими як град, злива, туман.  Сьогодні на уроці доповнимо цей список іншими явищами і розширимо наші знання про вже відомі.

Показ слайду 1 «Завдання уроку» , показ слайду 2« Правила роботи на уроці», показ слайду 3 « Небезпечні атмосферні явища».

Виступи учнів з буклетами, складання проекту «Небезпечні атмосферні явища», а саме: ожеледиця, ожеледь,туман, блискавка, хуртовини, спека, смерч, зливи,виступи учнів про «Рідкісні атмосферні явища», а саме веселка, гало, кульова блискавка, полярне сяйво, райдужна хмара, світлові стовпи, небесні діри. Складання проекту учнями.

Показ ілюстрацій , малюнків, повідомлення про явища, пам’ятки поведінки.

Додатковий матеріал про небезпечні явища.

Ожеледиця. Це тонкий шар льоду, що утворюється на поверхні землі під час відлиги або дощу в результаті похолодання або замерзання мокрого снігу і крапель дощу. Це явище пов’язане з приходом теплої повітряної маси. Часто з мокрим снігом, дощем. Тоді поверхня землі покривається льодовою кіркою, на стежках і дорогах стає дуже слизько. Під час ожеледиці зростає кількість транспортних пригод з машинами, а також кількість травмованих пішоходів на сходових маршах і просто на дорозі.

Памятка.1. Перевзути автомобілі на зимові шини.2. Брати взуття без каблуків, зі стійкою підошвою.3. Посипати стежки і дороги піском, сіллю, щоб не ковзатися.

Ожеледь. Дуже часто ожеледь путають з ожеледицею. Ожеледь - це шар щільного льоду, що утворюється на земній поверхні і предметах внаслідок намерзання крапель дощу, мряки, туману - низьких шаруватих мас. Це явище виникає взимку в результаті випадання переохолодженого дощу на ще холоднішу поверхню. Вода тут же замерзає й утворюється льодова кірка на всіх поверхнях: горизонтальних і вертикальних. Інколи льодова кірка утворює таку велику товщину, що гілки дерев та лінії електропередач не витримують ваги льоду, ламаються й обриваються.

Памятка. 1.Без потреби не виходити на вулицю і не виїздити машиною.2. У разі потреби виходити на вулицю зі взуттям з гумовою підошвою, при ходьбі по сходах триматися за поручні. 3. Не ставати під обмерзлі дерева і лінії передач, так як вони можуть обірватись, або гілки на деревах. 4. Не перебігати дорогу, так як при ожеледі знижується гальмівний шлях автомобіля.

Туман. Це атмосферне явище, атмосферні опади в рідкому і твердому стані. Що випадає з хмар, а також та, яка виділяється з повітря на земну поверхню. Вони поділяються на рідкі і тверді, що полягає у скупченні продуктів конденсації водяної пари (дрібних крапель води, кристаликів льоду або їхньої суміші), застиглих у повітрі безпосередньо над земною поверхнею у приземному шарі атмосфери. До рідких опадів належить і туман. Туман викликає помутніння повітря, що зменшує горизонтальну видимість до 1 км і менше.

   Тумани з водяних крапель спостерігаються , головним чином, за температури повітря – 20 гр. С, але можуть траплятися навіть за температури нижче -40 гр. С. За температури нижче -20 гр. С переважають крижані тумани. У горах тумани неможливо відрізнити від хмар, тому про явище туманів говорять стосовно рівнинних територій.

  Тумани в населених пунктах бувають частіше, ніж поза ними. Цьому сприяє підвищений уміст гігроскопічних ядер конденсації (пилу, кіптяви) в міському повітрі. Тумани створюють несприятливі умови для наземного, водного й авіаційного транспорту.

Памятка. 1. Водіям слід бути обережними при  водінні , так як видимість погана, потрібно не розвивати велику швидкість. 2. Пішоходам під час туману слід не знаходитися поблизу доріг і не переходити дороги в недозволених місцях.

Блискавка. Короткочасні зливові дощі часто супроводжуються громом і розрядом блискавки. Блискавка - це електричний розряд між двома хмарами або між хмарою і землею. Тоді ми бачимо, що іде гроза. Блискавка – це електричний розряд, що відбувається між хмарою і землею або між двома хмарами. Вони небезпечні тим, що в каналі блискавки дуже висока напруга.

   Як виникає блискавка? Внаслідок сильних висхідних потоків повітря в хмарі утворюються відокремлені області, заряджені різнойменними зарядами. Коли напруженість у хмарі зростає і набуває пробійного значення – виникає блискавка. Це таж електрика , тільки з більшою силою і потужністю і високою температурою, тому так важливо розуміти природу блискавки.

Памятка. 1.Під час грози не виходити на відкриту місцевість. 2. Не притулятись до дерева, дерево проводить струм. 3. Не спілкуватись в цей час по мобільному телефону. 4. Не купатися в річці. Вода є провідником струму.

Спека. Щороку літні температури бють нові рекорди у всіх куточках нашої планети, навіть в Антарктиді. Але якщо за Полярним колом вперше температура піднялася до + 20 гр. С, то в Європі літо 2022 р. виявилося найбільш рекордним за всю історію досліджень. Коли температури повітря в помірному і субтропічному поясі перевищують +35 +40 гр. С, таке явище називають спекою. Спека – це дуже гаряче нагріте променями повітря. Спека особливо є нестерпною, коли тримається багато днів і тижнів підряд, адже вона спричинює засуху та лісові пожежі. ЇЇ важко переносять маленькі діти, люди похилого віку та з серцево - судинними захворюваннями.

Памятка. 1. Під час спеки треба одягати головний убір і одяг світлого кольору, щоб не отримати тепловий або сонячний удар. 2. Слід багато пити рідини. Брати з собою воду для пиття. 3. Людям похилого віку, дітям і  людям з серцево-судинними захворюваннями не виходити на довгий час на вулицю або не виходити зовсім.

Смерч. Це є атмосферне явище, що є стрімким вихором великої руйнівної сили, який виникає в грозовій хмарі і потім поширюється згори донизу у вигляді стовпа або хобота, захоплюючи пісок, воду і різні предмети. Величезний смерч на суші з сильним вітром. Опадами і грозовими явищами має назву тромб. Смерч може складатися з одного стовпа вихору або декількох, які можуть поєднуватися або відокремлюватися. Вони можуть бути за розмірами по горизонталі до 50 км і по вертикалі до 10 км із швидкістю вітру понад 33 м/с, який витягується від купчасто-дощової хмари до поверхні землі. Смерчі можуть бути різної форми - колона, конус, келих, бочка, мотузка, пісочний годинник, роги «диявола» та іншої.

Смерчі на території України спостерігаються давно і майже щороку. Їх сила в багатьох випадках може бути руйнівною. Їх кількість збільшилася в останні роки. Смерчі були зафіксовані на Україні 11.05.2016 р.,02.05.2019 р., 03.08.2019 р., 09.06.2020 р.. 27.09.2020 р., 17.10.2020 р. Причини активних смерчів за останні спостереження в Україні досить очевидні - це глобальне потепління та зміна клімату на території України.

Памятка. Смерч застав вас у приміщенні.1. Щільно зачиніть усі двері, вікна, вентиляційні отвори. Також варто звільнити балкон від пожежно-небезпечних предметів.2. Вимкніть електропобутові прилади, газ. 3. Якщо у вас є підвал або льох, то візьміть необхідні речі, документи, воду, ліхтарик і сховайтеся там. 4. У випадку якщо у вас немає підвалу, то залишайтеся вдома. Це  бажано сховатися у внутрішніх кімнатах, коморі або ванній. Смерч застав вас на вулиці. 1. Не наближайтеся до неукріплених будов, дерев, стовпів, банерів, мостів, естакад, машин. 2.Уникайте пагорбів, станцій електропередач і заправок.3. Знайдіть яму або інше заглиблення в землі, ляжте і прикрийте голову руками.4. Можете сховатися в метро, підземних переходах або міцних будівлях.5. Якщо смерч наздогнав вас в автомобілі, то краще його залишити під стінкою по ходу вітру і сховатися в кюветі або міцній будівлі.

Додатковий матеріал про рідкісні атмосферні явища.

Гало. Оптичне явище в атмосфері, що виникає внаслідок заломлення та відбиття світла в льодяних кристалах. Найчастіше спостерігається в перисто - шаруватих хмарах, рідше – за інших умов. Найпоширеніша форма гало – світле слабко забарвлене коло навколо Сонця чи Місяця. Досить часто простежуються яскраві кольорові плями обабіч Сонця – несправжні сонця чи паргелії, яскрава кольорова дуга з центром у зеніті – зенітна дуга. Світлові стовпи. Що йдуть вгору та вниз від світила. Всього відомо декілька десятків різновидів гало (до 90). Переважна їх більшість – рідкісні та спостерігаються лише в країнах з суворим кліматом. Наприклад за Полярним колом.

 В Україні гало можна спостерігати 70-120 разів на рік, але воно здебільшого малопомітне. Яскраве й добре помітне гало зявляється 10-20 разів на рік. Наприклад , у ніч 30 квітня 2023 р. спостерігали гало навколо Місяця. А 12 січня 2024 р .-сонячне гало, яке було можливо спостерігати неозброєним оком.

Памятка.  Поява гало часто свідчить про зміни в погоді – похолодання, прихід вологих мас повітря, дощів.

Полярне сяйво. Під час спокійного Сонця в північній півкулі полярне сяйво можна спостерігати лише на північ від 65 паралелі. А ось в періоди магнітних бур, коли Земля піддається масовим атакам сонячного вітру, полярним сяйвом можуть милуватися навіть жителі помірних широт, воно спостерігається до 55 паралелі, а іноді і нижче.

24.04.2023 р. о 17:00 год. і на наступний день в Києві люди бачили полярне сяйво. На небі можна було спостерігати переливання зелених та червоних кольорів.

Чому виникає полярне сяйво? Заряджені частинки рухаються вздовж силових ліній магнітного поля, вони проникають в атмосферу і на висотах 70-150 км відбувається взаємодія з молекулами та атомами, а саме з елементами кисню та азоту. Під час цього відбувається збудження атомів кисню, які починають світитися жовтуватим та зеленими кольорами. А атоми азоту світяться червоними та фіолетовими кольорами.

Памятка. 1.Полярне сяйво не несе ніякої небезпеки людям. 2. Поява його може свідчити лише про магнітні бурі.3. Людям полярне сяйво приносить задоволення від споглядання прекрасних картин на небі.

Кульова блискавка. Кульова блискавка – рідке атмосферне явище, що має вигляд рухомого згустка плазми від кількох до кілька десять сантиметрів, іноді видає звук, подібний до шипіння. Одне з загадкових явищ в атмосфері. Дуже рідко зустрічається, а тому мало досліджене. Має кулясту або подібну до кулястої форму, високу температуру, несе дуже великий розряд. Ніхто не бачив, як вона виникає, проте рухається вона за повітрям і може проникнути в кімнату через вікно чи відчинені двері. Дуже небезпечна як і лінійна блискавка. Вона може раптово розрядитися, тобто вибухнути, спричинити опіки і пожежі.

 Кульова блискавка зазвичай зявляється в грозову, штормову погоду, часто, але не обов’язково, поряд зі звичайними блискавками. Існує безліч свідчень її спостереження в сонячну погоду. Найчастіше вона виходить з провідника, породжується зі звичайними блискавками, іноді спускається з хмар, в рідких випадках - несподівано зявляється в повітрі чи, як повідомляють очевидці, може вийти з будь- якого предмета (дерева, стовпа).

Памятка. 1. При появі блискавки повільно покладіть всі речі і так само повільно присядьте.2. Переконайтеся, що блискавка летить своєю дорогою і не  «звернула  на вас уваги», по можливості ляжте.3. З положення навприсядки чи лежачи відкотіть по асфальту чи землі всі металічні речі.4. Дочекайтесь, поки блискавка полетить. Зберіть всі речі і продовжуйте рух.5. Якщо кульова блискавка залетіла в кімнату – не потрібно робити різких рухів, можна також взяти неметалевий предмет, та якщо блискавка прилипне до нього - поставити на землю.

Веселка.  Веселка – атмосферне оптичне явище, що являє собою одну, дві чи декілька спектральних дуг ( або кіл, якщо дивитися з повітря), що спостерігається на тлі хмари, якщо вона розташована проти Сонця. Найбільш приємне атмосферне явище на небі. Вона зявляється після літнього грозового дощу у вигляді різнокольорових дуг , а все тому, що сонячне світло складається з багатьох кольорів. Падаючи під кутом на краплі дощової хмари, сонячне світло заломлюється і відбивається багатьма кольорами в певній послідовності від червоного до фіолетового. Як тільки крапельки води зменшуються, хмара відступає, кольори веселки проявляються менше і зникають.

Памятка. 1. Прекрасне оптичне явище для споглядання.2.Веселка символізує перетворення, небесну славу, трон бога Неба, зустріч Неба із Землею, міст або границю між світами.

Райдужні хмари. Райдужні хмари-це кольорове оптичне явище, яке виникає в хмарах та зявляється в загальній близькості від Сонця чи Місяця. Кольори нагадують райдужні відблиски на мильних бульбашках та мастилі на поверхні води. Це досить поширене явище найчастіше спостерігається в висококупчастих,  перисто-купчастих,перистих хмарах. Іноді вони виглядають як смуги, паралельні краю хмар. Райдужні переливання також спостерігається в набагато рідших полярних атмосферних хмарах, які також називають перламутровими хмарами.

Кольори зазвичай пастельні але можуть бути дуже  яскравими або змішаними, іноді схожими на  перламутр. При появі поблизу Сонця ефект може бути важко помітний, оскільки він заглушається сонячним сяйвом. Це можна подолати, закривши сонячне світло рукою або сховавши його за деревом чи будівлею. Іншими допоміжними засобами є темні окуляри або спостереження за віддзеркаленням неба у сферичному дзеркалі чи в басейні з водою.

Райдужні хмари — це  дифракційне явище, спричинене розсіюванням світла маленькими  крапельками води або дрібними кристаликами льоду. Великі кристали льоду не створюють райдужних відтінків, але можуть викликати інше явище   гало.

Якщо частини хмар містять невеликі крапельки води або кристалики льоду однакового розміру, їхній сукупний ефект сприймається як кольори. Хмара має бути оптично тонкою, щоб більшість променів стикалася лише з однією краплею. Тому райдужні переливи здебільшого видно на краях хмар або в  напівпрозорих хмарах, тоді як новоутворені хмари створюють найяскравіші та найбільш барвисті райдужні переливи. Коли частинки в тонкій хмарі однакові за розміром на великій території, райдужне сяйво набуває структурованої форми вінця, яскравого круглого диска навколо Сонця або Місяця, оточеного одним або кількома кольоровими кільцями.

Памятка. 1. Райдужні хмари - оптичне явище для споглядання і вивчення.

Міраж.
Міраж обманює людей і дарує їм нездійсненні надії. Губить цілі каравани та заважає проводити рятувальні операції. Є перед здивованими поглядами публіки примар, доводячи їх цим до втрати свідомості – і в останній момент розсіюються як дим.

Що це таке? Міраж – це природне явище унікальне та абсолютно непередбачуване. Дослідники цього феномена знають про нього майже все. Вони можуть поетапно розповісти, як вони виникають, якими бувають і чому зникають. А ось на власні очі побачити їх вдається досить рідко, оскільки умови для їх створення є не завжди і не всюди.

Вчені, які досліджують це диво природи стверджують, що міраж є оптичним ефектом і утворюється тоді, коли світло відображається між нерівномірно нагрітими, а тому – різними за щільністю шарами повітря. Або в тому випадку, коли повітряні маси з будь-яких причин незвичайно розподілилися по вертикалі.

Говорячи про міраж, можна небезпідставно стверджувати, що це свого роду гра повітря зі світлом, в результаті якого можна побачити уявні зображення різних предметів.

У цей же час шари, які знаходяться над ними – тепліші, тому один із верхніх шарів починає віддзеркалювати від себе все, що розташоване на Землі.

Часто можна побачити навіть ті предмети, що розташовані на великій відстані від глядача міста, архіпелаги, ліси, гори, потяги, морські судна. Наприклад, відомий випадок, коли мандрівник одного разу помітив на морському узбережжі місто, що ширяє в повітрі, причому – догори дригом. Але найцікавіше сталося потім, коли за кілька кілометрів він побачив град, копію якого він раніше споглядав.

 Памятка. Міраж - явище, яке не несе небезпеки, якщо добре зрозуміти, що це міраж. 2. Слід не розгублюватись, добре розібратись в ситуації.3. Зорієнтуватись правильно на місцевості для проведення наступних дій.

 

6. Закріплення вивченого матеріалу.

1.           Відгадай явище та напиши у зошит

2     Розгадай ребуси

7. Висновки.

1) …………..              4) …………..

2) ……………  5) …………..

3) ……………              Робить вчитель з допомогою учнів.

 

 

8.  РЕФЛЕКСІЯ

Прийом «Чотири стихії»

-  прочитайте характеристики чотирьох стихій.

Виберіть стихію, яка найкраще передає ваше самопочуття наприкінці уроку.

 

     Земля: діяльність, працелюбність,                Повітря: легкість, захоплення, 

витривалість, терплячість.                               товариськість, оптимізм.

                      

 

 

 

 

 

 

 

Вогонь: активність, рух,                                   Вода: чутливість, спокій,

творча енергія, внутрішня сила                        відповідальність, гармонія

9.  Оцінювання учнів.

10. Домашнє завдання: Прочитати &33 (по Запотоцькому), скласти ребуси по даній темі, провести дослідження « Як запобігти зневоднення організму людини, теплового і сонячного удару в умовах спекотної погоди».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Левченко Світлана Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
30 січня
Переглядів
3226
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку