Конспект уроку для 6 класу
Тема: Потреби, навички і звички людини.
Мета:
- навчальна: ознайомити із поняттям «звичка», «навичка»; показати різницю між корисними та шкідливими звичками; усвідомити необхідність формування корисних звичок;
- розвивальна: формувати вміння порівнювати та формулювати висновки; розвивати логічне мислення на прикладах впливу корисних і; шкідливих звичок на здоров'я та спосіб життя людини;
- виховна: виховувати силу волі для Формування корисних звичок і подолання шкідливих; виховувати позитивне ставлення до здорового способу життя.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник «Основи здоров’я» для 6 класу, схеми, малюнки, прислів’я, презентація.
ХІД УРОКУ
1. Організаційний момент
2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
Технологія «Мозковий штурм»
- Які риси людини важливі для досягнення успіху?
- Що означає вислів «керувати собою».
Вправа «Найцінніші речі життя»
Учитель. Із кожним роком усе більше свідомої, прогресивної молоді, відповідальної за себе та своє життя, обирає здоровий спосіб життя. Адже саме здоров'я є тим чарівним ключем, який відчиняє двері до успіху, дає змогу мріяти, прагнути, досягати мети, здійснювати свої плани, реалізувати та розвивати себе. Наше життя дуже стрімке, цікаве, повне несподіванок. Проте, у ньому існують найважливіші речі, які люди цінують понад усе. Як ви гадаєте, що не можна придбати ні за які гроші?
Учитель вислуховує відповіді учнів, записуючи їх на дошці. Серед названих цінностей буде здоров'я.
Основа благополучного життя — це, безперечно, здоров'я. У статті 3 Конституції України зазначено: «Людина, її життя та здоров'я — найвища цінність».
Що називаємо здоров'ям?
Від чого залежить наше здоров'я? Чи залежить воно безпосередньо від нас самих?
Відповіді учнів доцільно представити у вигляді діаграми. Здоров'я залежить від таких основних чинників:
рівня медичного обслуговування — на 10 %;
спадковості — на 20 %;
екології — на 20 %;
способу життя людини — на 50 %.
Що називаємо способом життя? (Це той чинник здоров'я, який безпосередньо пов'язаний із поведінкою людини.)
Як можна охарактеризувати здоровий спосіб життя (ЗСЖ)? (Це такий спосіб життя, який сприяє збереженню й укріпленню здоров'я.)
— Назвіть складові ЗСЖ.
Складовими здорового способу життя є:
- фізична культура (біг, ранкова гігієнічна гімнастика, заняття аеробікою,
спортивні та рухливі ігри, плавання, туризм тощо);
- повноцінне збалансоване харчування;
- особиста гігієна, правильний режим навчання та відпочинку;
- загартування;
- корисні звички;
- внутрішня врівноваженість, позитивні емоції, психологічний комфорт.
Учитель. Одного разу мені розповіли історію про хлопчика та про його бабусю, що плакалася усім: «Ой, ой! Мій онучок нічого не хоче їсти. Сьогодні зранку лише з'їв вісім картоплин, шматок сальця, скибочку хліба, сирничок, маківничок, випив стакан чаю, стакан молока і голодненький пішов до школи».
У чому небезпека такого сніданку?
Чи можна вважати такий сніданок шкідливою звичкою?
А які ще існують шкідливі звички? (Паління, вживання алкоголю, наркотиків тощо.)
Які прояви поведінки псують здоров'я?
Учитель. Очевидно: звички бувають корисні й шкідливі. Шкідливі звички — це постійна неохайність, неорганізованість, неспроможність доводити почату справу до кінця. Поміркуйте, які шкідливі звички є у вас?
Робота біля дошки
Учитель викликає помічників до дошки. На аркушах паперу в нього записані речення. Учні по черзі повинні вибрати і розподілити їх на дошці у дві колонки: зліва — корисні звички, справа — шкідливі.
Приблизний перелік корисних і шкідливих звичок
• Я щодня роблю ранкову гімнастику |
• Я багато споживаю солодкого |
• Я гризу нігті |
• Я багато сиджу перед телевізором |
• Я зранку обливаюсь холодною водою |
• Я вживаю такі слова, як «блін», «ну», «от», «значить» тощо |
• Я смокчу пальці та язик |
• Я після їжі полощу рота |
• Я човгаю ногами |
• Я щохвилини спльовую слину |
• Я щоранку обтираюсь мокрим рушником |
• Я вчасно лягаю спати |
• Я ніколи не запізнююсь |
• Я палю цигарки |
3. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з елементами бесіди
Презентація «Формування корисних і запобігання шкідливим звичкам у підлітків».
4. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів. Ігрова та творча діяльність
Гра «Корисно-шкідливо»
У кожного учня дві картки: червона і зелена. На фразу, яку говорить учитель, учень підіймає одну з карток, сигналізуючи зеленою — корисну звичку, червоною — шкідливу. Гра проводиться у швидкому темпі.
Допомагати слабшим, малим, хворим...
Гризти нігті...
Брати до рота всілякі предмети: ручки, олівці, монети...
Вітатися під час зустрічі...
Говорити неправду...
Довго сидіти перед телевізором...
Колупатися в носі...
Чистити зуби...
Доглядати за нігтями...
Смоктати палець...
Виконувати ранкову гімнастику...
Палити...
Дражнитися...
Доглядати за власним одягом і взуттям...
Вживати алкогольні напої...
Ходити босоніж...
Дотримуватись правил гігієни...
Лягати пізно спати...
їсти багато солодкого...
Вчиняти бійку...
Сваритися...
Бути доброзичливим...
5. Домашнє завдання
1) Опрацювати матеріал підручника, с. 59 - 62
2) Намалювати приклади звичок (корисних і шкідливих).
6. Підсумки уроку
Людина сама вирішує — зміцнювати своє здоров'я чи псувати. Підліткам
слід уникати обставин, за яких можна придбати шкідливі звички. Отже, якщо хочеш бути здоровим — веди здоровий спосіб життя.
ДОВІДКОВИЙ МАТЕРІАЛ
Звичка — це поведінка, спосіб дій, схильність, що стали для людини звичайними, постійними. Будь-яка дія, якщо повторювати її багато разів, може обернутися на звичку.
Є звички, що сприяють ЗСЖ. Наприклад, щоранку робити зарядку. Спочатку пересилюючи себе, а потім, після багаторазового повторення, ця дія стає звичкою, і людина вже не уявляє, як це — не зробити вранці зарядку?! Робити зарядку — корисна звичка. Але якщо підліток не робить зарядку, це теж стає звичкою, і він не розуміє, як це — щоранку робити зарядку? Якщо така звичка сформувалася, то позбутися її дуже важко, значно складніше ніж набути. Кожна людина має здатність розвивати в собі нові звички, зокрема й ті, що будуть зміцнювати здоров'я. Найголовніше — це прийняти вольове рішення розвинути корисну звичку.
Крім фізичних, велике значення мають духовні і соціальні чинники, про які ми вже говорили раніше. Вам відомо, що бути доброзичливим, уникати конфліктів, повсякчас творити добро, це означає берегти і зміцнювати своє здоров'я.