Конспект уроку позакласного читання «А ви чули як дзвенять сніжинки?» (за оповіданням Василя Сухомлинського «Як дзвенять сніжинки»)

Про матеріал
Урок позакласного читання за оповіданням Василя Сухомлинського «Як дзвенять сніжинки». Заняття проведено в класі, який навчається за проєктом «Інтелект України». Учні вже знайомі з основними мовно-виражальними засобами, володіють елементарними навичками аналізу художнього твору.
Перегляд файлу

Ліцей «Крила України»

Знам’янської міської ради Кіровоградської області

 

 

Конспект уроку позакласного  читання

«А ви чули як дзвенять сніжинки?»

(за оповіданням Василя  Сухомлинського  «Як дзвенять сніжинки»)

 

 

   

 

 

Розробила Полежай Наталія Анатоліївна,

вчитель початкової школи,

спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії

 

2022/2023 навчальний рік

 

Тема. А ви чули як дзвенять сніжинки?

(за оповіданням Василя Сухомлинського «Як дзвенять сніжинки»).

Мета. Продовжувати формувати навички аналізу художнього твору, вміння аналізувати тексти, отримані з різних інформаційних джерел, розвивати мовлення учнів, виховувати вдумливого читача, вчити помічати в природі красиве й дивовижне.

Обладнання: текст оповідання «Як дзвенять сніжинки» (Додаток 1), виставка творів Василя Сухомлинського, портрет автора оповідання, фрагмент фільму про Василя Сухомлинського (учитель добирає на власний розсуд), пізнавальне відео «Чи бувають однакові сніжинки?

https://www.youtube.com/watch?v=HTK8C_qt-hA   (Додаток 1)

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Перебіг уроку

І. Організаційна частина.

ІІ. Повідомлення теми уроку.

Як ви думаєте, про що це оповідання?

(Відповіді учнів).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Які ваші очікування від уроку? (Учні висловлюються).

Я очікую почути  ваші міркування, змістовні відповіді.

  1. Демонстрація фрагменту фільму про Василя Сухомлинського.
  2. Вправа «Мікрофон».

Що нового дізналися про Василя Олександровича Сухомлинського після перегляду фрагменту? За що його цінують і поважають?

Які оповідання та казки Василя Сухомлинського ви вже вивчали?

(Учні згадують назви оповідань і казок).

(Учитель демонструє друковані видання).

ІІІ. Сприймання і усвідомлення матеріалу.

  1. Зразкове читання оповідання вчителем.

Як дзвенять сніжинки [1]

(Василь Сухомлинський)

Це було зимового вечора. Сонце сховалось за обрій. Зарожевів сніговий килим. Стало тихо-тихо. Замерехтіли зорі в глибокому небі.

Раптом із півночі насунула чорна хмара. Пливе над снігами. Потемнів сніговий килим. Падають сніжинки на землю. Тихо лягають на поле, на ліс, на дорогу. Я прислухаюсь до тихого снігопаду й чую ніжний дзвін. Немов десь далеко-далеко бринить велика кришталева чаша, до якої доторкається срібний молоточок.

Що воно дзвонить? Іду, прислухаюся. Дзвін лине від маленької ялинки, що росте в нас на шкільному подвір'ї. Вслухаюся й дивуюся.              

То дзвенять маленькі сніжинки. Висять на ялинкових гілочках, доторкаються одна до другої, немов срібні дзвіночки. І дзвенять, дзвенять, аж місяць прислухається. (Додаток 2)

2. Бесіда за прочитаним.

Які ваші враження?

Що саме сподобалось в оповіданні?  Що привернуло вашу увагу?

(Відповіді учнів).

3. Словникова робота.

Замерехтіти – засяяти нерівним, тремтливим світлом.

Які ще слова вам здалися незрозумілими?

4. Підготовка до виразного читання.

(Робота в парах).

5. Виразне читання оповідання учнями.

6. Бесіда за прочитаним.

Спробуємо аналізувати оповідання «слідом за автором».

Це було зимового вечора. Сонце сховалось за обрій. Зарожевів сніговий килим. Стало тихо-тихо. Замерехтіли зорі в глибокому небі.

Коли відбуваються події?

(Ввечері. «Це було зимового вечора»).

Які кольори ви побачили?

(Рожевий, «зарожевів килим»).

Чи можна почути звуки?

(Ні. «Стало тихо-тихо»).

Як автор змальовує небо?

(Небо глибоке).

Як ви розумієте вираз «в глибокому небі»? Що означає «замерехтіли зорі» ?

Раптом із півночі насунула чорна хмара. Пливе над снігами. Потемнів сніговий килим. Падають сніжинки на землю. Тихо лягають на поле, на ліс, на дорогу. Я прислухаюсь до тихого снігопаду й чую ніжний дзвін. Немов десь далеко-далеко бринить велика кришталева чаша, до якої доторкається срібний молоточок.

Що трапилось?

(«Насунула чорна хмара»).

Що віщує чорна хмара?

(Снігопад).

Як змінився «сніговий килим»?

(Килим потемнів).

Чи чути як падають сніжинки? Як про це сказано в тексті?

(«Тихо лягають», «тихий снігопад»).

Але серед цієї тиші з’являються звуки.

Що ж почув автор? («Ніжний дзвін»).

З чим автор порівнює дзвін? Знайдіть ці слова в тексті.

(«Немов десь далеко-далеко бринить велика кришталева чаша, до якої доторкається срібний молоточок»).

Як ви розумієте слово «кришталева»? Що воно означає? (Прозорість).

Довідка: кришталь  крихкий, прозорий, чистий, схожий на коштовне каміння, має блиск.

Чому автор вживає слово «срібний»? Які виникають асоціації з цим словом?

(Білий, холодний, блискучий).

Чому автор вживає слово «доторкається»?

(Чаша кришталева, а кришталь крихкий, отже, молоточком можна лише доторкнутися, щоб не розбити чашу).

 

Фізкультхвилинка (можна використати пісню «Падає сніжок», слова й музика Наталії Май).

 

Що воно дзвонить? Іду, прислухаюся. Дзвін лине від маленької ялинки, що росте в нас на шкільному подвір'ї. Вслухаюся й дивуюся.

Звідки цей дзвін?

Дзвін лине від маленької ялинки»).

Що, на вашу думку, дзвенить?

Що дивує оповідача? Що він почув? А що почули ви?

То дзвенять маленькі сніжинки. Висять на ялинкових гілочках, доторкаються одна до другої, немов срібні дзвіночки. І дзвенять, дзвенять, аж місяць прислухається.

Ми отримали відповідь на питання: «Що дзвенить?»

(«То дзвенять маленькі сніжинки»).

З чим автор порівнює сніжинки?

(Із срібними дзвіночками).

Чому?  

А з чим ви порівняли б сніжинки?

Підкресліть в тексті (на картці) слова, які допомагають читачеві «побачити» рухи в природі та «почути» звуки. Який висновок можна зробити?

Чи можемо ми щось сказати  про автора?

(Так. Це спостережлива людина, яка вміє бачити й чути незвичайне. Автор дуже любить природу).

Що до нас, читачів, хотів донести автор?

(Автор  вчить  читача любити природу, бути спостережливим, бачити поруч щось красиве, дивовижне, чарівне).

7. Робота з літературознавчими поняттями.

Які художні засоби ви помітили в тексті?

Епітети: в глибокому небі, тихий снігопад, ніжний дзвін, кришталева чаша, срібний молоточок, срібні дзвіночки.

Порівняння: немов десь далеко-далеко бринить велика кришталева чаша, немов срібні дзвіночки.

Уособлення: насунула чорна хмара, місяць прислухається.

Діти, зверніть увагу, що в творі є слова, вжиті в переносному значенні: сонце сховалось, пливе хмара, дзвенять сніжинки.

Проблемні питання.

Діти, а ви чули як дзвенять сніжинки?

А чи бувають однакові  сніжинки?

7. Перегляд фрагменту пізнавального відео «Чи бувають однакові сніжинки?» [2]

ІV. Підсумок уроку.

Самооцінювання роботи учнів (за допомогою картки).

Чи збулись ваші очікування від уроку?

З яким настроєм ви вийдете з уроку?

(Відповіді учнів).

V. Домашнє завдання.

Скласти сенкан «Сніжинки» або дібрати й записати синоніми до слова обрій (на вибір учнів).

Приклад сенкана.

Сніжинки

Білі, іскристі

Кружляють, дзвенять, падають

Тихо лягають на поле, на ліс.

Діаманти Снігової Королеви


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Я розповім вам казку… Філософія для дітей/ Василь Олександрович Сухомлинський; уклад. Сухомлинська О.В. – Х. : ВД «ШКОЛА», 2016. – 576 с. С. 29
  2. YouTube / https://www.youtube.com/watch?v=HTK8C_qt-hA«Чи бувають однакові сніжинки?»

 


 

Додаток 1


Додаток 2

Прізвище___________________________ ім’я____________________

Активність на уроці _________________________________________

Як дзвенять сніжинки

(Василь Сухомлинський)

Це було зимового вечора. Сонце сховалось за обрій. Зарожевів сніговий килим. Стало тихо-тихо. Замерехтіли зорі в глибокому небі.

Раптом із півночі насунула чорна хмара. Пливе над снігами. Потемнів сніговий килим. Падають сніжинки на землю. Тихо лягають на поле, на ліс, на дорогу. Я прислухаюсь до тихого снігопаду й чую ніжний дзвін. Немов десь далеко-далеко бринить велика кришталева чаша, до якої доторкається срібний молоточок.

Що воно дзвонить? Іду, прислухаюся. Дзвін лине від маленької ялинки, що росте в нас на шкільному подвір'ї. Вслухаюся й дивуюся.              

То дзвенять маленькі сніжинки. Висять на ялинкових гілочках, доторкаються одна до другої, немов срібні дзвіночки. І дзвенять, дзвенять, аж місяць прислухається.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________

Самооцінювання: В,  Д,  С,  П (Обведіть букву рівня, на який ви працювали на уроці).

 

docx
Додано
10 січня
Переглядів
435
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку