Конспект уроку "Подорож картою України"

Про матеріал
Мета: продовжити формувати уявлення учнів про географічне розміщення України, її кордони, сусідство з іншими країнами; ознайомити з найбільшими містами України, водоймами, детальніше познайомити із столицею України – містом Києвом; викликати позитивні емоції, виховувати почуття любові та поваги до своєї Батьківщини, прищеплювати бережливе ставлення до природи, почуття прекрасного.
Перегляд файлу

Урок: Я у світі

Тема: Подорож картою України

Змістова лінія: Я-українець

Клас: 3

Компетентності загальні: цифрова компетентність, спілкування рідною мовою, навчання вчитись, соціальна і громадянська компетентність, почуття ініціативності і взаємодії, культурна впевненість і самовираження.

Компетентності загальнопредметні: соціальна, громадянська компетентність, загальнокультурна, уміння вчитися, інформаційно-комунікативна компетентність.

Предметні компетентності: діти знають і можуть аналізувати визначні архітектурні пам’ятки України, використовують інформаційні джерела для пояснення походження назви озера Синевир, знають розташування України на карті світу, вміють пояснити.

Мета: продовжити формувати уявлення учнів про географічне розміщення України, її кордони, сусідство з іншими країнами; ознайомити з найбільшими містами України, водоймами, детальніше познайомити із столицею України – містом Києвом; викликати позитивні емоції, виховувати почуття любові та поваги до своєї Батьківщини, прищеплювати бережливе ставлення до природи, почуття прекрасного.

Обладнання: Мультимедійний проектор, презентація,  мікрофон,  картинки українця Богданчика  та українки Даринки, писанки, емблеми, картки, пілотки

Міжпредметні зв’язки: літературне читання, природознавство

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Вчитель Стали, діти, повернулись,

З гостями привітались і щиро усміхнулись.

На урок старання не забудьте взяти.

Сіли всі рівненько, починаєм працювати.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  • Гра «Відгадайка»

Вчитель Щоб дізнатись тему уроку вам потрібно розгадати загадки, і їх зіставити.

Тягнеться нитка

А в клубок не змотаєш. (Дорога)

Моря є, а плавати не можна,

Дороги є, а їхати не можна,

Земля є. а працювати неможливо

Що це? (Карта)

− У світі одна – всім потрібна вона. (країна)

Вчитель − У вас є ключові слова ДОРОГА – КАРТА – КРАЇНА. Вони вам підкажуть тему сьогоднішнього уроку

Думки дітей

Вчитель Тема сьогоднішнього уроку: Подорож картою України.

− Сьогодні ми з вами здійснимо подорож по Україні. З нами будуть мандрувати  Даринка та Богданчик.  Допомагатиме нам у подорожі

екскурсійне  бюро « Мандрівник».

Познайомимося з географічним розміщенням нашої держави, її кордонами, з якими країнами межує. Відвідаємо деякі міста України і детальніше з ними познайомимось.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Вчитель У світі нараховується багато країн. Всі вони дуже різні. Є великі і зовсім маленькі. Одна з них наша держава, яка  є першою за розміром в Європі.

  • Які держави є сусідами України? (Росія, Білорусь, Польща, Словаччина, Румунія, Угорщина, Молдова.)
  • Який куточок нашої держави для вас найдорожчий?
  • Як називається наше село?
  • В якому районі воно розташоване?
  • В якій області воно розташоване?

Вчитель − Крім нашого маленького села в Україні є багато інших населених пунктів, а також великих міст. Але сьогодні ми зможемо побувати лише в деяких з них. А подорожуватимемо ми на ось такому комфортабельному авіалайнері. (Слайд із зображенням літака)

В салоні нас супроводжуватимуть стюардеси. (Виходять стюардеси в пілотках)

  • Шановні пасажири!
  • Вітаємо вас на борту  нашого авіалайнера.
  • Сьогодні ми здійснимо цікаву подорож  містами України.
  • Просимо в салоні поводити себе  - тихо, слухати – уважно, працювати – активно.
  • До зльоту готові?
  • 5, 4, 3, 2, 1 – зліт!

( Звучить  зліт літака, зявляється слайд – літак в небі)

ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ

ІV. Пояснення нового матеріалу

  1.               Зупинка – Київ.

Вчитель − Наш лайнер стрімко піднімається вгору, мчить повітряними просторами Батьківщини. Ось під нами чудове місто, в якому ми зможемо здійснити першу посадку. Що ж це за місто? Дізнаєтесь, відгадавши загадку.

( Слайд – літак летить в Київ.)

Воно відоме в світі,

Каштани в ньому квітнуть,

Будинки тут високі,

Дніпро тече широкий.

Ну, хто з вас здогадається,

Як місто називається? ( Київ)

− А чому ми спочатку прилетіли  до Києва?( Київ – столиця України.)

( Слайд – Київ.)

Екскурсію по Києву сьогодні здійснить Ріта, працівник нашого екскурсійного бюро. ( Розповідь екскурсовода супроводжується слайдами.)

Ріта − Раді вітати всіх гостей у серці України!

− Існує легенда, в якій розповідається про походження назви нашої столиці.

 ( Слайд – Кий, Щек, Хорив, Либідь.)

Де стоїть тепер наш Київ,

Там була сама гора.

Жив там першим Кий з Хоривом,

Щек та Либідь – їх сестра.

− На честь старшого брата Кия і названа столиця України. А засновникам міста кияни встановили памятник.   ( Слайд – Хрещатик.)

− І сьогодні Київ зачаровує людей своєю красою. Найголовніша вулиця Києва – Хрещатик. Широкий, просторий, із зеленими алеями каштанів.

( Слайд – Києво-Печерська лавра)

− Гордістю столиці є Києво-Печерська лавра, що включає в себе цілий комплекс чудових церков, яким майже 1000 років.

( Слайд – Софійський собор)

− Вражає своєю величчю Софійський собор або Софія Київська, збудована ще за часів Володимира Великого та Ярослава Мудрого. Тут були створені перші в Київській Русі бібліотека та школа.  ( Слайд – Дніпро)

− На сторожі коло Києва тече найбільша річка України – Дніпро, яка милує нас своїми краєвидами.

− Дякую за увагу!

Вчитель Дякую за цікаву та змістовну екскурсію по Києву

− Діти, а зараз перевіримо, чи уважні ви були під час екскурсії по Києву і пограємо в гру « Продовж речення». Ваше завдання: уважно слухати початок речення і продовжити його.

  • Гра « Продовж речення»
  • Столиця України названа на честь… ( Кия).
  • Головна вулиця Києва…( Хрещатик).
  • Перші в Київській Русі бібліотека та школа були створені …( в Софійському соборі).
  • Комплекс церков в Києві, яким майже 1000 років, називається…( Києво-Печерська лавра).
  • Київ розкинувся на річці …( Дніпро).

− Діти, ви уважно слухали.

2.Зупинка – Чернігів.

( Слайд  - літак летить у Чернігів.)

Вчитель − Ну що ж, знову у путь! Чудові краєвиди відкриваються перед нами. Наш літак здійснює посадку у Чернігові.

 ( Слайд – Чернігів)

Настя  Чернігів − місто на півночі України. Розташоване на правому березі річки Десна.

За переказами, Чернігів отримав назву на честь першого місцевого князя — Чорного. На сьогодні відомо багато різних легенд і переказів пов'язаних з назвою міста. За одними з них, назва міста пов'язується і з ім'ям дочки цього ж князя «Чорного», яка викинулася з вікна княжого терему, щоб уникнути наруги з боку ворогів, які стояли облогою навколо міста.

Вчитель − То звідки ж пішла назва міста Чернігів?

____________________________________________________________

3.Фізпауза для очей.

( Слайд –літак в небі.)

Вчитель Час продовжувати мандрівку. В салоні на нас чекає стюардеса.

( Стюардеса говорить  на фоні мелодії .)

  • Аміна   Ми раді знову супроводжувати вас у подорожі.
  • Вас чекає релакс-пауза в салоні літака.
  • Сядьте  зручно.
  • Заплющте очі.
  • Наш авіалайнер відривається від землі…
  • Ми летимо в небесах…
  • Поруч пропливають хмарки…
  • Тільки ми і синє небо…
  • Літак поступово знижується…
  • Розплющте очі.
  • Вас чекає наступна зупинка.

4. Зупинка – Канів.

( Слайд – літак летить в Канів.)

Вчитель  Наступна зупинка – місто Канів на Черкащині, де знаходиться Шевченківський національний заповідник. По ньому нас супроводжуватиме екскурсовод нашого бюро __Катерина

 ( Слайд – портрет Т. Г. Шевченка у вишитих рушниках.)

Катя       − Імя співця України – Тараса Шевченка відоме в усьому світі.

( Слайд – Тарасова світлиця)

  В Каневі знаходиться перший народний музей Кобзаря – Тарасова світлиця. Він нараховує понад 20 тисяч унікальних памяток.

( Слайд – Чернеча гора)

− Тарас Григорович Шевченко похований на Чернечій горі, яка давно вже зветься Тарасовою.  ( Слайд – памятник Т.Г.Шевченку)

− На цій горі височить памятник Тарасу. До його підніжжя щодня приносять живі квіти. ( Слайд – вид на Дніпро)

− З Чернечої гори, як і заповідав Тарас, видно « і лани широкополі, і Дніпро, і кручі»…

− В серцях українців живуть невмирущі твори Кобзаря. Багато з них

стали піснями…

Вчитель Дякую Катю за дуже цікаву розповідь.

  • Бесіда

Вчитель    − Діти, то в якому ж місті знаходиться Шевченківський національний заповідник? ( В Каневі)

− Де похований Т.Г.Шевченко?

− В якому місті знаходиться перший народний музей Кобзаря – Тарасова світлиця?

− Поки ми здійснювали екскурсію шевченківськими місцями, Богданчик приніс  нам зашифроване послання від керівника польотів. В ньому є назви міст України, в яких ми не змогли сьогодні побувати. Давайте спробуємо відгадати.

__________________________________________________________________

  • Робота в групах  (біля дошки)

МИСУ СУМИ              Суми

ЦЬКЛУ   Луцьк

 СОНРЕХ   Херсон

 

МИРЖИТО  Житомир

НІВЧЕРЦІ   Чернівці

ПІЛЬНОТЕР  Тернопіль

 

ТАВАПОЛ  Полтава

ХАВРКІ   Харків

ВЛЬВІ   Львів

 

− В цих містах ми побуваємо на наступних уроках.

6. Зупинка – Умань.

Вчитель    Час рушати у подорож далі.  І раз ми вже завітали на Черкащину, то не можемо оминути містечко Умань, яке прославилось на всю Україну. А чим саме? Зараз дізнаєтесь.

( Слайд – літак летить в Умань.)

( Слайди « Барви Софіївки» на фоні мелодії.)

Аміна       І ми з вами потрапляємо в чудовий парк під назвою « Софіївка» - справжню перлину України. Цей парк, який називають « уманським дивом», нікого не залишає байдужим. Вже більше 200 років вражає  Софіївка своєю красою та неповторністю. Дивовижні пейзажі, екзотичні рослини, прекрасні скульптури, водойми, каскади, фонтани, кам’яні печери – все це можна

побачити, відвідавши парк. А створений він був багатим польським магнатом Станіславом Потоцьким на честь красуні-дружини Софії і названий її імям –  Софіївка.

Вчитель   Дякую Аміно за цікаву екскурсію.

  • Бесіда
  • На честь кого названий парк?
  • В якому місті знаходиться парк?

Вчитель__________________________________________________________

Фізкультхвилинка (відео)

Вчитель Відпочили, час подорожувати далі.

7. Зупинка – Коломия.

( Слайд – літак летить в Коломию.)

Вчитель      − Наш літак піднімається все вище і вище, і ми незабаром будемо у невеличкому місті Коломия на Івано-Франківщині.

− А хто з вас, діти, знає, чим же особливе це місто? ( В ньому є Музей писанки.)

− А символом якого свята є писанка? ( Вчитель демонструє декілька деревяних писанок на підставці.) ( Символом Великодня.)

− А коли ж відбудеться Великдень?

І тому не випадково ми з вами завітали до цього чудового містечка, в якому знаходиться єдиний у світі Музей писанки. Зараз ви почуєте  розповідь  Даринки  про цей унікальний музей.

( На фоні слайдів про музей звучить мелодія)

Дар’я      Візиткою Коломиї стала споруда у формі найбільшого в світі писанкового яйця. Висота музею – 14 метрів, а діаметр – 10. Приміщення виготовлене повністю з кольорового скла.  Площа вітражу становить 600кв. метрів. До речі, воно не має даху! Зараз музей володіє колекцією понад 6000 писанок, представлених  з різних регіонів України та з-за кордону. Унікальний музей приваблює відвідувачів з усіх країн.

Вчитель    Дякую за цікаву пізнавальну розповідь

− Діти, то в якому ж місті знаходиться єдиний в світі Музей писанки?

Вчитель _______________________________________________________

8. Зупинка – Дніпро.

( Слайд – літак летить до Дніпра.)

Вчитель Чудово подорожувати Україною, та час повертатись додому до рідного краю. 

Діана     - Сучасне місто Дніпро є одним з найбільших міст і одним з найпотужніших промислових центрів Україні. 

− Проспект Дмитра Яворницького вважають головною вулицею Дніпра. Обабіч нього розташовані будівлі: один із корпусів Гірничого університету, Дніпропетровський історичний музей.

  Найдовша в Європі набережна – 23 кілометри.

⁻ Дніпропетровська діорама «Битва за Дніпро» – найбільша в Україні, друга за площею в Європі та одна з найбільших у світі. Площа залу діорами – 900 кв. метрів.

Вчитель     Діанко, дякую за цікаву екскурсію .

− А зараз перевіримо, чи добре ви запам’ятали і проведемо опитування, яке приготував для вас Богданчик.

− Як називається головна вулиця Дніпра?

− Яка довжина набережної?

− Як називається діорама? Яка площа?

Вчитель ____________________________________________

Робота з підручником (с. 109-113)

Підручники візьміть ближче до себе, сядьте рівненько, не нахиляйтесь низько, пам’ятаємо про відстань, а тепер опрацьовуємо легенди, подані в підручнику.

  • Учні опрацьовують легенди, подані в підручнику.
  • Робота з текстом. Вибіркове читання.
  • Розгляньте малюнок на с.110. Розкажіть, що на ньому зображено.
  • Знайдіть в тексті чому місто Рогатин має таку назву?
  • З якого століття відоме нам місто Рогатин? (12ст)
  • З чим пов’язана назва озера Світязь?
  • Розгляньте малюнок на с.111. Розкажіть, що на ньому зображено.
  • Домашнє завдання. Опрацювати с. 109-112

ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА УРОКУ

VІ. Закріплення нового матеріалу

  1. Робота над кросвордом

Вчитель     А зараз давайте розгадаємо, що зашифровано в клітинках.

1.Назва міста, пов’язана з іменем братів-князів, які заснували це місто.(Київ)

  • З якої букви будемо писати місто Київ? Чому?

2. В якому місті знаходиться перший народний музей Кобзаря – Тарасова світлиця? (Канів)

3. В якому місті знаходиться «Діорама за Дніпро»? (Дніпро)

4. В якому  місті знаходиться єдиний в світі Музей писанки?(Коломия)

Вчитель _____________________________________________

  1. Робота в парах.
  • Гра «Знайди пару»

Вчитель      Я роздаю вам карточки, а ви повинні олівцем з’єднати стрілочками опис з назвою міста.

Музей в місті володіє колекцією понад 6000 писанок

 

Дніпро

В місті є чудовий парк під назвою « Софіївка»

 

Київ

Знаходиться в цьому місті Шевченківський національний заповідник

 

Умань

Символом цього міста є каштани

 

Канів

Найдовша в Європі набережна

 

Коломия

 

Вчитель    А тепер давайте перевіримо. (слайд)

VІІІ. Підсумок уроку

1. Інтерактивна гра «Мікрофон».

Вчитель      Наш урок добігає кінця. До нас завітав представник телебачення, який хоче взяти у вас інтерв’ю.

Анна     (Учень з мікрофоном).

  • Доброго дня!
  • В яких містах ви побували?
  • Що в цих містах вам запам’яталось найбільше?
  • Які почуття у вас викликала ця подорож?
  • Дякую за інтервю.
  1. Заключне слово вчителя.

 Діти, я дякую всім за активну роботу на уроці. Особливо хочу відзначити підготовку домашнього завдання стюардесами та подякувати кореспонденту за змістовні запитання.

Але наша подорож по Україні ще не дійшла свого завершення. Ми продовжимо мандрувати картою України на інших уроках, дізнаємось ще багато нового та цікавого про нашу рідну Україну.

А до домашнього завдання ще хочу запропонувати бажаючим відвідати шкільну або сільську бібліотеку та підготувати невеличку розповідь про історію нашого села.

docx
Додано
19 квітня 2020
Переглядів
905
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку