Тема. Практикум із розв’язування задач на тему «Теплота згоряння палива»
Підготувала вчитель фізики Охріменко Н.В.
Мета : ознайомити учнів з методами збереження й економії природних ресурсів, розглянути негативний вплив згоряння палива на навколишнє середовище; розвивати вміння самостійно в логічній послідовності робити висновки на основі екологічних проблем, застосовувати на практиці здобуті знання з хімії, географії, математики, фізики;формувати ідею про можливість збереження природних ресурсів та сприяти виробленню вміння правильно поводити себе у побуті; виховувати любов до рідного краю.
Тип уроку : комбінований.
Обладнання: плакати «Раціонально й економно використовуйте газ!» , «Показники домашнього тепла», таблиця «Питома теплота згоряння палива».
Розум полягає не тільки в знанні, але й в умінні застосовувати знання на ділі.
Арістотель
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Учитель: доброго дня, діти. Вітаю щиро вас усіх на нашому уроці, адже урок – це джерело знань, а знання – це скарб. Через знання людина сильна і розумніша ніж машина. Незалежно від того , які джерела енергії має та чи інша держава , проблема енергозбереження повинна бути основним напрямком подальшого розвитку всіх галузей господарства. В Україні витрати електроенергії на освітлення у 1,5 раза вищі , ніж у західних країнах. А я збираючись до уроку піднімалась на другий поверх і побачила , що в деяких роздягалках не вимкнуте світло. Проблема енергозбереження актуальна, зараз протягом 2 хвилин запропонуйте , як ви можете зберігати та економити електричну, та теплову енергію. Ви знаєте, як зекономити та бережно відноситись до енергії різного походження , тому я впевнена , що ви зможете свої знання застосувати в практику життя.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель: на попередніх уроках , ми дізналися багато нового про процес горіння палива і сьогодні маємо перевірити наскільки ці знання міцні і практичні. А тому девізом нашого уроку будуть слова Арістотеля: Розум полягає не тільки в знанні, але й в умінні застосовувати знання на ділі.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Учитель: розгортайте свої зошити, записуйте число. Тема сьогоднішнього уроку : практикум з розв’язування задач з теми «Теплота згоряння палива». Під час уроку нам потрібно узагальнити і систематизувати навчальний матеріал із вивченої теми; сформувати вміння розв’язувати задачі, а також розвивати уміння встановлювати взаємозв’язок між фізичними величинами, та застосовувати свої знання на практиці не лише здобуті на фізиці але й на хімії, географії, математиці з цього питання, дати екологічну й економічну оцінку використання природного, органічного палива.
ІУ Актуалізація знань.
Учитель: на попередніх уроках ми ознайомилися з процесом горіння палива. Прошу подумати і дати відповіді на запитання: 1Щотаке горіння? 2 З якою метою люди найчастіше споживають саме цю енергію? 3 Як обчислити кількість теплоти , що виділяється в процесі повного згоряння палива? 4 Яким є фізичний зміст питомої теплоти згоряння палива? У яких одиницях її вимірюють? У Розв’язування задач економічного змісту. Учитель: тепловий ефект процесу горіння пояснюється виділенням енергії під час утворення нової молекули у результаті взаємодії природного газу, а також виділяється певна кількість енергії. Наприклад, для повного згоряння 1мᶟ природнього газу потрібно 2 мᶟ кисню або 10 мᶟ повітря. Давайте пригадаємо з уроків географії , що таке атмосфера? Потрапляючи в атмосферу , хімічні елементи змінюють склад і негативно впливають на природні процеси. Близько 80% усіх видів забруднення біосфери зумовлені енергетичними процесами, до яких належать добування , переробка й використання палива. Учні роблять висновки з допомогою вчителя: кислотні дощі, потепління на Землі. Учитель : а тепер дайте відповідь на запитання 1 Які з відомих органічних палив використовується найширше? 2 Що називається питомою теплоємністю згоряння? 3 Чому дорівнює питома теплота згоряння нафти? 4 Що це означає? 5 Чому дорівнює питома згоряння нафти? 6 Я питома теплота згоряння природного газу ? 7 Користуючись наведеними прикладами , визначте , яке паливо має найбільшу теплотворну здатність? Учні разом з вчителем перераховують наслідки забруднення атмосфери Землі та методи їх усунення. Учитель: а тепер давайте розв’яжемо задачу економічного змісту. 1 Які кількості теплоти потрібні для того, щоб закип’ятити склянку води 200 г і повний чайник 3 л ? 2Скільки газу потрібно спалити для цього в першому і другому випадках? Цю задачу один учень розв’язує на дошці. Учитель: аналізуючи знайдені результати , звертаємо увагу учнів на те, що не завжди кожний із них економно витрачає паливо. Якщо, збираючись до школи , нагріємо повний чайник , а використаємо лише частину, то деяка кількість палива витрачається марно. Пропонуємо довести правильність цього твердження. 3Підрахувати марні витрати природнього газу за допомогою знайдених результатів? Логічна вправа. Якщо маємо невиправдані втрати , то якою могла би бути економіка? Учитель: для того щоб усвідомити необхідність економити газ , давайте звернемося до плакату «Показники домашньої теплоти» . Ви знаєте , що природний газ-цінне паливо і сировина для хімічної промисловості. За допомогою 1 мᶟ газу можна: спекти 20 кг хліба; приготувати сніданок , обід і вечерю на сім’ю з 3-4-х осіб; опалювати квартиру середньої площі протягом 6 год; нагріти 100 л води від 0 . УІ Підсумок уроку. То чого ми навчилися на уроці ?
Чи досягли поставленої мети ?
Що найбільше запам’яталося ?
Чи сподобався вам сьогоднішній урок?
Через кілька років ви закінчите школу, і перед вами постане питання: «Ким бути?» Я сподіваюся , що сьогоднішній урок стане для вас першим кроком у пізнанні прекрасної професії як еколог. Без екологічних знань не можливе майбутнє а дякуючи їм, ми зможемо, підтримувати чистоту нашої природи. УІІ Домашнє завдання. Повторити тему « Теплові явища», підготувати кросворд по даній темі.